Micro Seiki DD-40

Zaczęty przez kangie, Maj 08, 2015, 12:38

Poprzedni wątek - Następny wątek

kangie

Mój gramofon - Micro Seiki DD-40

Chciałbym w końcu pochwalić się maszyną, którą użytkuję od roku czasu. Dlaczego piszę o tym dopiero teraz? Bo miałem w planie zrobić solidne fotki, ale jakoś nie doszło do sesji fotograficznej.
To Micro Seiki DD-40, gramofon z napędem bezpośrednim i bardzo ciekawym ramieniem MA-505, perfekcyjnie wykonanym, wyposażonym w układ kompensacji dynamicznej oraz możliwośc regulacji siły nacisku ,,w locie". Ramię ma 9 i 5/16 cala długości i masę efektywną na poziomie ok. 16-17g.

Historia zakupu
gramofonu jest dość zawiła i kręta. Kiedyś usłyszałem tę maszynę u dobrego kolegi. Dźwięk jaki wtedy popłynął z analogu powiedział mi jedno – muszę ten gramofon mieć! Można powiedzieć, że dysponuję sprzętem od pierwszego właściciela. Mam oryginalną papierową instrukcję, headshell, dodatkową przeciwwagę do cięższych wkładek, oryginalną pokrywę, oryginalną grubą matę gumową na talerzu. Stan techniczny określam na praktycznie doskonały. Jest na nim dosłownie jedna widoczna ryska – na obudowie silnika, ale żeby ją ujrzeć, trzeba się schylić i zajrzeć pod plintę.

Gramofon pochodzi z roku 1983. W firmie Micro Seiki rządził wtedy główny konstruktor, niejaki Hideaki Nishikawa, który to stworzył jeden z najdroższych gramofonów świata  Air Force One Turntable. Dostał zadanie żeby zaprojektować maszynę nie patrząc na koszty i zrobił to. Wspominał o nim Greg Watson w swoim wątku o MR-711.

Uznałem, że ten gramofon jest rozwojowy. Producent przewidział w nim miejsce na dodatkowe, drugie ramię. Po lewej stronie plinty wkręcone są trzy mufy gwintowane. Jedna z nich służy do przykręcenia aluminowego krążka wyłożonego gumą – jako podpórka do zamykania pokrywy. Tak się złożyło, że na imienimy dostałem od kolegi ramię gramofonowe z 1970 roku, czyli Audio Technikę AT-1007. Stwierdziłem, że nie mogę odpuścić. Muszę montować. Oczywiście zacząłem się rozglądać na oryginalnymi łapami montażowymi Micro Seiki A-1 lub/i A-2, ale rzadko pojawiają się na Ebayu, a jak już się pojawią, to szybko znikają mimo bardzo wysokich cen. Postanowiłem sam sobie zrobić taką łapę pod to konkretne ramię. Rozplanowałem, zaprojektowałem, dorwałem się do maszyn skrawających i zrobiłem. W międzyczasie zrobiłem sobie protractor, który umożliwił mi dokładny montaż ramienia i regulację na nim różnych wkładek.

Ta maszyna ma u mnie dożywocie. To piekny kawałek gramofonu. Nawet jesli jest wyłączony, to proszę obejrzeć jak on wygląda. Wiem, że fotki nie są najlepszej jakości i nie widać jego pełnego piękna. Piękny fornir w kolorze palisandru brazylijskiego (rosewood), błyszczące ramiona, błyszczący  rant talerza. Talerz odlewany ciśnieniowo, konstrukcja pod talerzem również. Talerz perfekcyjnie obrobiony i wyważony. Na jego krawędzi zamontowany jest przezroczysty pierścień bodajże z pleksi z podziałką do stroboskopu. Bezgłośny i praktycznie bezdrganiowo pracujący silnik DD. Dość spory moment obrotowy. Dotykając talerza palcem napęd niechętnie zwalnia.

Docelowe wkładki?
Bawiłem się różnymi. Obecnie na ramieniu MA-505 gra Audio Technica AT 33 PTG MKI, a na drugim ramieniu Audio Techniki AT-1007 grają różne MM-ki, ale docelowo wisi Shure V15 Type III, a na MA-505 zawieszę niedługo Ortofona Cadenzę Black.

Dane techniczne:

http://www.vinylengine.com/library/micro-seiki/dd-40.shtml

A jak gramofon gra? Pozwólcie, że pozostawię Was bez odpowiedzi na to pytanie. Ja jestem bardzo zadowolony, a nowy gramofon eksperymentalny DiY projektuję zupełnie w innym celu :)


frywolny trucht

Super. Widzę potrzebę wskrzeszenia konkursu "Mój kochany komponent toru audio".
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

GregWatson

#2
Piękna maszyna - na takiego polowałem a trafił się inny - też dobry.  :) Wygląda trochę niepozornie na obrazkach ale w realu nie jeden będzie mocno zaskoczony. Początek lat 80-tych ale technologicznie gramofon  zaawansowany i to wcale nie była ta najwyższa półka. Gramofon na lata.

Gratuluję takiego nabytku.
Trochę tego i trochę tamtego też.

kangie

Greg, jeszcze trafi Ci sie niezly model. Wytrwalosci.

W 1983 roku wszystkie firmy gramofoniarskie mialy nie lada problem. Wszedl standard CD, ktory odbieral klientow. Firmy gramofonowe wziely sie ostro do pracy czujac oddech konkurencji. Jakies 10-15 lat pozniej nastapil przelom. Wiele firm zmienilo profil produkcji, niektore zamknieto...

jamówię

Świetny opis,super zdjęcia,przed zaprojektowaniem i wykonaniiem uchwytu pod drugą wędkę, zdejmuję kapelusz i nisko się kłanaim :)
Congrats kangie!

GregWatson

Cytat: kangie w Maj 08, 2015, 17:34Greg, jeszcze trafi Ci sie niezly model. Wytrwalosci.

Ja z tego jestem bardzo zadowolony ale kto wie?:)
Trochę tego i trochę tamtego też.

kangie

Cytat: jamówię w Maj 08, 2015, 19:09Świetny opis,super zdjęcia,przed zaprojektowaniem i wykonaniiem uchwytu pod drugą wędkę, zdejmuję kapelusz i nisko się kłanaim Congrats kangie!

Dzięki Panowie za ciepłe słowa.

Ten sprzęt był tego wart. Poszło moich kilkadziesiąt godzin pracy, ale żadna z nich nie została zmarnowana. Taka łapa jak spojrzeć na zdjęciach nie wydaje się trudną rzeczą do zaprojektowania i wykonania. Co prawda Greg Watson kiedyś wysłał mi kilka fotek identycznego gramofonu pewnego Japończyka, który montował drugie ramię (innego producenta), ale ujrzałem tam kilka niezgodności i pójście na skróty. Mimo podobieństwa zrobiłem to po swojemu, mam bardzo precyzyjne prowadzenie łapy wzdłuż listwy montażowej (chodzi precyzyjnie jak suport "jaskółczy ogon" w obrabiarkach) i teraz mam możliwość grania z wkładek MM.

Tak sobie myślę, że ten gramofon to taki dokument tamtych lat. Przez jakiś czas na blacie stał obok niego nie tani gramofon P-J 6 PerspeX. Całkowicie inne wzornictwo. Świecąca się jak kryształ akrylowa podstawa (nie plinta) mogła się podobać. Jednak patrząc na Micro Seiki DD-40 miałem wrażenie, że pracowali nad jego projektem całkiem inni ludzie. 30 lat różnicy w wieku, a technicznie te dwa gramofony nie są do porównania. Konstrukcja i technologia z innej planety!

Ta konstrukcja broni się dźwiękiem. Pomimo niedługich ramion znakomicie różnicuje brzmienie wkładek, umożliwia wychwycenie drobnych różnic i niuansów w brzmieniu, np. bawiąc się pokrętłem od regulacji siły nacisku "w locie" w ramieniu MA-505, można przekonać się jak taka drobna zmiana siły nacisku zmienia równowagę tonalną brzmienia.

kangie

Przypomniałem sobie, że mój Micro Seiki jest wyposażony w drugą windę Audio Technica AT-6006a Safety Raiser.

Więcej na ten temat tutaj:

http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=696.0

neomammut

Kangie, jest szansa zobaczyć silnik DD w środku, czy wszystko obudowane?

kangie

#9
Obudowany po uszy, niestety.

neomammut

Szkoda :( A sam talerz ile waży? Oczywiście na oko :)

kangie

Spojrzałem w instrukcję. Masa talerza bez maty gumowej: 1,5kg.

neomammut

Ja choruje na DD100 :) Dziękuję za fotki!

Ten napęd jest spory, ciekawe co tam pod tym plastikiem siedzi, DD jest autorskim rozwiązaniem Micro Seiki?

kangie

Nawet myslalem co by odkrecic te srubki i zrobic fotke, ale uwierz mi ze gniazda tych wkretow/srubek sa dziewicze. Nie ma sladow by ktos kiedykwiek je odkrecal, zatem nie ruszam.

Wydaje mi sie ze to patent Micro Seiki.

DD-100 ladny i ciekawy. Ramie widze ze podobne. Jak trafisz na egzemplarz w doskonalym stanie i cena sensowna, to brac, bo ten sprzet i to ramie GRA.

kangie

Cytat: neomammut w Maj 12, 2015, 18:32
Ten napęd jest spory, ciekawe co tam pod tym plastikiem siedzi.
To nie jest plastik. To czarne w srodku to metal - blacha tloczona. To ciemnoszare dookola to odlew cisnieniowy. Tak samo jak talerz. Dodam ze mata gumowa jest gruba i ciezka.

neomammut

Tym bardziej bym rozkręcił - choć jak działa, to może lepiej nie :) Instrukcję serwisową sobie ściągnę, może coś obaczę :)

kangie

Nie będę rozdziewiczał maszyny ;)

Dodaję serwisówkę.

neomammut

Już wczoraj oglądałem, jest co podziwiać :) Kawał napędu :)

tatachabera

W końcu go upolowałem :)
Denon DP-59L, Kenwood KD-8030, Pre Phono MPW,  DL-103R, AT-430E, Elac ESG 796, Emotiva XPA-2, Emotiva XSP-1, Aria 926, CT-S710, Denon 3910,
STR-GX70ES, ST-SB 920 QS

dyletant

Śliczny  :). Przypomina krzyżówkę  stylu zen w meblastwie i łodzi podwodnej.
Rozmarzyłem się.

vasa

Cytat: tatachabera w Marzec 30, 2017, 21:31W końcu go upolowałem
Gratulacje :)
On może spokojne za docelowy robić ;D
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

tomasz_pianista

Cytat: vasa w Marzec 30, 2017, 22:47
Cytat: tatachabera w Marzec 30, 2017, 21:31W końcu go upolowałem
Gratulacje :)
On może spokojne za docelowy robić ;D

Ile razy każdy z nas już sobie tak mówił:)
Grupa ratowania poziomu.

tatachabera

Cytat: vasa w Marzec 30, 2017, 22:47Gratulacje
On może spokojne za docelowy robić

Dzięki :) Ma już 2 docelowe :)
Denon DP-59L, Kenwood KD-8030, Pre Phono MPW,  DL-103R, AT-430E, Elac ESG 796, Emotiva XPA-2, Emotiva XSP-1, Aria 926, CT-S710, Denon 3910,
STR-GX70ES, ST-SB 920 QS

frywolny trucht

Pochwal się trochę bardziej. Jedno zdjęcie słabiutkiej jakości, krzywe i cały nie wszedł, ani skąd go wytrząsnałeś, ani ile rzędów kapusty trzeba było dać  ::)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

GregWatson

Piękny mebel w dodatku ładnie grający. Kiedyś śnił mi się po nocach. tatachabera mam trochę różnych papierów do niego jeśli jesteś zainteresowany to mogę podesłać.
Trochę tego i trochę tamtego też.