Maty i slipmaty

Zaczęty przez GregWatson, Sierpień 17, 2014, 11:23

Poprzedni wątek - Następny wątek

GregWatson

Maty i slipmaty - wiadomo kawałek czegoś okrągłego zakładanego na gramofon wykonanego z materiału, filcu, akrylu, skóry i innych materiałów. Maty i slipmaty stanowią jednak dwie oddzielne grupy akcesoriów.

Jakie stosujemy i gdzie, do jakiego rodzaju muzyki, jakiej grubości oraz z czego wykonane. Co polecacie? co zdało egzamin a co nie ? Zapraszam do wymiany doświadczeń oraz swoich spostrzeżeń w tym zakresie.

Trochę tego i trochę tamtego też.

jajacek1410

Dużego doświadczenia z matami nie mam, ale jednym spostrzeżeniem mogę się podzielić.
Gramofon kupiłem w pakiecie z matą filcową. Długi czas sądziłem, że tak ma być i niczego innego nie wymyślono. Filc wkurzał mnie straszliwie - zbierał wszelki kurz. Często podnosił się  razem z płytą. Czyli coś jest nie w porządku z elektrostatyką w połączeniu winylu z filcem. Przerzuciłem się na matę gumową ze starego polskiego gramofonu. Z ładunkami się uspokoiło, natomiast mata była krzywa i po zastosowaniu docisku powodowała jeszcze większe wykrzywienie płyty. Poszła w odstawkę. Teraz używam maty korkowo-gumowej. Z elektrostatyką wszystko w porządku. Wpływu na brzmienie nie jestem w stanie określić - nie robiłem testów porównawczych. Na pierwszy rzut ucha różnic nie słyszę.
Chodzi mi po głowie mata szklana. Widuję w sprzedaży za ciężkie pieniądze.
Jestem w stanie zrobić taką matę w swoim zakresie. Jak przyjdzie co do czego, to dam znać.
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

kangie

Dajcie Panowie spokój z tymi slipmatami. Miałem ich kilka i używam tylko tych dołączonych oryginalnie do gramofonu, czyli gumowych, z samego powodu - chociazby żeby nie kłaść płyty na goły aluminiowy odlewany talerz. Filc odpada z prostego powodu - gromadzi zabójczy kurz.

Jak dla mnie warto zastanowić się nad polepszeniem układu: wkładka-ramię-pre, niż kombinować z matami i innymi duperelami.

jajacek1410

Masz bezwzględnie rację. Też nie wierzę we wpływ mat na dźwięk. Co nie zaszkodzi jednak kiedyś potestować. Ot tak dla upewnienia się.
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

frywolny trucht

Fonciak pozwala usłyszeć różnice.
Ja gram na gumie, bo mi lepiej dociąża dół jak akryl na filcu :)
Ale gdybym był zwolennikiem analityczności- byłoby dokładnie odwrotnie.
To są drobne zmiany, ale grałem sobie  na gumie, miesiąc na akrylu i z uczuciem ulgi wróciłem do gumiaka :)

Sorry, możecie mnie krajać- ja słyszę.

wojtek41

#5
Ja mam troche inaczej...) Na jednym gramniaku z wkladka MC, mam akryl. Tu slucham glownie jazzu i klasyki. Na drugim - mata gumowa. Wkladka takze MC, ale juz na zmiane z MM i granie bardziej bluesowo/rockowe. Ot, takie moje dziwactwo...)

jajacek1410

Cytat: frywolny trucht w Sierpień 25, 2014, 20:47ja słyszę.
Udowodnij, ze słyszysz:)

Spoko - wierzę. Idę potestować.
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

frywolny trucht

#7
Wiem, wiem. Wystarczy wyrównać poziomy natężenia dźwięku, nie przesterować i wszystkie wzmacniacze grają tak samo. Każdy test ABX to udowodni.

Być może słyszę, bo moja machina nie ma tłumienia takiego jak było realizowane w gramofonach starszych?To tzw. massloader. Jak macie systemy izolujące plintę- siłą rzeczy powinno być mniej słychać matę.
Inna sprawa, że moim zdaniem skromnym, za dużo szczegółów ucieka przez plintę, które jest pusta, bo zawiera mechanizmy automatyki.
Wracając do machiny mej, chłopaki porównując Fontka z jeszcze cięższym Zontek-iem, twierdzili, że ten drugi jest o wiele bardziej wrażliwy na zmianę maty.

kangie

GregWatson, czy ucieka mi cos przez plinte? :-) Byles, sluchales. Chyba podobalo Ci sie? No chyba ze nie podobalo sie, to tez uszanuje.

Na temat Fonteka i Zonteka nie chce sie wypowiadac...

frywolny trucht

U ciebie to ucieka przez niekoszerną nazwę Pro-Ject :)

GregWatson

Przez chwilę byłem poza forum ale potwierdzam kangiemu nic nie ucieka.
Trochę tego i trochę tamtego też.

jajacek1410

Potestowałem i wróciłem.
Pewnie to wszystko sugestia, która nie potwierdziłaby się w ślepych testach. Ale co mi się w tym momencie wydaje, to w dwóch słowach opiszę.

Do testów trzy maty:
- filcowa, bardzo cienka (gruba mi się gdzieś zapodziała, albo jest w koszu)
- korkowo-gumowa, średniej grubości
- gumowa, gruba, ze starego polskiego gramofonu. Z ośmioma promienistymi wypustkami. W związku z tym płyta nie przylega całą powierzchnią do maty. Pewnie może to mieć znaczenie dla brzmienia, bo w zasadzie powstaje mata gumowo-powietrzna.
Nie chciało mi się zmieniać VTA dla każdej maty. Za dużo kręcenia imbusami.

Płyty testowe:
Anathema - Weather Systems (nie najmocniejszy bas, a więc jest czego poszukać)
Tanita Tikaram - Ancient Heart (dużo szczegółów, częściowo akustycznie, super rozpiętość dynamiczna, a więc jest co stracić)

Generalnie potwierdza się to co pisze Frywolny. Na filcu więcej szczegółów i słabszy bas. Na gumie odrobinę wyraźniejszy bas i nieco wytłumiona góra, gorzej zdefiniowane szczegóły i przez to zubożona scena.
Mata korkowo-gumowa jest gdzieś pomiędzy filcem a gumą i to mnie chyba najbardziej satysfakcjonuje.
Tylko, żeby być uczciwym, nie mam pewności czy to wszystko mi się nie wydaje. Dlatego pewnie jeszcze kiedyś do tej zabawy wrócę. Przydała by się do testów porządna, gładka mata gumowa.
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

GregWatson

Ciekawe spostrzeżenia, ja też będę musiał się do tego przymierzyć. Mam filcową bardzo cienką, fajną gumę z Micro Seiki i akryl Analogisa. A to trzeba mieć trochę spokoju i natchnienia.
Ciekaw jestem jak to wypadnie - choć niby za każdym razem są zawsze jakieś sugestie.

Teraz słucham na Prodżecie z talerzem akrylowym i matą tą cienką filcową - i muszę przyznać że bardzo mi się  podoba. Wcześniej trochę eksperymentowałem ale tak trochę bez przekonania.
Trochę tego i trochę tamtego też.

jajacek1410

A ja mam szkło i umiem w nim wiercić dziury:) Zrobię szklaną, na razie bez wgłębienia na label. Ciekawe jak zagra, pewnie szkliście:)
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

frywolny trucht

By zabawa była bardziej miarodajna możesz zakładać dwie cieńsze kontra gumowa.
Mam tą samą gumową, ona jest z Adama? Nigdy nie pamiętam :)




Może dodam, że w świecie audio zakładanie gumowej maty na massloader'a uchodzi za spore faux pas :)

Jakub

Mnie tylko zastanawia jak to jest, że słyszycie zmianę maty, a nie słyszycie zmiany ustawień w preampie, które przesuwają rezonans wkładki o kilka kHz i zmieniają całą krzywą zakresu częstotliwości w paśmie słyszalnym?

Ja przy wszelkich testach nagrywam sobie próbki do gęstego pliku. Łatwiej porównywać wpływ różnych rzeczy na sygnał i zweryfikować, czy są zmiany czy ich nie ma.

Gram na gumowej macie, która była z gramofonem. Filc się strasznie elektryzuje.

frywolny trucht

Ja się zworkami nie bawiłem. Zrobiłem jak fabryka kazała i nie wnikałem.
Druga sprawa, że padła sugestia, że ten konkretny model pre jest "padnięty", nieczuły na zworki, szczególnie gdy chodzi o wkładki MM.

jajacek1410

Cytat: frywolny trucht w Sierpień 25, 2014, 23:31ona jest z Adama?
Moja jest z GS 464. Niestety do mojego gramofonu nie bardzo się nadaje. Raz, że nie trzyma płaszczyzny - Twoja jest prosta, nie faluje? Dwa - mam docisk nakręcamy na szpindel i jak dokręcę to wywija krawędź płyty do góry i faluje jeszcze mocniej. A jak powszechnie wiadomo dwumilimetrowe bicie zabija wkładkę na śmierć :)
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

frywolny trucht

Jest prosta. Dostałem z gramofonem i chyba Andrzej wiedział co robi. Docisk ( 224g) jest za lekki by uzyskać  z płyty formę miseczki. Na pewno dokręcając  jesteś w stanie uzyskać o wiele większe siły.

jajacek1410

Cytat: Jakub w Sierpień 25, 2014, 23:51że słyszycie zmianę maty, a nie słyszycie zmiany ustawień w preampie,
Też mnie to zastanawia - następnym razem skupię się na preampie. Tak po prawdzie to mi się już nie chce za bardzo testować, bo się natestowałem. Gra mi to w miarę przyzwoicie i nie przeszkadza w robieniu kotletów :)
Cytat: Jakub w Sierpień 25, 2014, 23:51Ja przy wszelkich testach nagrywam sobie próbki do gęstego pliku. Łatwiej porównywać wpływ różnych rzeczy na sygnał i zweryfikować, czy są zmiany czy ich nie ma.
No szacun:) Widzę, że odwalam straszną amatorszczyznę i niech tak na razie zostanie.:)
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

kangie

Cytat: jajacek1410 w Sierpień 25, 2014, 22:50Nie chciało mi się zmieniać VTA dla każdej maty. Za dużo kręcenia imbusami.
No właśnie. A zmiany ustawień VTA dają bardzo dużo. Zmieniając VTA zmienia się siłą rzeczy SRA. Doświadczył u mine tego GregWatson (prawda, czy nie bawiliśmy się tym?) i 4321 (Sławek - Sławek na pewno był świadkiem tego zjawiska). Zmienialiśmy siłę nacisku igły w locie w zakresie 1,6g do 2,0g. Zmieniając siłę nacisku igły zmieniamy kąt SRA, czyli praktycznie to tak samo działa jak zmieniać VTA nawet w bardzo wąskim zakresie.

Nie przekonują nikogo "na siłę" do swojego zdania, jednak namawiam do bardziej technicznego podejścia do tematu analogu. To, że Pan Andrzej coś powiedział i zrobił nie oznacza że tak jest naprawdę. Mata ma swoje zadanie w gramofonie, ale moim zdaniem nie jest to zadanie zmiany brzmienia, a już na pewno nie barwy, stereofonii, szczegółów, poszerzania sceny itp. Takie moje zdanie.

il cattivo

Frywolny,potwierdzam "Adamowe" korzenie Twojej maty. Choć w kilku innych modelach Fonici też je widziałem.
Co do wpływu maty na brzmienie, miałem na moim Ad Fontes przez chwilę matę korkowo-gumową i niestety nie bardzo leżało mi uzyskane dzięki niej brzmienie. Nie bawiąc się w szczegóły - straszna klucha się robiła.
Obecnie gram na filcowym "placku" Zontek i bardzo mi to połączenie odpowiada. Dźwięk jest wyraźny a bas znacznie szybszy, niż poprzednio.

miniabyr

Ja zabawę w matę przerabiałem jak każdy. Nie ma jednej najlepszej.Na kazdym z moich gramofonów grały inaczej.Np.na clearaudio -Performance baz maty się nie dało znieść bezdusznego i przejaskrawionego  dźwięku tego gramofonu >:(. Z kolei Acoustic Solid -Machine Black najlepiej grał grube winyle kładzione na goły talerz,lecz już winyle z lat 80' cienkie jak anorektyczka trzeba było dopieszczać matą skórzaną. I taki sposób stosuję teraz na obecnym gramofonie.Najlepiej słucha mi się bez maty ,ale jako zabezpieczenie przed uszkodzeniem płyt od gołego talerza ,stosuję matę Zontek,która została wymyślona właśnie w tym celu. Ona ma nie grać,a jeśli już to w mikro stopniu wpływać na brzmienia.A anorektyczne winyle z lat 80' lądują na macie skórzanej.Jednym słowem nirwana.

frywolny trucht

Tak. Nieśmiało wspomnę, że i Zontek i Fonciak mają pewną drobną zaletę. Mają długiego, czternastocalowego kija :) Łatwiej wybaczą nieprofesjonalną zabawę matami bez każdorazowego korygowania VTA.

il cattivo