Trafa/SUTy - z czym to się je?

Zaczęty przez THRaKeD, Lipiec 28, 2017, 11:21

Poprzedni wątek - Następny wątek

THRaKeD

W toku lektury różnych wątków trafiłem na zdania, które mnie zaintrygowały:
Cytat: kangie w Luty 20, 2015, 10:59
Gratefullde, szczerze Ci powiem, że niewielu analogowców o tym wie. Niewielu z nich wie co to trafa i ile potrafią wnieść do systemu. Nie będziemy robić z tego wiedzy tajemnej ;)
Cytat: gratefullde w Luty 20, 2015, 11:13
No właśnie, sam jestem zdziwiony że tak mało ludzi decyduje się na trafa. Ja zaryzykowalem, dzięki Tobie, i nie żałuję. A i koszt nie jest aż tak wysoki natomiast system frunie w kierunku zupełnie innej galaktyki :)

Wiem już, że trafo/SUT to inna nazwa tego samego (chyba, że się mylę  :) ) i dopasowuje prąd z wkładki MC do wejścia MM pre gramofonowego.
I teraz moje pytanie: czy stosujecie SUTy tylko w przypadku braku wejścia MC, czy może podłączenie SUTa do wejścia MM (mimo, że jest też wejście MC) ma zalety (w danym systemie), nawet pomimo, że jest to dodatkowy element toru?
 

frywolny trucht

#1
Po pierwsze zabawa trafami jest upierdliwa. Pierdololo z przeliczaniem, a potem zmieniasz wkładkę, masz inne parametry i trafo do śmieci.
Są co prawda pudełeczka z paroma poziomami wzmocnień jak Ortofon Verto, skonstruowane, by pasowało pod większość produktów Ortofona, ale jest drogie i są na świecie inne firmy jak Ortofon. Ciągle pozostaje problem żeby ze sobą zgrać, żeby prywatnym gustom odpowiadało.

Jeśli sekcje MM i MC w pre gramofonowym zostały przez konstruktora potraktowane równorzędnie, trafo nic ciekawego raczej nie wniesie. Choć zawsze może zdarzyć się niespodzianka :) Trochę inne obciążenie może zmienić charakter grania wkładki. Sporo polskich producentów robi pre tylko MM, kosztuje to ponad dwa koła i szkoda wyrzucać jak się zachce wkładki MC. Wtedy trafa z pobudek ekonomicznych są jakimś wyjściem. Kangie jara się trafem bo w jego LAR-rze konstruktor potraktował sekcję MC tak sobie. I Verto poprzez MM Lar-a grało o wiele lepiej. Do tego grał wtedy na wkładce Ortofona. Osobiście wybrałem inną drogę. Pre Husariaa, które ma milion ustawień. Mogę sobie symulować różne trafa w locie  ;D
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

ahaja

Dla ścisłości:
poprzez przekładnię (stosunek uzwojeń) transformuje napięcie a nie prąd. Co równie ważne - dla jakości grania i tego ile się wyciągnie z danej wkładki - również transformuje impedancję, czyli to w jaki sposób jest obciążona wkładka od strony elektrycznej.

Jest tu gdzieś duży wątek o tym z obliczeniami. Nie jest to takie 'kororowe' jak może się wydawać na pierwszy rzut oka. Gdyby było to trafa by królowały. Tak czy inaczej warto poczytać i spróbować zrozumieć zagadnienie.

frywolny trucht

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa



Cytat: THRaKeD w Lipiec 28, 2017, 11:21czy stosujecie SUTy tylko w przypadku braku wejścia MC, czy może podłączenie SUTa do wejścia MM (mimo, że jest też wejście MC) ma zalety (w danym systemie), nawet pomimo, że jest to dodatkowy element toru?
Chyba wszyscy tutejsi forumowicze mający SUT-y w torze zdecydowali się na nie świadomie, mając do wyboru inne opcje.
Ja u siebie wyłączyłem sekcję MC i w to miejsce wpakowałem trafo.
Tak mi gra lepiej [emoji3] 


[emoji377]🥃

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

THRaKeD

Bardzo dziękuję za rozjaśnienie tematu.
Na razie wejście w niego głębiej (zakup wkładki MC) to pieśń odległej przyszłości.
W tej chwili na pierwszym miejscu zakupów sprzętowych (może w przyszłym roku) jest jakieś dobre pre.
Jak na razie wzmacniaczowe pre MM gra sensownie, ale nie mam porównania i nie wiem, jaki, a nawet z jakiego zakresu cenowego wniesie wyraźną poprawę :)
Wzmacniacz to Struss 140-2 ale z zasilaniem z M i przerabianym przez konstruktora pre pod ucho kolegi "od-zawsze-winyle".

gratefullde

Możesz kupić trafa i zrobić sobie sut z kilkoma, np trzema, przełożeniami. Ja tak mam i bardzo sobie chwalę.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

MAC

Nie spotkałem się jeszcze z krzemowym stopniem MC, który lepiej by zagrał od dobrze dobranego trafa dołączonego pod sekcje MM pre.
Przez chwile myślałem, że MC w MPW dało rade trafom ale po powrocie po 2 tygodniach do trafek przestałem się łudzić.

gratefullde

Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

THRaKeD

Jeszcze dużo zabawy przede mną :D

vasa

Cytat: THRaKeD w Lipiec 28, 2017, 21:47
Jeszcze dużo zabawy przede mną :D
Zazdrościmy [emoji41]

[emoji377]🥃

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.