Triody, pentody, tetrody ale o co chodzi?

Zaczęty przez Pboczek, Luty 19, 2023, 12:29

Poprzedni wątek - Następny wątek

nosferartur

Cytat: Pboczek w Maj 11, 2023, 21:57Ciekawe wiadomości. Artur, a 805, 212 to także lampy nadawcze? No i jakie były oraz są stosowne zamiast nadawczych i czym się różnią? Otworzyłeś worek pytań.

Lampy 805 i 212 to również lampy nadawcze. Wszystkie wzmacniacze vintage, to wzmacniacze na tetrodach i pentodach najczęściej w układach przeciwsobnych push-pull, np. w układzie Williamsona.
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

Old Man Kensey

Tak, jedyne lampy stworzone od początku do celów audio to KT-88. Pozostałe były przeznaczone pierwotnie do innych zastosowań, co nie znaczy, że się nie sprawdzają. Często nawet lepiej od KT-88, oczywiście nie można generalizować, bo są wyjątki.
System analogowy: Ad Fontes + Denon DL-110 + NUDAmini + Alauda 6C4C SET + NuPrime AC-4 + Zu Audio Omen

kotok

#27
Cytat: nosferartur w Maj 12, 2023, 07:43
Jasne.
Pod koniec lat 30-tych XX wieku Western Electric wprowadziła tę lampę do użytku jako wzmacniacz sygnałów telefonicznych.
Tutaj jest oryginalna karta katalogowa WE tej lampy:
https://static1.squarespace.com/static/5f0983034219c6086e8100ac/t/5f45504889f6da688b7c8ecd/1598378059729/300B.pdf
Proszę zwrócić uwagę na "application" oraz na tabelę z punktami pracy i zniekształceniami.


Denon DP-59L, 300B PSE, 6C33C SE, AKAI GX-625, Akai GX-635D,TEAC V-7, TEAC V-5, RIAA HIRAGA, Pioneer Sc-E700, Audio Physic Tempo VI, i wiele innych...

Piterski

Skąd wiadomo z którego roku jest ta karta, że nie została "wyprodukowana" znacznie później pod potrzeby marketingowe dla producentów audio. Kolega ma racje że większość lamp nie była projektowana z myślą o wzmacniaczach audio.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Kto w latach 30 XX w. myślał o wzmacniaczach muzycznych, raczej o patefonach. Radio może wchodziło do miast.

Co do świadomości dźwiękowej, to nie można powiedzieć że różnice w tym jak gra i grał wzmacniacz się zacierają i są nie do odróżnienia, pomijając oczywiście jakieś zniuansowania.  Pamiętam jak gra wzmacniacz niewygrzany i co się pojawia, kiedy się rozkręci. Można określić to na zasadzie, nie było a jest i to jest. W osłuchiwaniu urządzenia, nowe porównujemy do tego co znamy, a póżniej jeszcze coś w tym nowym się pojawia, czego nie było.



Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

nosferartur

#30
Cytat: kotok w Maj 12, 2023, 12:04Tutaj jest oryginalna karta katalogowa WE tej lampy:
https://static1.squarespace.com/static/5f0983034219c6086e8100ac/t/5f45504889f6da688b7c8ecd/1598378059729/300B.pdf
Proszę zwrócić uwagę na "application" oraz na tabelę z punktami pracy i zniekształceniami.

Ten datasheet mówi jedynie o tym, że pochodzi z czasów, w których lampy tej w telekomunikacji już nie stosowano.

https://en.wikipedia.org/wiki/Western_Electric_(tube_manufacturer)

Niestety link ładuje się z błędem i należy kliknąć w ,,Did you mean: Western Electric (tube manufacturer)?"

Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

wiki

Cytat: kotok w Maj 12, 2023, 12:04Tutaj jest oryginalna karta katalogowa WE tej lampy:
https://static1.squarespace.com/static/5f0983034219c6086e8100ac/t/5f45504889f6da688b7c8ecd/1598378059729/300B.pdf
Jak zaczęto produkować tę lampę to karta katalogowa wyglądała całkiem inaczej. Stare czcionki, itp.
A to co pokazujesz to jest nowczesna karta katalogowa ze współczesnej produkcji.

PS. Przecież w tamtych latach nie było wersji elektronicznych.
Oryginalna karta katalogowa może dziś być pokazywana jedynie skanem, zdjęciem, itp. A ta tu to nowoczesna elektroniczna karta katalogowa.
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

kotok

Cytat: Pboczek w Maj 12, 2023, 15:31Kto w latach 30 XX w. myślał o wzmacniaczach muzycznych, raczej o patefonach. Radio może wchodziło do miast.
Widziałem na własne oczy wzmacniacz na 300b , sprzed wojny , który nagłaśniał salę kinową w UsA. Czy to jest audio ? Albo czy tor mcz. we wszystkich radiach lampowych to jest audio ?  Tam właśnie pracowało dużo lamp mocy mcz. Ma może ktoś informację o układzie z "telekomunikacji " gdzie ta lampa(300B)  pracowała ? W centrali telefonicznej, w telegrafie czy przy nadajnikach Morsea? Chętnie bym się z tymi materiałami  zapoznał.
Wiecie jak działa Wikipedia ? Często to stek bzdur i błędów.
Denon DP-59L, 300B PSE, 6C33C SE, AKAI GX-625, Akai GX-635D,TEAC V-7, TEAC V-5, RIAA HIRAGA, Pioneer Sc-E700, Audio Physic Tempo VI, i wiele innych...

kotok

Cytat: wiki w Maj 12, 2023, 19:40A to co pokazujesz to jest nowczesna karta katalogowa ze współczesnej produkcji
No-PDF-a na pewno wtedy nie było.
Denon DP-59L, 300B PSE, 6C33C SE, AKAI GX-625, Akai GX-635D,TEAC V-7, TEAC V-5, RIAA HIRAGA, Pioneer Sc-E700, Audio Physic Tempo VI, i wiele innych...

kotok

Cytat: wiki w Maj 12, 2023, 19:40Jak zaczęto produkować tę lampę to karta katalogowa wyglądała całkiem inaczej. Stare czcionki, itp.
Widziałeś  taką kartę lampy  300b z napisem " do użytku w telekomunikacji " z tamtej epoki ? Chętnie bym coś takiego obejrzał . Puki co , bazuję na tym co widziałem. Moim zdaniem nie robiono wtedy lamp tylko i wyłącznie do audio, telekomunikacji czy czegoś innego. Wyprodukowano lampę i jej parametry predysponowały ją takiego czy innego zastosowania. A do czego teraz ją stosujemy to inna sprawa bo do telekomunikacji raczej nie, ze względu chociażby na wiedzę i umiejętności , sensowność itd.....
Denon DP-59L, 300B PSE, 6C33C SE, AKAI GX-625, Akai GX-635D,TEAC V-7, TEAC V-5, RIAA HIRAGA, Pioneer Sc-E700, Audio Physic Tempo VI, i wiele innych...

wiki

Lampa, o której piszemy, jeżeli służy dobrze do audio to ok.
Tylko, że ona faktycznie kiedyś mogła służyć do innych celów.
Nie mamy starej karty katologowej to nie wiemy.

Ale..... Ktoś sprawdził ją w audio, zagrało, no to zaczęli stosować.... 😀
Też uważam, że nic w tym złego......
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

nosferartur

Lampa ta została wyprodukowana na potrzeby firmy AT&T o czym można przeczytać tutaj:

https://www.westernelectric.com/company-history

Chyba, że oni (WE) też podparli się Wikipedią

To, że nadawała się do zastosowań kinowych... Szczęśliwy zbieg okoliczności.
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

nosferartur

Cytat: kotok w Maj 12, 2023, 19:57Moim zdaniem nie robiono wtedy lamp tylko i wyłącznie do audio, telekomunikacji czy czegoś innego. Wyprodukowano lampę i jej parametry predysponowały ją takiego czy innego zastosowania.

A wspomniane wcześniej lampy transmisyjne?
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.