Wkładka i ramię, to musi się zgrać

Zaczęty przez gratefullde, Maj 31, 2014, 18:01

Poprzedni wątek - Następny wątek

gratefullde

Dopasowanie wkładki i ramienia. Niby prosta sprawa, poruszamy się w znanych dla nas obszarach, korzystając np. z szybkiego kalkulatora:
http://www.resfreq.com/resonancecalculator.html
należy pamiętać, że compliance wkładki są dla 10Hz a np. wkładki japońskie podają ją dla 100 Hz. Należy wtedy użyć mnożnika x 1,5 - 1,7.
Co jednak zrobić, gdy nie jest wiadoma masa efektywna ramienia?
Proszę o wszelkie wypowiedzi w temacie podatności wkładek, jakie są wasze doświadczenia, czy zawsze zgodność rezonansowa "książkowa", przekłada się na wartości soniczne? Czy można pozwolić sobie czasem na lekkie odstępstwa od ogólnie przyjętych reguł?
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

gratefullde

http://winyle.pl/kalibracja/4450-waga-analogowa-patralay-max-30g-.html

zdaje się,  że ta waga idealnie nada się do wyznaczenia masy efektywnej ramienia. Czy ktoś już ją może posiada?

Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

4321DK


gratefullde

Taaaa.... tylko spójrz na zakres tamtych wag wędkarskich. A przy okazji na błąd pomiaru ;)
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

4321DK

Wiem że ma od 0 do 30 g tylko spróbuj zrobić wagą sprężynową dokładny pomiar trzymając ją w ręku.
Polecam  :)


gratefullde

Da, ino tam jest napisano, że błąd 0,25 ;) Uczciwie :)
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

4321DK

Kalkulator masy ramienia

Krok 1. Wprowadź masę wkładki i mocowania gramach w CF

Krok 2. Jeśli ramię ma odłączany headshell to odłącz go i zważ (bez wkładki) i wprowadź do H

Krok 3. Wprowadź jakiekolwiek dodatkowe masy headshella takie jak ciężarki/podkładki E

Krok 4. Zmierz odległość L od igły do pivotu (środek mocowania ramienia) w centymetrach lub sprawdź efektywną długość ramienia i wprowadź w L

Krok 5. Zdejmij przeciwwagę, zważ ją i wprowadź w CW .

Krok 6. Zdejmij headshell (jeśli zdejmowany), i zważ ramię na końcu tam gdzie igła, bez przeciwwagi w gramach i wprowadź w W.

Krok 7. Wprowadź porządny VTF w gramach, w V

Skalkulowany CW dystans (odległość, przeciwwagi?)


Zielone pole efektywna masa ramienia 20,0 x 1,07 = 21,40 g


Algorytm liczy Masę efekt ramienia prostego, którą należy pomnożyć przez 1,07 dla ramienia typu S.

Współczynnik 1,07 stosujemy ponieważ ramię typu S, jest lekko wygięte i ma nieco większy moment bezwładności niż ramię proste.

Kalkulator dostępny tutaj  http://www.luckydog.demon.co.uk/images/EMC.xls

gratefullde

I oto chodziło :) Dzięki :) Bo ja chcę jednak sprawdzić ile faktycznie ma moje ramię masy.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

gratefullde

Sprawa prosta nie jest, jak zresztą myślałem. I założę się, że jednoznacznej odpowiedzi nie ma. Jesli by miała być to proponuje uszy powiesić na kołku. Przeliczając wartości compliance dla wkładek stosowanych w gramofonie, który użytkuję czyli AF, doszedlem do punktu w którym kalkulator klamał. Dlaczego? Dlatego, że stosowałem wkładki w rezonansie od 8 w zwyż do 12 biorąc pod uwagę warunki w jakich maja pracować. W momencie zastosowania wkladki ciężkiej (9,2 g)i tzw twardszej, tj 12 x 10:6 dyn czyli jakies ok 20 cu, uzyskałem efekt satysfakcjonujący. Polecam każdemu uzytkownikowi AF. W obecnej chwili myslę, że VMS wcale nie jest tą wkładką, tą dla tego gramofonu.
Wkładki sa drogie. Dlatego pisze o swoich doświadczeniach by ktoś mógł pominąć na swojej drodze błedy moje czy innych, które jakos tam nas finansowo kosztowały.
Konkluzja na chwile obecna jest taka, że kalkulator nie zawsze sprawdza się. Ja już to wiem ;)
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

vasa

Fajny ten kalkulatorek tylko nie wiadomo co on liczy :)
U siebie nie sprawdzałem bo nie chce mi się rozmontowywać przeciwwagi (nie jest nakręcana tylko siedzi w magazynku (SME 3009 III) Ale jeżeli na ramionach o typowej budowie się sprawdza to OK.

Ale jak napisał Gratefullde "Sprawa prosta nie jest" przecież bazując na prostym rachunku można dopasować (teoretycznie) konieczną podatność wkładki do każdej masy ramienia, zarówno takiego 2g jak i 100g belki. Wobec tego dlaczego ogólna ewolucja poszła od ciężkich do lekkich?
Cięższe ramiona mają niewątpliwe przewagi nad lekkimi. Stosunek masy drgającej we wkładce (igła+wspornik+magnes w MM lub igła+wspornik+cewki w MC) do masy ramienia która niejako trzyma body wkładki w bezruchu nad rowkiem jest krytyczny dla dokładności odczytu informacji z rowka. Dla poprawienia tej relacji minimalizowana jest masa drgająca w dobrych wkładkach MC za pomocą stosowania kosmicznych materiałów i innych sztuczek. A przecież wystarczy zrobić ramię o masie 50g i można stosować wkładkę MM o masie drgającej 10x większej niż moja Transfiguration pracująca z ramieniem 5g (tak po prawdzie 8 bo ma łeb dociążony 3g:) Taniej, łatwiej, równie dobrze to dlaczego tak się nie robi?
Można by było zrezygnować z boronowych czy diamentowych wsporników, zastosować większe ilości zwojów cewek lub technologię MM i nie świrować z phono pre które muszą obecnie wzmacniać sygnał o 70dB, do lamusa poszłyby trafa itd.
Odpowiedź tkwi w generowanych siłach działających na styku igły z płytą. Aby wychylić wspornik potrzebna jest siła przyłożona do igły, przy zdefiniowanym wychyleniu rowka siła dla wkładki 10x twardszej musi być 10x większa co przy ostrych szlifach o małej powierzchni styku generuje gigantyczne naciski niszczące natychmiast płytę. (dobrym przykładem są łyżwy naciskające lód pod takim ciśnieniem że roztapia się on w miejscu styku i tak uwolniona na moment woda działa jak smar)
Drugą kwestią są niecentryczne i pofalowane płyty ciągłe poruszanie ciężkiego ramienia w górę lub na boki powoduje znaczne siły na wsporniku, duże wychylenia i niszczenie zawieszenia. Tak więc aby oszczędzać płyty i wkładki zaczęto zmniejszać masę ramienia i zwiększać podatność wkładek jak również wprowadzono masę rozwiązań zmniejszającą masę drgającą wkładki.

PS. W studiach radiowych, gdzie trwałość płyt nie była krytyczna stosowano ramiona w formie kawałka żelaza i dobrze to działało :)
PS2. Wkładka typu Denon DL103 powieszona do "ramionka" o masie 30g "śpiewa" wybornie :)
PS3. Lubię swoje płyty więc wybrałem dla siebie najlżejsze ramię o masie 5g i przesadziłem :( 8g jest optymalne.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

Warto by wspomnieć o ramionach z kompensacją dynamiczną. Mam niebywałą okazję obserwować pracę takich ramion w czasie rzeczywistym. Nie chodzi o porównywanie brzmienia, ale o kwestie czysto techniczne - konstrukcyjne. Powiem tyle, że przekłada się to na jakość dźwięku i umożliwia montaż szerzego spektrum wkładek do takiego ramienia.

vasa

Cytat: kangie w Wrzesień 25, 2014, 05:43Warto by wspomnieć o ramionach z kompensacją dynamiczną. Mam niebywałą okazję obserwować pracę takich ramion w czasie rzeczywistym. Nie chodzi o porównywanie brzmienia, ale o kwestie czysto techniczne - konstrukcyjne.

Prosimy o wykładzik Professore. Ale taki prowadzony przez inżyniera a nie powieściopisarza.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

Cytat: vasa w Wrzesień 25, 2014, 09:30Prosimy o wykładzik Professore. Ale taki prowadzony przez inżyniera a nie powieściopisarza.
Vasa, gdzie ja profesor, przy Tobie? :) Ja tu tylko sprzątam, to gdzie mi tu wykłady prowadzić. Co najwyżej tablicę mogę wytrzeć i gabkę zmoczyć ;)


frywolny trucht


vasa

Cytat: kangie w Wrzesień 25, 2014, 09:39Ja tu tylko sprzątam,
Cytat: frywolny trucht w Wrzesień 25, 2014, 09:53Proszę się nie wykręcać.
Dokładnie.
Przypominam że, jako mechanik, masz lepsze przygotowanie niż ja.
Przygotować pokaz slajdów i jechane :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

GregWatson

Chwilowe problemy z wklejeniem tekstu odpowiedzi kolegi Kangiego nie pozwalają mu zapodać poniższego tekstu co niniejszym czynię w jego imieniu.


"Nie jestem typowym mechanikiem. Ale mniejsza z tym. Postaram się krótko, bo mało czas mam na odpowiedź. Nie będę się chwalił wiedzą z równań różniczkowych, choć po raz pierwszy zetknąłem się z nimi mając 15 lat - w szkole średniej na fizyce przy teorii drgań harmonicznych oraz przy wyprowadzaniu wzoru na natężenie prądu w układzie RLC - potrzebne było rozwiązać równanie różniczkowe II rzędu.  Było, minęło, teraz płynie u mnie muzyka bez konieczności sięgania po równania różniczkowe, ale zawsze mogę po to narzędzie sięgnąć ;) Wracając do tematu. Można sprawę porównać do roli amortyzatora w samochodzie, który tłumi drgania i stabilizuje nadwozie podczas jazdy po nierównościach. Ramię z kompensacją dynamiczną stabilizuje pracę układu wkładka - ramię. Stabilizuje pracę igły w rowku płyty.Polepsza tracking. Oczywiście ramiona statyczne radzą sobie dzięki swojej masie efektywnej, a co za tym idzie - bezwładności ramienia.I tym sposobem ograniczone są do współpracy z konkretnymi wkładkami o konkretnej podatności dynamicznej wkładki. Uważam, że im dłuższe ramię, tym większy wpływ kompensacji dynamicznej, choć i przy9-calowych ramionach działa to bardzo poprawnie. Zauważmy taką rzecz. Zapis stereofoniczny jest zarówno"w boczny" jak i "w górny"/"w dolny"czyli góra-dół. Kompensacja dynamiczna stabilizuje układ i ułatwia bardziej precyzyjne śledzenie rowka w każdym kierunku. Wkładka nie musi podążać za kształtem rowka, jak pies prowadzony na smyczy.Śledzi go głównie igła wychylając się w różne strony. Nie twierdzę absolutnie, że każda wkładka pasuje do każdego ramienia dynamicznego, jedynie podkreśliłem, że warto zainteresować się takimi ramionami, posłuchać jak to gra, jak działa. Problem w tym, że mało jest takich ramion, a dzisiaj mało kto potrafi takie ramię skonstruować."

To pisał Kangie.
Trochę tego i trochę tamtego też.

jajacek1410

   A mnie dzisiaj rano zaczęło chodzić po głowie ramię ze szkła. Słyszał któś, cóś o czymś takim?
   Koncepcję już w głowie mam. Jak nastaną długie zimowe wieczory to może ruszę z tematem. Chociaż znając siebie, może to nie stać się tej zimy :)
   Jakby co to dam znać.
pzdr
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

vasa

Cytat: Kangie/GregWatson w Wrzesień 25, 2014, 12:23jedynie podkreśliłem, że warto zainteresować się takimi ramionami, posłuchać jak to gra, jak działa.
Widzisz, umiesz, nie było co się krygować.
Dodam jedynie zupełnie bazową informację/definicję; ramię typu "dynamically balanced" to takie w którym środek ciężkości ramienia znajduje się w teoretycznym punkcie podparcia ramienia (pivocie) a siła nacisku generowana jest przez magnes, linkę, sprężynę lub inne cóś. W efekcie takie ramię może pracować na napędzie ustawionym w dowolnej pozycji a dodatkowo jest mało podatne na wpływ drgań i innych zewnętrznych zakłóceń. O ile dobrze widziałem przez dziurkę od klucza to Kangie właśnie takiego cuda używa :)

PS Zwolennicy spiskowych teorii natychmiast powiązali brak ramion balansowanych dynamicznie w obecnej ofercie z wpływowym lobby platform antywibracyjnych i mebli audio :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52Widzisz, umiesz, nie było co się krygować.
Nie lubię być wywoływanym do tablicy aby prężyć poślady i udowadniać swoje racje. Ale jako że Cię lubię, to postarałem się odpisać :)

Na sąsiednim forum pewien znany troll wymuszał ode mnie abym udowodnił wyższość PDM DSD 1 bit 5,6MHz nad PCM 16 bitów CD 44,1 kHz, gdyż napisałem wcześniej żeby czegoś takiego posłuchać, bo to cenne doświadczenia. Odpowiedziałem mu, żeby posłuchał u kogoś, bo pewnie nigdy czegoś takiego nie słyszał, a podejrzewam, że jego doświadczenia opierały się o technologię DSD stosowaną w zapisie SACD. Ten żądał ode mnie dowodów, bo skoro coś twierdzę, to muszę to udowodnić. Nic nie muszę, ale napisałem mu kilka konkretnych technicznych zdań, a ten mi odpowiada, że DSD to kiepski format gdyż ma problemy z transjentami itp. Jak gra dobre DSD z dobrego DACa, vasa, doskonale wiesz, bo słyszałeś nie raz. Tyle, żeby to mieć, to trzeba wiedzieć jak to poskładać do kupy i co kupić :)

Dobrze, że podałeś definicję układu dynamicznie zbalansowanego. To w sumie sedno sprawy, bo techniczne, matematyczne - jak to z definicjami bywa.



Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52O ile dobrze widziałem przez dziurkę od klucza to Kangie właśnie takiego cuda używa
Oj tam, przez dziurkę od klucza. O ile pamiętam sam ze 2 razy zapodałeś u mnie płytę ;)

Cytat: vasa w Wrzesień 26, 2014, 00:52a siła nacisku generowana jest przez magnes, linkę, sprężynę lub inne cóś.

Dzięki temu można było skonstruować ramię, które umożliwia regulację siły nacisku "w locie". Pokrętło z podziałką siły nacisku umieszczone jest w nieruchomej bazie ramienia i powoduje naciagnięcie lub popuszczenie naciągu układu - linka-sprężyna, nie dotykając przeciwwagi. Genialnie wymyślone. Różnice w brzmieniu wyraźnie słyszalne. Przechodząc płynnie z nacisku (siły nacisku) np. 1,6 do 2,0g i z powrotem słychac jak ulega zmienie równowaga tonalna, gdyż zmienia się kąt VTA, a jak zmienia się VTA to również zmienia się SRA i w inny sposób igła wybiera informacje z rowka. Do tego precyzyjna regulacja VTA. Genialne ramię. Konstruktor, który je wymyślił miał megamózg.

Jakub

Możecie podać kilka przykładów takich ramion?


vasa

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Jakub

W takim razie, w moim Braunie też mam tego typu ramię.

Jak kiedyś miałem Duala cs455, to faktycznie dało się go przechylać, ale nie sądziłem, że to coś wyjątkowego. Braunem nie będę próbował, bo waży tyle co trzy Duale :-)

frywolny trucht

Strona z kalkulatorem nie działa. Czy jest coś złego w zwyczajnym zważeniu masy efektywnej ramienia poprzez zdjęcie przeciwwagi, wkładki, ale pozostawieniu śrubek w headshell'u i położeniu ramienia na wadze jubilerskiej? W ten sposób wychodzi mi masa ramienia Ad Fontes ( aluminium) 15,5g.

vasa

Masa efektywna jest językowym uproszczeniem. Tak naprawdę parametrem istotnym jest moment bezwładności (MB) ramienia
Jak widać zależy zarówno od masy "m" jak i od odległości tej masy od środka obrotu "r" i to znacznie bardziej niż od masy bo "r" jest w kwadracie.
W efekcie dla ramienia dłuższego o tej samej masie co krótsze jego MB będzie większy bo masa jest bardziej oddalona od środka obrotu. Dla przykładu; dla ramienia 9' i 12' o podobnej budowie i masie MB tego drugiego będzie o ok 70-80% większy !
Jedyną metodą określenia tego parametru jest pomiar częstotliwości rezonansowej układu dla dwóch, trzech wkładek o znanej podatności i obliczenie masy ramienia na tej podstawie.
Przykładowo; mamy Benza Micro Gold i na płycie uzyskujemy rezonans w okolicy 11Hz a na Ortofonie MC20 10Hz to możemy obliczyć używając narzędzia z Vinylengine masy ramienia 7,73 i 7,35 g więc pewnie oscyluje ona ok 7,5g.

http://www.vinylengine.com/cartridge_database_tools.php#EffectiveMassCalculator
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.