Analogowe łamigłówki techniczne.

Zaczęty przez frywolny trucht, Marzec 02, 2015, 19:41

Poprzedni wątek - Następny wątek

frywolny trucht

Spotkałem się dziś z takim stwierdzeniem, że badanie antyskatingu na pustej przestrzeni płyty winylowej jest wystarczające, a skoro nie- to czy weryfikujemy siłę dośrodkową dla obrotów 33,3 i 45 obr/minutę?

Weryfikujecie? Jest różnica?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

miniabyr

O kurcze o 45ob/min nie pomyslałem nigdy :o :o :o . Fakt ,że mam niewiele nagranych płyt na 45 obrotów. Ale mnie tym pytaniem  zaskoczyłeś .( Ja  nigdy nie sprawdzam  tej siły na pustej przestrzeni płyty, bo to nie ma sensu)
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

kangie

Predkosc obrotowa (katowa) raczej nie ma wplywu na sile dosrodkowa. Wplyw ma sila nacisku i promien. Idealny antyskating powinien byc zmienny - zmieniac sie w sposob liniowy wraz ze zmiana promienia plyty. No i powinien byc przylozony do tipa igly. Ale to niemozliwe.

vasa

Teoria mówi że różnic być nie powinno. Ale jeżeli tarcie dla 33 i 45 jest różne to i skating będzie się różnił.
Co do pustej przestrzeni to trochę dziwne jeżeli ta siła powstaje "w rowku".
[emoji23]
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

#4
Fdosr = m ∙ω 2 ∙ R


R  - promień okręgu (w układzie SI w m)
ω - prędkość kątowa (w układzie SI w 1/s)
m - masa ciała (w układzie SI w kg)

Wygląda, że prędkość ma właśnie największe znaczenie.

Tymczasem inna łamigłówka:
Kiedy porównujesz first press z lat 70-tych z reedycją, bierzesz pod uwagę, że Twój egzemplarz first press' a może być styrany? Kiedyś słuchano byle jak, na wkładkach o szlifie sferycznym i naciskach rzędu 3g.
Czy jeżeli wychodzi, że first press gra jaśniej, przestrzenniej- może być właśnie wynikiem styrania płyty przez jakiegoś hippisa?

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kangie

Wychodzi na to, ze masz racje. Egzamin z fizyki oblany ;-)

neomammut

Za mnie robi to układ wewnątrz gramofonu :D

miniabyr

Cytat: frywolny trucht w Marzec 03, 2015, 17:51Czy jeżeli wychodzi, że first press gra jaśniej, przestrzenniej- może być właśnie wynikiem styrania płyty przez jakiegoś hippisa?
Nie ! Bo to  dwa zupełnie inaczej brzmiące wydania są. Poziom styrania słychać przez nieznośny szum ,nie mówiąc już o trzaskach i przesterach na wokalach
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

vasa

Cytat: frywolny trucht w Marzec 03, 2015, 17:51Fdosr = m ∙ω 2 ∙ R
Frywolny Prezesie, ty tak dla jaj czy na poważnie bo już zgubiony kompletnie jestem

Cytat: kangie w Marzec 03, 2015, 18:01Wychodzi na to, ze masz racje. Egzamin z fizyki oblany ;-)

Znaczy kto oblał
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

neomammut

Cytat: miniabyr w Marzec 03, 2015, 21:29
Cytat: frywolny trucht w Marzec 03, 2015, 17:51Czy jeżeli wychodzi, że first press gra jaśniej, przestrzenniej- może być właśnie wynikiem styrania płyty przez jakiegoś hippisa?
Nie ! Bo to  dwa zupełnie inaczej brzmiące wydania są. Poziom styrania słychać przez nieznośny szum ,nie mówiąc już o trzaskach i przesterach na wokalach
Pierwsze objawy styrania to zanik częściowy wysokich tonów, później zaczyna się szum i tego typu historie...

jajacek1410

KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

jajacek1410

Cytat: neomammut w Marzec 03, 2015, 21:31Pierwsze objawy styrania to zanik częściowy wysokich tonów, później zaczyna się szum i tego typu historie...
Tak na logikę to na koniec powinien zostać bas i szumy
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

neomammut

Zgadza się, z racji tego, że tony wysokie są nagrane na dole rowka, a ich wielkość fizyczna jest bardzo mała, więc to właśnie one pierwsze zaczynają zanikać :)

Nie oszukujmy się. W Japonii robiono badania wytrzymałości winylu. Taka płyta z każdym odtworzeniem traci swoje właściwości soniczne. Oczywiście, za nim zaczniemy słyszeć wszelkie ubytki minie trochę odtworzeń, bo testy robiono za pomocą sygnałów testowych. na oscyloskopie widać było to pewnie lepiej.

Inna sprawa jest z podawaniem przez różne firmy ilości odtworzeń do pierwszej usłyszanej degradacji. Niektórzy podają, że jest to 50 inni 100, a jeszcze inni, że 200. Ciężko powiedzieć, bo wszystko zależy od prawidłowego ustawienia wkładki, prawidłowego usytuowania gramofonu oraz, chyba najważniejszy aspekt, od materiału samej igły i jej szlifu.

kangie

Cytat: jajacek1410 w Marzec 03, 2015, 21:37
Cytat: vasa w Marzec 03, 2015, 21:30Znaczy kto oblał
Kangie :)

Vasa tez pisal, "ze roznic byc nie powinno", zatem tez polal egz. ;-)

vasa

Zara, chwila.
Prezes podał wzorek na siłę dośrodkową która ze skatingiem nie ma NIC wspólnego.
Mam tłumaczyć?
Czy dałem się wpuścić bo gupi już jestem
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Skoro siła dośrodkowa wzrasta przy większej prędkości to trzeba zweryfikować antyskating?
Tak?
Nie?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kangie

Ja chyba tez dalem sie wpuscic w maliny...

elem

Cytat: neomammut w Marzec 03, 2015, 21:44z racji tego, że tony wysokie są nagrane na dole rowka,


na sam dół rowka to taka gruba sfera nie schodzi, więc Frywolny chyba znów podpuszcza :)
Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

frywolny trucht

Mam taką płytę Bajmu i ktoś ją katował ( tak się domyślam) na dwóch przebojach:

"Nie ma wody na pustyni"
"Józek, nie daruję Ci tej nocy"

Które grają zupełnie inaczej niż reszta. Jaśniej i płycej. Czyżby ktoś jednak słuchał pozostałych kawałków omijając przeboje?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Jak i z czego skating powstaje!
Na igłę poza naciskiem działa siła tarcia tipa o materiał płyty.
Jeżeli ktoś pamięta jeszcze składanie wektorów ze szkoły średniej to nie powinien mieć problemów.
Warto zauważyć że siła skatingu nie występuje w ramionach z zerowym offsetem, ale takie ramię generuje znacznie większy błąd kątowy więc się stosuje skrzywienie a to powoduje skating i tak ad ....
Na drugim obrazku widać że nie skompensowana siła nacisku powoduje większe wychylenia w jednym z kanałów a to powoduje jego większą głośność.
Inna sprawa to fakt że dla danego ramienia siła skatingu może się zmieniać w zależności od siły tarcia a siła tarcia może się zmienić w następujących wypadkach; zmiany siły nacisku, zmiany modulowania rowka i zmiany materiału z którego jest zrobiona płyta.
Pytanie: czy zmiana prędkości obrotowej płyty i co za tym idzie zmiana prędkości zapi....nia igły w rowku wpływa na współczynnik tarcia? Jeżeli nie, a tak mówi teoria, to siła skatingu się nie zmienia.



Co z tego wynika dla praktyki?
Ano tyle że ustawianie antyskatingu na płaskiej płycie jest bez sensu bo tarcie igły w rowku jest na pewno o wiele większe niż tej położonej na płaskiej powierzchni płyty.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Ale my nie o tarciu. Tarciu było pobocznym wątkiem żartobliwym :)
W dodatku w zupełnie innym wątku.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

Vasa swietnie to udowodnil. Szacun! Antyskating jest zalezny od sil tarcia (wspolczynnika tarcia), sily nacisku i wielkosci chwilowego promienia plyty. Ustawia sie dla uproszczenia jedna wartosc. U mnie w Micro Seiki DD40 antyskating ustawia sie takim bebenkiem ktory dodatkowo naciaga wolframowa zylke i jest zalezny od ustawionej sily nacisku.

Czy to 33,3    45  czy 78 obr/min nie ma znaczenia. Dalem sie podejsc jak mlody. Wstyd...

masza

Cytat: neomammut w Marzec 03, 2015, 21:44Inna sprawa jest z podawaniem przez różne firmy ilości odtworzeń do pierwszej usłyszanej degradacji. Niektórzy podają, że jest to 50 inni 100, a jeszcze inni, że 200.
Fuck
Zbieram na szpulaka na kopie winyli!

elem

Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe