Jak dobry musi być tor analogowy do słuchania muzyki klasycznej?

Zaczęty przez tomasz_pianista, Grudzień 12, 2018, 10:43

Poprzedni wątek - Następny wątek

tomasz_pianista

Jakie są wasze odczucia z muzyką klasyczną na winylu? Z jednej strony płyty są właściwie za darmo (za 5-10-15 zł można kupić dobre wydanie), natomiast u mnie większości płyt słucha się nie najlepiej.

Najbardziej przeszkadza mi spadek dynamiki na końcu płyty, oprócz tego często pojawiają się przestery na fortepianie. Oczywiście jakikolwiek trzask/szum jest znacznie bardziej słyszalny niż w innych gatunkach muzyki.

Zacząłem się zastanawiać, czy winyl w ogóle nadaje się do słuchania klasyki, wydawało mi się, że ramię 12 cali i wkładki MC rozwiążą sprawę. Czy na sprzęcie jeszcze wyższej klasy defekty znikają? Dla mnie większość płyt Deutche Grammophon jest skopana, najwyżej stawiam Phillipsa, aczkolwiek fortepian solo to dalej jest sprawa losowa, bywa, że fragmenty brzmią wybitnie, a później wszystko zaczyna się psuć. Oprócz tego jakakolwiek niecentryczność płyty jest słyszalna.

Oczywiście płyty umyte w stanach EX/NM, gramofon skalibrowany.
Grupa ratowania poziomu.

LampowY

Prawie wszystkie, łącznie z DG winyle z klasyką grają... tak sobie.
Ale nie jest to ani wina sprzętu ani nośnika.
Są wydawnictwa, które brzmią bajecznie - np Harmonia Mundi czy Tacet. Można?  Można...

Fakt, że na byle radiu kuchennym (zwłaszcza symfonika) klasyka sobie nie pogra. Coś tam trzeba już do satysfakcjonującego słuchania mieć.

loengrin

Ja teraz też coraz mniej słucham klasyki na winylu. Niestety płyta winylowa ma swoje wady. Po zmianie wkładki na Benz Micro trochę dźwięk się poprawił. Ostatnio kupiłem ponad 600 płyt CD z klasyką po 2 zł sztuka. Zmieniłem tez odtwarzacz CD na Resolution Audio-CD50 i teraz zaczęła grać muzyka. Coraz więcej słucham muzyki współczesnej a tego prawie nie ma winylach albo jest bardzo drogo.

Alexander

Pewnie wtłoczenie w rowki zakresu dynamiki generowanej przez orkiestrę symfoniczną jest nieco trudniejsze niż kapeli rockowej, ale są tacy, którzy to potrafią. RCA Red Seal, EMI, Angel Records, Telarc i wielu innych potrafiło. DG repertuarowo jest ok, jakość samych tłoczeń pozostawia wiele do życzenia i to zarówno te stare jak i te nowe.
Niestety pewnie wiele płyt używanych wcześniej przeszło przez odsłuchy na nie zawsze dobrym sprzęcie potrafiącym poprawnie przejść przez te bardziej skomplikowane kształty rowka płyty. Kiepskie wkładki, igły na kiepskich ramionach, źle skalibrowane potrafią trwale uszkodzić rowek i nawet wizualnie bezbłędna płyta charczy i odtwarzanie jej na najlepszych urządzeniach będzie bolesne  >:(

elem

Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

McGyver

Cytat: loengrin w Grudzień 12, 2018, 11:11kupiłem ponad 600 płyt CD z klasyką po 2 zł sztuka
:o   Ja też tak chcę :-\ 
Cytat: loengrin w Grudzień 12, 2018, 11:11
Resolution Audio-CD50
Jeżeli to nie tajemnica, to można wiedzieć ile Cię kosztował?


McGyver

Jak na cedeka z czterema PCM63 gradacji K i tanim, dostępnym laserem, to nie majątek. Gratuluję zakupu. Gdzie się takie trafiają?

loengrin

Znajomy sprzedał. Podobno mało tego wyprodukowali. Mam jeszce Onkyo Integra DX-6770 ale tego nie da się słuchać.
Płyty sprzedał mi ten znajomy razem z tym odtwarzaczem.


vasa

Cytat: tomasz_pianista w Grudzień 12, 2018, 10:43Zacząłem się zastanawiać, czy winyl w ogóle nadaje się do słuchania klasyki, wydawało mi się, że ramię 12 cali i wkładki MC rozwiążą sprawę. Czy na sprzęcie jeszcze wyższej klasy defekty znikają?
Z mojego doświadczenia wynika że jeżeli mamy już coś co jest przyzwoicie wytłoczone to potrzebujemy jeszcze cichego napędu, rozdzielczego pre i kalibracji z naciskiem na azymut i dopasowanie wkładka/ramię.
Spadek dynamiki pod koniec płyty jest raczej nieunikniony ale przestery to raczej kwestia sprzętu niż płyt. Bywało że i u mnie się pojawiały ale po inspekcji okazywało się że były spowodowane problemami z pre, kalibracją (azymut) i kolumnami.
Swoją drogą nigdy mi się nie udało ze standardu CD uzyskać jakości dźwięku takiej jak mam z winyla. Ja zadałbym raczej pytanie odwrotne.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

McGyver

Cytat: vasa w Grudzień 12, 2018, 12:33nigdy mi się nie udało ze standardu CD uzyskać jakości dźwięku takiej jak mam z winyla.
Pytanie, jakich źródeł CD używałeś.

vasa

Cytat: McGyver w Grudzień 12, 2018, 12:43Pytanie, jakich źródeł CD używałeś.
Pewnie słabych. I pewnie można wydusić ze starego formatu więcej. Mnie się, po prostu, nie udało (nie chciało ??? ?). A ponieważ przejście na gęste formaty daje (na moje ucho) natychmiastowy skok jakościowy to pewnie CD już nie będę męczył tylko pliki.
Ale wątek nie o tym.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Alexander

Byłbym skłonny podejrzewać nie jakość toru cyfrowego o "złą wolę", lecz raczej jakość krążka lądującego w odtwarzaczu. Oczywiście nie piszę o odtwarzaczu typu jamnik z cd. Dysponując cyfrowym nagraniem winyla z poprawnego toru analogowego wypalałem płyty cd audio i trudno było rozróżnić od oryginału winylowego  :-\

McGyver

Cytat: Alexander w Grudzień 12, 2018, 12:58
Byłbym skłonny podejrzewać nie jakość toru cyfrowego o "złą wolę", lecz raczej jakość krążka lądującego w odtwarzaczu. Oczywiście nie piszę o odtwarzaczu typu jamnik z cd. Dysponując cyfrowym nagraniem winyla z poprawnego toru analogowego wypalałem płyty cd audio i trudno było rozróżnić od oryginału winylowego  :-\
:np:

loengrin

Odtwarzacz Onkyo DX-6770 jest jak nowy - kupiony kilkadziesiąt lat temu i wyciągniety z pudełka. Przegrał może kilkanaście godzin. Więc laser w idealnym stanie. Jestem pierwszym właścicielem. Na razie stoi jako mebel.

dyletant

Nie przywiązywałem specjalnie uwagi do różnych metod kalibracji wkładki ale najwyraźniej o czym wspomina się na forach zaradzeniem na zniekształcenia przy końcu ścieżki płyty jest metoda wg Stevensona właśnie z uwagi na klasykę gdzie kulminacja występuje częściej na końcu scieżki. Oczywiście kij ma co najmniej dwa końce wypadkowa na początku i środku płyty będzie gorsza niż np wg. Bearwalda.

A próbowałeś może innych ustawień?

Znawcy powiedzą coś więcej. 

loengrin

Można spróbować ramię tangencjalne. Podobno niweluje zniekształcenia na końcu płyty. Chyba polska firma Pre-audio robi takie ramiona do gramofonów. Można się z nimi skomunikować i dowiedzieć ile takie ramie kosztuje. http://pre-audio.com/


loengrin

Można sprawdzić ale nie jest to chyba drogie. Sam gramofon z takim ramieniem to chyba około 4 tysiące zł. Ale oni robią też na konkretne zamówienie.

tomasz_pianista

Już się wyrywam, żeby kupić pre-audio:D

Ramiona mam dobre, wkładki też (SME 3009 II i III, Jelco 750L), kalibracja zgodna że sztuką. Chyba niestety z pewnymi rzeczami trzeba się pogodzić...
Grupa ratowania poziomu.

malg

Cytat: loengrin w Grudzień 12, 2018, 16:00
Można spróbować ramię tangencjalne. Podobno niweluje zniekształcenia na końcu płyty. Chyba polska firma Pre-audio robi takie ramiona do gramofonów. Można się z nimi skomunikować i dowiedzieć ile takie ramie kosztuje. http://pre-audio.com/
jest też JR Audio, ale to ramie semi tangencjalne - pantografowe - trochę inna zasada działania,
ale błąd trakcji mniejszy na koncu płyty (pod warunkiem dobrej kalibracji

loengrin

Sam jestem ciekawy jak gra taki gramofon. Cena dosyć ciekawa. Ale również może to być złom. Najlepiej posłuchać u kogoś kto ma taki gramofon.


malg

Cytat: tomasz_pianista w Grudzień 12, 2018, 16:17

kalibracja zgodna że sztuką.
ale jaką (nie żebym wątpił)
, ale kalibracja i jej efekt zalezy od
    przyjętego modelu obliczen: Lofgren, Stevenson, Bearwald, ....
    ilosci punktów 1,2
    szerokości strefy nagrania na płycie: DIN, IEC, ..
W kazdym przypadku błąd inaczej rozkłada się w strefie nagrania