Konkurs na opowiastkę II

Zaczęty przez frywolny trucht, Czerwiec 26, 2014, 12:22

Poprzedni wątek - Następny wątek

frywolny trucht

Chyba każdy z nas ma gramofon? Czasem więcej niż jeden. Czasem taki sam jak inni, ale zupełnie inne odczucia
i doświadczenia. Chciałbym abyście podzielili się nimi wg pewnego schematu:

1. Skąd pochodzi i z jakimi perypetiami wiązało się zdobycie drapaka?
2. Dane techniczne wg producenta (jak są dostępne, DIY raczej zwolnione z tego wymogu).
3. Z czym współpracuje: wkładka, ramię, pre, kable.
4. Zdjęcia- najlepiej tego konkretnego egzemplarza, ale jak chcecie wrzucać zdjęcia z komórki to już lepiej zdjęcie z internetu.
5. Opis jak działa maszyna, co  się podoba, a co nie, jak gra, jak spisuje się w różnych konfiguracjach ( jeśli masz takie doświadczenie).


Założenia konkursowe:
Prace konkursowe proszę umieszczać w dziale gramofony albo inicjujące wątek o tym gramofonie, albo wbite w już istniejący wątek. Na przykład jeśli ktoś ma Ad Fontes i chce przystąpić do konkursu wpisuje się w wątku o Ad Fontes. Następnie zgłasza tutaj, że wpis swojego autorstwa z tej godziny, z tego wątku zgłasza do konkursu. Jedna praca opisuje jeden, własny gramofon. Jeśli  ktoś ma pięć- nic nie stoi na przeszkodzie aby zgłosić 5 prac konkursowych.

Najwyżej powinna być oceniana z jednej strony rzeczowość, ale z drugiej nie pozbawiona pewnej frywolności.
Tak to widzę, ale to Wy będziecie głosować.

Muszą być minimum trzy prace spełniające 5 powyższych warunków i założenia konkursowe, aby konkurs był ważny.
Termin zgłaszania prac- 22 lipca b.r. godzina 19.00
Tego dnia zostanie sformułowana ankieta, widoczna dla zalogowanych użytkowników i rozpoczniemy 48- godzinne głosowanie.
Nagroda -2 nowe, zafoliowane wydawnictwa winylowe  z pewnej puli do wyboru. Jakiej, okaże się w poniedziałek po przeoraniu oferty sklepów.
Termin wysyłki- dwa warianty, albo natychmiast po wyłonieniu zwycięzcy, albo w przypadku gdybym był zagranicą- do 10 dni od wyłonienia zwycięzcy.

Zastrzega się prawo do drobnych korekt terminowych ze względu na okres wakacyjny

Czas start :)

frywolny trucht

Wprowadziłem kilka uszczegółowień.

frywolny trucht


frywolny trucht

#3
pula nr 2

-L.U.C.  na winylu:


-Billie Joe + Norah Jones "foreverly" na winylu


- dwie płyty CD, japan-  Milt Jackson i Coleman Hawkins - "Bean Bags, oraz The Jon Lewis Piano:



Podnosimy stawkę! Z udostępnionych pul można wybrać w sumie trzy propozycje ( opcja z dwoma CD to jedna propozycja)




frywolny trucht


kangie

#5
A, bo Arku, startuję w konkursach, wymyślam jakieś częstochowskie rymy i nic nie wygrywam. Człowiek się denerwuje i traci motywację ;)

OK, niech będzie.

---------------------------------------

1)  Skąd pochodzi

Gramofon pochodzi z mojej prywatnej kolekcji. Perypetia? Chęć przestestowania obecnie produkowanych gramofonów z średniej półki cenowej z lekkim carbonowym ramieniem i nietuzinkowym zawieszeniem magnetycznym.

2) Dane techniczne gramofonu Pro-Ject 6 PerspeX:

Plinta - corian
Podstawa - akryl
Trzy nóżki - aluminium/sorbotan
Pokrywa - pleksi (dość grube, łatwo nie pęka)
Ramię: 9 cali Pro-Ject 9cc Evolution, włókno węglowe, zmienny kształt przekroju poprzecznego (eliminowanie wpływu fali stojącej), headshell zintegrowany z ramieniem
Napęd - paskowy
Silnik 16V
Gniazda RCA
Record clamp - docisk płyty gwintowany
Stosowana przeciwwaga  dla wkładek 8-10g, dla wkładek 10-14g, opcjonalna przeciwwaga dla wkładek 5-7g, generalnie mam 4 przeciwwagi
Prędkości obrotowe:  33,33/45,11 obr/min
Odchylenie obrotów:  ±0,5 %
Kołysanie obrotów:  ±0,06 %
Stosunek S/N:  -73dB
Nacisk: 10 - 35mN
Długość ramienia:  9" (237mm)
Masa efektywna ramienia:  8,5 g
Przesięg: 18mm
Waga telerza /średnica 2kg/300mm
Rozmiary (otwarta pokrywa): 420 x 460 x 465mm
Rozmiary (zamknięta pokrywa): 160 x 460 x 365mm
Waga z pokrywą:  10,5kg
Zasilanie: 220 - 240V, 50Hz 
Pobór mocy:  2W
Możliwość doposażenie w regulator prędkości obrotowej Speed Box.



3) Z czym współpracuje

W 6 PerspeXie miałem podwieszone wkładki:

- Audio Technica AT-110E
- Sumiko Blue Point No. 2
- Goldring 1042
- Benz ACE Micro SL
- Ortofon Cadenza Black
- Ortofon A90

Z dwoma ostatnimi (nawet z trzema ostatnimi) i z trafem wzmacniającym zagrał cudownie. Niestety ceny wkładek mówią same za siebie.

Preampy: było ich kilkanaście, ale zostałem wierny LAR LPS-1 :)
Kable: IC Pro-Ject ConnectIt, drugi IC Eagle Cable MC90.


4) Zdjęcia






5) Opis - jak działa maszyna

Subiektywne odczucia i wrażenia po ok. 1 roku użytkowania

Płyta ze sztucznego kamienia o nazwie corian to jest własnie plinta, która jest bazą dla talerza, jego łożyskowania oraz dla podstawy ramienia. Całość zawieszona jest w powietrzu na 3 magnesach neodymowych - ponad przezroczystą jak szkło postawą wykonaną z grubego pięknie wypolerowanego akrylu. I to jest główna zaleta gramofonu PerspeX. Co prawda są tam trzy pionowe prowadniki to zabezpieczenia plinty przed przesuwaniem się na boki, ale muszą być, bo nie da się łatwo zawiesić czegoś w powietrzu by lewitowało i jeszcze samo grało. Warto postawić go na dobrym grubym i cieżkim blacie. U mnie psoczywa na 22kg blacie z MDFu o grubości 39mm lakierowanego lakierem poliuretanowym samochodowym na czarny połysk. Blat spoczywa na trzech wibroizolatorach wykonanych ze stali i gumy o twardości 40 stopni ShoreA. Blat jest pływający. Wybiera i rozprasza drgania pochdzące od posadzki. Gramofon miękko zawieszony, odizolowany od podłoża. Silnik jest cichy, praktycznie go nie słychać (delikatnie słychać jak przyłoży się ucho do obudowy silnika i to w nocy, gdy jest bardzo cicho w pomieszczeniu), a wibracie nie przenoszą się na talerz, gdyż silnik stoi na sorbotanowej nóżce na podstawie akrylowej, a talerz z ramieniem wisi w powietrzu na magnesach. Wymyślone sprytnie i nowatorsko.

Ramię 9CC Evolution jest stosowane również przez firmę Linn, a to raczej nobilituje. Ramię wykonane jest z włókna węglowego i ma zmienny kształt (przekrój) na całej długości. Zapobiega to niekoryzstnym wpływom fali stojącej w rurkach prostych. Solidne łożyskowanie na podwójnym bardzo grubym cardanie. Trzy nóżki aluminiowo-sorbotanowe dodatkowo wygaszają drgania.

Gramofon jest niewrażliwy na powierzchnię na której stoi. Można go postawić na blacie szklanym, drewnianym, kamiennym. Nie ma to dla niego znaczenia. Ja go trzymam na stoliku DiY i grubym 39mm blacie z MDFu. Pisałem o tym wyżej.


Dobrze znam zalety i wady tego gramofonu. Główną wadą tego gramofonu jest dołączony przez producenta tylko jeden ciążarek od antyskatingu o masie 3,5g, który jest zbyt ciężki dla podatnych wkładek i potrafi zniszczyć bezpowrotnie wspornik i zawieszenie wkładki. Dorobiłem we własnym zakresie ciężarek wędkarski o masie 1,8g i dla wkładki o podatnści 15 c.u. (typu MC HO Sumiko Blue Point No. 2)  jest to idealnie dobrany ciężarek.

O zaletach nie chcę się rozpisywać, bo jako właściciel mogę nie być do końca obiektywny. Gramofon na pewno warty rozpatrzenia. Gra bardzo dobrze. Szczególnie pasuje do nowoczesnych salonów, gdzie dominuje szkło, aluminium itp. Wygląda bosko, robi wrażenie na gościach, co wielu nawet dobrze grającym gramofonom niestety nie wychodzi ;)

Zalety gramofonu:

- cieszy oczy, wygląda obłędnie (ale to zawsze kwestia gustu)
- prosta obsługa
- prosta konstrukcja, nie ma co się zepsuć
- cichy silnik
- trzyma obroty, ma macie stroboskopowej kreseczki wręcz stoją i nie chcę kołysać na boki. Zastosowanie Speed Boxa może pomóc, bo SpeedBox ustawia częstotliwość sieci na dokładnie 50,00Hz i obroty są niemal idealnie równe. Kołysanie obrotów nie jest możliwe do wychwycenia przez uszy ludzkie.

- sub-chassis odizolowane od podstawy za sprawą pola magnetycznego, brak sprężyn, elastomerów.
- gwintowany zacisk dociskający nawet krzywe płyty do talerza oblanego winylem
- aluminiowo-sorbotanowe nóżki z regulacją poziomu gramofonu
- możliwość poziomowania gramofonu trzema magnesami


frywolny trucht

No dobrze, nie pozwolę by los z Tobą dłużej igrał. :) Otrzymasz, jeśli nie wygrasz, w formie nagrody pocieszenia, przynajmniej jednego winylka. Czy będziesz wybierał z całej puli, czy z tego co zostawi zwycięzca- jeszcze się okaże.

Na dziś prośba, byś przekleił powyższy opis do działu gramofony, tworząc nowy wątek z nazwą gramofonu w tytule.
Dzięki za włożoną pracę.


kangie

Cytat: frywolny trucht w Lipiec 11, 2014, 16:12Na dziś prośba, byś przekleił powyższy opis do działu gramofony, tworząc nowy wątek z nazwą gramofonu w tytule.Dzięki za włożoną pracę.
Nie ma sprawy. To nasze hobby.
Stworzyłem nowy wątek.

frywolny trucht


frywolny trucht

Zostało 6 dni. Nikt więcej nie chce wspomóc forum rzeczową wiedzą?

frywolny trucht


frywolny trucht

Jutro o 19:00 kończymy, a tylko jedna praca konkursowa  :'(

GregWatson

No cóż, ażeby nie wyglądało tak samotnie w tym konkursie to dorzucę swój egzemplarz gramofonu tak dla różnorodności świata drapaków.

Wieczorkiem wrzucę trochę informacji oraz zachowań mojego drapaka w/g propozycji schematu Frywolnego oraz zamieszczę zarówno w tym konkursowym temacie jak i w temacie gramofony.
Trochę tego i trochę tamtego też.

GregWatson

#13
Chciałbym zaprezentować jeden z dwóch moich gramofonów jakie posiadam w swoim "salunie audio" a mianowicie gramofon znakomitej japońskiej firmy Micro Seiki MR-711. Z pośród całej serii MR (111, 122, 211, 222, 311, 322, 411, 422, 611, 622, 711) jaką wypuściła ta firma tylko ten jest z napędem bezpośrednim czyli direct drive natomiast reszta tej serii to belt drive.

Gramofon pochodzi z roku 1973 a więc prezentuje kawał historii i szmat czasu jakie zostały przebyte przez japońską myśl techniczną w zakresie drapaków. Przypomnę jedynie iż jednym z projektantów oraz konstruktorów tejże firmie był Hideaki Nishikawa ten sam, który stworzył jeden z najdroższych gramofonów świata dla firmy TechDAS a mianowicie Air Force One Turntable.

Ktoś mógłby spytać: a cóż w tym MR-711 takiego wyjątkowego?
No właśnie. Zobaczmy cóż w nim takiego wyjątkowego, że warto mu się przyjrzeć.


1. Skąd pochodzi.

No to już wiadomo, że wyprodukowano go w Japonii. Ze względu na swoje dobre parametry oraz wytrzymałość mechaniczną oraz użytą wówczas nowatorską technologię uzyskał od razu status gramofonu szczególnego. Jak się okazało później bardzo często wykorzystywany był w rozgłośniach radiowych gdzie dość często można było je spotkać - takie opisy można było o tym modelu napotkać w różnego rodzaju mediach. A czy są one prawdziwe? Trudno powiedzieć, nie spotkałem się z materiałem technicznym który by o tym mówił wyraźnie bądź choć coś o tym wspominał.

Spore ilości tego modelu wywędrowały do Holandii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Sporadycznie spotykany także w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.

Ten konkretny egzemplarz został przywieziony z Wielkiej Brytanii i tu przeszedł nieznaną mi drogę aż wpadł w moje ręce. Gramofon ten można zaliczyć do bardzo rzadkich modeli bowiem na rynku wtórnym ukazuje się niezmiernie rzadko. W zależności od wyposażenia oraz stanu technicznego jego cena szacuje się na dzień dzisiejszy w granicach od 1.200 zł do ok 3.000 zł.
Przypuszczalna ilość egzemplarzy tego modelu w Polsce to 2 - 3 szt.

Zakupiłem go w celu użytkowania rzecz jasna ale wymaga on jeszcze nakładów finansowych aby przywrócić go do takiego stanu aby cieszył zarówno oko jak i ucho użytkownika. Trzeba wymienić gniazdo DIN bo pojawiają się zwarcia, dokonać pomiarów przewodów wewnątrz ramienia i być może ich wymiany, dorobić pokrywę gramofonu bo kupiony był bez niej oraz dwóch lub trzech innych napraw i korekt.


2. Dane techniczne:

- waga gramofonu ok 14 kg,
- talerz odlewany pod ciśnieniem 260 kg/cm2, wykonany z aluminium - waga ok 2 kg,  średnica 31 cm,
- sterowanie dotykowe klawiszami umieszczonymi na przednim panelu,
- elektroniczne sterowanie prędkością oraz miernik wysterowania poszczególnych prędkości za pomocą potencjometrów (33 oraz 45 obr/min +/- 6%), (zespół potencjometrów umieszczonych w BOXie),
- wskaźnik kontroli poszczególnych prędkości,
- stosunek sygnału do szumu: lepiej 59 dB,
- regulowane niezależnie nóżki/amortyzatory gramofonu,
- gramofon wyposażono w 10 calowe ramię wersja MA-202L z możliwością bogatych regulacji niezbędnych do uzyskania wysokiej jakości ustawień. Należy wspomnieć iż ten model posiadał również ramię o mniejszych parametrach technicznych MA-202,
- kolorystyczne gramofon ten był produkowany w dwóch różnych kolorach: kolorze jasnej metalicznej zieleni i kolorze grafitowym. Jak widać prezentowany model jest w kolorze grafitowym.


3. Wyposażenie gramofonu:

Gramofon ten został tak zaprojektowany aby w jego wnętrzu znalazł się dodatkowy zasobnik (BOX) zawierający podstawowe elementy przeznaczone do regulacji jak i obsługi gramofonu a są to:

- wkrętak do regulacji ustawień ramienia,
- szczoteczka/pędzelek do czyszczenia wkładki i igły,
- krążek/redukcję do singli,
- urządzenia do pomiaru prawidłowego ustawienia headshella,
- miejsce na dodatkowy headshell z wkładką.
- wewnątrz BOXu znajdowały się także potencjometry do regulacji płynnej poszczególnych prędkości (33,45),
- obudowa wykonana ze stopu metalu.

Także gramofon ten wyposażony jest w dwa headshelle H-202 oraz H-303 (różniące się od siebie wagą i wyglądem) na, których można zamontować dwie różne wkładki.


4. Z czym współpracuje.

Gramofon miał założonych kilka różnych wkładek, począwszy od:
- Audio Technica 12XE,
- Audio Technica 95ET,
- Audio Technica 440MLa i na tej wkładce były robione ostateczne testy.


Oryginalnie do tego modelu gramofonu dedykowane były wkładki:
- Micro Seiki VF 3200/e,
- Micro Seiki M 7000/e.
Ze względu na zaawansowany wiek tych wkładek zdobycie ich graniczy z cudem.


Preamp, w zasadzie był testowany na kilku preampach:
- preamp wewnętrzny wzmacniacza Technics A800 MK2 i grał przeciętnie,
- preamp NAD PP2i grał już całkiem dobrze ale to związane jest też z całkiem niezłym preampem tak oceniam go osobiście,
- preamp Pro-Ject Phono Box SE II - tu już ewidentnie można było zamknąć oczy i się delektować.


5. Zdjęcia.




6. Opis działania gramofonu.

Pierwsze co zaskakuje podczas pracy gramofonu to bezwzględna cisza silnika - nie sposób odróżnić czy gramofon pracuje czy też jest wyłączony. Oprócz ramienia oraz wkładki nie ma nic co można by uszkodzić fizycznie w tym gramofonie. Wykonany jest dosyć trwale jak ruskie czołgi.

Podczas odsłuchów można było się delektować muzyką, miałem możliwość porównania z gramofonami:
-  Daniel, którego wówczas jeszcze posiadałem, to zarówno na preampie NADa jak i Pro-Jecta oraz zasadzonej wkładce AT-440MLa grał niewiarygodnie przepięknie - grał po prostu zupełnie inaczej,
- porównywałem również z gramofonem Pro-Ject Debut III Phono SB ze zmienionym talerzem na akryl, to gdybym mógł wybierać gramofon ten pierwszy to postawiłbym na MR-711.

Krótko mówiąc w obecnej chwili gramofon przygotowuję do odrestaurowania do takiego stanu by mógł grać "pierwsze skrzypce".



7. Zalety gramofonu.

Do podstawowych zalet tego modelu można zaliczyć:
- dobrą amortyzację nóżek,
- bardzo cichą pracę silnika,
- wytrzymałość konstrukcji na uszkodzenia,
- niespotykany gdzie indziej projekt BOXu jak i jego wyposażenie,
- długotrwałość napisów (nie można ich zdrapać, zmyć czy też trwale usunąć nawet po tylu latach),
- bardzo dobre ramię jak na tamte czasy,


8. Dokumentacja.

Udało mi się zdobyć trochę różnej dokumentacji tego modelu; instrukcję obsługi, instrukcję ramienia, katalogi oraz dużo pisanej i drukowanej specyfikacji wydanej w językach: japońskim, angielskim, niemiecki czy też holenderskim. Mogę też śmiało powiedzieć iż posiadam prawie całą dokumentację, która ukazała się drukiem a dotyczyła tego modelu. Część dokumentacji pisana jeszcze na maszynie do pisania. Udało mi się także odnaleźć oryginalną instrukcję obsługi w języku angielskim w Kanadzie lecz użytkownik podpisał iż wysyła wszędzie tylko nie do Polski.
Do pełni szczęścia brakuje mi jedynie instrukcji serwisowej wraz ze schematem ideowym.



9. Uwagi dotyczące konserwacji i odrestaurowania.

To jak będzie wyglądał nasz gramofon to zależy tylko od tego jak dalece posuniemy się w zmianach poszczególnych elementów wyposażenia gramofonu. W przypadku mojego egzemplarza zostało wymienione gniazdo zasilające natomiast reszta czeka jeszcze na
"reaktywację do pełnego życia" i po tym długo jeszcze będzie cieszyć oko i ucho.

Ze względu na wiek tych gramofonów można spotkać mniej lub bardziej udane próby konserwacji czy też odrestaurowania tych urządzeń. Oto fotki tego modelu wskazujące na iście wystrzałowy tuning.


10. Propozycje dla innych.

Niniejszym opisem chciałbym zachęcić innych do posłuchania gramofonów tej marki bo w istocie warto. Już nie wspomnę o tych z wyższej półki ale na początek mógłbym polecić gramofony a w zasadzie modele: DD-30,DD-31, DD-33, DD-35 oraz DD-40. Im wyższy model tym lepiej.
Trochę tego i trochę tamtego też.

wojtko9m

#14
Witam

Zgłaszam wpis do konkursu:
Wątek: Gramofony-Saba PSP250 22.07.2014 godzina 18.20

http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=173.0

frywolny trucht

Czas minął.
Wpłynęły trzy prace ( jedna, ta ostatnia, niemal pod lufą karabinu :) )

frywolny trucht

Ilościowe warunki konkursu zostały spełnione, ale proponuję nieco inne rozwiązanie. Cała trójka musi się na nie zgodzić, albo zgodnie z regulaminem- ankieta i zwycięzca bierze trzy pozycje.

Ja proponuję, aby każdy  wybrał sobie po dwie pozycje. Dorzucę jeszcze dwie, by wybór był większy. Pierwszy wybierałby Kangie, drugi GregWatson, trzeci Wojtko9m. Tak jak spływały zgłoszenia.

Warunki konkursowe najwyraźniej wymagały tyle pracy, że urodzaju jakoś nie ma. Dlatego chciałbym nagrodzić wszystkich. Pytanie, czy wszystkie trzy osoby się zgadzają.

Do tego konkursu wrócimy na jesieni, gdy audiomaniacy przestaną bez sensu tracić czas na Teneryfie. Forum potrzebuje bazy danych. Oprócz fajnych użytkowników :)

Dziękuję za włożoną pracę. Pozdrawiam.




GregWatson

Przychylam się do propozycji Frywolnego bo jest to najrozsądniejsze rozwiązanie jeśli chodzi o nagrody. Konkurs fajny i mam nadzieję iż jeszcze kiedyś do niego wrócimy. Wszak maniacy mają po kilka drapaków. ;)
Trochę tego i trochę tamtego też.

kangie


wojtko9m

Zgadzam się z warunkami wygranej. Pozdrawiam wszystkich uczestniczących i sponsorów.

frywolny trucht

OK. Pierwszy wybiera kangie.

Pula wydawnictw rośnie o takie dwa winylki:





kangie

Wybieram Erica Claptona i Milesa Davisa. Adres do wysylki przesle na PW.
Pozdrawiam pozostalych zwyciezcow oraz sponsora! I dziekuje ze w koncu udalo mi sie cos ciekawego wygrac :-)

GregWatson

Poproszę o Boba Dylana oraz Billie Joe + Norah

Także gratuluję pozostałym atrakcyjnych nagród oraz pozdrawiam sponsora niech mu się wiedzie jak najlepiej. :)

Adres do wysyłki na PW.
Trochę tego i trochę tamtego też.

wojtko9m

Ja poproszę o płytę na winylu:
Sepultura - The Mediator Between Head And Hands Must Be The Heart
oraz płyty CD:
Milt Jackson i Coleman Hawkins - "Bean Bags, oraz The Jon Lewis Piano

Pozdrawiam wszystkich uczestniczących. Dzięki za płyty.
Adres prześlę na PRV.


GregWatson

Właśnie dotarły do mnie obie płytki ( Bob Dylan oraz Billie Joe + Norah) . Pakowanie - rewelacja. Wszystko OK.

Serdeczne dzięki sponsorowi. ;)
Trochę tego i trochę tamtego też.