Podyskutujmy o kolumnach do SET'a na 6C33C (i nie tylko)...

Zaczęty przez tomekkk1, Kwiecień 14, 2018, 15:54

Poprzedni wątek - Następny wątek

tomekkk1

Forum to świetne miejsce na dyskusję - zatem biorąc pod uwagę, że można sobie pogdybać "filozoficznie" i bez konieczności nagłego zakończenia tematu zakupem (póki co :) ) otwieram wątek gdzie z Waszą pomocą mogę się na kilku sprawach skupić.

Trochę o wszystkim zanim dojdziemy do sedna...
Jest już jakaś elektronika obecna, ale kilka tematów wciąż mam otwartych. Oczywiście oznacza to, że będą zmiany: największą będzie pojawienie się przedwzmacniacza lampowego, kto śledzi wątek Let's do it together, czyli zróbmy to razem. Małpujemy preamp Kondo KSL-M7 Line. ten wie o czym mowa ;)

Jeśli chodzi o wzmacniacz, to moja sytuacja jest ciekawa - albowiem jestem w posiadaniu dwóch "lampowców", a "ciekawość" sytuacji polega na tym, że nie muszę pozbywać się jednego z nich i zostawiać tego, który zagra lepiej. Każdy znajdzie się odpowiednie zastosowanie :)
Mam więc push-pull'a, klasa A o mocy 2x40W w trybie UL, lub 2x25 w ustawieniu triodowym. W tej chwili gra na lampach 6CA7-Z - wzmacniacz z kolumnami o efektywności 88dB radzi sobie bez trudu (nawet w trybie Triode nie jest źle).
Mam również rzecz jasna tytułowego SET'a na 6C33C o mocy około 10W na kanał, czekającego na nowe lampy i wspomniany przedwzmacniacz.
Jest to układ dobry o tyle, że nie muszę katować SET'a gdy oglądam filmy, bądź gdy muzyka jest jedynie tłem podczas wykonywania innych czynności. Mogę angażować go jedynie do typowych odsłuchów.

Są też kolumny: Sonus Faber Grand Piano Home. Szczerze powiedziawszy z ogromną chęcią powierzyłbym im pełnioną rolę na długie lata, bo grają kapitalnie. Są to bardzo dynamiczne kolumny (w skali mikro i makro), nie są demonem rozdzielczości, nie rozkładają realizacji na czynniki pierwsze. Daleko im do takiej analityczności, ale z drugiej strony również nie bagatelizują dźwięku. Mają za to świetną barwę, pięknie rozciągnięty bas i nie nachalną górę. Środek jest delikatnie wysunięty, ale nie jest bezwzględnie dominujący. Pomimo, że są to kolumny wolnostojące potrafią zniknąć w pokoju. Z moim PP grają przyjemnym, nie męczącym ciepłym dźwiękiem. Nie ma w nich nudy, a głośne granie nas nie zmęczy.
Z moją lampą grają zjawiskowo i z chęcią bym się z nimi nie rozstawał. Ale jestem realistą i wiem że dla dla drugiego wzmacniacza czyli "diabełków" ich efektywność na poziomie 88dB będzie sprawą problematyczną. Nie ma co się oszukiwać - tu przydałoby się około 10dB więcej. Zatem dotarł do mnie fakt, że prędzej czy później zmiana kolumn musi stać się faktem.

I tutaj przechodzimy do sedna sprawy.
Na co patrzeć, jakie mamy możliwości przy budżecie do £1500, biorąc pod uwagę że realna wysoka efektywność jest warunkiem koniecznym?
Spontanicznie przeglądając oferty na angielskim eBay póki co (aczkolwiek liczba ciekawych głośników jest powiedzmy szczerze - skromna) natrafiłem na dobrze znane niektórym użytkownikom niniejszego Forum głośniki Klipsch Heresy III.
Michał - jeśli mógłbym Cię tu przywołać - wiem, że miałeś te paczki, czytałem Twój wątek o Heresy i między innymi wiem, że polecasz ich podniesienie. Czy słuchałeś je tylko z Lebenem? Czy z Almarro również?

Czy warto pakować się w te kolumny i czy w powyższej kwocie jest również coś innego, ciekawego do kupienia w Europie (bądź na świecie)? Jakie są realne szanse przy nie wygórowanym budżecie?
Od razu zaznaczam - kwestia wyglądu archaicznego, czy vintage nie jest absolutnie żadnym problemem, o ile mi się spodobają. I tak najpierw muszę najpierw zobaczyć zanim stwierdzę czy z jakiegoś powodu wygląd mnie nie odrzuca. Podobnie ma się to do stanu. Nowe czy używane - jest to bez znaczenia. Wymogiem jest natomiast stan idealny ;)

Zapraszam do dyskusji, która mam nadzieję przysłuży się nie tylko mnie, ale i innym osobom, które prędzej czy później staną przed podobnym dylematem :)

tomasz_pianista

Myślę, że ile użytkowników, tyle opinii:) Z opisów nie dowiesz się jak brzmią kolumny i czy to Twoja bajka.

Najlepiej poszukaj czegoś w okolicy, żebyś mógł posłuchać.

Myślisz, że faktycznie potrzebna Ci aż tak wysoka skuteczność? (piszesz o 98dB). Myślę, że powyżej 92 spokojnie wystarczy, chyba, że lubisz wnerwiać sąsiadów w okolicy:)

Nie myślałeś o Tannoyach? Jedne są na sprzedaż na forum, jeśli dalej aktualne.
Grupa ratowania poziomu.

McGyver

Efektywnością kolumn bym się nie przejmował wręcz w ogóle. Dlaczego? Otóż ja mam kolumny o efektywności ~86dB na powszechnie uznawanych za trudne do napędzenia klasycznych osiemnastkach Scan-Speaka, i od lat poganiam je (obecnie w pomieszczeniu ok. 24m^2) lampowcem single ended na bezpośrednio żarzonych triodach 2A3 o mocy sześć watów (bo to jest PSE). Radzi to sobie bez zarzutu, umożliwia wytworzenie poziomów głośności nie do wytrzymania, a i dynamiki nie brakuje.
Podłączałem też SE na diabłach od Wołodymira, i radził sobie równie dobrze, aczkolwiek aspekty barwowe i tzw. "smaczki" z moich 2A3 lepiej mi podchodzą.

tomekkk1

Cytat: tomasz_pianista w Kwiecień 14, 2018, 17:50Myślę, że ile użytkowników, tyle opinii:) Z opisów nie dowiesz się jak brzmią kolumny i czy to Twoja bajka.

Nie wiem jakim cudem, ale dotychczasowe wyciąganie wniosków na podstawie informacji w sieci niemal zawsze było dość trafne. Jedynie zakup kolumn KEF iQ7 i Harman-Kardon HK980 okazały się pudłem. Z tym, że KEF'y sprzedałem za odrobinę więcej niż kupiłem i do tego taniej dorwałem KEF iQ7SE, a HK980 sprzedałem ze stratą jedynie dziesięciu funtów (koszt wysyłki), więc optymistycznie spoglądam na taką metodę doboru :)


Cytat: tomasz_pianista w Kwiecień 14, 2018, 17:50Najlepiej poszukaj czegoś w okolicy, żebyś mógł posłuchać.

W moim City jest tylko jeden sklep z tematyką audio, a wybór jest powiedzmy... ...skromny. W internetach jest możliwość zwrotu (zwykle to logistyczny koszmar, ale jest), opcja "wypożyczenie" kojarzy mi się jedynie z legendami :)

Czy potrzebuję 99dB? Niekoniecznie, ale pomyślałem że jest to najbardziej rozwojowa opcja na przyszłość. Przydatna przy lampach, nie zaszkodzi przy tranach (niby dziś nie jestem tranami zainteresowany, ale mostów się nie pali :) )


Cytat: tomasz_pianista w Kwiecień 14, 2018, 17:50Nie myślałeś o Tannoyach? Jedne są na sprzedaż na forum, jeśli dalej aktualne.

Tannoy z ogłoszenia trochę ponad budżet (choć nie ukrywam, że wyglądają jak z katalogu :) ), który i tak jest w tej chwili umowny-naciągnięty :)

tomekkk1

Cytat: McGyver w Kwiecień 14, 2018, 18:58
Efektywnością kolumn bym się nie przejmował wręcz w ogóle. Dlaczego? Otóż ja mam kolumny o efektywności ~86dB na powszechnie uznawanych za trudne do napędzenia klasycznych osiemnastkach Scan-Speaka, i od lat poganiam je (obecnie w pomieszczeniu ok. 24m^2) lampowcem single ended na bezpośrednio żarzonych triodach 2A3 o mocy sześć watów (bo to jest PSE). Radzi to sobie bez zarzutu, umożliwia wytworzenie poziomów głośności nie do wytrzymania, a i dynamiki nie brakuje.
Podłączałem też SE na diabłach od Wołodymira, i radził sobie równie dobrze, aczkolwiek aspekty barwowe i tzw. "smaczki" z moich 2A3 lepiej mi podchodzą.

Przy pierwszym puszczeniu nut z użyciem SET'a (biorąc pod uwagę bardzo cichy DAC), bez trudu odkręciłem pokrętło na maksa i do etapu głośno nawet nie dotarłem. Głośników basowych również nie był w stanie rozruszać. Jako, że nigdy nie miałem "single ended" o niewielkiej mocy wniosek był dla mnie jednoznaczny - zbyt mało efektywne kolumny w aktualnych warunkach.
Wiem, że dołożenie przedwzmacniacza coś tu zmieni, zarówno mój SET jak i PP od Audio Institute to praktycznie końcówki mocy z potencjometrem - ale nie ma co się oszukiwać ;)

Stąd ten wątek - nie oznacza jeszcze roszady w sprzęcie, a jedynie dywagacje, analizę i zebranie wiedzy - gdyby miało do owej roszady dojść :)

McGyver

Nawet gdy sterowałem mojego SETa z pasywki nie miałem problemów ze zbyt niską głośnością, miałem natomiast problem ze zbyt małą dynamiką. Ten problem załatwił preamp aktywny.
Testowałem też Kondo Souga i Sun Audio SV-2A3, a ten jak wiadomo ma na wejściu pasywkę. Nie było problemów z głośnością, aczkolwiek przy końcu skali potencjometru zaczynało popierdywać (wyczerpały się możliwości mocowe wzmacniacza 3,5 wata).
Wniosek z tego taki, że Twój SET pewnie ma bardzo niską czułość.

tomekkk1

Cytat: McGyver w Kwiecień 14, 2018, 19:38
Nawet gdy sterowałem mojego SETa z pasywki nie miałem problemów ze zbyt niską głośnością, miałem natomiast problem ze zbyt małą dynamiką. Ten problem załatwił preamp aktywny.
Testowałem też Kondo Souga i Sun Audio SV-2A3, a ten jak wiadomo ma na wejściu pasywkę. Nie było problemów z głośnością, aczkolwiek przy końcu skali potencjometru zaczynało popierdywać (wyczerpały się możliwości mocowe wzmacniacza 3,5 wata).
Wniosek z tego taki, że Twój SET pewnie ma bardzo niską czułość.

Całkiem możliwe, a czy da się coś z tym zrobić?

gratefullde

No więc tak. Mam w użytkowaniu 2 wzmacniacze na diabełkach. Jeden to Amplifon a drugi to Ad Fontes SET na diabełkach i 6sn7, do którego wróciłem właśnie i... już chyba nie oddam... Jakie kolumny do takiego SET'a? Hm... przerabiałem już Focale i Tannoy'e i śmiem twierdzić, że jednak obecne Audio Nirvana to jest to!
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

Lutek

Cytat: tomekkk1 w Kwiecień 14, 2018, 19:29Tannoy z ogłoszenia trochę ponad budżet (choć nie ukrywam, że wyglądają jak z katalogu  ), który i tak jest w tej chwili umowny-naciągnięty

Mysle, ze chodzi o Tannoy-e mojego kolegi na temat ktorych juz tutaj troche dyskutowalismy. Co do wygladu jak z katalogu, to sie zgadza. Membrany i ich zawieszenia praktycznie jak nowe. One nie tylko, ze maja 92 dB, ale tez ich impedancja minimalna nie spada ponizej 6-ciu omow, co jest rzadkoscia wsrod kolumn. U mnie graly z roznymi wzmacniaczami - w tym juz bardzo dobrze nawet z Sun Audio SV-2A3, o mocy az 3,5 W.  Osobiscie od 10-ciu lat slucham dokladnie na tych samych glosnikach, tylko w jeszcze wiekszych obudowach i nie zanosi sie na jakiekolwiek zmiany, gdyz - jak dla mnie - jak na razie, zadne kolumny jakich sluchalem - niezaleznie od ich ceny - nie zagraly na takim poziomie. Oczywiscie najlepiej gdybys gdzies mogl ich posluchac, bo jednak uwazam, ze jesli decydujemy sie na zakup jakiegos elementu toru audio i to za niemale pieniadze, to jednak trzeba posluchac, aby pozniej nie zalowac zkupu.

nosferartur

Mam 22 watowego SET-a na lampach 845, żadne tam popierdułki. Nie sprostał Audio Phisicom Tempo, co ja gadam zwyczajnie się (przepraszam, ale to konieczne) zesrał. Tak to odkryłem kolumny wysokoskuteczne.
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

Michał

Herezje to fantastyczne kolumny. Grałm na nich z Almarro,Lebena już wtedy nie miałem. Dynamika,szybkość,rozdzielczość i barwa-referencyjnie. Brakowało mi tylko najniższego basu,bo go w Herezjach po prostu brak. 55Hz to troszkę mało...ale żeby się o tym przekonać,to trzeba porównać to do innych,niżej schodzących kolumn. Reasumując,z Almarro był to świetny match,warunek jest ,MZ,jeden-Herezje muszą grać na stendach,kiedy grają na fabrycznych cokolikach,to grają na 50% swoich możliwosci.

tomekkk1

No właśnie te około 55Hz troszkę daje do myślenia, gdy obecne schodzą do około 36Hz - jeśli chodzi o użytkowy bas. No ale Heresy to zamknięte paczki, gdy SF mają "dziury" na froncie jak się patrzy ;)

Michał

No ale jak jesteś przyzwyczajony do takiej prezentacji,36Hz vs 55,to będzie Ci tego basu brakowało.

tomekkk1

Cytat: Michał w Kwiecień 14, 2018, 21:58
No ale jak jesteś przyzwyczajony do takiej prezentacji,36Hz vs 55,to będzie Ci tego basu brakowało.

Zatem - wskutek powyższego - Herezje odchodzą na bok. Rozglądam się dalej :)

vasa

Cytat: tomekkk1 w Kwiecień 14, 2018, 22:08Rozglądam się dalej
Jeżeli Tannoy jest poza zasięgiem to popatrz w stronę kolumn które wskazał Gratefuldee.
Cytat: gratefullde w Kwiecień 14, 2018, 19:41obecne Audio Nirvana to jest to!
http://www.inaudio.pl/pl/nasze-produkty

@Andrzej. Który ty masz model u siebie?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

gratefullde

Cytat: vasa w Kwiecień 14, 2018, 22:48
Cytat: tomekkk1 w Kwiecień 14, 2018, 22:08Rozglądam się dalej
Jeżeli Tannoy jest poza zasięgiem to popatrz w stronę kolumn które wskazał Gratefuldee.
Cytat: gratefullde w Kwiecień 14, 2018, 19:41obecne Audio Nirvana to jest to!
http://www.inaudio.pl/pl/nasze-produkty

@Andrzej. Który ty masz model u siebie?
Ja mam te sygnowane przez Włodka jako 200.
I taka uwaga. Na el34 było fajnie ale jak pojawiły się diabełki to zrobiło się super [emoji3].
Tutaj bas jest od 40hz i on faktycznie jest. Nawet Toola ostatnio posłuchałem, było dobrze.
Duża skuteczność jest dla małego SETa wybawieniem. O ile z Tannoy jest ok to z Audio Nirvana jest stopień wyżej... Po prostu lepiej.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

EmilioE

Jeszcze bez problemu zagrają Reference 3a de Capo (92 dB i 8 Ohm).
ART Loudspeakers Deco 8 + Audion Sterling KT77, Braun L1030 + LAR IA120, Audio Phase Cannabis + Audion Silver Night 300B, Pioneer N-70AE, Moon 260Dt, Denafrips Pontus II, HiFiMAN HE-500

nosferartur

http://www.spatialaudio.us/hologram-m3

To jest coś co mi się ostatnio podobało, odgroda, 94 db skuteczności i sensowne zejście do bez mała 30 Hz. Ze sklepu ponad budżet, ale trafiają się np. takie oferty.

http://www.usaudiomart.com/details/649352851-spatial-audio-m3-turbo-s-so-cal-pick-up/
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

elem

Feickert Twin, SME V, DV XX2MKII;  CEC TL51,DX51,DX71,
Olive Opus 4; Sensor 2  MKII ; Bonasus; Gauder Arcona 60, Tesla ARZ 6604- Voigt Pipe

gratefullde

Weźmy pod uwagę jeszcze to, ile w muzyce mamy tego niskiego basu? Oczywiście chodzi mi o muzykę naturalną i brzmienie akustyczne. Bo wykreować to sobie można w studiu wszystko.
Ja nie lubię dominującego basu. Ale zdaję sobie sprawę, że jest on składową brzmienia i często działa jak dobra przyprawa.
Niemniej uczestnicząc w koncertach to ja go nie mam w takich ilościach jak byśmy chcieli mieć go w domu...
I tak wolę. Dziś mam fajną równowagę w brzmieniu i przy tym pozostanę.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

marekw 76

Gratefullde, napisz coś więcej o swoich kolumnach! Foty też daj jakieś :) Wszystko grają? Jak w mocniejszym łupaniu? Czy one tylko do słabowitej lampy?
stereo: Musical Fidelity M8XI,Ad Fontes z dwoma ramionami + AT-OC9ML/ll + Philips GP500 + NUDAmini (MM/MC)
Lector CDP 7tl; Denon 3910; Teac V 5000; YB Zonda S.
K.D: Marantz SR 6007; Tonsil Siesta 5.0; STX S 250 n

nosferartur

Cytat: gratefullde w Kwiecień 15, 2018, 10:14Weźmy pod uwagę jeszcze to, ile w muzyce mamy tego niskiego basu? Oczywiście chodzi mi o muzykę naturalną i brzmienie akustyczne.

Andrzej, takich instrumentów jak: violone, wiola basowa (viola da gamba),  fagot, kontrafagot, klarnet basowy,... itd. nie wymyślono bez potrzeby. Nie chcę się też bawić w analizy najniższych rejestrów klawesynu, harfy, fortepianu, czy organów. One istnieją, są obecne i słyszalne, gdy mamy ku temu możliwości. Jeżeli nie słyszymy pełni ich brzmienia, to nie słyszymy i nigdy nie usłyszymy sztuki artystów, którzy za nią stoją.
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.

tomekkk1

gratefullde, slucham rozmaitej muzyki i podróże w niskie rejony są częste i dotyczy to również np. muzyki filmowej, którą bardzo lubię. Zresztą pełno jest instrumentów, które się potrafią zagrać całą najniższą oktawę - o czym wspomniał nosferartur, zatem im niżej zejdą nasze głośniki, tym więcej muzyki w muzyce IMHO ;)


Dołączam się do prośby kolegi marekw 76, opowiedz coś o tyvh paczkach, fotki mile widziane :)

gratefullde

Zapraszam do autorskiego wątku ;)

http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=2570.0

I aby była jasność, wiem o istnieniu instrumentów które operują w niskich rejestrach i bardzo je lubię oraz cenię. Pytanie o jakich niskich rejestrach mowa? Mnie wystarcza to 40Hz z Audio Nirvany bardziej niż z Tannoy'a...
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

nosferartur

 
Cytat: gratefullde w Kwiecień 15, 2018, 17:59Zapraszam do autorskiego wątku

Dobra, się wymądrzyłem... W pokorze położę ,,głowę na pagon". ;)
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.