Chcę zrobić sobie taką definitywną listę utworów do testowania.
Dodatkowo opisałbym (dla pamięci, nie będzie się tego ciągle słuchać w końcu) co konkretnie można wydobyć z danego utworu. Proponuję też, by podawać własne przykłady tego samego efektu, tak by większość przypadków była omówiona
Kategorie na początek:
- efekty 3D
- naturalnie brzmiący instrument
- perfekcyjne umieszczenie na scenie (z opisem co gdzie powinno być)
- szeroka scena
- wokal żeński/męski wysoki/niski ew. określenie tembru
Dla przykładu:
3D: Grzech Piotrowski - Sin - Neverland [CD zgrane do FLAC]
w połowie utworu pojawia się dźwięk, który wybrzmiewa z boku, tyłu.
W kategorii: perfekcyjne umieszczenie na scenie
Propnuję na początek:
Friday Night in San Francisco - AL Di Meola, Jonh McLaughlin, Paco de Lucia,
Ja mam wersje:
CD Phonogram International 800 047-2, 1981 - West Germany
LP Philips 6302 137, Nederlands
LP AMIGA 8 55 947, 1982, GDR,
Wiem ze jest wydanie vinyl 45 rpm 2LP
Wersji tego nagrania jest dużo - nie słuchałem wszystkich.
W utworze 2 i 3 na stronie 2 trzej gitarzysci grają
na lewym skraju sceny - Paco
srodek - John
na prawym skraju sceny - Al
W/g zdjęcia załączonego we wkładce do CD i na okładce wydania AMIGI
rzeczywista odległość miedzy mini na scenie to około 1.2 - 2m
Opis który gdzie gra, jest też w podpisie utworów
Efekty 3d - Vollenveider Caverna Magica.
Na początku płyty słychać ptaka który zrywa się do lotu. Leci po skosie w górę :)
Dalej słychać dużo dzwoneczków, na świetnym sprzęcie jest wrażenie jakby były zawieszone na sieci rozpiętej w poprzek sceny na różnej wysokości.
Cytat: malg w Wrzesień 22, 2016, 13:52W kategorii: perfekcyjne umieszczenie na scenie
polecam tę płytę, rozmieszczenie instrumentów w każdym utworze rozrysowane na okładce
https://www.discogs.com/Takeshi-Inomata-The-Dialogue/release/4523582
Cytat: elem w Wrzesień 22, 2016, 18:04polecam tę płytę
Każda płyta powinna mieć taką wkładkę (jeśli to tylko możliwe).
Szkoda, że tanio nie jest :( 2 For Sale from €71.42
Na AS w artykule o głębi sceny (z którą sam mam kłopot, który rozwiążę dopiero po przeprowadzce) ten utwór został podany jako "efektowny".
3D: Laurie Anderson - Compensation
https://www.youtube.com/watch?v=-Jy3Dj5WR6c
Ja myślę ,że takich nagrań dobrze brzmiących jest sporo.Jak coś jest dobrze zrealizowane i wyprodukowane to nawet na przysłowiowych Altusach pokaże klasę.Ja osłuchując "coś" zabieram ze sobą również nagrania które brzmią problematycznie .Duże składy orkiestrowe ,niszowe nagrania gdzie nie było budżetu na dobre studio etc. To też doskonale pokazuje "prawdę" o systemie.
Tak, jest. Mi chodzi o zebranie utworów, które są oczywiste, w które nie trzeba się specjalnie wsłuchiwać.
Warto mieć kilka utworów, które "na pewno" pokażą parę konkretnych rzeczy. Przydaje się to zwłaszcza dla początkujących - dajesz mu link i mówisz "powinieneś usłyszeć to i to", albo gdy idziesz do kolegi, który nie zamierza angażować się w hobby, ale chciałby mieć to minimum.
Jest na płycie i na flacu .
O widzę że jest i na winylu :o
http://www.ccd.pl/sampler-manger-musik-wie-von-einem-anderen-stern-p186143/
Cytat: elem w Wrzesień 22, 2016, 18:04
Cytat: malg w Wrzesień 22, 2016, 13:52W kategorii: perfekcyjne umieszczenie na scenie
polecam tę płytę, rozmieszczenie instrumentów w każdym utworze rozrysowane na okładce
https://www.discogs.com/Takeshi-Inomata-The-Dialogue/release/4523582
Ta płyta to sie ceni.
3D: Kult - Posłuchaj To Do Ciebie - Babilon
1m21s do końca utworu i później - jakiś instrument perkusyjny mocno z prawej strony
Miałem wrażenie, że ktoś kijem w okno puka :)
Jeden z kolegów tego forum polecił kiedyś utwór Allan'a Taylor'a - The Beat Hotel. Tak mi się spodobał, że chciałem posłuchać całej płyty ale nigdzie nie mogłem znaleźć całego albumu. Na Youtube są pojedyńcze utwory. Aż natrafiłem na to:http://conmatviet.com/nhac-chon-loc/album-allan-taylor-hotels-and-dreamers.html/
Może komuś się spodoba.
Nie zapominajcie o tej pani. Np utwór rozpoczynający to video, ma w sobie wszystko co potrzeba do testu: potężny bas (ale jak potężny!) , scenę amfiteatru, dzwoneczki i inne dookoła głowy latające cuda.
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/gJyqg8DEzjc" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
Cytat: elem w Wrzesień 22, 2016, 18:04polecam tę płytę, rozmieszczenie instrumentów w każdym utworze rozrysowane na okładce
https://www.discogs.com/Takeshi-Inomata-The-Dialogue/release/4523582
Byłaby szansa na digitalizację w celu przetestowania?
Nie mam narzędzi. Wersje CD też można kupić.
Cytat: elem w Grudzień 13, 2017, 10:16Wersje CD też można kupić
Nie zauważyłem (idiota), że linkowałeś do konkretnego wydania...
Amused To Death , Watersa. Cała płyta. Wersja pierwsza, aczkolwiek ta z 2015 r. również tylko trochę inaczej efekty już "umieścili" [emoji6]
Wysłane z tapciocha
Cytat: rudy-102 w Grudzień 13, 2017, 21:15
Cytat: jarojaw w Grudzień 13, 2017, 20:56Amused To Death
CD, czy LP?
Mam tylko CD i pliki z Tidala. Z CD ideał, ale z Tidala też się da posłuchać. Tyle, że to wersja z 2015r.
Wysłane z tapciocha
Cytat: vasa w Wrzesień 22, 2016, 17:46
Efekty 3d - Vollenveider Caverna Magica.
Na początku płyty słychać ptaka który zrywa się do lotu. Leci po skosie w górę :)
Dalej słychać dużo dzwoneczków, na świetnym sprzęcie jest wrażenie jakby były zawieszone na sieci rozpiętej w poprzek sceny na różnej wysokości.
W odniesieniu do tego wpisu Vasy oraz obecnych testów Piterskiego z Rohmanem i Cadencą,
przełuchałem wczoraj i dzisiaj dokładnie Caverna Magica i White Winds Vollenwaidera
Dokonałem dokładnej analizy i moje wnioski są takie:
Caverna Magica:
1. dojście do jaskini -
ja bym podłoże raczej zakwalifikował jako drobny grysik kamienny, ale z miekkiego kamienia typu piaskowiec, taki prawie piasek jednak grubszy albo mokry
2. dzwoneczki - czy potraficie rozróżnić ile ich jest konkretnie, czy "zawieszone na sieci" (piterski tez o tym wspominał) to multum czy konkretna ilość ?
w/g mnie jest tych punktów/ dzwonków 5
3. ptak - w/g mnie ptak w środku tego lotu obniża trochę lot , czyli leci do góry potem trochę spada i znów do góry oczywiście, tak jak pisał Vasa i Piterski również, po skosie
White Winds
1. łódka na początku - powstają dwa pytania:
- w którą stroną płynie w odniesieniu do słuchacza ?
w/g mnie stoi w miejcu (bo mikrofon nagrywający płyną razem z nią lub w niej,więc względem mikrofonu,
a także słuchacza jest w tym samym miejscu,
natomiast względem wody płynie w lewo, co można usłyszeć na podstawie miejsca zanurzania wiosła (w srodku sceny)
i jego wyciągania z wody (lekko na prawo od środka)
czy coś się przydarza podczas płynięcia ?
do wczoraj myslałem ze łódka raz napływa na kłodę (to dziwięk przed wejsciem harfy - takie "pyknięcie, stuknięcie), kiedyś bedąc u Piterskiego mówiłem mu o tym, może pamięta
wczoraj usłyszałem jeszcze jeden podobny dźwiek po wejściu harfy, przed zanurzeniem wiosła, troche słabszy,
mozna by podejrzewać dwie rzeczy, albo ta sama kłoda jest uderzona przez koniec łódki, albo to druga "kłoda" lub inna przeszkoda typu gałąź, mniejsza od pierwszej
stawiam na to drugie, bo dźwięk jest trochę na lewo od środka sceny więc z przodu łódki
Cytat: malg w Czerwiec 27, 2018, 12:33w/g mnie ptak w środku tego lotu obniża trochę lot
Kurcze. Jak dostałem moje pierwsze przyzwoite stereo to zachwycaliśmy się tym że perkusja jest z prawej, wokal w środku a gitara z lewej.
Jednak technika stereo poszła trochę do przodu przez ostatnie kilkadziesiąt lat :)
Czy on obniża lot to nie wiem bo go nie widać to tylko imaginacja mózgu, na pewno ma taka nierówna prace skrzydeł, a na koniec wlatuje w jakieś listowie .... to też imaginacja tym razem mojego mózgu bo też tego nie widzę ;D
Cytat: Piterski w Czerwiec 27, 2018, 15:28nierówna prace skrzydeł, a na koniec wlatuje w jakieś listowie
Brzoza! ;)
A Parostatek Krawczyka, to be? Tam też się wiele dzieje w przestrzeni.
Może to trochę dziwne, ale ja np. włączam często "Krzesło Łaski" z płyty K. Staszewskiego "Melodie Kurta Weilla". Spróbujcie określić, ile tam pod koniec utworu, nakłada się na siebie głosów? To dobry wyznacznik przejrzystości i dynamiki.