Witajcie w "małpiarni" czyli znów strugamy "wariata". Klon EAR834.

Zaczęty przez McGyver, Czerwiec 18, 2018, 13:44

Poprzedni wątek - Następny wątek

McGyver

Cytat: moon w Czerwiec 26, 2018, 13:22
Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 13:07Natomiast elektrolit C11 na zielonej płytce należy potraktować poważnie: https://audiomaniacy.pl/index.php?topic=2738.msg194005#msg194005

Rudy kupil chyba taki http://www.sklep.mundorf.com.pl/mundorf-m-lytic-ag-mlgo-6800-uf-63v-p-752.html
, starczy czy celowac jeszcze wyzej?:)

Bez przegięć proszę. Po pierwsze, tam ma być 100uF na 25V. Można zwiększyć do 220uF, ale raczej nie więcej. A to co wkleiłeś ma 6800uF i jest wielkie, jak masz zamiar to wlutować w płytkę? Na drutach? Druciarstwa w tym wątku uprawiać nie będziemy.

moon

nie wiem, wydawalo mi sie, ze ten kupil, ale chyba nie w to miejsce;))) pewnie cos zamieszalem,
dobra, to co to znaczy bez przegiec? trafo za 100pln, a takie kondesatory lepsze? 50, 100? wydac nie problem, tylko zeby to mialo rece i nogi ze soba
Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand


malg

Cytat: rudy-102 w Czerwiec 26, 2018, 13:08
Z diodami nie jest łatwo :).
czy to może być: Vishay GI754-E3/54 P600 400 V
Rudy:
McG napisał ze to ma być Soft Recovery i tu i tam
więc, ta BY299 pasuje (McG tez napisał ze moze być) bo jest na wyższe napięcie
Ja zastosowałem te od Piekarza UF4004, ale dokupię BY299 i zamienię w zasilaniu Kondo i zastosuje w EAR-ze

malg

Jak już wielokrotnie pisał McG:
dwa najważniejsze elementy to kondy sygnałowe i lampy
poza tym w tym projekcie jeszcze kilka innych tez waznych elementów ale trochę mniej ważnych niż tamte dwa

McGyver

Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 13:54Ja zastosowałem te od Piekarza UF4004
Zastosowanie UF4004 nie jest błędem. Soft recovery teoretycznie powinny być lepsze, ale czy usłyszysz różnicę tego nie wiem.

malg

Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 13:54
Cytat: moon w Czerwiec 26, 2018, 13:32trafo za 100pln,
Konia z rzędem temu kto znajdzie nowe, znacząco tańsze trafo o wymaganych parametrach.

za R-core zapłaciłem: 90,92 zł + 46,39 zł wysyłka

moon

Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 13:54Konia z rzędem temu kto znajdzie nowe, znacząco tańsze trafo o wymaganych parametrach.

Adam, ale ja nie o tym, chodzi o to, w jakie koszty kondesatorow wejsc, by mialo to sens, pasowalo do reszty, a nie ze przerost kasy nad trescia, dobre elementy + jakis syf, degradujacy calosc.
Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand

McGyver

Cytat: moon w Czerwiec 26, 2018, 14:00
Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 13:54Konia z rzędem temu kto znajdzie nowe, znacząco tańsze trafo o wymaganych parametrach.

Adam, ale ja nie o tym, chodzi o to, w jakie koszty kondesatorow wejsc, by mialo to sens, pasowalo do reszty, a nie ze przerost kasy nad trescia, dobre elementy + jakis syf, degradujacy calosc.
Kluczowe są lampy i kondensatory sygnałowe. Z elektrolitów C11 jest najistotniejszy i tu mozna zaszaleć nieco.
Elektrolity w zasilaniu anodowym mają mniejsze znaczenie. Należy po prostu dać markowe, np. Nippony, Rubycon, Nichicon, itp.itd. Na pozycjach które wskazałem należy pilnować, by wstawić kondensatory tego samego producenta i serii.
Elektrolity w zasilaniu żarzenia mają być po prostu trwałe, i tyle wymagań.


malg

Cytat: ahaja w Czerwiec 26, 2018, 13:24
By to z trafem miało ręce i nogi warto dodać ze 3 wartości między 47k a 100k na wejściu.
a jakie sugerujesz
bo słuszałem / czytałem o 20, 33, 47, ....... ,100


McGyver

Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:18
Cytat: ahaja w Czerwiec 26, 2018, 13:24
By to z trafem miało ręce i nogi warto dodać ze 3 wartości między 47k a 100k na wejściu.
a jakie sugerujesz
bo słuszałem / czytałem o 20, 33, 47, ....... ,100


To co będzie widziała wkładka MM na wejściu SUT to będzie wartość opornika R15 podzielona przez kwadrat przekładni trafa. Lepiej zatem żeby każdy sam sobie wartości tych oporników dobrał pod kątem posiadanej wkładki MC oraz swojego SUT.

malg

narysowałem taki schemacik poglądowy wyjscia jednego kanału
(uwaga nie wrysowałem ustawiania przekładni trafa)

malg

Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 17:30
Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:18
Cytat: ahaja w Czerwiec 26, 2018, 13:24
By to z trafem miało ręce i nogi warto dodać ze 3 wartości między 47k a 100k na wejściu.
a jakie sugerujesz
bo słuszałem / czytałem o 20, 33, 47, ....... ,100


To co będzie widziała wkładka MM na wejściu SUT to będzie wartość opornika R15 podzielona przez kwadrat przekładni trafa. Lepiej zatem żeby każdy sam sobie wartości tych oporników dobrał pod kątem posiadanej wkładki MC oraz swojego SUT.

zgadzam się to rzecz indywidualna,
ja to zrobię wewnętrznie, SUT-a tez wstawię wewnątrz - będzie mniej połaczeń RCA
na zewnątrz tylko dwa RCA
i dwa potki(czy jakieś inne ustawiacze)
1. MM20, MM33,MM47,MM100, MC
2. przekładnia 5x, 10x, 20X

McGyver

Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:31
narysowałem taki schemacik poglądowy wyjscia jednego kanału
(uwaga nie wrysowałem ustawiania przekładni trafa)
Ni cholery z tego nie rozumiem  :(

malg

Cytat: McGyver w Czerwiec 21, 2018, 14:22
Cytat: malg w Czerwiec 21, 2018, 14:20
a lampy 12ax7 to powinny być oczywiście "matched" ?

Już o tym pisałem. Było czytać  :P
Przeoczyłem,

Cytat: McGyver w Czerwiec 21, 2018, 11:00
2szt. 12AX7 (nie muszą być takie same, a "sierotki" kupuje się taniej niż pary)
oraz 1szt. 12AT7.

McG, a możesz to wytłumaczyć w dwóch zdaniach technicznych dlaczego ?

malg


i jeszze mam pytanie o 12AT7,
jak ona jest wążna dla dźwięku ?


malg

Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 17:38
Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:31
narysowałem taki schemacik poglądowy wyjscia jednego kanału
(uwaga nie wrysowałem ustawiania przekładni trafa)
Ni cholery z tego nie rozumiem  :(
bo pomyliłem kierunek (wejscie z wyjciem)
tłumaczę (nie chce mi sie rysować drugi raz, sorry)
od góry:
   gniazdo RCA (OUT na rysunku)
   potem przełacznik kilku pozycyjny aby uzyskac rónene impedancje
   potem wznacniacz (na rysunku odwrotnie)
   potem wyjscie (na rysunku IN)

McGyver

Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:54
Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 17:38
Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:31
narysowałem taki schemacik poglądowy wyjscia jednego kanału
(uwaga nie wrysowałem ustawiania przekładni trafa)
Ni cholery z tego nie rozumiem  :(
bo pomyliłem kierunek (wejscie z wyjciem)
tłumaczę (nie chce mi sie rysować drugi raz, sorry)
od góry:
   gniazdo RCA (OUT na rysunku)
   potem przełacznik kilku pozycyjny aby uzyskac rónene impedancje
   potem wznacniacz (na rysunku odwrotnie)
   potem wyjscie (na rysunku IN)

Nadal nie widzę w tym sensu.
Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 17:49McG, a możesz to wytłumaczyć w dwóch zdaniach technicznych dlaczego ?
Preamp ma trzy stopnie, w każdym stopniu pracuje jedna trioda na kanał.
A bańka 12AX7 (12AT7 tak samo) ma w środku dwie takie same triody. W naszym wydłubku każda bańka obsługuje jeden stopień, jedna trioda kanał lewy druga trioda kanał prawy, obie triody w jednej szklanej bańce. W kolejnym stopniu lampa nie musi więc być identyczna. Można dać na wejściu na przykład ECC83 Siemensa, w drugim stopniu na przykład 12AX7 Raytheona, a w wyjściowym wtórniku 12AT7 lub ECC81.

W Kondo jest inaczej, tam każda bańka (zawierająca dwie takie same triody) obsługuje jeden kanał (obie triody z tej samej bańki pracują jedna za drugą w tym samym kanale, druga bańka obsługuje drugi kanał).

malg

to co napisałeś jest jasne
ale zadam może naiwne pytanie
(przez "matched" rozumiem ze podwójna trioda na takie same paremetry na kazdej z nich, ale tez dwie bańki są równe ze sobą,
czyli dla dwóch baniek 4 parametry są bliskie
jesli 3 kolejne  triody w obu kanałach są równe, to oba kanały pracują bardziej równo ?
Wniosek taki (w/g mnie):
12Ax7 powinny (mogą być) sparowane a 12AT7 ma mieć równe parametry na obu triodach - wtedy będzie bardziej audifilsko

malg

Rozumiem ze zakładasz ze triody w bance są równe ?
a jak nie

McGyver

Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 18:26
to co napisałeś jest jasne
ale zadam może naiwne pytanie
(przez "matched" rozumiem ze podwójna trioda na takie same paremetry na kazdej z nich, ale tez dwie bańki są równe ze sobą,
czyli dla dwóch baniek 4 parametry są bliskie
jesli 3 kolejne  triody w obu kanałach są równe, to oba kanały pracują bardziej równo ?
Wniosek taki (w/g mnie):
12Ax7 powinny (mogą być) sparowane a 12AT7 ma mieć równe parametry na obu triodach - wtedy będzie bardziej audifilsko

Nie. Obie triody w jednym stopniu (czyli w jednej bańce) muszą być takie same, na to się mówi "balanced".
W kolejnym stopniu hipotetycznego trzystopniowego preampa mogą być już inne triody, nawet innego typu. Nam się akurat trafiło że w dwóch kolejnych stopniach mamy 12AX7, ale czytałem o pomysłach na zastosowanie w zmodyfikowanym EAR834 na wejściu lampy 6DJ8.
W ostatnim stopniu (wtórnik) mamy 12AT7 choć w oryginale i w chińskiej kopii była 12AX7. To ostatnie to jest już moja inwencja, bo 12AT7 znacznie lepiej pracuje jako wtórnik niż 12AX7.


malg

Cytat: McGyver w Czerwiec 26, 2018, 18:33
Cytat: malg w Czerwiec 26, 2018, 18:26
to co napisałeś jest jasne
ale zadam może naiwne pytanie
(przez "matched" rozumiem ze podwójna trioda na takie same paremetry na kazdej z nich, ale tez dwie bańki są równe ze sobą,
czyli dla dwóch baniek 4 parametry są bliskie
jesli 3 kolejne  triody w obu kanałach są równe, to oba kanały pracują bardziej równo ?
Wniosek taki (w/g mnie):
12Ax7 powinny (mogą być) sparowane a 12AT7 ma mieć równe parametry na obu triodach - wtedy będzie bardziej audifilsko

Nie. Obie triody w jednym stopniu (czyli w jednej bańce) muszą być takie same, na to się mówi "balanced".
W kolejnym stopniu hipotetycznego trzystopniowego preampa mogą być już inne triody, nawet innego typu. Nam się akurat trafiło że w dwóch kolejnych stopniach mamy 12AX7, ale czytałem o pomysłach na zastosowanie w zmodyfikowanym EAR834 na wejściu lampy 6DJ8.
W ostatnim stopniu (wtórnik) mamy 12AT7 choć w oryginale i w chińskiej kopii była 12AX7. To ostatnie to jest już moja inwencja, bo 12AT7 znacznie lepiej pracuje jako wtórnik niż 12AX7.

rozumiem , nie znałem tego "balanced"

A odpowiedz jeszcz jakie znaczenie dla dźwieku na ta 12AT7
chodzi mi o to jak cenowo ją odniesc do 12AX7 (bo te to akurat mam dobre i kosmiczne)