Rogucki/Karaś

Zaczęty przez Pasiasia, Grudzień 20, 2023, 17:26

Poprzedni wątek - Następny wątek

Pasiasia

Witam serdecznie. Niedawno na koncercie nabyłem płytę która miałem na kompakcie od Roguckiego i Karasia. Myślałem, że mastering na winyl będzie bardziej ekscytujący. Niestety mocno się zawiodłem. Moze dlatego, że upchneli wszystkie utwory (a nie jest ich mało) na jedną płytę,  ale brzmi źle, do tego występuje dużo dziewych trzasków. Płytę umyłem w profesjonalnej myjni. Moze ten egzemplarz jest po prostu taki. Moze ktoś ma inne doświadczenie z jej odsłuchem?

Pboczek

Dlaczego miała by być inaczej masterowana pod winyl? 
Trzaski mogą być związane z naelektryzowaniem płyty, czystością igły. 
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Pasiasia

Cytat: Pboczek w Grudzień 20, 2023, 18:31Dlaczego miała by być inaczej masterowana pod winyl?
Trzaski mogą być związane z naelektryzowaniem płyty, czystością igły.
Z tego co wiem to są osobne masteringi, na CD i na winyl, dlatego zawsze nowe płyty przez zespół wypuszczane są później niż premiera CD czy w streamingu. Oczywiście to jest tylko wiedza, która zaczerpnąłem z różnych lektór internetowych. Słabość nagrania tej płytyto jedno, ale też odtwarzania i nie tylko o trzaski chodzi ( nie wiedziałem jak to opisać). Kupiłem niedawno nową płytę Spiętego. Podobna długość i wydana na dwóch winylach co moze byc minusem(częściej trzeba wstawać by zmieniać stronę), ale jak brzmi!! O wiele lepiej niż CD do tego, żadnych niepotrzebnych odgłosów dochodzących z marnego materiału wykorzystanego do produkcji płyty( tu są czarne, a Roguckiego jest czerwona). Takie moje refleksje. Oczywiście pozdrawiam:)

Pboczek

#3
Masz dwie wersje cd i winyl, poszukaj co znajdziesz tam o masteringu. To jest raczej to samo nagranie, różne nośniki. Zakłócenia płyty mogą również wynikać z produkcji płyty. Jak piszesz że czerwona, to może być ten kierunek. Oczywiście to może dotyczyć także czarnych.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Pasiasia

To widocznie poszli na łatwiznę;( 

Pboczek

To nie łatwizna tylko std, o ile wiem nie ma potrzeby tego różnicować.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

Cytat: Pboczek w Grudzień 20, 2023, 18:31Dlaczego miała by być inaczej masterowana pod winyl?
Trzaski mogą być związane z naelektryzowaniem płyty, czystością igły.

Korekcja RIAA
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

RIAA to chyba nie mastering?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Zapytam Grzegorza w KAiM jak to z tym jest. W końcu byli w tłoczni i prezentowano im cały proces produkcji.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

https://avstore.pl/co-to-jest-korekcja-krzywa-riaa.html

"Redukcja basu o 20dB zmniejsza wielkość i amplitudę rowka, a podbicie tonów wysokich działa jako znakomita redukcja szumów. Podczas odtwarzania sygnał zostaje przepuszczony przez odpowiedni filtr z odwrotną charakterystyką, najwyższe tony zostają odcięte, a szum znika. Ponadto uzyskuje się lepsze odwzorowanie basu i reprodukcję wokali i instrumentów takich jak np. cymbałki bez zniekształceń."

Chyba mastering.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

Ale czy napewno?

Mastering – końcowy etap procesu realizacji produkcji muzycznej, podczas którego wydobywa się niuanse brzmieniowe realizowanego materiału.

https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Mastering
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Grzesiek się w klubie nie pojawił więc nie było okazji zapytać go czy korekcja RIAA odbywa się w procesie nacinania płyty czy przygotowania materiału muzycznego. Ja przypuszczam że w procesie nacinania, a materiał źródłowy jest w takiej same formie czy to na CD, pliki czy winyl.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Tak czy tak jest to grzebanie w dźwięku, więc mastering, który powoduje, że materiał brzmi zwykle inaczej na obu nośnikach. Czasem gorzej na winylu, czasem na CD. Swego czasu dodawano za free do winyla płytę CD w folijce i można było sobie weryfikować na bieżąco, który nośnik lepiej komu graje. Czasem np więcej basu było na winylu, czasem na CD. Czyli nie da się tego zwalić na jakość toru analogowego czy cyfrowego.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

Jakie to grzebanie w dźwięku, kiedy dają korekcję po całości przy użyciu siekiery. Taki mastering to raczej przygotowanie do produkcji winylu.
Brzmi inaczej nie dlatego że materiał się różni, bo na skutek tej korekcji ma się nie różnić, tylko dlatego że to jest inne źródło.
Frywolny o jakich wytwórniach płyt z folijkami piszesz? Ja nie wiem czy we właściwych sklepach winyle kupuję, bo nigdy mi nie dali.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

Nie chodzi o sklep, a o czas. Po prostu spóźniłeś się ;)
Pierwsze z brzegu jakie wyjąłem z regału. Archive, ta biała to Agnes Obel, Bob Dywan, Brown, Chambers i w sumie nie wiem co to z rogami. To był u zarania tego forum całkiem nagminny proceder.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Do tego mam wrażenie- właśnie ze względu na te różnice w ilości basu itp- materiał źródłowy jest jeden, a krzywą RIAA da się wygiąć tak czy inaczej i jest to dla mnie mastering. Czyli grzebanie w charakterze materiału końcowego.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

Rogucki i Karaś których nie znam i tak zostanie, a tu odbieram całkiem ciekawe informacje.


Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

wiki

Tez nie wiem co to Rogucki i Karaś... ☹️

Może jakieś zdjęcie płyty?
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

dyletant

Trochę off topic..Piotr Rogucki to były rockowy wokalista Comy wydali takie m.in Pierwsze wyjście z mroku, Zaprzepaszczone siły wielkiej armii świętych znaków czy Hipertrofia . Potem kariera solowa i współpraca z Karasiem (nie znam).

Ostatnio na fali wydał z dość ekscentrycznym Ralphem Kaminskim cover Sosnickiej z Pana Kleksa. Trochę surrealistyczne 🙂


wiki

Dyletant, dzięki za przybliżenie.... 😀
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

Pasiasia

#20
Karaś młody gość znany z The Dumplings gdzie z wyborną wokalistką Justyną Święs tworzyli fajne rzeczy. Po zakończeniu historii zespołu zeszli się z Roguckim o którym pisał Kolega powyżej.
Jeszcze się nie nauczyłem wrzucać zdjęć na tym forum, dlatego podam linka do jednej ich piosenek. Projekt może nie wybitny, ale ciekawy z nastawieniem na bardzo dobry.
KARAŚ/ROGUCKI - Jutro Spróbujemy Jeszcze Raz (Official Video) (youtube.com)

Pboczek

Więc o Roguckim wiemy więcej i o RIAA.
Korekcja odtwarzania RIAA nie jest prostym filtrem dolnoprzepustowym. Definiuje punkty przejścia w trzech miejscach: 2122 Hz, 500 Hz i 50 Hz (wartości zaokrąglone). Implementacja tej cechy nie jest szczególnie trudna, ale jest bardziej skomplikowana niż w przypadku prostego wzmacniacza. Praktycznie każdy przedwzmacniacz, wzmacniacz zintegrowany i amplituner hi-fi XX wieku posiadał wbudowany przedwzmacniacz gramofonowy o charakterystyce RIAA. Ponieważ w bardziej nowoczesnych konstrukcjach pominięto wejścia gramofonowe, dostępne stały się dodatkowe przedwzmacniacze gramofonowe z krzywą korekcji RIAA. Dostosowują one magnetyczną wkładkę gramofonową do niezbalansowanego wejścia liniowego RCA o poziomie konsumenckim -10 dBv. Niektóre nowoczesne gramofony mają wbudowany przedwzmacniacz zgodny ze standardem RIAA. Dostępne są również specjalne przedwzmacniacze dla różnych krzywych korekcji używanych na płytach sprzed 1954 roku.
Korekcja odbywa z jednej strony przy nagrywaniu płyty, a z drugiej przy jej odtwarzaniu. Nagranie jest dokonywane ze zredukowanymi niskimi częstotliwościami i wzmocnionymi wysokimi częstotliwościami, a podczas odtwarzania dzieje się odwrotnie.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite