Dedykowane wkładki MONO

Zaczęty przez pmcomp, Luty 05, 2015, 17:11

Poprzedni wątek - Następny wątek

pmcomp

Witam,

a co, założę nowy wątek :).

Właśnie siedzę i słucham. Oczywiście czarnego placka. I zapuściłem sobie placka w mono. Oczywiście na dedykowanym ramieniu i dedykowanej wkładce mono. Dla przypomnienia, gramofon Zontek, ramię do mono Zontek o baaaaardzo dużej masie efektywnej porównywalnej z długą szyną kolejową i wkładka Miyajima Zero Mono.

I jest ... jak w stereo. To już nie jest bąbel tylko duża kula dźwięku wypełniająca przestrzeń pomiędzy głośnikami, do przodu i do tyłu i ... góra-dół. Nawet miniabyrowi ostatmio spadły kapcie z wrażenia.

Słucham już drugiej płyty Orkiestry Ray'a Anthony'ego z fioletowego Capitola. Nie odczuwam żadnego braku pełnej stereofonii. Te nagrania z lat 50-ych i początku 60-ych zrobione w mono mają swój urok i czar.

Może koedyś dojrzeję do SPU?

Macie jakieś mono z tak pozytywnymi odczuciami?

Pozdro

frywolny trucht

Ale to są winyle? Nie szelaki?

pmcomp

Cytat: frywolny trucht w Luty 05, 2015, 17:13
Ale to są winyle? Nie szelaki?

Szelki nosiłem w dzieciństwie :).

Regularny, mikrorowkowy winyl w mono z zapisem ścieżki na dole rowka. Ta orkiestra grała dość długo ;). Mam mnóstwo winyli w mono. Dużo transkrypcji z szelaków po jakimś tam remasterze. Tych słuchać się raczej nie da. Jedynie sentymentalnie. Raczej na myśli mam to co powstało w jazzie w latach 50/60, zostalo nagrane na monofonicznych Ampexach i "przekopiowane" na monofoniczne winyle.
Obejrzyjcie np. film La Bamba, tam w studiach widać taki sprzęt, i ten mniej i ten bardziej profesjonalny. Wszystko Ampex. Na moim blogu pokazałem trailery gdzie ten sprzęt widać jak na dłoni.

Pozdro

frywolny trucht

Płyta mono, igła mono, ale dalej już tor stereo? Czy to nie przekłamuje przekazu? Nie gubimy klimatu?
Tak się zastanawiam bo buduję sobie tor oparty o szelaki. Na ile być ortodoksem?

pmcomp

#4
Cytat: frywolny trucht w Luty 05, 2015, 17:44
Płyta mono, igła mono, ale dalej już tor stereo? Czy to nie przekłamuje przekazu? Nie gubimy klimatu?
Tak się zastanawiam bo buduję sobie tor oparty o szelaki. Na ile być ortodoksem?


No tak, tor stereo ale przetwarza dwa identyczne sygnaly z wkladki mono, które sumują się na końcu w wirtualnej środkowej kolumnie, której nie ma. I jest super, ta kula. Nie wiem jak jest tylko z jednego głośnika. Taki jednogłośnikowiec definitywnie kojarzy mi się ze starym radiem mojej babci, takim z zielonym, magicznym okiem i ... coniedzielnymi Matysiakami. Dla niewtajemniczonych i młodych to takie radiowe ... M jak miłość albo Dynastia.

Nie wiem czy mono z jednego głośnika nie byłoby dla mnie zbyt punktowo zdefiniowane. U mnie tworzy się wirtualna scena w mono. Żadnego punktu. Tak odbiera to mój mózg. Ale ... zachęciłeś mnie do eksperymentu, kiedyś wyłącze jeden kanał i siądę przed jednym głośnikiem, zobaczymy co będzie.

Szelki odrzucają mnie ze względu na skojarzenie z okropnie porysowanymi plackami.

Pozdro

pmcomp

Właśnie leci trzeci monofoniczny Ray Anthony z 1956 roku. Temu przekazowi nic nie brakuje. Może jedynie warto by spróbować korekcji w phono stage dla tłoczeń Capitolu z lat 50-ych. Tylko takie pre kosztuje majątek. Masza się kiedyś przymierzał.

Pozdro

frywolny trucht

Miałem sporo więc szczęścia. Moje pierwsze zakupy wyglądają tak (7 płyt). Tyle, że to muzyka poważna, mogła być mniej i w sposób kulturalniejszy eksploatowana :)

pmcomp

Zapytam lamersko ... do szelek to taki graniak z tubą i na korbę potrzebny ?

...


Żartowałem. Ale mój sąsiad taki ma, na chodzie.
Jakie ramię i jaka wkładka do tego? Czy drugi Fontes?

Pytam bo jakby co mam jeszcze miejsce na trzecie ramię w Zonteku.

Pozdro

kangie

Slyszalem te "kule" rok temu 19. stycznia jak Roger Adamek prezentowal na Audiofilu muzyke z wkladek mono i stereo. Przyznam, ze gralo wtedy rewelacyjnie.

frywolny trucht

Ja na samym początku drogi...
Przede wszystkim potrzeba prędkości 78 obr/min.
Dalej są dwie koncepcje. Wkładki retro o nacisku 4-5g ( wiem, że przeraża, ale szelaki wydają się być zrobione ze skały), albo współczesne wkładki na 78 obrotów, które mają nacisk do 2g. Nie wiem czy coś z serii SPU nadaje się do 78 obrotów.

Będę powoli dłubał w takim gramofonie: http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=470.0
Tutaj Wojtek zabawia się szelakami: http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=148.0

pmcomp

Cholerka,zapomnialem o 78. Ciekawe czy silnik Zontka da się tak szybko kręcić.
Moja wkladka mono pracuje w tej chwili na jakieś 4,2g i dlatego jest git. Jest masa i wypelnienie dźwięku. Na mniejszych tonażach bylo zdecydowanie gorzej.
A przedzial to chyba 2,5-4,5g, pisze z pamieci.

Pozdro

frywolny trucht


frywolny trucht

Ortofon ma bogatą ofertę wkładek mono. Dwie ( 2M 78 i SPU CG 65 Di MkII ) są przeznaczone do prędkości 78 obr/min.

masza

Słuchałem Cadenza Mono i grała świetnie.
To pewnie będzie moja mono wkładka.

pmcomp

Cytat: masza w Luty 05, 2015, 19:39
Słuchałem Cadenza Mono i grała świetnie.
To pewnie będzie moja mono wkładka.

Myślę, że jak Ortofon to tylko SPU.
Niedługo posłuchasz u mnie mojego Samuraja :).
Sluchalem 5-u winyli pod rząd tej samej orkiestry. Teraz puscilem coś stereo i ... jakos tak dziwnie. Fakt, słabo zrealizowany jest, pewnie master z przełomu 50/60 jak jeszcze w stereo nie umieli.

Pozdro

masza

Cytat: pmcomp w Luty 05, 2015, 19:48Myślę, że jak Ortofon to tylko SPU.
SPU u mnie odpada.
Mono będzie wisiała na SME309 a do stereo chcę dokupić SME312S
Nie będę orał swoich starych japonek 4-5g :)

pmcomp

A warto, wtedy wychodzi prawdziwy sound i muza.

Pozdro

masza

Cytat: pmcomp w Luty 05, 2015, 22:09A warto
Nie warto.
Drogę mam już obraną i nie będę rewolucji robił żeby mieć 15% lepiej.
Szkoda czasu i atłasu. Mono to tylko 10% moich płyt.

pmcomp

Ro ja mam chyba więcej. Tak na oko ze 20%.
Skatalogowane więc muszę zapytać.

Pozdro

kangie

#19
Jakiś czas temu miałem zamiar podwiesić jakąś wkładkę MONO pod drugie ramię. To w sumie żaden problem, bo wystarczy ożenić ją z headshellem i wymieniać, oczywiście po korekcie VTA. Niestety mam zbyt mało płyt MONO żeby miało to jakikolwiek sens.


Ta wkładka MONO Miyajima ładnie grała u Adamka. Chociaż pewnie wybrałbym którąś ze stajni Ortofona...

frywolny trucht

W katalogu Audio-Technica znajduje się:

Made specifically for mono recordings on vinyl records, the cartridge only generates signal with horizontal movement. However to produce a minimal wear on the groove, the AT-MONO3/LP also has an adapted vertical compliance.

Type: Moving Coil
Frequency Response: 20 to 20,000 Hz
Coil Impedance: 40 W (1 kHz)
DC Resistance: 40 W
Vertical Tracking Angle: 23 degrees
Recommended Load Impedance: 400 W to 47,000 W
Coil Inductance: 190 mH (1 kHz)
Static Compliance: 20 x 10 – 6 cm / dyne
Dynamic Compliance: 7 x 10 – 6 cm / dyne (100 Hz)
Output Voltage: 1.2 mV (at 1 kHz, 5.0 cm/sec)
Stylus Shape: Conical
Cantilever: Aluminium Pipe
Stylus Construction: 0.6 mil
Mount: 1/2" centers
Dimensions: 16.0 (H) x 16.6 (W) x 26.5 (L) mm
Weight: 6.8 g

frywolny trucht

oraz do szelaków ( 78 obrotów):

"The Audio Technica AT-MONO 3/SP cartridge is special – redesigning not just the needle, but the whole cartridge specially for "shellac" or phonograph records."

Cena ok. 680 zł

Type: Moving Coil, Mono 78 RPM Mono cartridge
Frequency response: 45 -7,000 Hz
Output voltage: 1.2 mV (1kHz and 5 cm/sec)
Tracking force: 3.0 - 7.0 g (5.0 g standard)
Recommended load: 40 ohms - 47K ohms (determine best value by listening)
Channel separation: Not applicable
Channel balance: Not applicable
Cantilever: Aluminum alloy
Stylus: Highly polished special conical 2.5 mil diamond
Dynamic compliance: 7.0 x 10-6 cm/dyne
Static compliance: 20.0 x 10-6 cm/dyne
External size: H16.0 x W16.6 x L26.5 mm
Weight: 6.8 g
Accessories included: Screwdriver, 4 screws, 2 washers and 2 nuts, spacer/weight, stylus brush

pmcomp

1,2 mV to torchę przydużo aby zastosować ten sam pre do wkładki stereo zazwyczaj dziesiate czesci mV i tej mono.

U mnie obie wkładki mają podobne wartości czułości. Dorobilem sobie drygie wejscie w pre na baaaardzo krótkich srebrnych kabelkach i znakomity szwajcarski przelacznik wejsc. Nie psujac oryginalnej obudowy, I jest miód malina i mam tylko jeden phono stage.

Pozdro

GregWatson

Szukam coś na początek drogi mono. Wpadła mi do oka taka wkładeczka:

http://q21.pl/pl/grado-mc-mono.html?gclid=CN_xmpW-9cQCFW7KtAodBQQA-g

Ażeby była jasność, to niewiele mam płytek mono więc póki co większe inwestycje sobie odpuszczam. A jakie są Wasze doświadczenia co polecacie na początek i co warto?
Trochę tego i trochę tamtego też.

GregWatson

Znalazłem jeszcze parę innych modeli:

- Audio-Technica AT-MONO3/LP                  ok. 190 dolców,
- Denon DL-102                                       ok. 250 dolców
- Grado MC+                                           ok. 90 dolców
- Grado ME+                                           ok. 150 dolców
- Ortofon OM-D25M                                  ok. 90 dolców
- Ortofon 2M Mono ale o Ortofonie wyżej.     ok. 320 dolców oraz niżej:

http://ortofon.com/hifi/products/cartridges/moving-coil/mc-quintet-series/quintet-mono


Dużo pochlebnych opinii słyszałem o Denonie DL-102. Pozostałe są całkowitą tajemnicą.
A Wasze doświadczenia w tym temacie? Co polecacie a czego nie?
Trochę tego i trochę tamtego też.