Byłem w filharmonii, operze, klubie...

Zaczęty przez frywolny trucht, Maj 19, 2016, 12:09

Poprzedni wątek - Następny wątek

frywolny trucht

Chciałbym zapoczątkować nowy temat, trochę podobny do tego: http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=388.0 ( swoją drogą zapomniany okrutnie), ale nieco inny. Traktujący wydarzenie bardziej kompleksowo. Bo koncert to także miejsce i ludzie, czyli publika, obsługa no artysta. Dam tu upust nieco swojemu zboczeniu zawodowemu i będę się pastwił nad architekturą, akustyką i ergonomią. Czyli sam spektakl, to czy artyści byli w formie, czy dali z siebie wszystko- będzie tutaj składową. Oczywiście zachęcam do współudziału, dorzucania swoich spostrzeżeń, polemiki.
Bo całkiem możliwe, że wnioski wyciągnięte podczas jednego pobytu są mało miarodajne.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Wysypało nam- na ten przykład- ostatnio obiektami architektonicznymi przez duże A, wybudowanych na potrzeby sztuki przez duże S., np :

http://www.oifp.eu/pl/


http://www.jordanki.torun.pl/pl/


http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/events


http://filharmonia.szczecin.pl/
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Na pierwszy ogień poszła Filharmonia Szczecińska. Budynek powstał na podstawie zwycięskiego projektu konkursowego biura Estudio Barozzi Veiga. Na zdjęciach robi ( na mnie) oszałamiające wrażenie- no nic, postanowiłem się wybrać. Zaglądam w internety co tam ciekawego grają: http://filharmonia.szczecin.pl/ Ale gdy robiłem to bodaj w lutym, szybko okazało się, że zainteresowanie sensownymi koncertami jest bardzo duże. W dodatku jakoś tak w środku tygodnia, a chciałem dzieci zabrać. No nic, trafiam na muzykę Michała Lorenca, wykonawcą jest DesOrient. To powinno przypasować całej czwórce. Kupujemy. 2x30 zł i 20 x40 zł. Bilety wydrukowane, czekamy na 18 maja  ;D

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Jakub


frywolny trucht

Dawno mnie w Szczecinie nie było. Z 15 lat minimum, a w dzieciństwie bywałem całkiem często...
Z planu z noclegiem zrobił się ostatecznie w dniu wyjazdu plan minimum. Dzieci zajęte szkołami, nie chcą jechać, a my rezygnujemy z noclegu, wyjeżdżamy trochę wcześniej, by sobie jeszcze pozwiedzać. Numer z dziećmi, okaże się zbawienny dla spektaklu, ale to później  ;D
Filharmonia znajduje się w centrum miasta, dojazd jest łatwy ( za to dojazd z Bydgoszczy fatalny) w mieście, parkujemy przy ul. Tadeusza Mazowieckiego o 16.30, zostaje do opłacenia w parkomacie czas do 17. Miejsca są, jest wręcz luźno. Do 19 zwiedzamy. Zdjęcia filharmonii i Muzeum Narodowe w Szczecinie - Centrum Dialogu Przełomy , które znajduje się pod tymi górkami ( też fajny projekt):
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Ostatecznie lądujemy w coctail barze i podziwiamy wnętrza. Coctail bar do szybkiej naprawy. Lasie w białych perukach- za ladą wyspą- ciągle machają palcami gdzie trzeba podejść, żeby coś zrobić: złożyć zamówienie, podejść tam i pokazać paragon. Latania wokół wyspy tyle, że mi jęzor do ziemi poszedł. Masakra. Nikt nie wybuchł, bo lasie naspidowane pozytywnie, obracały wszystko w żart, że one głupie i trzeba dwa razy powtarzać. Y?
Pierwsze przedstawienie więc za nami  ;D
Niesamowite wnętrza, powoli napływają ludzie:
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Na pół godziny przed przedstawieniem zaczęto wpuszczać na sale. Wchodzimy:
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

#7
Sala nie jest olbrzymia, ma balkon, który, oprócz tych standardowych miejsc "naprzeciw artystów", zawiera rząd bocznych krzeseł, ale także parę rzędów "za artystami". Widać podwieszone kolumny, takie w kształcie łuku, tylko je słychać na balkonie, widać też sporo mikrofonów pomiarowych, a ustroje w kształcie rolet okiennych mogą się podnosić i opuszczać wpływając na akustykę.

No i zaczynają  się schody.
Ergonomia.
Krzesełka są fatalne. Owszem jestem ponadstandardowych wymiarów ( brakuje 2 cm do dwóch metrów) ale do urwy nędzy, ludzie są coraz wyżsi, a nie coraz niżsi! Nie dość, że oparcie kończyło się niżej niż połowa pleców, to siedziałem normalnie w szpagacie. Tutaj zbawienny był brak dzieci. Zająłem więc trzy miejsca. Dupa- środkowy fotelik dla hobbita, lewa noga drugi, prawa- trzeci. Tylko, że po 40 minutach przestałem mieć koncept co ze sobą zrobić, jaką pozycję przybrać, aby dotrwać do końca. Do tego jeszcze zniewalający zapach dusznych, tanich perfum. Ogólnie starsze kobiety inwestują w zapachy i potrafią je dozować, ale było sporo młodych parek ( to się chwali), wypindrzonych jak na wesele, które wylały na siebie kanistry tanich, mdłych perfum. Wiadomo, że tanie szybko wietrzeje- trzeba walić wiadrami. Rozumiecie, że zaistniała sytuacja miała poważny wpływ na postrzeganie koncertu.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

tomasz_pianista

Ładna ta filharmonia, nie dziw, że dostała nagrodę za architekture.

Jednak akustycznie rządzi NOSPR, dźwięk w tej sali to jest coś niesamowitego. Byłem w piątek na Messiaenie i w poniedziałek na G. Sokolovie.

NFM też daje radę, jednak dźwiękowo nie ma tej przestrzeni. Z resztą sala jest mniejsza, krzesełka węższe, choć obiekt też jest imponujący.

NOSPR to dzieło Koniora, polecam też zobaczyć Akademie Muzyczną w Katowicach, salka koncertowa jest przyzwoita, odnowiono właśnie zabytkową Aulę za 10 mln pln...Też wielokrotnie nagradzany projekt, co chwilę są tam ekipy z architektury:)

Fajnie, że się dzieje, wiadomo, że te obiekty swoje kosztują - ale to świetna promocja miasta. Katowice właśnie zostały europejską stolicą muzyki UNESCO, widać, że władze dostrzegają jak ważny to jest obiekt.

Oprócz tego dalej funkcjonuje Filharmonia Śląska, rówieniż po generalnym remoncie.

Także chodzić i słuchać, bilety tańsze niż do kina!:)
Grupa ratowania poziomu.

frywolny trucht

#9
W pewnym momencie stwierdziłem, że pier. lę  i wychodzę, ale zauważyłem, że boczny rząd, cały pusty i ma sporo miejsca na nogi. Kolejna akcja. Rząd ma jedną przerwę po środku, która została zajęta przez dziewczynę na wózku. Fajnie, że pomyślano o niepełnosprawnych, ale musiałem ją poprosić, żeby odpaliła wózek i trochę wyjechała  :o
Udało się. Zasiadłem pośrodku. Sam. Nie w szpagacie. Ochrona się nie ruszyła ( w ogóle te miejsca w internetach wyglądały na wykupione, a one w rzeczywistości były po prostu wyłączone ze sprzedaży) Jeszcze tylko krótka refleksja, że jestem większym inwalidą ze swoim wzrostem od tej biednej dziewczyny z niedowładem i mogłem skupić się na koncercie. Chociaż nie. Akustyka...
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

tomasz_pianista

Dla porównania sala nospru:)
Grupa ratowania poziomu.

Jakub

A W Krakowie, w Filharmonii dalej słychać przejeżdżające tramwaje i nie zanosi się, że zbudują coś z myślą tylko o muzyce. Niby jest nowe Centrum Kongresowe, ale tam jak już coś jest to drogie koncerty gwiazd.

frywolny trucht

Cytat: tomasz_pianista w Maj 19, 2016, 13:37Także chodzić i słuchać, bilety tańsze niż do kina!

Trzeba będzie zawitać. Mam taki plan  ;D

Akustyka w filharmonii wydaje się wporzo. Gdy słychać głos bez mikrofonu, gdy pan z piszczałką wyjdzie i zagra przed linią mikrofonów. Naturalne, bez zbędnego pogłosu, a jednak dobrze słyszalne. Nawet i wtedy gdy zagrają pojedyncze instrumenty, operujące w wysokich i średnich rejestrach do mikrofonów- jest OK. Natomiast dolne rejestry w sumie nie występują z głośników ( będąc na balkonie), a gdy następują punkty kulminacyjne wszystko się spłaszcza i ląduje w wyższej średnicy. Nie jest dobrze, pewnie lepiej by było wyłączyć te kolumny. Swoje do zabałaganienia dodaje oczywiście też szeroka jak stół barierka przed słuchaczem. I znowu- gdyby głos i dźwięki dobywały się wprost od artystów- nie wiem czy nie byłoby lepiej.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Dopiszę się nt NFM we Wrocławiu.
Na początek uwaga ogólna. Jak zaczęto budować ten obiekt to naszły mnie niejakie wątpliwości. We Wrocławiu jest spora opera, jest teatr muzyczny (operetka), jest kilka kościołów aktywnych muzycznie (Wratislavia Cantans), są organizowane superprodukcje operowe w różnych gigantycznych miejscach. I całe to towarzystwo gra muzykę mniej lub bardziej klasyczną. A Wrocław to raptem pół miliona ludzi :-\ Skąd wziąć klientelę na to wszystko? Tym bardziej że na forach audio słuchacze klasyki to nisza w niszy :(
No i okazało się że chętni są :). I to cała masa chętnych. Dostać bilet na coś ciekawego wcale nie jest łatwo. To cieszy.
Budynek NFM jest imponujący, zarówno jego usytuowanie na ogromnym placu jaki i bryła. Nie razi i za lat 10,20,30 też chyba razić nie będzie. Wnętrze jest nieco bardziej kontrowersyjne, utrzymane w czarno-białej kolorystyce z błyszczących materiałów, raczej surowe. Ale bez udziwnień powodujących wielkie Aaaah! na początku i irytujące po chwili.
Akustyka sali głównej jest fajna, nic się nie tłucze po kątach, raczej brak podbić, słychać dobrze z każdego kąta.
Nie wiem czy jest to mistrzostwo świata ale jak ktoś się będzie czepiał bez twardych dowodów (na zasadzie "bo ja słyszę") to dla mnie raczej wiarygodny nie będzie. To było o akustyce gdy gra orkiestra.
Przy nagłośnieniu poprzez głośniki nie jest już tak dobrze. Z audiofilskiego punktu widzenia dźwięk jest ostry i niezbyt przyjemny. Głośniki są umieszczone wysoko ponad sceną, muzyka dochodzi z góry co kłóci się z naturalnym oczekiwaniem. Tyle że są to zarzuty "audiofila" nikt z pozostałych osób będących ze mną na koncercie nie miał podobnych zastrzeżeń.
Natomiast wszyscy zastanawiali się dlaczego w tak ogromnym obiekcie nie ma kibli dla publiki :o Po jednym oczku dla pań i panów na piętrze. Kolejki jak za dawnych czasów :(
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Ostatnia część moich wypocin. Sam zespół i koncert.

Zespół powstał w 1998 roku nie mamy więc do czynienia z młodzieniaszkami, ale daje się odczuć, że to co robią bawi ich tak samo jak na początku. Są żarciki, jest interakcja z publiką, przyjemność wspólna  :D
Ze strony zespołu na fejsie:

"Zespół powstał w 1998 roku przy okazji nagrań muzyki Michała Lorenca do filmu Janusza Majewskiego ,,Złoto dezerterów". Utwory tego kompozytora weszły do stałego repertuaru zespołu, któremu Michał Lorenc powierzył wiele innych swoich kompozycji.
Twórczość Zespołu DesOrient to kwintesencja muzyki filmowej - barwnej instrumentacji, precyzji i i techniki wykonawczej, inspirowanej muzyką etniczną, jednak mocno osadzonej w klasycznym brzmieniu.
Zespół współpracował również z Jackiem Kleyffem i nagrał jego piosenki w aranżacji Michała Lorenca.
Muzycy grupy DesOrient korzystają z bogatego instrumentarium, w którego skład wchodzą oryginalne, pochodzące z różnych zakątków świata flety, bębny i rozmaite instrumenty strunowe, a także bliskie naszej kulturze cymbały, skrzypce, akordeon i bas. Ich wykorzystanie nadało muzyce Michała Lorenca bardzo charakterystyczne, cenione i rozpoznawalne brzmienie. "


Zespół starał się mieszać nastroje. Było troszkę spokojniejszych partii, gdzie wyczuwało się wpływy bałkańskie, żydowskie, były też motywy do filmów, seriali. Baaaardzo spektakularne, dynamiczne. Jak ten do serialu "Oficer"



No i nie dziwota, że koncert skończył się owacją na stojąco, oraz bisami :)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

p.s. Żona była zachwycona, ale jej się wszystko podoba  ;D
p.s.2. Niech robią tę S10 bo masakra. Niebezpieczna, kręta, wąska droga przez lasy. Dwa razy mignęły sarny na poboczu. No niechby która miała ochotę wyskoczyć na jezdnię.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

krzysiek

Przedwczoraj byłem z małżonką w Filharmonii Bałtyckiej, koncert Al Di Meola. Bilety wygrane w konkursie, siedzieliśmy w ostatnim rzędzie bokiem do sceny. Scena po prawej od nas. Miałem wrażeniem, że dźwięk gitar odbija się od lewej strony, czyli na wprost sceny.

Ogólnie koncert bardzo udany, szkoda tylko, że siedząc w takim miejscu można tylko sobie wyobrażać, jak Al śmiga palcami po strunach, bo na pewno nic nie da się zobaczyć :)

Krzesełka są bardzo wygodne, przynajmniej przy 185cm wzrostu nie ma problemu.
Modwright KWI-200, Dynaudio Special 25, Chord Qutest, poprzednio na forum jako blackholesun