Wkładka i ramię, to musi się zgrać

Zaczęty przez gratefullde, Maj 31, 2014, 18:01

Poprzedni wątek - Następny wątek

rockandroll

Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52
Cytat: Kangie/GregWatson w Wrzesień 25, 2014, 12:23
PS Zwolennicy spiskowych teorii natychmiast powiązali brak ramion balansowanych dynamicznie w obecnej ofercie z wpływowym lobby platform antywibracyjnych i mebli audio :)

Takich ramion wcale nie jest tak mało, obecnie produkowane modele od SME, Linn'a, Graham Phantom, etc.

Wireless

#26
Hmmm - wychodzi na to, że zwiększając objętość ramienia, również zwiększamy jego MB. Z tego zaś wynika, że opłacałoby się produkować ramiona o średnicy równej np. szerokości headshella (w ogólnym przypadku - byle nasza "rura" nie ocierała o powierzchnię płyty) i jak najmniejszej średnicy wewnętrznej. Ciekawa rzecz, nawiasem mówiąc, taki gramofon :)
Pozdrawiam, Wireless

vasa

Cytat: wireless w Luty 04, 2015, 00:13Z tego zaś wynika, że opłacałoby się produkować ramiona o średnicy równej np. szerokości headshella (w ogólnym przypadku - byle nasza "rura" nie ocierała o powierzchnię płyty) i jak najmniejszej średnicy wewnętrznej.
Tylko po co?
Ramiona lekkie i ultralekkie mają sporo zalet. Ramiona cięższe też ale mają też wady. Jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek. Tyle że każdy go widzi gdzie indziej.
Tutaj trochę napisałem jakbyś miał ochotę poczytać: http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=45.msg6087#msg6087
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie2

#28
Cytat: vasa w Luty 04, 2015, 00:32Ramiona lekkie i ultralekkie mają sporo zalet. Ramiona cięższe też ale mają też wady. Jak zwykle trzeba znaleźć złoty środek. Tyle że każdy go widzi gdzie indziej.
Ramiona ultralekkie też mają swpje wady. Nie chcą grać z nimi wiele dobrych wkładek gramofonowych. No i zawsze o ten złoty środek chodzi. Dlatego postawiłem na kompensację dynamiczną ;)

Cytat: rockandroll w Luty 03, 2015, 23:49
Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52
Cytat: Kangie/GregWatson w Wrzesień 25, 2014, 12:23
PS Zwolennicy spiskowych teorii natychmiast powiązali brak ramion balansowanych dynamicznie w obecnej ofercie z wpływowym lobby platform antywibracyjnych i mebli audio :)

Takich ramion wcale nie jest tak mało, obecnie produkowane modele od SME, Linn'a, Graham Phantom, etc.


rockandroll, popraw proszę ten post. Błędne jest cytowanie.

paul_67


"Takich ramion wcale nie jest tak mało, obecnie produkowane modele od SME, Linn'a, Graham Phantom, etc."



Do tego grona też należy wpisać firmę Rega...

kotok

Kilka Denonów też ma takie "dynamiczne " ramię  np. DP-59L.
Denon DP-59L, 300B PSE, 6C33C SE, AKAI GX-625, Akai GX-635D,TEAC V-7, TEAC V-5, RIAA HIRAGA, Pioneer Sc-E700, Audio Physic Tempo VI, i wiele innych...

frywolny trucht

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

maciek1

Troche gubię się z tą masą ramienia. Niebawem będę zmieniał headshell w moim AF, na ten nowy. Mam juz go, ale Andrzej dośle przeciwwage, gdyż ta obecna zbyt ciężka i nijak nie da rady jej ustawić - igła nie chce opaść na płytę (dociążona dwoma gramami opada już, ale to nie tędy droga - nie pytajcie skąd wziąłem te dwa gramy...). Będzie okazja aby zważyć "gołe" ramię. Jak to zrobić? Ramię aluminiowe. Tak przy okazji - różnica w ciązarach hedshelli to ponad połowa (poprzedni to 8,78 a nowy to 4,12 - ważone ze śrubami mocującymi ale bez śrubek do wkładki). Ciekawe jak wpłynie to na dźwięk z mojego Goldringa 1042? Taki "odchudzony" układ poprawi warunki pracy wkładki, czy wrażenia będą wyłącznie wzrokowe (ładniej to wygląda:)

frywolny trucht

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

maciek1


vasa

Cytat: maciek1 w Kwiecień 13, 2015, 20:43No to zaczęły się schody...
Raptem schodki, a może nawet nie :)
Twoja wkładka ma podatność 16cu. Jeżeli założymy że ramię będzie teraz miało masę 8g zamiast 12g to rezonans ląduje gdzieś na poziomie 10Hz zamiast 9Hz jak by było z cięższym headshellem.
Myślę że nie zauważysz różnicy.
A zawsze można puścić płytę testową i sprawdzić czy teoria się zgadza z praktyką :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

maciek1

Dzięki! Zaskakujące ale i fajne, że rezonans, przy zmianie wagi o 1/3 zmienia się w tak niewielkim zakresie. Wystraszyłem sie, bo z zaproponowanymi rachunkami miałem ostatni raz kontakt 35 lat temu na AGH:))) Możę jednak czas odświeżyć wiedzę?

vasa

Znalazłem tabelę z wynikami ciekawych testów na żywych organizmach.
"Cartridge parameters like compliance and output voltage are a bit contentious, with often large differences between the manufacturer's specifications and reality.

This is a list of cartridges measured by UK magazine Hifi News & Record Review using uniform methods."
Źródło:http://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=34909
I tabela wyników (na vinylengine jest lekko chora :) )
A rozjazd z danymi fabrycznymi spory.
Może ktoś z Was trafi na artykuł źródłowy.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Jakub

Moje prywatne pomiary Ortofona 2M Red i AT440 potwierdzają te wyniki w powyższej tabelce.
Ciekawe, że 2M Black jest twardsza, bo wg specyfikacji ma większą podatność niż RED.

vasa

Warto też zwrócić uwagę na częsty rozjazd pomiędzy podatnością poziomą i pionową. Producenci podają generalnie poziomą i jeśli różnica pomiędzy podatnościami jest duża to może dojść do niespodzianek.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

robiz

#40
Kurna olek to jakim cudem zgrywa się ona, znaczy 440,   i gra całkiem , całkiem z raczej ciężkawym ramieniem techniola 1210... ?
Z taką podatnością to powinna wyjść kaszana a nie dźwięk.

Coś poszło nie tak, bo chciałem napisać w wątku o AT 440 ;)

robiz
Yamaha CD-N301 + WD My BookLive 1TB, Audiolab 6000A
Rega P3 ( Planar 3) + Ortofon 2M Silver, Audiokultura Iskra 1, NEO PSU-Rega, Audio Academy Phoebe III plus/v.2 , KaCsa KCS-200 SPC,  RealCable BM 150 T,  PGD4000 Profigold OxyPure

jamówię

Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52
Cytat: Kangie/GregWatson w Wrzesień 25, 2014, 12:23jedynie podkreśliłem, że warto zainteresować się takimi ramionami, posłuchać jak to gra, jak działa.
Widzisz, umiesz, nie było co się krygować.
Dodam jedynie zupełnie bazową informację/definicję; ramię typu "dynamically balanced" to takie w którym środek ciężkości ramienia znajduje się w teoretycznym punkcie podparcia ramienia (pivocie) a siła nacisku generowana jest przez magnes, linkę, sprężynę lub inne cóś. W efekcie takie ramię może pracować na napędzie ustawionym w dowolnej pozycji a dodatkowo jest mało podatne na wpływ drgań i innych zewnętrznych zakłóceń. O ile dobrze widziałem przez dziurkę od klucza to Kangie właśnie takiego cuda używa :)

PS Zwolennicy spiskowych teorii natychmiast powiązali brak ramion balansowanych dynamicznie w obecnej ofercie z wpływowym lobby platform antywibracyjnych i mebli audio :)




Moje obecne ramię też ma tak regulowany TF.