Moja przygoda z Technics SL 1200 GR

Zaczęty przez frywolny trucht, Sierpień 12, 2020, 14:09

Poprzedni wątek - Następny wątek

Kangie

Cytat: miniabyr w Wrzesień 04, 2020, 11:45Może drogie rozwiązanie ale i najpewniejsze . Używam jak wiesz od 2014 roku . Bez protraktora nie podchodzę do zakładania wkladki
Ja podobnie ;)

Do tego Technicsa poleciłbym Baerwalda. A dlaczego? Bo wtedy można by odnieć się do zmian na Stevensona lub Loefgrena. Odwrotnie robić? Do bani wg mnie. Zacząć od Baerwalda i obserwować co się dzieje.

Therion

Cytat: miniabyr w Wrzesień 04, 2020, 13:08Gorzej kiedy masz krótki wspornik i wszystkie plaszczyzny obłe.

np. to cholerstwo


HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

frywolny trucht

Ha, racja. Ty masz ten headshell w kształcie trumny- od Fontka, ale ten kwadratowy dawał radę. Ustawiało się kąt prowadzenia headshellem, bo nie posiadał fasolek.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

miniabyr

Cytat: Therion w Wrzesień 04, 2020, 19:58
Cytat: miniabyr w Wrzesień 04, 2020, 13:08Gorzej kiedy masz krótki wspornik i wszystkie plaszczyzny obłe.

np. to cholerstwo



Tak !. Ale ten Goldring ma w miarę widoczny wspornik - sporo się tego modelu naustawiałem. Uwierz mi da się !
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Piterski

Cytat: frywolny trucht w Wrzesień 01, 2020, 20:20
Cytat: Piterski w Wrzesień 01, 2020, 20:12Kup dedykowany szablon

Który to? Bo mam firmowe prawidełko i raczej więcej wątpliwości niż mniej :)

Widzę, że zniknęły te szablony na ebau ze sprzedaży, a szkoda bo były dobrze zrobione i nie kupowało się kota w worku.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Kangie

Cytat: miniabyr w Wrzesień 04, 2020, 20:31Uwierz mi da się !
Łatwo nie było. Ważne żeby poradzić sobie.

virtualfan

Cytat: Mieczu w Wrzesień 04, 2020, 14:52
CytatMożna się domyślać, że wspornik może być odchylony względem body i to przewidzieli. 
Myślę, że nie :-)

Jak jak wspornik jest odchylony, a czasem tak jest, to egzemplarz jest do naprawy, jak wartościowy, albo do kosza jak koszt naprawy przekracza wartość wkładki 


Ja tak mam - wspornik lekko się odchyla. Ale zanim wymienię igłę lub wkładkę, bo nie mam pewności co jest nieteges - ustawiłem do odchylonego wspornika. Tylko w takim przypadku metoda opisana przez miniabyra z wkładem grafitowym się nie sprawdzi. Trzeba ustawiać na liniach wzdłużnych do wspornika.

Na marginesie, ten protraktor jest bardzo fajny, ale wg mnie ma dwie wady: 1. szczotkowana powierzchnia - gdyby była gładka, linie byłyby bardziej widoczne; 2. w punktach przecięcia linii przydałyby się mikrowgłębienia na igłę, byłoby znacznie łatwiej trafić "w punkt".
Micro Seiki DD-7 >> Gold Note PH-10, Marantz CD 6005, Marantz NA 7004 >> Musical Fidelity A2 >> Tellurium Q Black II, Wireworld Equinox 8 >> B&W 603

Nosal

CytatJa tak mam - wspornik lekko się odchyla. Ale zanim wymienię igłę lub wkładkę, bo nie mam pewności co jest nieteges - ustawiłem do odchylonego wspornika.

Pan ma uszkodzoną igłę, której nie należy używać.



virtualfan

Cytat: Nosal w Wrzesień 06, 2020, 14:36
CytatJa tak mam - wspornik lekko się odchyla. Ale zanim wymienię igłę lub wkładkę, bo nie mam pewności co jest nieteges - ustawiłem do odchylonego wspornika.

Pan ma uszkodzoną igłę, której nie należy używać.


Zauważyłem to kilka dni temu, kiedy ustawiałem wkładkę. Ale gra  :-).
Jutro mam zamiar kupić nową, zupełnie inną wkładkę, więc problem się rozwiąże. Gorzej, gdy i nowa będzie tak miała   ;). Koledze, któremu ustawialiśmy wkładkę w sobotę, też się igła odchyla. Plaga jakaś.
Micro Seiki DD-7 >> Gold Note PH-10, Marantz CD 6005, Marantz NA 7004 >> Musical Fidelity A2 >> Tellurium Q Black II, Wireworld Equinox 8 >> B&W 603

frywolny trucht

Jeśli siła antyskatingu nadal będzie zła- nic się nie zmieni i nastąpi zniszczenie kolejnej wkładki / igły. Gdy igła jest wymienna- tylko igły.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

virtualfan

Cytat: frywolny trucht w Wrzesień 06, 2020, 20:25
Jeśli siła antyskatingu nadal będzie zła- nic się nie zmieni i nastąpi zniszczenie kolejnej wkładki / igły. Gdy igła jest wymienna- tylko igły.

Antyskating żyłkowy, szału nie ma, regulacja w trzech zakresach. Ustawione było wg zaleceń producenta i standardowymi, podstawowymi metodami opisanymi na forach. Niby było ok.
Micro Seiki DD-7 >> Gold Note PH-10, Marantz CD 6005, Marantz NA 7004 >> Musical Fidelity A2 >> Tellurium Q Black II, Wireworld Equinox 8 >> B&W 603

Piterski

Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

W oczekiwaniu na lampę ze szkłem powiększającym pokażę- bo ktoś pytał- jak łatwo ustawić VTA w Technicsie. Proszę bardzo, bez ryzykowania uszkodzenia płyty, złamania igły. Docisk- nazwę widać, jest na allegro, poniżej stówki- acz nie waży deklarowanych 300g, a 280g- ma poziomicę, kreseczki do weryfikacji obrotów, a także bardzo przydatne bruzdy po obwodzie. Trochę leci na ryj na zdjęciu? No leci, bo akurat płyta trochę krzywa. Drugi plan rozmyty, nieostry? Kwestia optyki aparatu. Oko widzi to lepiej :)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

#538
Gdyby ktoś się zastanawiał po co mi lupka i lampka. Otóż przyrząd Feickerta tak nie do końca jest pomyślany. ClearAudio, czy prosty Geo Disc mają grawerowane podziałki. W Feickercie jest malowana i gdy trudno zajrzeć pod podwozie zabudowanej wkładki- ómar w bootah. Co innego tutaj, ale jak ktoś pomyślał , to od razu woła konkretniejszą kasę. Drobne 2150zł na winyle.pl

https://www.youtube.com/watch?v=Xef-1CzwjCg
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

Cytat: frywolny trucht w Wrzesień 09, 2020, 20:01Trochę leci na ryj na zdjęciu? No leci, bo akurat płyta trochę krzywa.
Kupiłem taką poziomicę jak Twoja w docisku, ale ma minimalnie przesunięty nadruk. Ot taka chińska dokładność 😀.

Ale to szkło powiększające na stojaczku z latarą, wygląda pro i może służyć.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

U mnie, to co pokazuje docisk ze zdjęcia, pokrywa się z tym co pokazuje docisk fonciakowy. Dalej nie sprawdzałem.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

virtualfan

Cytat: Piterski w Wrzesień 07, 2020, 20:51
A w którą stronę ją wygina?

W lewo ok. 1 mm. Więc chyba za duża wartość antyscatingu.
Micro Seiki DD-7 >> Gold Note PH-10, Marantz CD 6005, Marantz NA 7004 >> Musical Fidelity A2 >> Tellurium Q Black II, Wireworld Equinox 8 >> B&W 603

frywolny trucht

Moim kowalskim zdaniem to jest tak. Ustawiasz geometrię i paczysz na antyskating. Ma się igła nie odchylać na boki. Obojętnie w którą stronę. Lewa, czy prawa. Zakładasz słuchawki i szukasz równowagi między kanałem lewym i prawym. Jeśli wychodzi ci, że na słuch jest OK, a wzrokowo- patrząc od czoła- igła jest odgięta- już została zniszczona.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Cytat: virtualfan w Wrzesień 09, 2020, 23:13W lewo ok. 1 mm. Więc chyba za duża wartość antyscatingu.

Może to być to lub występują jakieś opory lub inne siły, które odciągają ramię na zewnątrz.
W ramieniu MA505 Micro Seiki i o dziwo w starej plastikowej Fonice są mechanizmy statycznego wyważania ramienia. Najpierw trzeba się upewnić, że ramię swobodnie może się poruszać bez dodatkowych oporów.

Jaki to jest gramofon bo nie pamiętam czy o tym pisałeś?
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Ratrak


frywolny trucht

Dziś trafiła się płyta idealna pod kolor Hanki. Ralph Kamiński.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Ratrak

Zadałem sobie dzisiaj trud, sprawdzenia ramienia w tym Technicsie, w zakresie do 20 Hz
Przetestowałem 5 wkładek gramofonowych daleko różnych, 3 daleko różne maty, kilka headshelli, dodatkowych przeciwwag, obciążników ramienia, a nawet położyłem ciężki  docisk na górę ramienia, plus kilka różnych płyt. Kombinacji było w czypupy.
Wynik.
Owszem rezonans wypadł różnie, od 6 do 11 Hz, ale amplituda tego rezonansu, zawsze podkreślam ZAWSZE  była na tym samym wysokim poziomie, zmiany amplitudy były kosmetyczne 1-2 dB. Nic dało się z tym zrobić.
Może, coś daje to dodatkowe ustrojstwo gdy koniec ramienia porusza się w tej gęstej cieczy? Może tłumi, jakoś znacząco, rezonans w zakresie do 20Hz?
Nie wiem, bo nie posiadam. Aby to sprawdzić potrzebowałbym, przegrany fragment  płyty do komputera z użyciem tego ustrojstwa.
Według mnie, słabo jest rozwiązane tłumienie niepożądanego acz nieuniknionego rezonansu w zakresie do 20Hz w tym gramofonie.
Chyba będę musiał, za czas jakiś, rozstać się z tym gramofonem. Póki co wędruje na półkę i niech sobie stoi.
Jutro zainstaluję Sony PS-X600, zobaczymy jak w tym gramofonie producent rozwiązał ten problem. 
   
       

Ratrak

#547
Jutro może nie nadejść, więc zróbmy to dzisiaj

Sony PS-X600 zainstalowany.

Analiza widma, Technics SL 1200GR i Sony PS-X600. Dwa gramofony, z dwóch różnych epok, pierwszy z roku 2017, drugi z roku 1980
PS-X600 w roku 1980 kosztował 60 tys yenów, dla porównania, Technics SL 1200 MK2 kosztował około 70 tys yenów

W obu gramofonach zainstalowana była  ta sama wkładka typu MC firmy A&R, w kolorze srebrnym z niebieskimi dodatkami, o której, bliżej, nic nie wiadomo.
Przy okazji, nagroda dlatego kto rozwiąże zagadkę co to za wkładka. :-)
Nacisk ten sam, reszta tory ta sama.

Jak widać, na analizie widma, tłumienie niepożądanego rezonansu w obu gramofonach to dwie, daleko różne, bajki.
I to od razu słychać, od razu. Ta sama wkładka gra kompletnie inaczej na tym Sony, kompletnie, zdecydowanie kulturalnej.
W analizowanym utworze jest kilka takich miejsc, gdzie na pierwszy plan mocno wchodzą trąbki, na tym Technicsie te trąbki wręcz przykrywają całą resztę, ja myślałem, że realizator spartolił sprawę, ale nie, w tym Sony te trąbki nic nie przykrywają, on wysuwają się na pierwszy plan, ale całą orkiestrę nadal ładnie słychać.
Oczywiście ten Sony to nie jest mistrzostwo świata, ale to dużo kulturalnej grający gramofon.

   
     

GP412

#548
CytatOwszem rezonans wypadł różnie, od 6 do 11 Hz, ale amplituda tego rezonansu, zawsze podkreślam ZAWSZE  była na tym samym wysokim poziomie
To proste..inżyniery z DUAL-a były mondre i dawno o tym wiedziały..(można sobie kuknąć jak wyglądają przeciwagi takiego np.DUAL-a 701 czy też 731..a w Technicsie..kawał ajzola prawie że na sztywno (no ale to "kultowy" ajzol !)
Ten mocny "pik" powoduje słabo odsprzegnięta przeciwwaga.
Lubię gramofony..i kukam w wkładeczki

Ratrak

Cytat: GP412 w Wrzesień 12, 2020, 21:52
CytatOwszem rezonans wypadł różnie, od 6 do 11 Hz, ale amplituda tego rezonansu, zawsze podkreślam ZAWSZE  była na tym samym wysokim poziomie
Ten mocny "pik" powoduje słabo odsprzegnięta przeciwwaga.

Może być. Nie wpadłem na to, a tyle tych Duali potraktowałem młotkiem :-)
Kiedyś przeglądałem instrukcję Duali z tym antyrezonatorem w przeciwwadze, rzeczywiście służył do ustawienia rezonansu w zależności od podatności wkładki gramofonowej, są podane konkretne przykłady, ale czy również tłumił amplitudę rezonansu?
Nie mam Dual-a nie sprawdzę
No nic, Technics jutro wróci do dalszych testów :-)
Tylko, każdy kto naprawiał mocowanie przeciwwagi, to wie, że czasem nie jest to takie proste, bo często trzeba zdemontować ramię z łożysk aby tą gumę przymocować
Zobaczymy, może zamiast te stalowej przeciwwagi da się powiesić jakaś inną, albo jakiś kawałek ciężkiej gumy,  i czy w takiej konfiguracji będzie to miało jakiś wpływ
Na wymianę mocowania, czyli wymianę gumy która ma tłumić rezonans, na jakaś miększą nie ma co liczyć, bo to wiąże się z tym co napisałem powyżej.
Ciekawy trop.....