Wzmacniacz. Muszą być lampy?

Zaczęty przez gratefullde, Listopad 15, 2017, 19:09

Poprzedni wątek - Następny wątek

vasa

Czym pucowałeś?

[emoji485][emoji377]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Hubertrs

#101
Cytat: LampowY w Styczeń 20, 2019, 11:35Nie jest łatwo pozbyć się smug 
wilgotne sciereczki I od razu microfibra do wycierania, a tak mawiasem to skad masz smugi, po co do tykasz??

gratefullde

Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

LampowY

Metodą, prób i błędów... nasączone bibułki do czyszczenia okularów a potem mikrofibrą do błysku.
Czemu smugi? Wycieranie kurzu i przypadkowe dotknięcie paluchami. Psi nos też się często zdarza ;D

elem

Cytat: LampowY w Styczeń 20, 2019, 12:14Psi nos

U mnie kotka kiedyś próbowała przejść po włączonym lampiaku. Raz :)
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

LampowY

Gupia tak do końca to ta moja nie jest. Od gorącego czyma się z daleka ale jak zimny to warto poniuchać czy przypadkiem między lampami kawałek kiełbasy nie leży  ;D

elem

W ugaszonym grillu zawsze coś się znajdzie, mądra psina :)
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

micik

Witam! Pomijając wszelkie zwierzaki i inne gady, a wracając do tematu lamp! To zbudowałem kiedyś eksperymentalnie do porównania trzy kompletne tory sygnałowe: lampę, tranzystor i scalak.
Z zachowaniem tej samej czułości wejściowej, tego samego wzmocnienia dla każdego członu i tej samej korekcji barwy tonu, testy przeprowadziłem zarówno dla muzyki, instrumentów muzycznych i mikrofonu a wyniki były szokujące. Lampa pierwsze miejsce, tranzystor drugie, a na scalaku była taka ogromna przepaść, że zakląłem i powiedziałem że scalak nie ma prawa bytu w żadnym Audio, niech sobie siedzi w cyfrówkach, w przemyśle i satelitach, ale do Audio to się kompletnie nie nadaje. Problem w tym że ludziska nie wiedzą, bo nie mają żadnego porównania, tego naprawdę trzeba posłuchać żeby się przekonać, tak naprawdę to w Audio cofamy się do tyłu, czyli tak po ludzku, wyszliśmy z miodu i wchodzimy w krowie łajno i lepiej nie będzie, bo złodziejska chytrość firm i złodziejski system na to nie pozwoli.

vasa

Cytat: micik w Styczeń 30, 2019, 06:21zbudowałem kiedyś eksperymentalnie do porównania trzy kompletne tory sygnałowe: lampę, tranzystor i scalak.
Fajny test :)
Co prawda porównujemy jabłka z gruszkami i morelami ale przecież chodzi o to żeby się przekonać co nam najbardziej smakuje.
Mam podobne do Twoich spostrzeżenia co do preampów gramofonowych. Najbardziej podobają mi się te lampowe, później te na tranzystorach a te na układach scalonych mniej.
Z tym że nie należy tego traktować jak wyroczni bo od czasu do czasu ktoś wymyśla konstrukcję która to wywraca do góry nogami.
Ostatnio testowany tutaj przedwzmacniacz na scalakach został oceniony baaardzo wysoko :D

PS. Chyba nie popieprzyłem nic i theriaa jest na kościach ??? ?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

micik

#109
No tak, ale gramofon to źródło sygnału, ja miałem na myśli tor sygnałowy wzmacniacza, chyba żeśmy się nie zrozumieli, od strony elektrycznej to wzmacniać odpowiada za dynamikę, wzmocnienie napięciowe i prądowe, a wszelkie korekcje i filtry, sprzężenia zwrotne mają decydujący wpływ na brzmienie, a najtrudniejsza w tym wszystkim jest zamiana sygnału elektrycznego na akustyczny i tu marketing ma największe pole do popisu wciskając nam co tylko się da, byle jak najwięcej i najdrożej, no ale jak by nie patrzeć, to tylko biznes.

A wracając do tych gruszek, to jak Ty widzisz to porównanie?

McGyver

Cytat: micik w Styczeń 30, 2019, 15:04No tak, ale gramofon to źródło sygnału,
Gramofon to źródło, a preamp to preamp. Nawet gramofonowy. Preamp sam w sobie nie jest źródłem sygnału, on się tylko zajmuje obróbką sygnału otrzymanego ze źródła.
IMHO identycznie powinno się podchodzić do źródeł cyfrowych. Stopnie analogowe powinno się mentalnie traktować tak samo jak preampy, a za faktyczne źródło sygnału uznawać samą kość konwertera. Ja osobiście jestem zdeklarowanym zwolennikiem lampowych stopni analogowych.

vasa

Cytat: micik w Styczeń 30, 2019, 15:04No tak, ale gramofon to źródło sygnału, ja miałem na myśli tor sygnałowy wzmacniacza
Podobnie jak McGyver sądzę że pre to też wzmacniacz a przyjęte rozwiązanie techniczne odciska piętno na sygnaturze dźwięku.
Cytat: micik w Styczeń 30, 2019, 15:04A wracając do tych gruszek, to jak Ty widzisz to porównanie?
W przypadku wzmacniaczy to nigdy nie miałem do czynienia z takim na kościach. Co do odwiecznego dylematu - lampa czy tranzystor to mam zawsze wrażenie że lampy, generalnie, grają ładniej. Ale oszukują okrutnie. Natomiast tranzystory grają rzetelniej, lepiej oddają rzeczywistość.
Tylko że po kiego diabła komuś brzydsza rzeczywistość jeżeli może mieć taką miodną i podkolorowaną bajkę :)
Ergo - mam i lampę i tranzystor :P
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

micik

 
Cytat: vasa w Styczeń 30, 2019, 15:23
Podobnie jak McGyver sądzę że pre to też wzmacniacz
No ale przecież nikt tu nie twierdzi że jest inaczej, przedwzmacniacz to przecież wzmacniacz napięciowy, a końcówka jest wzmacniaczem napięciowo prądowym, a połączenie tych dwóch bloków tworzy pełnowartościowy wzmacniacz.
Cytat: vasa w Styczeń 30, 2019, 15:23
  a przyjęte rozwiązanie techniczne odciska piętno na sygnaturze dźwięku.
Zgadzam się z Tobą w stu procentach, choć Twoje stwierdzenia są nie fachowe. Ale ja chciałbym wrócić do konkretów z poprzedniego mojego postu, stwierdziłeś że moje porównanie trzech układów (lampa tranzystor kość) to porównanie jabłka gruszki i moreli. Chciał bym żebyś mi odpowiedział w jaki fachowy sposób Ty widzisz takie porównanie trzech takich wzmacniaczy

Jakub

Nie da się zrobić bezpośredniego porównania takich wzmacniaczy, bo tu jest za dużo zmiennych.

Lampa może być w topologii PP, SE, OTL, ze sprzężeniem lub bez, na triodach lub pentodach (a jest ich masa rodzajów do tego), i każda zagra inaczej.
To samo ze wzmacniaczami tranzystorowymi. Mogą być na Mosfetach, Jfetach, Bipolarach itd. W klasie, A, AB itd. Tu też każdy zagra inaczej.
Z układami scalonymi to samo.

Nie da się jasno stwierdzić który jest najlepszy. Patrząc na pomiary, najlepiej wyjdzie tranzystor i pewnie scalak. Ale pomiary nie grają.

dino

Rozpatrując tor sygnałowy jako łańcuch połączonych elementów największy wpływ na jakość dźwięku ma jego początek. Bo potem sygnał jest wielokrotnie wzmacniany i błędy są powielane.
Dlatego dobra wkładka czy przetwornik a potem stopień wyjściowy DAC czy pre gramofonowe są najważniejsze.
Wzmacniacz mocy ma mniejszy wpływ i pozostaje koniec łańcucha czyli kolumny. Też potrafią bardzo skaszanić dźwięk.
Dlatego tor trzeba rozpatrywać jako całość bo co z tego, że mamy końcówkę na lampach jak pre jest na kościach ?  8)

vasa



Cytat: micik w Styczeń 30, 2019, 16:59Chciał bym żebyś mi odpowiedział w jaki fachowy sposób Ty widzisz takie porównanie trzech takich wzmacniaczy
Fachowo nie odpowiem bo ja amator jestem.
Tak jak wcześniej kolega napisał porównanie technologii jest bardzo wątpliwe ze względu na mnogość topologii. I zawsze jakiś miłośnik gruszek może stwierdzić że do porównania z jabłkami trzeba było upichcić kompot a nie szarlotkę [emoji6]
Z drugiej strony żeby coś porównać czy ocenić to warto mieć zasady oceny lub punkt odniesienia. Jeżeli ocena polega na stwierdzeniu słuchacza że najbardziej podoba mi się morela to co zrobić z tym drugim, któremu podobały się jabłka. Powołać jury złotouchych?
Z kolei pomiary są obiektywne ale przepiękne granie lamp 845, przed którymi byłbym w stanie klęknąć, zostanie ocenione nisko bo koloryzują drugą i czwartą harmoniczną [emoji12]
Tak więc, Twój pomysł uważam za bardzo fajny, nie wiem jednak czy można go "zobiektywizować".


[emoji485][emoji377]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

micik

Cytat: Jakub w Styczeń 30, 2019, 17:10
Nie da się zrobić bezpośredniego porównania takich wzmacniaczy, bo tu jest za dużo zmiennych.
Witam! Dla czego się nie da, bierzesz jedno źródło sygnału, jakiś tam X super gramofon, do tego trzy super wzmacniacze, lampa, tranzystor i scalak, jedną super kolumnę i odsłuchujesz po kolei każdy z nich.

Cytat: Jakub w Styczeń 30, 2019, 17:10
Lampa może być w topologii PP, SE, OTL, ze sprzężeniem lub bez, na triodach lub pentodach (a jest ich masa rodzajów do tego), i każda zagra inaczej.
To samo ze wzmacniaczami tranzystorowymi. Mogą być na Mosfetach, Jfetach, Bipolarach itd. W klasie, A, AB itd. Tu też każdy zagra inaczej.
Z układami scalonymi to samo.
Przecież nie karzę Ci porównywać mercedesa z maluchem, z każdej technologi weź do porównania mercedesa i wtedy porównaj.
Cytat: Jakub w Styczeń 30, 2019, 17:10
Nie da się jasno stwierdzić który jest najlepszy. Patrząc na pomiary, najlepiej wyjdzie tranzystor i pewnie scalak. 
przecież napisałem że na pierwszym miejscu była lampa, na drugim tranzystor, a scalak w ogóle nie powinien znaleźć miejsca w Audio.
Cytat: Jakub w Styczeń 30, 2019, 17:10
Ale pomiary nie grają.
Robiłem pomiary odsłuchowe, a nie elektryczne. Napisałem tylko że doprowadziłem 3 tory sygnałowe do tej samej czułości, tego samego wzmacniania i zastosowałem tą samą korekcję barwy tonu, po to żeby definitywnie stwierdzić który z tych torów sygnałowych gada najlepiej.



micik

Kolego McGyver, Jeżeli nie tak, no to jak?  jak czytam te wasze posty na forum, to zmieniacie ten sprzęt jak rękawiczki, umawiacie się na odsłuchy, a teraz piszesz że to nie ma sensu, no to wytłumacz mi jak to fachowo zrobić?


Jakub

Nie karmcie trolla. Po paru wpisach widać, że to zwykły trolling.

micik

Witam! Czy tak powinny wyglądać wypowiedzi fachowców ,,Audio maniaków", a może po prostu operatorów swojego sprzętu, albo panów marketingowców, co wiedzą tyle ile przeczytają z instrukcji obsługi, sam już nie wiem, ale wszystkich pozdrawiam.

nosferartur

Cytat: micik w Luty 01, 2019, 15:58Witam! Czy tak powinny wyglądać wypowiedzi fachowców ,,Audio maniaków", a może po prostu operatorów swojego sprzętu, albo panów marketingowców, co wiedzą tyle ile przeczytają z instrukcji obsługi, sam już nie wiem, ale wszystkich pozdrawiam.

Zostało Ci powiedziane gdzie jest problem. Możesz się do tego odnieść w taki sposób, by nie poniewierać wszystkich tutaj zgromadzonych?
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

Piterski

Micik w kontrze do twoich doświadczeń to ja postawie swoje.
Mi na ten przykład dupy nie urwał żaden z lampowych preampów jakie słuchałem u siebie w domu, pomimo że mają dobrą opinię u innych forumowiczów. Za to krzemowe phono u mnie zagościło na stałe.
Tak więc opinii kolego będzie tyle ile systemów w jakich dane rozwiązanie jest zastosowane.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

tomekkk1

Cytat: nosferartur w Luty 01, 2019, 17:02
Cytat: micik w Luty 01, 2019, 15:58Witam! Czy tak powinny wyglądać wypowiedzi fachowców ,,Audio maniaków", a może po prostu operatorów swojego sprzętu, albo panów marketingowców, co wiedzą tyle ile przeczytają z instrukcji obsługi, sam już nie wiem, ale wszystkich pozdrawiam.

Zostało Ci powiedziane gdzie jest problem. Możesz się do tego odnieść w taki sposób, by nie poniewierać wszystkich tutaj zgromadzonych?


Nikogo nie broniąc i po żadnej stronie nie stojąc - zwracam jedynie uwagę, iż kolega micik nie napisał tego bez powodu, wystarczy zerknąć na post wyżej...
Ma się swoje zdanie na Forum, własny punkt widzenia - ktoś wyjeżdża od trolli w trakcie dyskusji...
Też bym się wkoorwił...