Geometria gramofonu

Zaczęty przez vasa, Maj 25, 2015, 22:19

Poprzedni wątek - Następny wątek

elem

A jak wklejony krzywo w drugą stronę, to jest lepiej :)  Nie śmiać się  ;D

Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

malg

Cytat: dino w Październik 11, 2017, 23:00
natomiast błąd wklejenia diamentu można korygować statycznie (skorygować raz i nie będzie miał już wpływu).
dino już o tym pisał - ten bład możemy zniwelować poprzez regulacje wkładki wokół osi pionowej (trakcja). Nawet pewnie większość z nas to robi.
Ale problem jest inny, w zależności od konstrukcji ramienia i umieszczenia regulacji azymutu i trakcji (chodzi o kolejność w stosunku do tipa) - regulacja azymutu może regulacje trakcji naruszyć. (Nie będę robił rysunku  ;D) 
W/g mnie dobra kolejność jest taka: tip, potem regulacja azymutu, potem regulacja trakcji - w stronę osi obrotu ramienia

vasa

Cytat: malg w Październik 12, 2017, 00:29W układzie płaskim wszystko się zgadza.
W przestrzennym też. Tylko że tam jeszcze dochodzą inne przekoszenia które jednak chyba są istotnie mniejsze.
Ale nie mam tego tak do końca przemyślanego ???
Cytat: elem w Październik 12, 2017, 00:33A jak wklejony krzywo w drugą stronę, to jest lepiej
Nie jest lepiej bo jak popatrzysz na tabelkę to zobaczysz że błąd jest najpierw ujemny, potem dodatni a pod koniec płyty znowu ujemny, Więc jak się nie obrócisz to gdzieś się kasuje a gdzie indziej wzmacnia.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

vasa

Tak mi jeszcze przyszło do głowy. Dość często rozmawiamy o topowych, japońskich maszynach z II połowy XXw.
Chyba można powiedzieć że Japończycy w latach 80-tych osiągnęli apogeum rozwoju techniki gramofonowej oraz pewien consensus techniczny - budowali czołgi z napędem DD i bardzo skomplikowanym ramionami z pełną regulacją, bardzo mocno rozbudowanymi systemami likwidacji drgań i automatyką. Ale w tych topowych maszynach montowali jednak przeważnie ramiona 9" :o
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

malg

Cytat: vasa w Październik 12, 2017, 01:01
Ale w tych topowych maszynach montowali jednak przeważnie ramiona 9" :o
No tak ,ale z jakiej przyczyn nie wiemy. Może nie technicznej
tylko finansowej lub przestrzennej, oni mieli wtedy małe mieszkanka  ;D

vasa



Cytat: malg w Październik 12, 2017, 01:04oni mieli wtedy małe mieszkanka  ;D
I ulubione kolumny Tannoya.
Np Kingdomy [emoji16][emoji3][emoji16]


[emoji377]🥃

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

christo

Cytat: vasa w Październik 12, 2017, 01:01
Tak mi jeszcze przyszło do głowy. Dość często rozmawiamy o topowych, japońskich maszynach z II połowy XXw.
Chyba można powiedzieć że Japończycy w latach 80-tych osiągnęli apogeum rozwoju techniki gramofonowej oraz pewien consensus techniczny - budowali czołgi z napędem DD i bardzo skomplikowanym ramionami z pełną regulacją, bardzo mocno rozbudowanymi systemami likwidacji drgań i automatyką. Ale w tych topowych maszynach montowali jednak przeważnie ramiona 9" :o
To co napisałeś to świetny argument. Ja mam topową yamahę z napędem paskowym. Wyżej już tylko były DD z serii GT, który nota bene (GT-2000) śni mi się po nocach. W PF-800/1000 zrezygnowano z ustawiania azymutu. Reguluje się jedynie przesięg i VTA. Ramię ma 9 cali ale za to jest szalenie sztywne. Zapewniają to dwie rurki ramienia. Dodatkowo każdy kanał puszczony jest oddzielną rurą co poprawia separację. W ten sposób poradzili sobie z drganiami pasożytniczymi.
Victor QL-A70 (103R, Ortofon Rondo Blue), Ear834p clone by LH + trafa, 300B SET, ART Stiletto 6, Denon DVD-3910

tomasz_pianista

Wprowadzacie ludzi w błąd. Japończycy topowe ramiona mieli dłuższe niż 9 cali.

SAEC WE-8000/ST
Exclusive P3 - http://www.thevintageknob.org/pioneer-Exclusive_P3.html
EPA 100 - http://www.thevintageknob.org/technics-EPA-100.html - 10 cali
Micro Seiki MAX 282
Sony PS-X 9
Denon DP-100M - http://www.thevintageknob.org/denon-DP-100M.html

Można by długo wymieniać. Po za tym wszystkie topowe maszyny (Micro-Seiki, Technics, Luxman, Sony itd.) miały możliwość montażu 12 cali.

https://www.google.pl/search?q=micro+seiki+rx+1500&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi22qznxOrWAhVDAsAKHS7GDMMQ_AUICigB&biw=1242&bih=579#imgrc=XyHr8dbjD0lseM:

GT-2000 też ma ponad 10 cali.

Te wyliczenia o błędach są tylko na papierze. W rzeczywistości słychać jak duża jest różnica w śledzeniu ostatnich rowków na 9 i 12 cali. Wystarczy włączyć jakąkolwiek symfonię z głośną ostatnią częścią, u mnie każde ramię 9 cali się wysypuje (jeśli chodzi o zniekształcenia).



Grupa ratowania poziomu.

vasa

Cytat: tomasz_pianista w Październik 12, 2017, 09:21Japończycy topowe ramiona mieli dłuższe niż 9 cali.
Oczywiście że mieli ramiona 12". Tyle że mieli też pewien wzorzec topowego gramofonu z ramieniem któremu poszło w inne cechy a nie długość.
Cytat: tomasz_pianista w Październik 12, 2017, 09:21Te wyliczenia o błędach są tylko na papierze. W rzeczywistości słychać jak duża jest różnica w śledzeniu ostatnich rowków na 9 i 12 cali.
Wybacz. z argumentem typu "to słychać" nie potrafię polemizować. Natomiast warto zauważyć że gorsza jakość pod koniec płyty nie jest wynikiem dużego błędu kąta prowadzenia tylko istotnego"skrócenia rowka".
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

bum1234

Gratuluję. Twoja analiza jest świetnym przykładem tego, że rzetelne, poparte danymi ilościowymi rozumowanie może pokazać, iż nie warto tracić czasu na walkę z czymś, czego nie da się w warunkach domowych poprawić. Dodatkowo pokazać może, że argument typu "tak jest, bo to słychać" nie może byc traktowany poważnie.

elem

Cytat: bum1234 w Październik 12, 2017, 10:00iż nie warto tracić czasu na walkę z czymś, czego nie da się w warunkach domowych poprawić

Poprawić się da (błąd kąta prowadzenia), zlikwidować się nie da (zakładając, że zawsze wystapi jakis błąd wklejenia diamentu)

Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

elem

Cytat: vasa w Październik 12, 2017, 09:55gorsza jakość pod koniec płyty nie jest wynikiem dużego błędu kąta prowadzenia tylko istotnego"skrócenia rowka".

Owszem, inner groove distortions, to inne zniekształcenia, powodujące ból głowy zwłaszcza przy wysokich poziomach nagrania przy końcu płyty. Ale właśnie dlatego należy dążyć do zmniejszenia innych zniekształceń. Jak tracking jest słaby, to mnożymy zniekształcenia i robi się nieprzyjemny hałas.

Korekcja błędu prowadzenia o 0,5 stopnia powoduje obniżenie zniekształceń całkowitych przy końcu płyty o...?
Korekcja drgań pasożytniczych  rurki powoduje obniżenie zniekształceń o...?  Poproszę o wyniki badań :)






Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

bum1234

Cytat: elem w Październik 12, 2017, 11:09
Poprawić się da (błąd kąta prowadzenia), zlikwidować się nie da (zakładając, że zawsze wystapi jakis błąd wklejenia diamentu)

Może moja wyobraźnia jest zbyt uboga, ale jakoś nie potrfię sobie wyobrazić takiej precyzji, biorąc pod uwagę np. sposób mocowania wkładki ;)


elem

Nie możesz sobie wyobrazić, że da się zmniejszyć błąd kąta prowadzenia wkładki? A co ma do tego sposób mocowania wkładki?
Bum, przestań za każdym razem bić w nas jak w bęben, podaj jakieś wyniki badań albo linka do nich  :P  ;D
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

bum1234

Pisałem o precyzji, a nie o możliwości zmiany ;)

Czy to jest już bicie piany? ;)

elem

pisałeś:

Cytat: bum1234 w Październik 12, 2017, 10:00Twoja analiza jest świetnym przykładem tego, że rzetelne, poparte danymi ilościowymi rozumowanie może pokazać, iż nie warto tracić czasu na walkę z czymś, czego nie da się w warunkach domowych poprawić.

ale ok, chyba się nie rozumiemy :)
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

bum1234

#141
Przecież nawet zakładając, że poprawimy z wystarczającą precyzją ten kąt, to precyzja wklejenia igły czyni rezultat nieprzewidywalnym z dokładnością do ułamka stopnia. Czyli cały wysiłek idzie na marne ;)

Potrafisz zmierzyć w domu kąt wklejenia igły?

W cytowanym moim wpisie nie ma słowa o poprawie błędu kąta prowadzenia igły. Mowa jest tylko o "walce z czymś, czego nie da się w warunkach domowych prowadzić" :)

elem

#142
Cytat: bum1234 w Październik 12, 2017, 16:00Potrafisz zmierzyć w domu kąt wklejenia igły?

A Ty? Skąd więc ta pewność, że jest błąd?  Zakładamy, że jest? Słyszymy, he,he,he ?

"W cytowanym moim wpisie nie ma słowa o poprawie błędu kąta prowadzenia igły" No bez jaj :) A do czego odnosi sie Twój wpis? Do zawartości cukru w cukrze czy do analizy Vasy, dotyczacej zmiany błedu kąta w funkcji długości ramienia?  Nie ma różnicy? Zróbmy ABX 9" vs 12"  ;D
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

bum1234

Vasa wspomina o błędzie kąta wklejenia igły i opisuje problem całościowo i do tego odnosi się mój tekst.
Czy twierdzisz, że taki kamyczek da się wkleić bezbłędnie?

A może kalibrujesz gramofon na słuch? :D

elem

Na pewno się da, neurochirurdzy mają trudniej a dają radę.

Dalej nie mamy odpowiedzi na pytanie, jak wpływa korekcja błędu kąta na zniekształcenia.



Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

bum1234

Neurochirurdzy nie muszą ustawiać żadnych kątów, przedmiot ich działania jest zbudowany z trochę innej materii, więc nie jest to zbyt mądre porównanie :)

A co do pytania, to nie ja tu jestem ekspertem.

elem

bum, pas  :)

ciekawa lektura, również porównanie 9 i 12 cali, ciekawe wnioski , warto rzucic okiem

https://www.stereophile.com/reference/arc_angles_optimizing_tonearm_geometry/index.html
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

dino

#147
elem - fajny artykuł !!!
...i wszystko jasne (Vasa jak poczujesz swąd palonego drewna to uciekaj jak najdalej  ;D )

Misalignment      Maximum Distortion (%)
                         230mm arm    305mm arm
+0.5mm/–0.5°    2.36               2.06
–0.5mm/+0.5°    1.82               1.55
+1.0mm/–1.0°    3.07               3.35
–1.0mm/+1.0°    2.65               2.41

bum1234

Cytat: elem w Październik 12, 2017, 21:10
bum, pas  :)


Szybko się poddajesz :)
Pozwolisz, że zadam Ci jeszcze jedno pytanie - czy jesteś pewien, że jesteś w stanie zamocować wkładkę w koszyczku z dokladnością do tysięcznych części milimetra?

elem

Oczywiście, że nie. Nawet gdyby mi sie udało, to tego nie stwierdzę. Uprzedzając nastepne pytania - właśnie wywaliłem przez okno gramiaka, kupiłem DVD w lombardzie i gra zajebiście  ;D
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe