Denon DL-103

Zaczęty przez vasa, Październik 21, 2014, 22:40

Poprzedni wątek - Następny wątek

vasa

Specifications Denon DL-103:
Frequency response (Hz): 20-45,000
Output@1khz, 50mm/sec: .3mV
Output impedance: 40 ohms
Load impedance: 100ohms
Channel seperation at 1kHz: over 25db
Channel sensitivity: 1dB or less
Tracking tip: 16.5 micron special round solid diamond
Copliance: 5x10-6cm/dyne (100Hz)
Tracking force- 2.3~2.7g
Cantilever: aluminum, conical
Mass: 8.5g
Wkładka legenda, produkowana od wieków. Pierwotnie zaprojektowana do użytku studyjnego później przeszła na rynek konsumencki.
Technicznie jest to najprostsze rozwiązanie wkładki MC LO. Pudełko w którym zamontowano magnes i cewkę. Nawój cewki jest solidny, warto zwrócić uwagę na fakt że przy 40-tu Ohmach impedancji wewnętrznej (dużo) podawany jest sygnał 0,3mV (niezbyt dużo). AT OC9 przy o połowie mniejszej imp wew daje 0,4mV a Benz Micro ACE oddaje 0,4mV przy 12 Ohmach.
Wspornik na którym jest osadzony sferyczny diament jest aluminiowy (ale zwężany :)
Sugerowany nacisk to 2,5g ale trzeba się trzymać raczej górnej granicy.
Wkładkę kupiłem baaardzo dawno temu niesiony ciekawością. To była najtańsza wkładka MC LO a opisy jej cudownego brzmienia zniewalały poezją. Moja wiedza nt doboru i kalibracji była żadna więc powiesiłem ją na SME 3009 II i zacząłem słuchać. Najpierw nie zagrała więc poczytałem o kalibracji i skalibrowałem. Potem poczytałem że się musi wygrzać więc poczekałem. A potem się przestałem oszukiwać i ją zdjąłem :(
Ot, frycowe.
Po jakimś czasie poznałem kolegę Vis'a mającego kolekcję przeróżnych ramion i w ramach ćwiczeń powiesiliśmy ją na kilku wynalazkach.
Okazało się że ta wkładka ma jednak swoje zalety, trzeba jej jedynie zapewnić solidne "za łeb trzymanie" i im cięższe ramię (na dobrą sprawę bez patrzenia na rezonanse) tym lepiej. Dźwięk się wypełnił, zyskał na barwie, wkładka zaśpiewała.
Nie jest to ten dźwięk który preferuję ale przyznaję że jest w niej pewien urok który można polubić. Niezwykła melodyjność, ciepło, wypełnienie. Ot taka "lampowa wkładka".
Na pewno nie zaszkodzi jej trafo na wejściu i przy doborze odpowiedniego repertuaru można czarować dziewczyny lub się relaksować po ciężkim dniu.
Natomiast nie uwierzę że zagrała na ramieniu o masie 10-15g i "wszystkim kapcie spadły" Trzeba jej zaaplikować 25g a i 30 nie zaszkodzi.
Jeżeli ktoś szuka relaksującego, ciepłego dźwięku o dużym czarze a niespecjalnie mu zależy na precyzji to jest to.
Kalibracja tej wkładki sprowadza się na dobrą sprawę do ustawienia przesięgu i nacisku. Oczywiście można się przyłożyć do VTA, SRA i azymutu tylko nie wiem czy jest wśród nas nietoperz który usłyszy różnice. A może ja już głuchy jestem?
I jeszcze jedna uwaga. W specyfikacji podana jest górna granica przetwarzanej częstotliwości 45kHz !
To chyba artefakt bo przy sporej masie drgającej i nacisku zmuszenie jej do drgań z taką częstością wymagałoby ogromnych nacisków na igłę. Tak dużych że płyta by tego nie wytrzymała. A może, po prostu, na płytach nie ma zarejestrowanych takich dźwięków?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Można rzec, że to klasyk. Super, że DL-103 już tu jest.
THX.

wojtek41

#2
Znakomita wkladka. Gram (choc chwilowo na polce) na DL 103 D o nacisku 1,5 i szlifie eliptycznym, wiec troche inna. Jednak to rodzina, wiec warta polecenia. Zdjecie z neta.
Musze sie skupic i nabyc tradycyjana DL 103 R  -)


wojtek41

Miniabyr ma chyba modyfikowanego Denona.  Moze cos napisze...)

miniabyr

No pewnie że napiszę  tylko niech wena mnie najdzie. Ten modyfikowany denon 103r  -z oryginalnego zostaje tylko cewka-robi firma Soundsmith w cenie ok.1800 usd http://www.sound-smith.com/denon/index.html
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

GregWatson

Cytat: wojtek41 w Październik 21, 2014, 23:57Musze sie skupic i nabyc tradycyjana DL 103 R  -)

I jakieś postępy w tym kierunku? Ciekaw jestem opinii.
Trochę tego i trochę tamtego też.

miniabyr

Heh prawie zapomniałem .Kilka lat temu (3) kupiłem jubileuszową wkładkę dl a100,ale nie po to aby ją zamontować i grać ,tylko kolekcjonersko,bo ilość sztuk limitowana.  Więc leży sobie zapakowana i czeka aż skoczy cena na aukcjach. Ta wersja to kopia pierwszej dl-103 tylko zrobiona z lepszych komponentów i bardziej efektowna z wyglądu.(Taka moja małe szajba tralala)
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

GregWatson

Widzę, że ludzie się różnie dorabiają majątków. :) Ale ładna "lodowa" :) A co do szajby to wiem coś na ten temat: zaczyna się od jednej "kreski" a potem już idzie bez oporu. :) :) :)
Człowiek szuka różnych brzmień jak pierścionka na plaży.


Ciekaw jestem co wojtek41 skrobnie o DL 103 R jeśli wypaliła.
Trochę tego i trochę tamtego też.

kangie

#8
Sorki, że odkopuję temat, ale myślę, że mam coś ciekawego do podzielenia się z innymi AudioManiakami.


Cytat: vasa w Październik 21, 2014, 22:40Po jakimś czasie poznałem kolegę Vis'a mającego kolekcję przeróżnych ramion i w ramach ćwiczeń powiesiliśmy ją na kilku wynalazkach. Okazało się że ta wkładka ma jednak swoje zalety, trzeba jej jedynie zapewnić solidne "za łeb trzymanie" i im cięższe ramię (na dobrą sprawę bez patrzenia na rezonanse) tym lepiej. Dźwięk się wypełnił, zyskał na barwie, wkładka zaśpiewała.
Fakt niezaprzeczalny. Ciężka belka i ta wkładka śpiewa. Mam znajomego z Małopolski, który ma takiego Denona i podwiesił ją na lekkim ramieniu Linna i ponoć gra mu rewelacyjnie (wg jego opinii). Jak dla mnie wsadził koła od traktora do Malucha, ale niechaj mu będzie. Każdy popełnia błędy. Najważniejsze z nich wyjść i wejść na właściwe tory (audio).

Cytat: vasa w Październik 21, 2014, 22:40Kalibracja tej wkładki sprowadza się na dobrą sprawę do ustawienia przesięgu i nacisku. Oczywiście można się przyłożyć do VTA, SRA i azymutu tylko nie wiem czy jest wśród nas nietoperz który usłyszy różnice. A może ja już głuchy jestem?
Korekty VTA mogą czynić cuda. Delikatną korektą można "otworzyć" dźwięk, wokale mogą uzyskać otoczkę powietrza, zwiększa się przestrzeń. Nie wspomnę o zabawie z równowagą tonalną i przesuwaniu jej w górę czy w dół. To są kosmetyczne zmiany, ale dla nas chyba bardzo ważne, chyba że mylę się.

Cytat: vasa w Październik 21, 2014, 22:40I jeszcze jedna uwaga. W specyfikacji podana jest górna granica przetwarzanej częstotliwości 45kHz !To chyba artefakt bo przy sporej masie drgającej i nacisku zmuszenie jej do drgań z taką częstością wymagałoby ogromnych nacisków na igłę. Tak dużych że płyta by tego nie wytrzymała. A może, po prostu, na płytach nie ma zarejestrowanych takich dźwięków?
Masa efektywna dobrego ramienia pod Denona oraz względnie duża siła nacisku dla Denona (do 2,5 lub 3,0g nie pamiętam dokładnie) powinna wystarczyć. W końcu producent to mierzył.

Sprawa nie jest prosta. Okazuje się, że zdolność wkładek do odczytu tak dużych częstotliwości mówi tylko tyle, że jeśli pomiaru dokonano rzetelnie i bez przekłamań, to taka wkładka wybitnie przeniesie niższe harmoniczne  niższych częstotliwości (ale górnego pasma), czyli góra w zakresie słyszalnym może być genialna. Nie trzeba mieć tych 45kHz zapisanych na płycie, żeby mieć piękną górę. Ale żeby mieć piękną górę, to trzeba postarać się o przetworniki wysokotonowe z prawdziwego zdarzenia.

vasa

Cytat: kangie w Marzec 16, 2015, 13:12Sorki, że odkopuję temat,
Ależ to jest ze wszech miar pożądane :)
Cytat: kangie w Marzec 16, 2015, 13:12Cytat: vasa w Październik 21, 2014, 22:40
I jeszcze jedna uwaga. W specyfikacji podana jest górna granica przetwarzanej częstotliwości 45kHz !To chyba artefakt bo przy sporej masie drgającej i nacisku zmuszenie jej do drgań z taką częstością wymagałoby ogromnych nacisków na igłę. Tak dużych że płyta by tego nie wytrzymała. A może, po prostu, na płytach nie ma zarejestrowanych takich dźwięków?

Masa efektywna dobrego ramienia pod Denona oraz względnie duża siła nacisku dla Denona (do 2,5 lub 3,0g nie pamiętam dokładnie) powinna wystarczyć. W końcu producent to mierzył.
Nie wiem czy dobrze opisałem swoją wątpliwość.
Jeszcze raz:
Igła wraz ze wspornikiem wykonuje drgania wymuszone przez rowek. Siłą harmoniczną wymuszającą drgania jest nacisk igły na ściankę rowka. Wobec powyższego mamy masę drgającą (igła wraz ze wspornikiem i cewkami), częstość drgań (np 40kHz), amplitudę drgań. O ile pamiętam z dawnych lat to siłą ta jest uzależniona od kwadratu częstotliwości, w związku z tym nacisk na tip igły będzie 4x większy niż przy drganiach z częstością 20kHz.
Moja wątpliwość dotyczy trackingu igły sferycznej przy takich siłach. Ale być może że 3g nacisku + ciężkie ramię wystarczy. A druga kwestia to czy winyl przy takich naciskach się nie uplastycznia. Ale jak empiria dowiodła to się nie uplastycznia.
Ale ja i tak nie lubię takich wkładek na moich płytach  >:(
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

Jasna sprawa. To ja nie zajarzylem o co Ci chodzilo.

vasa, przeciez plyt do grobu nie zabierzemy. Czasami przeorac sferykiem czy prostym eliptykiem mozna ;)

vasa

Cytat: kangie w Marzec 16, 2015, 15:47przeciez plyt do grobu nie zabierzemy.
Każdy pisze swój własny testament
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

GregWatson

#12
No właśnie udało mi się wyhaczyć taką wkładeczkę. W przyszłym tygodniu pierwsze odsłuchy na moim Micro Seiki. Zobaczymy jak się spasuje z ramieniem i LARem.

Testy wkładki:
http://www.highfidelity.pl/artykuly/0702/denon.html

oraz różne wersje i ich parametry:
http://www.thevintageknob.org/DENON/DENONDL/denonDL.html
http://www.analogue-classics.com/html/denon_dl_103.html
http://www.denon.jp/jp/museum/dl103series.html

Trochę tego i trochę tamtego też.

miniabyr

Dl 103 to w pewnym sensie fenomen. Marny szlif , musowo ciężkie ramie  ,ale muzyka wygrzebywana z rowka brzmi fenomenalnie. To własnie jest  audiofilskie czary mary .
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

GregWatson

Gram od kilku godzin na tej wkładce i powiem szczerze jestem mocno zaniepokojonym aż tak dobrym brzmieniem. Gra to zupełnie inaczej niż Blue Point No.2, bardziej analitycznie być może samo ramię Micro Seiki (ciężkie) jej dobrze robi, spory nacisk wydobywa z rowka całkiem fajne dźwięki.

Ciekaw jestem jak na tle 103 wypada 103 R bo jak 103 R poszła trochę dalej ale tą samą drogą to kto wie czy nie da mi to trochę do myślenia i czy aby w przyszłości nie będę musiał pomyśleć o tym modelu. Jak na razie 103 zbiera duże brawa za swą barwę i przyjemność słuchania. Jutro trochę inne gatunki muzyki tak dla zbadania różnorodności brzmieniowej oraz zachowań Denona DL-103.
Trochę tego i trochę tamtego też.

vasa

Tak o niej mądrzy ludzie pisali. Masa przyjemności i ciężkie ramię.
A może odwrotnie  ???

Wysłane powietrzem

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

miniabyr

103R to spory krok do przodu w brzmieniu w porównaniu do 103 bez r. Różni je  np.impedancja :"R" ma 14 Ohm ,a zwykła 40 Ohm .Jesli chodzi o brzmienie to R ma zdecydowanie bardziej "aksamitne" i pełne w porównaniu ze zwykłą. "R" to naprawdę świetna wkładka i jest to pierwszy etap do zakochania się we wkładkach o małej i bardzo małej podatności ,powieszonej  na odpowiednio ciężkim ramieniu.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

pelot

Pozwolę sobie na małą dygresję, a co myślicie o AT OC9 MLII.

gratefullde

Cytat: pelot w Czerwiec 26, 2015, 22:32
Pozwolę sobie na małą dygresję, a co myślicie o AT OC9 MLII.

Pytaj Mac'ka gra na niej obecnie.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

pelot

Chodzi o to że mam obie czyli 103R i AT ale nie mam dwóch ramion   na moim LP12 niestety nie da się , więc nie można zrobić bezpośredniego porównania . Mimo to odnoszę wrażenie że te obie wkładki grają identycznie, czy ma ktoś ,,osłuchanie" w tej kwestii.

vasa

Cytat: pelot w Czerwiec 26, 2015, 22:49odnoszę wrażenie że te obie wkładki grają identycznie, czy ma ktoś ,,osłuchanie" w tej kwestii.
Miałem obydwie. Grają kompletnie inaczej.
Może przesadą byłoby pisać że to dwa skraje analogu ale na pewno odległość duża.
Denon (na ciężkiej belce) to pełne i nasycone brzmienie niespecjalnie nadające się do analizy skrzypnięć, stuknięć i innych artefaktów a AT to brzmienie lżejsze, bardziej konturowe o dużej zawartości detalu. Raczej bardziej analityczne. Na średnio ciężkim ramieniu lub też lekkim v.3.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

ahaja

103R na pewno jest 'szybsza' od normalnej 103. Ma lepszy kontur, pozostaje przyjemność ze słuchania znana ze 103ki.

Jednak należy mieć na uwadze, że obie należy odpowiednio obciążyć w pre.
103R ma 14ohm oporności >> czyli należy zacząć od +-200ohm (140-280 optymalnie).
Standardowa 103 z jej 40ohm oporności >> 400-800ohm.
Jak widać są bardzo duże różnice w wartościach - potestować i zostawić taką jaka pasuje w systemie i wg preferencji.

ATOC9 II jest sztywniejsza od III dedykowanej lekkim ramionom.
Inaczej je się również obciąża (w stosunku do 103):
120-240ohm optymalnie.

Rodzina 103ek ma zwykły szlif sferyczny. Co za tym idzie nigdy nie będzie tak konturowa i dokładna jak wkładka z ostrym szlifem.

OC9 z racji szlifu, wyższego poziomu wyjściowego i mniejszej oporności wewnętrznej będzie również szybsza, dynamiczniejsza, dokładniejsza na skajach pasma.
Nie zaobserwowałem nigdy ostrości w jej graniu.

Im niższe obciążenie tym dźwięk jest plastyczniejszy, łagodniejszy. Wyższe wartości utwardzają dźwięk.

jamówię

103 to wkładka legenda,103R nie znam,ale pewnie jest tak jak piszecie. Warunkiem dobrego grania z niej jest obowiązkowo ciężkie ramię. W sieci można zanaleźć masę tragicznych zestawień np z karbonem ProJcta,gdzie właściciele pieją z zachwytu,nie mając pojęcia jak to naprawdę gra. Denon jest sztywny jak gacie górala,jak ją powiesiłem na SME 309 to ni uja nie mogłem jej okiełznać i poszła do ludzi. Ciężka belka, odpowiedni TF i jest nirvana za grosze  :)

pelot

Do  czego zmierzam , mam w zamiarze sprzedać Linna Sondeka z ramieniem Acosa, wydaje mi sie że bardziej dopasowana do tego ramienia jest DL103R .  Natomiast AT OC9 pozostawił bym do ramienia Kuzmy Stogi S12 VTA, jako alternatywa w niższej klasie do Kuzma  Car 40. Czy możecie  coś podpowiedzieć na ten temat. Czy z tym ramieniem AT stworzy dobry duet. Czy też nie zawracać sobie gitary i sprzedać obie z LP12 , o ile napatoczy się klient na taki układ.

MAC

jamówie, czy ty widzisz to co ja widzę?
Sondek będzie sprzedawany... :D