Autor Wątek: Audiofilu obróć wtyczkę, czyli polaryzacja kabla zasilającego  (Przeczytany 3662 razy)

Offline Melepeta

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 688
Czy zwracacie uwagę na polaryzację zasilania Waszych sprzętów audio? Czyli gdzie w gniazdku IEC jest L, gdzie N? U mnie przy ''nieprawidłowej" polaryzacji scena się rozjeżdża. Muzyka zaczyna grać plamami dźwięku a nie dobrze zlokalizowanymi źródłami pozornymi. I dotyczy to zarówno wzmacniacza, jak i odtwarzacza CD.
Sprzęt jest dla muzyki, nie odwrotnie.

Offline miniabyr

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 5531
Ja w zasadzie nie zastanawiam się juĹź nad tym. Mam prĂłbnik i sprawdzam wszystkie wtykane kable zasilające. Tak dla higieny. Patrząc na wtyk ktĂłry  wpinam do urządzenia zawsze gorący mam po prawej stronie( patrząc na wprost  wtyczki)
« Ostatnia zmiana: Maj 07, 2017, 08:06 wysłana przez miniabyr »
Niech źyje Dupa prezydent wszystkich Wolaków.

bum1234

  • Gość
Orientacja wtyczki zasilającej może mieć znaczenie. Bywa mylnie nazywana polaryzacją - wszak mamy doczynienia z prądem zmiennym, więc nie może tu być mowy o polaryzacji.

Ustawienie wtyczki powinno być takie, by napięcie mierzone na obudowie urządzenia względem ziemi było jak najmniejsze. Pomiar trzeba wykonać przy odłączonym od reszty systemu urządzeniu. Operację trzeba powtórzyć dla każdego klocka.

Oczywiście jeśli mamy listwę z bolcem uziemiającym, a sprzęt ma wtyki przystosowane do 3 żyłowego przewodu zasilającego, to niczego nie będziemy w stanie zmienić.

Offline merlin1973

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 3128
Muzyka zaczyna grać plamami dźwięku a nie dobrze zlokalizowanymi źródłami pozornymi.
Ach ci audiofile :):):):)
Pozdrawiam S.CH.

Offline Melepeta

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 688
Sprzęt jest dla muzyki, nie odwrotnie.

Offline rudy-102

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 9110
Orientacja wtyczki zasilającej może mieć znaczenie.
Nie może, tylko ma. To słychać i to wyraźnie. Ci którzy nie wierzą powinni pobawić się wtyczką. W jednym ustawieniu będzie grało zauważalnie lepiej.
Operację trzeba powtórzyć dla każdego klocka.
Na szczęście większość lepszych producentów podaje jak powinna być podłączona "faza". Żeby zgrać resztę sprzętu pod poprawnie ustawiony wzmacniacz trzeba ustawić miernik uniwersalny na 200 mV, odpiąć wszystkie kable sygnałowe, włączyć sprzęt a miernikiem dotknąć obudowy wzmacniacza i drugiego klocka. Wybieramy tę pozycję wtyczki (np. CD) przy której miernik pokazuje mniejszą wartość. Dalej to samo z resztą zabawek.
To nic nie kosztuje poza kilkunastoma minutami zabawy, a efekt jest wyraźnie słyszalny.

Offline jajacek1410

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 842
Obracam wtyczkę i róşnic w napięciu nie widzę. Zwłaszcza, Ĺźe miernik nie pokazuje stałej wartości, oscyluje pomiędzy 0,3 a 1,6 mV.  Przy okazji odkryłem problem - prądy błądzące na obudowie cedeka, przy obu pozycjach wtyczki. Co jest nie tak?
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

Offline dino

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 717
Przed takimi zabawami trzeba trochę poczytać.
Wszystko zależy od klasy ochronnej urządzenia - i tu wiki:

Urządzenia klasy I posiadają izolację podstawową, która zapewnia ochronę przed dotykiem bezpośrednim. Ponadto w celu zapewnienia ochrony przed dotykiem pośrednim (ochrona przy zakłóceniu lub ochrona dodatkowa) stosuje się przyłączenie do zacisku ochronnego urządzenia, przewodu ochronnego (PE) lub przewodu ochronno-neutralnego (PEN)[2]. Dzięki temu osiąga się:
    -ochronę przez samoczynne wyłączenie zasilania przez zastosowanie odpowiednich urządzeń
    -ograniczenie napięć dotykowych do poziomĂłw nieprzekraczających wartości napięcia dotykowego  bezpiecznego (UL) ustalonego dla danych warunkĂłw środowiskowych.
Zacisk ochronny oznacza się odpowiednim symbolem.

Urządzenia klasy II charakteryzują się zastosowaniem izolacji wzmocnionej, która zapewnia zarówno ochronę przed dotykiem bezpośrednim, jak i pośrednim. Innym sposobem zapewnienia ochrony przeciwporażeniowej w urządzeniach II klasy ochronności jest zastosowanie izolacji podstawowej oraz dodatkowej. Ponieważ zastosowana jest izolacja wzmocniona lub dodatkowa, to nie jest konieczne połączenie obudowy urządzenia z przewodem ochronnym uziemiającym, i można zasilać urządzenia tej klasy np. przez kable dwużyłowe ze złączami IEC C7 (tzw. "ósemka"). Urządzenia II klasy ochronności oznaczane są, np. na tabliczce znamionowej, odpowiednim symbolem (tzw. kwadrat w kwadracie).

Pomiary dla klasy II napięcia na obudowie nie maja najmniejszego sensu (chyba, ze sprzęt jest grzebany albo uszkodzony).

Pomiary pomiędzy obudowami przy wypiętych interkonektach dla klasy I
mogą pokazać wartości nawet 50V AC !!!
Przy uszkodzonych urządzeniach(szczegĂłlne przy instalacjachelektrycznej TN-C czyli 2 Ĺźyłowej)  jest ryzyko "fazy na obudowie" !

Polaryzacja wtyczki może (ale nie musi) mieć znaczenia w audio. W Polsce nie obowiązuje norma, co do położenia przewodu L i N natomiast przyjmuje się (za normami zachodnimi) że patrząc od przodu na gniazdo z bolcem PE u góry, zacisk L jest po lewej stronie. Ma to np znaczenie przy niektórych piecach gazowych (nie działają przy zamienionej L z N). Zamiana pinów przy wtyczkach klasy I *(trzeba prze-lutować albo zmienić we wtyku zaciski) może być ryzykowne. Dla klasy II ...można się pobawić.
Jest w tym trochę "szamaństwa" (czyli tak naprawdę wiedzy i to niekoniecznie tajemnej) bo wszystko zależy od sposobu prowadzenia masy w konkretnym klocku i tutaj jest większy problem.

Teoria i sporo linków do reszty "szamaństwa" jest tu: http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/163575-audio-component-grounding-interconnection.html

 

WOY

  • Gość
Nareszcie jakiś głos rozsądku, w tym audio voodoo.
Można popaść w jakąś fobię, czytając o cudowności kabli zasilających, bezpieczników, interkonektów a teraz polaryzacji.

Drizzt

  • Gość
Robię podobnie jak miniabyr, jak sobie akurat przypomnę to wpinam tak, żeby gorący pin we wtyczce był z prawej strony ale generalnie nie wsłuchuję się od dawna w różnice bo szkoda mi na to czasu. Dzięki dino za naświetlenie tematu od strony technicznej.

Jakub

  • Gość
W Polsce nie obowiązuje norma, co do położenia przewodu L i N natomiast przyjmuje się (za normami zachodnimi) że patrząc od przodu na gniazdo z bolcem PE u góry, zacisk L jest po lewej stronie.

Z tym jest sporo zamieszania. Ostatnio montowałem gniazdka w domu (kilka typów), i wszystkie miały oznaczenia przewodu L po lewej stronie, ale patrząc od strony przewodów. Więc "od przodu", czyli strony zwróconej "do klienta", przewód L wypada po prawej stronie. I bądź tu mądry. :)

Przy instalacji trzyżyłowej, to nie jest żaden problem, ale przy instalacji dwużyłowej, w której ktoś sobie zrobił "zerowanie", można sobie zrobić niezłe kuku.

Offline rudy-102

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 9110
U mnie w gniazdkach próbnik świeci w lewej dziurce.

Offline tatachabera

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1368
U mnie w gniazdkach próbnik świeci w lewej dziurce.

U mnie teĹź w lewej świeci. Przy odbiorze mieszkania zapytałem kierownika budowy w ktĂłrej  dziurce jest prąd ? odpowiedĹş - "zawsze w lewej"
Denon DP-59L, Kenwood KD-8030, Pre Phono MPW,  DL-103R, AT-430E, Elac ESG 796, Emotiva XPA-2, Emotiva XSP-1, Aria 926, CT-S710, Denon 3910,
STR-GX70ES, ST-SB 920 QS

Offline rudy-102

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 9110
Istnieją też urządzenia do sprawdzania fazy w sprzętach audio. Na przykład takie:


Jakub

  • Gość
Wychodzi na to, że dostępne w sklepach gniazdka są niewłaściwie oznaczone.

Offline dino

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 717
Zalecenia SEP
strona 4 i 5
http://www.nhsep.pl/dokumenty/Wykon_instal_nowe_prze_%2022.09.09r.pdf

A wracając do odwracania wtyczek przy typie II - czasami może pomóc.
Generalnie warto powalczyć z ewentualnymi pętlami mas bo niektóre interkonekty są fabrycznie skażone tym problemem.
Przy słuchaniu z kompa wskazane są trafa separujące.
Przy wyjściu analogowym z TV czy tunera sat są niezbędne (najlepiej wychodzić optykiem na DAC-a).
Ja obecnie walczę z wzmakiem (niestety typ II), który łapie w nowym miejscu przydźwięk.
Wzmak z typem I nie ma takich problemĂłw.


Offline Piterski

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 2723
Przy słuchaniu z kompa wskazane są trafa separujące.
Przy wyjściu analogowym z TV czy tunera sat są niezbędne (najlepiej wychodzić optykiem na DAC-a).
A dlaczego z TV skoro jest wyjście analogowe to trzeba stosować trafa? I jakie proszę o jakiś przykład.
Sprzęt: Elektro Voice Delta, Luxman CL36, Marantz Sm-9, Micro Seiki DD-40, DV-20x2L, Ortofon Rohman, Sensor2, Denon 3910, Marantz CD-17Ki.

Offline dino

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 717
A dlaczego z TV skoro jest wyjście analogowe to trzeba stosować trafa? I jakie proszę o jakiś przykład.

strona 4 i 5
https://www.artistrelations.com/tour-support/a/audio_edu/hum_buzz.pdf

Taka już jest przypadłość kabli i instalacji antenowych, że generują brumy.
Czasami się to objawia "kopaniem" przy trzymaniu wtyczki antenowej i masy TV/Amplitunera.

Offline Piterski

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 2723
Z angielskim jestem na bakier dlatego dziękuje za informację i poproszę o przykład takiego trafa, jeśli są do kupienia.
Sprzęt: Elektro Voice Delta, Luxman CL36, Marantz Sm-9, Micro Seiki DD-40, DV-20x2L, Ortofon Rohman, Sensor2, Denon 3910, Marantz CD-17Ki.


Offline Piterski

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 2723
Dzięki.
Jak rozumiem to jest to samo?
https://www.musiccenter.com.pl/product/11851/monacor-fga-40hq-izolator-masy-high-end-separator-masy-transformator-liniowy.html

Jak tak, to sobie kupię bo czasem oglądam filmy i fonia z TV idzie na sprzęt Audio.
« Ostatnia zmiana: Maj 09, 2017, 23:37 wysłana przez Piterski »
Sprzęt: Elektro Voice Delta, Luxman CL36, Marantz Sm-9, Micro Seiki DD-40, DV-20x2L, Ortofon Rohman, Sensor2, Denon 3910, Marantz CD-17Ki.

Offline vasa

  • Słucham klasyki.
  • moderator
  • *******
  • Wiadomości: 7065
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: Lenco L450+Benz Micro ACE+stepup z Pre Q-Audio+Lyngdorf+Tuby DIY na Fostexach 206 + kable. TeĹź nieistotne.

Offline frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 18155
Piterski wybrał hajendowy za siedem dych. Jedna rzecz mnie tylko w nim martwi. Marka Monacor. Szwagru miał do czynienia z paroma przedwzmacniaczami gramofonowymi i dwa przyszły spieprzone, z jakimś zwarciem w środku, brumiły. Trzeci przyszedł OK, ale i tak grał po wuju. Piterski, jak odbierzesz i posłuchasz- daj znać czy się sprawdza, ok? Też bym sobie wziął coś takiego, a nuż będę miał zupełnie czarne tlo? Na alegru jest jeszcze jakaś alternatywa za 40-45 zł
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor

Offline moon

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1802
rozumiem, ze do tego transformatora mozna dolozyc swoj wlasny iC?:)
Ad Fontes + Ortofon 2M Bronze + Pre Retro by Benpe + Cayin MT-35S + Canto Grand

Offline frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 18155
Wręcz trzeba. Bo tego żeńskiego nie wetkniesz. Hajendowy Monacor będzie potrzebował dwóch IC.
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor