TONSIL ZG-40 i ZG-30

Zaczęty przez malg, Marzec 27, 2018, 00:24

Poprzedni wątek - Następny wątek

malg

Jakby miał takie kupić - to nie koniecznie, ale darowanemu koniowi podobno w zęby się nie zagląda
Miałem szczęście, a może własnie nieszczęscie, stać się niedawno posiadaczem takigi własnie jak w tytule wątku TONSIL-i
ZG-40C i ZG-30-115

Zmarł sąsiad mojej mamy - meloman.
Jego córka, moja koleżanka z dawnego podwórka, wystawiła kupę klamotów na korytarz, z zamysłem wyniesienia tego wszystkiego na śmietnik.
Miałem szczęście być akurat u mamy i "uratować" co poniektóre rzeczy, między innymi własnie te dwa zestawy TONSILA
ale nie tylko, bo np gramiak DUAL 1214 ze wzmacniaczem, ... i kilka mniej znaczących rzeczy
Wszystko w stanie na pierwszy rzut oka opłakanym - zakurzone, zapyziałe.

Być moze te zestawy to nie jest obecnie rzecz pożądania audiofila,
ale w początku lat 70-tych zdobyć je było marzeniem kazdego melomana,
audiofili wtedy chyba jeszcze nie było, bynajmniej w takim znaczeniu jak dzisiaj
Dlatego parę dni zastanawiaem się czy o nich pisać, i w końcu stwierdziłem że chyba warto.
W końcu na stronie klubu Unitry, chłopaki zachwycają sie różnymi sprzętami z epoki Gierka

Po wyczyszczeniu z kurzu, umyciu tak wyglądają

malg

ZG-40C:

w/g unitry:
"Jeden z pierwszych zestawów produkcji Tonsil spełniajacych normę HiFi.
Produkowany w kilku odmianach. Istniały także trzy rodzaje obudowy - jedna (wcześniejsza, ~1973r) posiadała wklęsłą ściankę przednią, inne rozmieszczenie głośników a regulacja +/- dla głośnika wysokotonowego była w formie zworki na tylniej płycie kolumny. Ta wersja nie posiadała żadnych pierścieni ozdobnych na przedniej ściance. Druga (~1978) miała także wklęsłą ściankę przednią oraz regulację barwy z tyłu obudowy lecz inne rozmieszczenie głośników. Trzecia, produkowana w latach 80. posiadała ścianę przednią równą z resztą obudowy i przełącznik na froncie.

Kolumny te były eksportowane do Francji dla koncernu Thomson jako: Continental Edison EA 9780 oraz do USA pod marką: Audio Lab Consort AL 40."

Dane techniczne:

    Moc znamionowa - 40W
    Impedancja - 4Ω lub 8Ω (zależnie od wersji)
    Wymiary - 420 × 640 × 250 [mm]
    Waga - 21kg
    Pasmo przenoszenia - 40÷20.000 Hz
    Poj. obudowy - 43l
    F podz. zwrotnicy - 0,6/6kHz

Moje to 8-mio omowe  exportowe francuskie, wersja pierwsza z wklęsłą ścianką przednią i zworką z tyłu (foto 2),
bez sygnatury THOMPSON-a na tabliczce z pasmem przenoszenia (foto 1)
Zworka niestety była tylko jedna więc musiałem dorobić obydwie z miedzi

Po oczyszczeniu okazało się że sa w całkiem dobrym stanie technicznym zewnętrznym.
Cco do zwrotnicy i wypełnienia piankowego -  na razie nie zagladałem do środka

Podłączyłem - grają poprawnie, to znaczy wszystkie głośniki wydają dźwięk, grają równo.
Co do jakosci nie będę sie wypowiadał bo po pierwsze za krótko słuchałem, po drugie to stare klamoty i niw wiem kiedy były używane ostatnio










malg

ZG-30-115:

w/g unitry:
"Jest to 8-ohmowa wersja popularnego zestawu ZG30C114 produkowanego przez ZWG Tonsil.
Jak można się domysleć zmianie uległ głośnik niskotonowy ,a dokładnie jego wersja, czyli wersję 4-ohmową zastąpiono GDN 20/30/1 8Ω.
Zmian doszukiwać się można również w zwrotnicy, ale nie posiadam szczegółowych danych na ten temat-w tym czasie.
Litraż oraz gabaryty zestawu nie uległy zmianie.
Kolumny dedykowane wszystkim urządzeniom elektroakustycznym jak wzmacniacze,amplitunery,gramofony ze wzmacniaczem itp.
Kolumny nieczęsto spotykane - w porównaniu z wersją 4-ohmową."

Dane techniczne:
1.Moc znamionowa                         30 W
2.Impedancja                                 8 Ω
3.Pasmo przenoszenia                     50-20000 Hz
4.Wymiary                                      535x290x225 mm
5.Częstotliwość podziału  zwrotnicy   ? 
6.Pojemność obudowy                     ~20L
7.Ciężar                                         11kg/sztuka

I znowu moje to exportowe francuckie, bez synagatury THOMPSON-a (foto 1)
W tyłu dwa zasiski na gołe druty i wtyk starego typu głosnikowy (chyba DIN ) (foto 2)

Po oczyszczeniu okazało się jak w przypadku ZG-40C ze są w dobrej kondycji zewnętrznej
kazda miała  inne nózki  (wykręciłem, usunąłem)
jedna jest troche jasniejsza - stała chyba bliżej okna

Grają, ale w jednej nie gra wysokotonówka

foto 3 - wysokotonówka
foto 4 - srednio/nisko tonowy
foto 5 - przełacznik wysokich






amati74

Cytat: malg w Marzec 27, 2018, 00:24
Jakby miał takie kupić - to nie koniecznie, ale darowanemu koniowi podobno w zęby się nie zagląda
Miałem szczęście, a może własnie nieszczęscie, stać się niedawno posiadaczem takigi własnie jak w tytule wątku TONSIL-i
ZG-40C i ZG-30-115

Zmarł sąsiad mojej mamy - meloman.
Jego córka, moja koleżanka z dawnego podwórka, wystawiła kupę klamotów na korytarz, z zamysłem wyniesienia tego wszystkiego na śmietnik.
Miałem szczęście być akurat u mamy i "uratować" co poniektóre rzeczy, między innymi własnie te dwa zestawy TONSILA
ale nie tylko, bo np gramiak DUAL 1214 ze wzmacniaczem, ... i kilka mniej znaczących rzeczy
Wszystko w stanie na pierwszy rzut oka opłakanym - zakurzone, zapyziałe.

Być moze te zestawy to nie jest obecnie rzecz pożądania audiofila,
ale w początku lat 70-tych zdobyć je było marzeniem kazdego melomana,
audiofili wtedy chyba jeszcze nie było, bynajmniej w takim znaczeniu jak dzisiaj
Dlatego parę dni zastanawiaem się czy o nich pisać, i w końcu stwierdziłem że chyba warto.
W końcu na stronie klubu Unitry, chłopaki zachwycają sie różnymi sprzętami z epoki Gierka

Po wyczyszczeniu z kurzu, umyciu tak wyglądają
Farciarz [emoji3]

malg

Powstaje pytanie, czy warto je odnawiać ?
to znaczy zewnętrznie odświeżyć, zmienić kondensatory i opory w zwrotnicy, może wypłenienie

Podobno ZG-40C to najlepsze kolumny tonsila, a zg-30-115 to protoplasta ALTUS-ow (tak gdzieś przeczytałem)


McGyver

Cytat: malg w Marzec 27, 2018, 01:00
ZG-30-115:

w/g unitry:
"Jest to 8-ohmowa wersja popularnego zestawu ZG30C114 produkowanego przez ZWG Tonsil.
Jak można się domysleć zmianie uległ głośnik niskotonowy ,a dokładnie jego wersja, czyli wersję 4-ohmową zastąpiono GDN 20/30/1 8Ω.
Zmian doszukiwać się można również w zwrotnicy, ale nie posiadam szczegółowych danych na ten temat-w tym czasie.
Litraż oraz gabaryty zestawu nie uległy zmianie.
Kolumny dedykowane wszystkim urządzeniom elektroakustycznym jak wzmacniacze,amplitunery,gramofony ze wzmacniaczem itp.
Kolumny nieczęsto spotykane - w porównaniu z wersją 4-ohmową."

Dane techniczne:
1.Moc znamionowa                         30 W
2.Impedancja                                 8 Ω
3.Pasmo przenoszenia                     50-20000 Hz
4.Wymiary                                      535x290x225 mm
5.Częstotliwość podziału  zwrotnicy   ? 
6.Pojemność obudowy                     ~20L
7.Ciężar                                         11kg/sztuka

I znowu moje to exportowe francuckie, bez synagatury THOMPSON-a (foto 1)
W tyłu dwa zasiski na gołe druty i wtyk starego typu głosnikowy (chyba DIN ) (foto 2)

Po oczyszczeniu okazało się jak w przypadku ZG-40C ze są w dobrej kondycji zewnętrznej
kazda miała  inne nózki  (wykręciłem, usunąłem)
jedna jest troche jasniejsza - stała chyba bliżej okna

Grają, ale w jednej nie gra wysokotonówka

foto 3 - wysokotonówka
foto 4 - srednio/nisko tonowy
foto 5 - przełacznik wysokich






Woofery są nieoryginalne.

malg

Cytat: McGyver w Marzec 27, 2018, 01:07
Cytat: malg w Marzec 27, 2018, 01:00
ZG-30-115:

w/g unitry:
"Jest to 8-ohmowa wersja popularnego zestawu ZG30C114 produkowanego przez ZWG Tonsil.
Jak można się domysleć zmianie uległ głośnik niskotonowy ,a dokładnie jego wersja, czyli wersję 4-ohmową zastąpiono GDN 20/30/1 8Ω.
Zmian doszukiwać się można również w zwrotnicy, ale nie posiadam szczegółowych danych na ten temat-w tym czasie.
Litraż oraz gabaryty zestawu nie uległy zmianie.
Kolumny dedykowane wszystkim urządzeniom elektroakustycznym jak wzmacniacze,amplitunery,gramofony ze wzmacniaczem itp.
Kolumny nieczęsto spotykane - w porównaniu z wersją 4-ohmową."

Dane techniczne:
1.Moc znamionowa                         30 W
2.Impedancja                                 8 Ω
3.Pasmo przenoszenia                     50-20000 Hz
4.Wymiary                                      535x290x225 mm
5.Częstotliwość podziału  zwrotnicy   ? 
6.Pojemność obudowy                     ~20L
7.Ciężar                                         11kg/sztuka

I znowu moje to exportowe francuckie, bez synagatury THOMPSON-a (foto 1)
W tyłu dwa zasiski na gołe druty i wtyk starego typu głosnikowy (chyba DIN ) (foto 2)

Po oczyszczeniu okazało się jak w przypadku ZG-40C ze są w dobrej kondycji zewnętrznej
kazda miała  inne nózki  (wykręciłem, usunąłem)
jedna jest troche jasniejsza - stała chyba bliżej okna

Grają, ale w jednej nie gra wysokotonówka

foto 3 - wysokotonówka
foto 4 - srednio/nisko tonowy
foto 5 - przełacznik wysokich

Woofery są nieoryginalne.

a skąd takie przypuszczeniu, graniczące z pewnością
to wersja francuska, z tego co poczytałem przez ostatni tydzien, to było tych wersji kilka w obu typach
kolesie na klubie Unitry piszą o róznych wersjach, a nawet się o nie sprzeczają

np jeden uważa że ZG-40c były tylko na piance, a drugi pisze ze były wcześniesze wersje na materiale ( ja własnie takie mam)


malg

Cytat: malg w Marzec 27, 2018, 01:12
Cytat: McGyver w Marzec 27, 2018, 01:07
Woofery są nieoryginalne.

a skąd takie przypuszczeniu, graniczące z pewnością
to wersja francuska, z tego co poczytałem przez ostatni tydzien, to było tych wersji kilka w obu typach
kolesie na klubie Unitry piszą o róznych wersjach, a nawet się o nie sprzeczają

np jeden uważa że ZG-40c były tylko na piance, a drugi pisze ze były wcześniesze wersje na materiale ( ja własnie takie mam)



zresztą jak je otworzę, to napisze jakie to głosniki

McGyver

To nie przypuszczenie. To pewność bez graniczenia. Odkręć woofer, a przekonasz się że nie jest oryginalny.

malg

nie dzisiaj, ale zrobię to na pewno

McGyver

Ponieważ w tych wooferach powszechnym zjawiskiem jest całkowity rozpad piankowego zawieszenia, stnieje jeszcze taka ewentualność że w oryginalnym koszu wymieniono na nowe neoryginalne zarówno membranę jak i cewkę i zawieszenia górne i dolne. Jednakże w czasie gdy te zawieszenia zaczynały się sypać powszechnie dostępne były tanie, chińskie głośniki na koszach o identycznych wymiarach jak oryginały, więc częstą praktyką było instalowanie ich w miejsce zdewastowanych oryginałów.

malg

wszystko jest możliwe,
nie znam historii tych głosników,
oprócz tego ze wiem, ze grały u sąsiada,
czasami b. głósno, że nawet mama sie skarżyła

Rozbiore to zobaczymy
przyjrzałem się bliżej wooferom i rzeczywiście chyba masz rację:
- po pierwsze pianka jest zbyt dobrze utrzymana jak na ich wiek
- po drugie (wcześniej tego nie zauważyłem) ale kapturki różnią się minimalnie kolorem i wklejeniem

tomasz_pianista

Słuchałem oryginalnych ZG-40, da się na tym słuchać muzyki. Są oczywiście mocno przymulone, ale w połączeniu z wzmacniaczami "z epoki",które były dość krzykliwe grało to OK.

ZG-30 to niestety kiepścizna.

Sam zaczynałem od odziedziczonych Altusów 110 z kopułką zamiast tuby(wersja na eksport), głośniki basowe zostały później wymienione na chińskie i dudniło już okrutnie.

Ja osobiście sprzedałbym wszystko, zwłaszcza, że za ZG-40 można dostać parę stówek;) Nie lubię sprzętu z PRL, oczywiście pewnie inaczej się na to patrzy przez nostalgię, ale jak widzę te zaciski, przełączniki, przetworniki to zawsze mi przykro. Swoją drogą legenda Unitry jest w Polsce bardzo mocna, tak jak nikt już chyba nie broni motoryzacji i wyższości Poloneza nad innymi samochodami, tak niektórzy wciąż żyją w przekonaniu, że sprzęt audio za PRL to było coś wyjątkowego. Stąd też nieadekwatne ceny, spójrzmy choćby na gramofon Adam, który obecnie chodzi za nawet 1000zł. Nawet wzmacniacz Diora znajduje nabywców.
Grupa ratowania poziomu.

Michał

Też nie jestem w stanie pojąć,dlaczego ludziska fascynują się takim szitem. Miałem w latach 80tych całą wierzę z Unitry,ampli,magnetofon z szufladą,korektor i oczywiscie gramofon,Adam a jak!do tego Altusy 110,w których spaliły się kopułki w tubkach,tak jakoś po tygodniu. Wzmacniacz był za slaby i potwornie zniekształcał,więc grajac normalnie,popalił przetorniki. Na początku lat 90 tych dokupiłem jeszcze unitrowski cdp. Dźwięk z perspektywy czasu odbieram jako kuriozalny,tragiczny,jedyna możliwość,to ustawienie korektora w ,,uśmiech" i jakoś było. Jeśli ktoś do tego dźwięku tęskni,to jest chyba głuchy :)

frywolny trucht

Co wy tam wiecie...   ;)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Ale tak poważnie. Spróbowałbym doprowadzić je do stanu "jak z fabryki". Żadnych swoich tuningów z lepszymi podzespołami, bo tracimy legendarny dźwięk. Napisałbym jak ten poniżej "po regeneracji" i pchnął. Albo jak masz miejsce- zestawić sobie zestaw "z tamtych lat" w jakimś pomieszczeniu i wspominać, wspominać...
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

zalun

Chyba się za tego Adama wezmę ... stoi i sie tylko kurzy, a możnaby za niego jakieś płyty kupić...

frywolny trucht

Cytat: tomasz_pianista w Marzec 27, 2018, 09:05Stąd też nieadekwatne ceny, spójrzmy choćby na gramofon Adam, który obecnie chodzi za nawet 1000zł.


Cytat: zalun w Marzec 27, 2018, 13:00Chyba się za tego Adama wezmę ... stoi i sie tylko
kurzy, a możnaby za niego jakieś płyty kupić...

Hłe, hłe. Do 40 płyt z Biedry :)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Michał

To jest kpina!ja swoje Lenco,przy którym ten Adam nie mógłby robić nawet za wycieraczkę,sprzedałem za trzy koła. Ludzie,którzy za fonikowski szit i padline,płacą dwa tysie,są po prostu głupcami!

malg

Zrobiłem zdjęcia obu parom


malg

Zdaje sobie sprawę ,ze dźwiek TONSIL-a to nie jest mistrzostwo świata, gdzie tam świata - może województwa jakiegoś
Dzis pograłem z godzinkę na ZG-40C
Kopułka cyka na ustawieniu zworek na  "+", przy ustawieniu "-" jest trochę lepiej
Brakuje przestrzeni i powietrza,
bas jest całkiem nisko schodzący ale bez wybrzmienia i sprężystości, trochę kontroli by się znalazło, ale zbyt mało

Michał

Grzesiu srał pies te głośniki,ale kolekcja winyli-bajka! :)

malg

Cytat: Michał w Marzec 27, 2018, 14:46
Grzesiu srał pies te głośniki,ale kolekcja winyli-bajka! :)
Pochwalę się - nie wszystkie widać ;D

malg

Cytat: frywolny trucht w Marzec 27, 2018, 09:52
Ale tak poważnie. Spróbowałbym doprowadzić je do stanu "jak z fabryki". Żadnych swoich tuningów z lepszymi podzespołami, bo tracimy legendarny dźwięk. Napisałbym jak ten poniżej "po regeneracji" i pchnął. Albo jak masz miejsce- zestawić sobie zestaw "z tamtych lat" w jakimś pomieszczeniu i wspominać, wspominać...

Ja raczej nie mam zacięcia handlowego i takie rozwiązanie
włożyć kasę i czas, a potem sprzedać - to nie moja bajka, zwłaszcza, że zysk będzie marny,
a tylko na zadowolenie czy satysfakcję to ja jestem za stary
więc albo zrobić i używać albo spuścić jak jest - chwilę się zastanowię 


malg

jeszcze jedna ciekawostka techniczna a propo's ZG40c

Głośniki użyte w tej kolumnie to:
    Wysokotonowy GDWK 9/40
    Szerokopasmowy (użyty jako średniotonowy) GD 12/5
    Niskotonowy GDN 25/40/1
    Membrana bierna MB 25
Jak widać jako średniak jest zastosowany szerokopasmowy z odcięciem górnym i dolnym