Goldring 1042

Zaczęty przez kangie, Maj 06, 2015, 09:33

Poprzedni wątek - Następny wątek

Kangie

#50
Cytat: vasa w Grudzień 04, 2019, 22:29A w przypadku jakiegoś okrągłego szlifu to ważne jest tylko przykręcenie śrubek.
Pewnie dla wielu osób nie będzie to ważne. Kiedyś myślałem, że szlify sferyczne z racji kształtu kuli automatycznie ustawiają się w rowku i zmiany VTA/VTF nie mają znaczenia, bo kula zawsze ustawi się w pryźmie tak samo i jej punkty styku nie mają znaczenia dla dźwięku. Potwierdzało to moje obcowanie z MF100 na Unitrze Daniel bawiąc się VTF, bo VTA tam nie dało się sensownie ustawiać. Wielkich zmian nie było kręcąć przeciwwagą. Kąty zmieniały się, a dźwięk byl praktycznie zawsze taki sam - taki sam - nudny, szary, wyprany z barw. Dopiero przesiadka na AT95E coś zmieniła na plus, ale też na krótko, zatem ta wkładka po kilku miesiącach trafiła do rąk Robixa. Od Yula wpadły mi dwie AT-110E oraz jedna AT-120E od Sławka (4321) i Daniel docelowo gra na tych właśnie wkładkach w systemie mojego ojca - w moim domu rodzinnym.

Natomiast z moich doświadczeń z Denonem 103SA podwieszonym do ramienia Audiotechniki ATP-16T w moim gramofonie DiY zmiany ustawień VTA były słyszalne. Testy były robione na płytach z epoki: głównie Hanna Rek "Mam szczęście do wszystkiego" oraz Anita O'Day "Signs the winners". O! Nawet fotkę znalazłem z tamtego okresu. Są to płyty nagrane w epoce, kiedy to dominowały proste szlify sferyczne. Wg moich obserwacji i przemyśleń żeby górne pasmo dobrze grało trzeba było lekko je podbić i zrobili to realizatorzy nagrań. Przeszkadzajko-pomagajki na płycie H. Rek dają po uszach jak diabli. Słuchając tych płyt na Shibacie czy innych ostrych szlifach np. Micro Linear Audiotechniki AT 33PTG MKI tej góry było w cholerę. Pokazywały to moje Yamaszki NS-590 z kopułkami berylowymi. Było za wyraźnie i to niezależnie od podpiętego pre phono na kościach lub lampowego / z SUT czy bez SUT. Natomiast szlif sferyczny Denona 103SA bardzo ładnie grał to pasmo. Co więcej - przy zbyt wysoko podniesionym ramieniu tej góry nadal było za dużo. Dało się słuchać, ale to nienaturalnie wysoko ustawione ramię nie dawało spokoju.  Opuszczając ramię o ok. 5-6mm (ramię ma 11,2 cala długości) doszedłem do poziomu "ground zero" i wtedy góra uspokoiła się i przybywało mięsa (basu i niższej średnicy). Zabawa trwała dość długo. Wykonaliśmy z kolegą szablon do tego ustawienia z kawałka plastikowej starej karty kredytowej.

Ciekawe to były dla mnie doświadczenia, które uświadomiły mi że przy szlifach sferycznych regulacje ramienia mają znaczenia i przydają się długie i ciężkie ramiona typu moje 11,2 calowe ATP-16T z którym Denon 103SA zagrał bajecznie. Jest "zaśpiew", jest "jebnięcie", instrumenty dęte graja jak szalone, wokale damskie zwłaszcza w jazzie to istne szaleństwo. To trochę tak, jakby psa spuścić ze smyczy ;) Tyle moich doświadczeń...


P.S. Płyta Hanny Rek będzie wg mnie doskonale brzmieć na ostrym szlifie w jakimś ciemnym systemie, typu przygaszone górą i wyższa średnicą kolumny oraz klasyczna amplifikacja lampowa EL34 gdzie górne pasmo nie dominuje nad resztą. Szybkie i dość przezroczyste kolumny plus pełen tranzystor to już nieciekawe połączenie wg mnie. Płyta idealna na Denony serii DL103. Stąd wniosek, że warto mieć co najmniej dwa ramiona i dwie wkładki, bo na jednej wszystko pięknie chyba nie zagra ;)

vasa

Cytat: vasa w Grudzień 04, 2019, 22:29w przypadku jakiegoś okrągłego szlifu to ważne jest tylko przykręcenie śrubek.
Cytat: Kangie w Grudzień 05, 2019, 08:48Ciekawe to były dla mnie doświadczenia, które uświadomiły mi że przy szlifach sferycznych regulacje ramienia mają znaczenia i przydają się długie i ciężkie ramiona
Jak wiadomo ja mam dość powściągliwy stosunek do tego co słychać a co nie. Vide kable ;D
I tak jak zgadzam się że 100trójka lubi ciężkie ramiona tak kwestia VTA pozostaje dla mnie wątpliwa.
Przyznaję się bez bicia że nie robiłem jakichś poważnych odsłuchów porównawczych i bazuję jedynie na kilku ustawieniach DL103 na ramieniu Tesli które miałem w Lenco.
Jakichś specjalnych różnic nie usłyszałem, to co mi sie "wydawało" było niepowtarzalne i zakwalifikowałem różnice do kategorii "wydaje się" i skończyłem zabawy bo grało ładnie :)
Żeby to zweryfikować trzeba będzie zaprząc do roboty KORG-a i posłuchać równolegle dwóch nagrań z dwóch różnych ustawień. Jeżeli da się usłyszeć różnicę i rozróżnić nagrania to nie będę się upierał przy moim zdaniu. Na razie jednak pozostaję przy twierdzeniu że ani geometria robiona do ułamka milimetra ani VTA nie są kluczowe przy kalibracji.
No cóż, KORG stoi i czeka. Może trzeba sprawdzić? Tylko skąd wziąć okrąglaka :o ?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

Cytat: vasa w Grudzień 05, 2019, 09:46No cóż, KORG stoi i czeka. Może trzeba sprawdzić? Tylko skąd wziąć okrąglaka :o ?
Trzeba pojechać do Łukasza.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Kangie

Łukasz już okrąglaka niestety nie ma. Wkładka pożyczona. Miałem ją przez prawie rok i oddałem koledze. Chciałem kupić 103R, niestety nie udało się. A dzisiaj słucham już głównie z CD. Z wygody.

Pboczek

Cytat: Piterski w Grudzień 05, 2019, 08:11Ja w takim celu wykorzystuje taśmę modelarską i naturalne krawędzie np. napisu itp.

Dziękuję, czyli rysik i dopiero wtedy bloczek + siatka na szablonie jako odwzorowanie azymutu.

A co z zaobserwowanymi różnicami m.in. w antyscatingu przy de facto tych samych wkładkach, możliwe?

Czy występuje zależność pomiędzy wartościami antyscatingu i nacisku igły. Tzn. czy np. wobec zwiększenia pierwszego powinienem docisnąć bardziej igłę?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 11:20Dziękuję, czyli rysik i dopiero wtedy bloczek + siatka na szablonie jako odwzorowanie azymutu.
Rysik i to musi być prosty (połóż kilka na płaskiej powierzchni i zobaczysz, że bywają wygięte w banan) używam tylko do ustawienia kata styczności igły w rowku dla wybranego szablonu.
Azymut ustawiam bez rysika. Wstępnie za pomocą bloczka, później ewentualnie koryguje za pomocą lusterka i na koniec na komputerze.
Antyskating to odrębna sprawa, staram się trzymać zaleceń i zazwyczaj jego wartość ustawiam pod siłę nacisku.
Kontrolnie sprawdzam go na płycie czy nie powstają jakieś artefakty ale jak się uprzednio nie ustawi precyzyjnie geometrii to różne mogą wychodzić cuda.
Dla mnie każda kalibracja to jest oddzielny przypadek i dlatego są ogólne zalecenia, a poźniej trzeba sprawdzić co wychodzi w praktyce.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa



Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 11:20
Czy występuje zależność pomiędzy wartościami antyscatingu i nacisku igły. Tzn. czy np. wobec zwiększenia pierwszego powinienem docisnąć bardziej igłę?
Te dwie wartości są ze sobą ściśle skorelowane. Rośnie nacisk - trzeba zwiększyć antyskating.
Warto też pamiętać że siła działania AS jest znikoma. Jeżeli są opory po drodze, np opory na bloczku podtrzymującym żyłkę albo na łożysku ramienia przy ruchach poziomych, to wszystko bierze w łeb.

[emoji377][emoji1634]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek


Antyscating ustawiałem na płycie testowej, tak by nie było zakłóceń w prezentacji 300 Hz + 18 dB.

Jeżeli wyszedł mi maksymalny AS, to powinienem zbliżyć się do maksymalnie dopuszczalnego nacisku igły?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 12:33

Antyscating ustawiałem na płycie testowej, tak by nie było zakłóceń w prezentacji 300 Hz + 18 dB.

Jeżeli wyszedł mi maksymalny AS, to powinienem zbliżyć się do maksymalnie dopuszczalnego nacisku igły?
Nie. Dostałeś AS dla aktualnego nacisku.
Masz żyłkę, magnes czy sprężynkę?

[emoji377][emoji1634]
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Żyłkę z ciężarkiem.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 13:37
Żyłkę z ciężarkiem.
No to trzy pytania: Czy żyłka idzie przez czy obok bloczka? Czy bloczek lekko chodzi i czy to jest oryginalny ciężarek?

[emoji377][emoji1634]
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Żyłka idzie przez środek ciężarka, a w zasadzie dwóch, bo to układ mniejszy ciężarek w większym, a muszę używać obu na raz by siła była właściwa.

Ciężarki, żyłki są oryginalne.

Nie mam bloczka tylko żłobienia na takich dwóch równoległych prętach w które wkładam żyłkę.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 12:33Antyscating ustawiałem na płycie testowej, tak by nie było zakłóceń w prezentacji 300 Hz + 18 dB.
Moim zdaniem jeśli dla +16dB jest ok to nie walczył bym na siłę z +18 dB.
Pewnie by uzyskać dobry wynik dla +18 dB zwiększyłeś siłę nacisku. 
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Żeby uzyskać dobry wynik przy +18 dB zwiększyłem do max AS.

Następnie dodałem trochę nacisku i przy tym samym AS, żeby wychwycić czy są różnicę. Powtórzyłem przy zmniejszeniu nacisku. Ostatecznie zostawiłem nacisk na poziomie 1,85 g (2 g to max z instrukcji) jeszcze raz sprawdziłem ścieżkę z płyty testowej +18db oraz pozostałe, zwłaszcza 25-5 Hz w trzech miejscach i wszystko było ok.

Jedynie sygnał przy teście rezonansu bocznego jakby nie był cały czas równo ciągły, nie rwał się ale momentami był cichszy i to w zakresie 15-8 Hz.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 14:35
Żyłka idzie przez środek ciężarka, a w zasadzie dwóch, bo to układ mniejszy ciężarek w większym, a muszę używać obu na raz by siła była właściwa.

Ciężarki, żyłki są oryginalne.

Nie mam bloczka tylko żłobienia na takich dwóch równoległych prętach w które wkładam żyłkę.
Co to za ramię?

[emoji377][emoji1634]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Tp21, Thorens TD 318 .
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 15:50
Tp21, Thorens TD 318 .
No tak. Tutaj nic się nie może zaciąć lub zepsuć.
Jeżeli masz małą przeciwwagę to Twoje ustawienie zgadza się z instrukcją ale jeżeli masz założone dwie to rozjazd jest całkowity ???

A czy ktoś ma zielone pojęcie dlaczego AS jest istotnie różny w zależności od zastosowanej przeciwwagi? :o
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Kangie

AS = Audio Stereo? ;)

Piterski

#68
Cytat: vasa w Grudzień 05, 2019, 19:44A czy ktoś ma zielone pojęcie dlaczego AS jest istotnie różny w zależności od zastosowanej przeciwwagi? :o
Nie mam pojęcia jedynie co mi przychodzi do głowy, to że oś pozioma ramienia jest pod kątem i może to się przekłada na jakieś dodatkowe wektory siły?
To są tylko moje spekulacje.

Geometrie ustawiasz na takim szablonie?
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

Cytat: Kangie w Grudzień 05, 2019, 20:07
AS = Audio Stereo? ;)
W myślach mnie Pan czytasz [emoji856]

[emoji377][emoji1634]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Kangie

A może to siła Coriolisa tak potrafi zamieszać?

A tak na poważnie, to nie zastanawiałem się nad tym. Cadenza Black była ciężka i wymagała dodatkowego pierścienia przeciwwagi w MA-505. Antyskating ustawiony standardowo dla szlifu eliptycznego/ostrego czyli czerwone paski w jednej linii.

Pboczek

Cytat: Piterski w Grudzień 05, 2019, 20:38
Cytat: vasa w Grudzień 05, 2019, 19:44A czy ktoś ma zielone pojęcie dlaczego AS jest istotnie różny w zależności od zastosowanej przeciwwagi? :o
Nie mam pojęcia jedynie co mi przychodzi do głowy, to że oś pozioma ramienia jest pod kątem i może to się przekłada na jakieś dodatkowe wektory siły?
To są tylko moje spekulacje.

Geometrie ustawiasz na takim szablonie?

Ustawiam na geo disc. Mam taki szablon jak Twój ale poszedłem na łatwiznę, która wydaje mi się że działa.

Sprawdzałem As 🙂 na mniejszych obciążeniach, bliżej osi podwieszałem, i +18 dB nie chciało przejść.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa



Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 21:31
Sprawdzałem As [emoji846] na mniejszych obciążeniach, bliżej osi podwieszałem, i +18 dB nie chciało przejść.
A czy te dodatkowe dB to na pewno jest test na Antyskating? A nie na tracking?
Antyskating to po mojemu ma pilnować balansu i tyle [emoji849]
Ale może coś mnie ominęło [emoji44] ?

[emoji377][emoji1634]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Tłumaczą antyscating w nawiasie piszą bias.

Czyli że tak nie powinno grać :D. Ktoś kiedyś mocniej trącił ramię?

Sprawdzę jutro jak się zachowa przy znaczącej redukcji As.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Grudzień 05, 2019, 22:02Sprawdzę jutro jak się zachowa przy znaczącej redukcji As.
A znajdź jakąś ścieżkę mono, posłuchaj bez AS a potem ustaw antyskating tak żeby sygnał był idealnie na środku sceny. Warto to zrobić na słuchawkach a potem zweryfikować na kolumnach bo balans lubi się trochę różnić.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.