Audiofilu obróć wtyczkę, czyli polaryzacja kabla zasilającego

Zaczęty przez Melepeta, Maj 07, 2017, 07:17

Poprzedni wątek - Następny wątek

Melepeta

Czy zwracacie uwagę na polaryzację zasilania Waszych sprzętów audio? Czyli gdzie w gniazdku IEC jest L, gdzie N? U mnie przy ''nieprawidłowej" polaryzacji scena się rozjeżdża. Muzyka zaczyna grać plamami dźwięku a nie dobrze zlokalizowanymi źródłami pozornymi. I dotyczy to zarówno wzmacniacza, jak i odtwarzacza CD.
Sprzęt jest dla muzyki, nie odwrotnie.

miniabyr

Ja w zasadzie nie zastanawiam się już nad tym. Mam próbnik i sprawdzam wszystkie wtykane kable zasilające. Tak dla higieny. Patrząc na wtyk który  wpinam do urządzenia zawsze gorący mam po prawej stronie( patrząc na wprost  wtyczki)
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

bum1234

Orientacja wtyczki zasilającej może mieć znaczenie. Bywa mylnie nazywana polaryzacją - wszak mamy doczynienia z prądem zmiennym, więc nie może tu być mowy o polaryzacji.

Ustawienie wtyczki powinno być takie, by napięcie mierzone na obudowie urządzenia względem ziemi było jak najmniejsze. Pomiar trzeba wykonać przy odłączonym od reszty systemu urządzeniu. Operację trzeba powtórzyć dla każdego klocka.

Oczywiście jeśli mamy listwę z bolcem uziemiającym, a sprzęt ma wtyki przystosowane do 3 żyłowego przewodu zasilającego, to niczego nie będziemy w stanie zmienić.

merlin1973

Cytat: Melepeta w Maj 07, 2017, 07:17Muzyka zaczyna grać plamami dźwięku a nie dobrze zlokalizowanymi źródłami pozornymi.
Ach ci audiofile :):):):)
Pozdrawiam S.CH.

Melepeta

Sprzęt jest dla muzyki, nie odwrotnie.

rudy-102

Cytat: bum1234 w Maj 07, 2017, 08:16Orientacja wtyczki zasilającej może mieć znaczenie.
Nie może, tylko ma. To słychać i to wyraźnie. Ci którzy nie wierzą powinni pobawić się wtyczką. W jednym ustawieniu będzie grało zauważalnie lepiej.
Cytat: bum1234 w Maj 07, 2017, 08:16Operację trzeba powtórzyć dla każdego klocka.
Na szczęście większość lepszych producentów podaje jak powinna być podłączona "faza". Żeby zgrać resztę sprzętu pod poprawnie ustawiony wzmacniacz trzeba ustawić miernik uniwersalny na 200 mV, odpiąć wszystkie kable sygnałowe, włączyć sprzęt a miernikiem dotknąć obudowy wzmacniacza i drugiego klocka. Wybieramy tę pozycję wtyczki (np. CD) przy której miernik pokazuje mniejszą wartość. Dalej to samo z resztą zabawek.
To nic nie kosztuje poza kilkunastoma minutami zabawy, a efekt jest wyraźnie słyszalny.

jajacek1410

Obracam wtyczkę i różnic w napięciu nie widzę. Zwłaszcza, że miernik nie pokazuje stałej wartości, oscyluje pomiędzy 0,3 a 1,6 mV.  Przy okazji odkryłem problem - prądy błądzące na obudowie cedeka, przy obu pozycjach wtyczki. Co jest nie tak?
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

dino

Przed takimi zabawami trzeba trochę poczytać.
Wszystko zależy od klasy ochronnej urządzenia - i tu wiki:

Urządzenia klasy I posiadają izolację podstawową, która zapewnia ochronę przed dotykiem bezpośrednim. Ponadto w celu zapewnienia ochrony przed dotykiem pośrednim (ochrona przy zakłóceniu lub ochrona dodatkowa) stosuje się przyłączenie do zacisku ochronnego urządzenia, przewodu ochronnego (PE) lub przewodu ochronno-neutralnego (PEN)[2]. Dzięki temu osiąga się:
    -ochronę przez samoczynne wyłączenie zasilania przez zastosowanie odpowiednich urządzeń
    -ograniczenie napięć dotykowych do poziomów nieprzekraczających wartości napięcia dotykowego  bezpiecznego (UL) ustalonego dla danych warunków środowiskowych.
Zacisk ochronny oznacza się odpowiednim symbolem.

Urządzenia klasy II charakteryzują się zastosowaniem izolacji wzmocnionej, która zapewnia zarówno ochronę przed dotykiem bezpośrednim, jak i pośrednim. Innym sposobem zapewnienia ochrony przeciwporażeniowej w urządzeniach II klasy ochronności jest zastosowanie izolacji podstawowej oraz dodatkowej. Ponieważ zastosowana jest izolacja wzmocniona lub dodatkowa, to nie jest konieczne połączenie obudowy urządzenia z przewodem ochronnym uziemiającym, i można zasilać urządzenia tej klasy np. przez kable dwużyłowe ze złączami IEC C7 (tzw. "ósemka"). Urządzenia II klasy ochronności oznaczane są, np. na tabliczce znamionowej, odpowiednim symbolem (tzw. kwadrat w kwadracie).

Pomiary dla klasy II napięcia na obudowie nie maja najmniejszego sensu (chyba, ze sprzęt jest grzebany albo uszkodzony).

Pomiary pomiędzy obudowami przy wypiętych interkonektach dla klasy I
mogą pokazać wartości nawet 50V AC !!!
Przy uszkodzonych urządzeniach(szczególne przy instalacjachelektrycznej TN-C czyli 2 żyłowej)  jest ryzyko "fazy na obudowie" !

Polaryzacja wtyczki może (ale nie musi) mieć znaczenia w audio. W Polsce nie obowiązuje norma, co do położenia przewodu L i N natomiast przyjmuje się (za normami zachodnimi) że patrząc od przodu na gniazdo z bolcem PE u góry, zacisk L jest po lewej stronie. Ma to np znaczenie przy niektórych piecach gazowych (nie działają przy zamienionej L z N). Zamiana pinów przy wtyczkach klasy I *(trzeba prze-lutować albo zmienić we wtyku zaciski) może być ryzykowne. Dla klasy II ...można się pobawić.
Jest w tym trochę "szamaństwa" (czyli tak naprawdę wiedzy i to niekoniecznie tajemnej) bo wszystko zależy od sposobu prowadzenia masy w konkretnym klocku i tutaj jest większy problem.

Teoria i sporo linków do reszty "szamaństwa" jest tu: http://www.diyaudio.com/forums/diyaudio-com-articles/163575-audio-component-grounding-interconnection.html


WOY

Nareszcie jakiś głos rozsądku, w tym audio voodoo.
Można popaść w jakąś fobię, czytając o cudowności kabli zasilających, bezpieczników, interkonektów a teraz polaryzacji.

Drizzt

Robię podobnie jak miniabyr, jak sobie akurat przypomnę to wpinam tak, żeby gorący pin we wtyczce był z prawej strony ale generalnie nie wsłuchuję się od dawna w różnice bo szkoda mi na to czasu. Dzięki dino za naświetlenie tematu od strony technicznej.

Jakub

Cytat: dino w Maj 08, 2017, 00:32W Polsce nie obowiązuje norma, co do położenia przewodu L i N natomiast przyjmuje się (za normami zachodnimi) że patrząc od przodu na gniazdo z bolcem PE u góry, zacisk L jest po lewej stronie.

Z tym jest sporo zamieszania. Ostatnio montowałem gniazdka w domu (kilka typów), i wszystkie miały oznaczenia przewodu L po lewej stronie, ale patrząc od strony przewodów. Więc "od przodu", czyli strony zwróconej "do klienta", przewód L wypada po prawej stronie. I bądź tu mądry. :)

Przy instalacji trzyżyłowej, to nie jest żaden problem, ale przy instalacji dwużyłowej, w której ktoś sobie zrobił "zerowanie", można sobie zrobić niezłe kuku.

rudy-102

U mnie w gniazdkach próbnik świeci w lewej dziurce.

tatachabera

Cytat: rudy-102 w Maj 08, 2017, 10:36
U mnie w gniazdkach próbnik świeci w lewej dziurce.

U mnie też w lewej świeci. Przy odbiorze mieszkania zapytałem kierownika budowy w której  dziurce jest prąd ? odpowiedź - "zawsze w lewej"
Denon DP-59L, Kenwood KD-8030, Pre Phono MPW,  DL-103R, AT-430E, Elac ESG 796, Emotiva XPA-2, Emotiva XSP-1, Aria 926, CT-S710, Denon 3910,
STR-GX70ES, ST-SB 920 QS

rudy-102

Istnieją też urządzenia do sprawdzania fazy w sprzętach audio. Na przykład takie:


Jakub

Wychodzi na to, że dostępne w sklepach gniazdka są niewłaściwie oznaczone.

dino

Zalecenia SEP
strona 4 i 5
http://www.nhsep.pl/dokumenty/Wykon_instal_nowe_prze_%2022.09.09r.pdf

A wracając do odwracania wtyczek przy typie II - czasami może pomóc.
Generalnie warto powalczyć z ewentualnymi pętlami mas bo niektóre interkonekty są fabrycznie skażone tym problemem.
Przy słuchaniu z kompa wskazane są trafa separujące.
Przy wyjściu analogowym z TV czy tunera sat są niezbędne (najlepiej wychodzić optykiem na DAC-a).
Ja obecnie walczę z wzmakiem (niestety typ II), który łapie w nowym miejscu przydźwięk.
Wzmak z typem I nie ma takich problemów.


Piterski

Cytat: dino w Maj 08, 2017, 23:49Przy słuchaniu z kompa wskazane są trafa separujące.
Przy wyjściu analogowym z TV czy tunera sat są niezbędne (najlepiej wychodzić optykiem na DAC-a).
A dlaczego z TV skoro jest wyjście analogowe to trzeba stosować trafa? I jakie proszę o jakiś przykład.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

dino

Cytat: Piterski w Maj 09, 2017, 13:01A dlaczego z TV skoro jest wyjście analogowe to trzeba stosować trafa? I jakie proszę o jakiś przykład.

strona 4 i 5
https://www.artistrelations.com/tour-support/a/audio_edu/hum_buzz.pdf

Taka już jest przypadłość kabli i instalacji antenowych, że generują brumy.
Czasami się to objawia "kopaniem" przy trzymaniu wtyczki antenowej i masy TV/Amplitunera.

Piterski

Z angielskim jestem na bakier dlatego dziękuje za informację i poproszę o przykład takiego trafa, jeśli są do kupienia.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.


Piterski

Dzięki.
Jak rozumiem to jest to samo?
https://www.musiccenter.com.pl/product/11851/monacor-fga-40hq-izolator-masy-high-end-separator-masy-transformator-liniowy.html

Jak tak, to sobie kupię bo czasem oglądam filmy i fonia z TV idzie na sprzęt Audio.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Piterski wybrał hajendowy za siedem dych. Jedna rzecz mnie tylko w nim martwi. Marka Monacor. Szwagru miał do czynienia z paroma przedwzmacniaczami gramofonowymi i dwa przyszły spieprzone, z jakimś zwarciem w środku, brumiły. Trzeci przyszedł OK, ale i tak grał po wuju. Piterski, jak odbierzesz i posłuchasz- daj znać czy się sprawdza, ok? Też bym sobie wziął coś takiego, a nuż będę miał zupełnie czarne tlo? Na alegru jest jeszcze jakaś alternatywa za 40-45 zł
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

moon

rozumiem, ze do tego transformatora mozna dolozyc swoj wlasny iC?:)
Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand

frywolny trucht

Wręcz trzeba. Bo tego żeńskiego nie wetkniesz. Hajendowy Monacor będzie potrzebował dwóch IC.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93