Keishō - walczymy z "chorobami wieku dziecięcego"

Zaczęty przez tomekkk1, Styczeń 17, 2019, 00:52

Poprzedni wątek - Następny wątek

LampowY

Cytat: LampowY w Kwiecień 15, 2019, 17:39Czas na Amperki d-g
No i masz ci babo placek  :o
Założyłem nową parkę PCC88 bo lepiej mi brzmią w tym preampie od Amperexów z d-getterem  :gn:

tomekkk1


LampowY


LampowY

Bo je sprzedałem komuś z naszego forum jak mój kądo miał być na ECC81  ;D

tomekkk1

Nowe sobie kup. Na wyspach są od ręki: https://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=4825 ;)
Firma po wybraniu Balanced (Matched) oprócz parowania dwóch lamp dobiera je również tak, by miały równe połówki. Zatem warto wybrać tą usługę, nawet gdy kupujemy jedną lampę :)

McGyver

Cytat: AudioAddicted w Kwiecień 15, 2019, 19:00.watfordvalves.com
Drogie nie są. Ale przestraszyłem się widząc napis "National" na pudełku, bo w USA pod nazwą "National" działał rebrander który tym logiem opatrywał różne badziewie jak leci, chińskie, sowieckie, DDR, Czechy itp. itd. Dobrze było trafić na węgierskie lub jugolskie, te grają dobrze.
Natomiast na tej stronie są prawdziwe japońskie Matsushity, a National to obok Panasonic i Technics jedna z używanych przez nich marek handlowych.


tomekkk1

Cytat: McGyver w Kwiecień 15, 2019, 19:08
Cytat: AudioAddicted w Kwiecień 15, 2019, 19:00.watfordvalves.com
Drogie nie są. Ale przestraszyłem się widząc napis "National" na pudełku, bo w USA pod nazwą "National" działał rebrander który tym logiem opatrywał różne badziewie jak leci, chińskie, sowieckie, DDR, Czechy itp. itd. Dobrze było trafić na węgierskie lub jugolskie, te grają dobrze.
Natomiast na tej stronie są prawdziwe japońskie Matsushity, a National to obok Panasonic i Technics jedna z używanych przez nich marek handlowych.

Tak, tu chodzi o ten "właściwy" National. Japoński ;)


rudy-102

Panowie. Nie wiem, czy to coś Wam pomoże w temacie brumienia, ale widziałem coś takiego dziś w jednym przedwzmacniaczu. Wszystkie kondensatory sygnałowe były oklejone taśmą miedzianą z dolutowanym połączeniem do masy. Może ktoś by spróbował?

tomekkk1

#585
Cytat: rudy-102 w Maj 05, 2019, 22:42
Panowie. Nie wiem, czy to coś Wam pomoże w temacie brumienia, ale widziałem coś takiego dziś w jednym przedwzmacniaczu. Wszystkie kondensatory sygnałowe były oklejone taśmą miedzianą z dolutowanym połączeniem do masy. Może ktoś by spróbował?

To eliminuje tzw. "mikrofonowanie kondensatorów" (lub innymi słowy zapobiega), które objawia się wyższym dźwiękiem niż brum sieciowy o natężeniu 50Hz, czy jego "harmonicznej" 100Hz ;)

Przyczyny brumienia zasadniczo są dwie - pierwsza to źle rozwiązana masa. Tą opcję wykluczam, jako iż po pierwsze ja u siebie mam inaczej prowadzoną masę niż Andrzej i Maciek, a brumi u wszystkich. Zatem pozostaje druga przyczyna do zbadania - ewentualnie brakującego gdzieś stopnia filtrującego, lub odsprzęgnięcia zasilania anodowego ;)
Chyba :)

Bedford

#586
CytatOdp: Leben
« Odpowiedź #1109 dnia: Dzisiaj o 15:40 »
Czekam na PCB by zweryfikować jak z tym brumem u mnie będzie na 12AY7 i albo zrobię dodatkowy filtr odsprzęgający zasilanie na ścieżce WA, lub pomyślę o wciśnięciu dodatkowego stopnia filtrującego w zasilaczu ;)
Idziesz w dobrym kierunku.

tomekkk1

Cytat: Bedford w Maj 05, 2019, 23:05Idziesz w dobrym kierunku.

Właściwie nie mam wyjścia - tylko tyle pozostało do weryfikacji ;D

tomekkk1

#588
Należy pamiętać, iż elektrolit znajdujący się na PCB już pełni rolę tego filtra - w stopniu dość podstawowym, na poniższym schemacie (poglądowym) widnieje jako C5. Ja myślę o rozwinięciu go o kolejny kondensator (C6 na schemacie poniżej) małej pojemności plus rezystor 5k (R7 poniżej) w ścieżce pomiędzy anodami ;)


McGyver

Niestety zmienisz w ten sposób punkt pracy obu lamp. Spadek napięcia na R7 wyniesie 35-45V, co za tym idzie napięcie na siatce L2 obniży się o tyle samo. Spadnie więc prąd płynący przez wtórnik, ale to jest akurat pikuś. Ważne że "rozjedzie się" pierwszy stopień.
Wartość R7 należałoby utrzymać na raczej niskim poziomie. Sugerowałbym nie przekraczać 1k.
Można też znacząco zwiększyć napięcie zasilające (ale trzeba zawsze zostawić ze dwadzieścia V na spadek napięcia na tranzystorze w zasilaczu), i dopiero wtedy je "zbić" większym R7.

tomekkk1

#590
Rzecz w tym, że u siebie właśnie mam nadwyżkę napięcia zasilającego (prawie 300V pod obciążeniem dla staba), pamiętasz rozmowę o rezystorze za mostkiem Graetza? Od tego postu: https://audiomaniacy.pl/index.php?topic=3043.msg238139#msg238139 :)
Na wyjściu zasilacza anodowego pod obciążeniem mam 230V, zatem punkt pracy jest już zmieniony względem pożądanego - około 200V  ;)
I tak to sobie wymyśliłem - żeby nie zmniejszać napięcia anodowego w zasilaczu (by zachować kompatybilność dla PCB z 12AY7) zwalczyłbym to samo 2W rezystorem 5k.
Tutaj zakładam oczywiście, scenariusz z filtrem tylko na PCB ECC88/PCC88. Natomiast w przypadku PCB 12AY7, w razie konieczności zastosowania tegoż filtra - rezystor byłby mniejszy niż 1k, aby nie zbijać napięcia właśnie  ;)

McGyver

W przypadku 12AY7 prąd pierwszej triody jest dziesięciokrotnie niższy, więc spokojnie będziesz sobie mógł pozwolić na opornik nawet i ze 12k.

tomekkk1

Faktycznie, ale nie będzie takiej potrzeby - ponoć na potrzeby filtra LC, odsprzęgającego zasilanie anodowe wystarczy rezystor do 10k ;)

McGyver

Cytat: AudioAddicted w Maj 06, 2019, 01:00ponoć na potrzeby filtra LC, odsprzęgającego zasilanie anodowe wystarczy rezystor do 10k
Ponoć. To jest daleko idące uogólnienie które nie uwzględnia różnic w prądach na jakich pracują stopnie z różnymi lampami. Dla 12AX7 która bardzo często pracuje na ułamkach miliampera często widuje się filtrację z rezystorami rzędu kilkudziesięciu kohm, zresztą nie musimy daleko szukać. Na schemacie EAR834 w filtrze zasilania pierwszego stopnia wzmocnienia ma 200k. Ja te wszystkie oporniki pozmniejszałem, bo gdy mamy zasilacz ze stabilizacją półprzewodnikową lub choćby z tranzystorowym mnożnikiem pojemności, to dalsza aż tak silna filtracja jest zupełnie zbędna.

tomekkk1

No właśnie to są uogólnienia z mojej strony, bo poruszam się z tym pomysłem trochę po omacku i traktuję go eksperymentalnie ;)
Cały czas rozprawiam nad PCB ECC88/PCC88 jako idącą na pierwszy ogień. Dlatego biorę pod uwagę zarówno wielkość brumienia jak i spadek napięcia, o którym wspomniałeś i wartość tego rezystora do 10k dotyczyła tegoż pre - przepraszam za zagmatwanie w poprzednim poście  :np:

To wszystko rozważania czysto teoretyczne na razie. Jak przerzucę się na 12AY7, to będę bogatszy o nowe dane i będę mógł wyciągnąć wnioski :)

tomekkk1

Pragnę poinformować iż przybyła do mnie płytka od Adama + części. Dzięki Adam, zwłaszcza za podrzucenie kołków lutowniczych i złącza ARK!  :np:
Akurat jedno złącze miałem, to które otrzymałem od Ciebie, bardziej pancerne - pójdzie na hajcung.

Zauważyłem że obliczyłeś troszeczkę inne punkty pracy niż poprzednio, mam również kilka pytań:
4x 120k 2W rezystory - wiadomo gdzie i po co ;
2x 470R - R1, grid stopper;
2x 2.7k - R4;
2x 470k - R2;

I tu dwa pytania - pierwsze, w paczce znalazłem jeszcze 2x 470k. Zapasowe? Chyba nie w miejsce R0, bo tu przychodzi zwora?
A kolejne pytanie - czy mogę użyć diodę BA157 (400V 1A) w miejscu 1N4007, jako zabezpieczenie? Mam tylko tą szybką i żadnych soft recovery...


McGyver

Zamiast zwory można po prosu kołek lutowniczy wsadzić w drugą dziurę p (nieobsadzonym) R1, po co jakieś dodatkowe druty w sygnale,
Gridsoperem jest R2 a nie R1,
"zapasowe" 470k jako R1 (od wejścia do gleby),

Diody zabezpieczające nie muszą być ani soft recovery ani szybkie. Najlepiej się tu sprawdzają jakieś tanie zwyklaki pokroju 1N4007.
BA157 przy prądzie rzędu 1mA będzie miała bardzo małe napięcie przewodzenia. W tym miejscu może to być niekorzystne, należy tam wstawić maksymalnie ścierwiastą diodę która to napięcie przewodzenia będzie miała możliwie duże. Jak już kiedś wcześniej wspominałem, ta dioda pracuje tylko przez kilkanaście-kilkadziesiąt sekund podczas zimnego startu, a gdy lampy się już nagrzeją zostanie spolaryzowana zaporowo, i będzie tam "wisieć" jedynie w charakterze pojemności złącza (z reguły kilka pF) co jest pomijalne.

Bedford

Cytat: AudioAddicted w Maj 08, 2019, 19:05Zauważyłem że obliczyłeś troszeczkę inne punkty pracy niż poprzednio

Przy napięciu zasilającym 250V punkty pracy będą jak poprzednio dla 12AY7.
A żarzenie będziesz robił na jakie napięcie , bo teraz masz chyba płytkę  z ustawieniem na 6,3V?

McGyver

PCB, jeżeli zastosować lampy 12AY7, to jest z ustawieniem na 12,6V. Chcąc podpiąć żarzenie 6,3V należy wykorzystać punkty lutownicze wyprowadzone na PCB od nóg nr 9 lamp. Nie są one na PCB podpięte do masy więc łatwo się tam wpiąć.

tomekkk1

#599
Cytat: McGyver w Maj 08, 2019, 20:57Zamiast zwory można po prosu kołek lutowniczy wsadzić w drugą dziurę p (nieobsadzonym) R1, po co jakieś dodatkowe druty w sygnale,
Gridsoperem jest R2 a nie R1,
"zapasowe" 470k jako R1 (od wejścia do gleby),

Mój błąd, niechcący zamieniłem role R1 i R2 miejscami - R2 to grid stopper. W dalszym ciągu pozostają więc dwa rezystory, ale to tylko z ciekawości pytałem.
Zwora musi na razie pozostać, ponieważ kable sygnałowe po odseparowaniu potka od jego PCB zwyczajnie dalej nie sięgną  ;)

Cytat: McGyver w Maj 08, 2019, 20:57Diody zabezpieczające nie muszą być ani soft recovery ani szybkie. Najlepiej się tu sprawdzają jakieś tanie zwyklaki pokroju 1N4007.
BA157 przy prądzie rzędu 1mA będzie miała bardzo małe napięcie przewodzenia. W tym miejscu może to być niekorzystne, należy tam wstawić maksymalnie ścierwiastą diodę która to napięcie przewodzenia będzie miała możliwie duże. Jak już kiedś wcześniej wspominałem, ta dioda pracuje tylko przez kilkanaście-kilkadziesiąt sekund podczas zimnego startu, a gdy lampy się już nagrzeją zostanie spolaryzowana zaporowo, i będzie tam "wisieć" jedynie w charakterze pojemności złącza (z reguły kilka pF) co jest pomijalne.

Ukradnę w takim razie diody z drugiej PCB i jak zamówię kilka 1N4007 to uzupełnię braki :)