Analogowe łamigłówki techniczne.

Zaczęty przez frywolny trucht, Marzec 02, 2015, 19:41

Poprzedni wątek - Następny wątek

kangie

Po co Wam szpulaki do ripowania winyli? To znacznie lepsze i wygodniejsze :)


vasa

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kangie

No, fakt. Taką maszynkę chciałbym mieć.

jajacek1410

#28
Cytat: kangie w Marzec 03, 2015, 22:37Czy to 33,3    45  czy 78 obr/min nie ma znaczenia. Dalem sie podejsc jak mlody.
No jak nie ma, jak ma. Przecież siła dośrodkowa jest w kwadratowej zależności od prędkości kątowej. Czyli dwukrotny wzrost prędkosci kątowej powoduje czterokrotne zwiększenie siły dośrodkowej.

45 do kwadratu = ( mniej więcej) 33,3 do kwadratu x 2
Płyta 45 obr. daje dwa razy większą siłę dośrodkową. ( przy tym samym promieniu)
Albo ja czegoś nie rozumiem... :)

inżyniery - co z Wami? :):)


(edit - godzinę później- wycofuję się z tego co wyżej, ale nie kasuję, niech zostanie dla potomności. Błądzić rzeczą ludzką, czy cóś w podobie :)  )


KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

kangie

Jacku, prawisz o innej sile dośrodkowej. Skating to trochę inny rodzaj siły. Przyjęło się nazywać ją "dośrodkową", ale pochodzi ona od tarcia i geometrii układu.

Znasz przypowieść o prawdziwych polskich inżynierach?
Mówi typowy polski inżynier: "Jak tylko pomyślę sobie jakim jestem inżynierem, to aż boję się iść do lekarza" :D

Wireless

#30
Ale ja przepraszam - ale to płyta się kręci, a nie wkładka .... Wkładka nie ma prędkości kątowej. Jedynie liniową względem rowka płyty .... A "skating" działa na ramię z kolei. I jest spowodowany raczej różnicą pomiędzy osią wkładki a "osią" ramienia ... IMHO ... Albo to z kolei ja czegoś nie rozumiem .... :) . No chyba, że wziąć pod uwagę jej obrót wokół zawieszenia ramienia - b. wolny zresztą i zależny od prędkości talerza i gęstości rowku. 
Pozdrawiam, Wireless

kangie

Popatrzcie na składowe wektorów sił na pierwszym rysunku, który wkleił vasa na poprzedniej stronie. Składowe sił budują siłę skatingu skierowaną w stronę środka płyty, czyli ściągają igłę i ramię do środka.

Wireless

No dokładnie - wypadkowa, czyli ów skating, powstaje na skutek różnicy pomiędzy osiami wkładki i ramienia .... Jak widać zresztą na załączonym rysunku, jest to spowodowane ruchem talerza, ale nie ma "wprost" przełożenia na siłę dośrodkową (albo odśrodkową). Stąd wzór na owe siły nie jest wzorem na skating ... Co więcej - jedna ze składowych jest silnie uzależniona od np. siły tarcia pomiędzy wkładką, a płytą, a ta z kolei, wydaje się - będzie zależna od np. szlifu ... (albo i stopnia "zrycia" płyty ;) ).
Pozdrawiam, Wireless

kangie

Oraz tarcia. Gdyby nie było sił tarcia, to igła na idealnie gładkiej płycie o współczynniku tarcia równym 0 nie przesuwała by się ku środkowi płyty.

Wireless

Cytat: kangie w Marzec 04, 2015, 11:36
Oraz tarcia. Gdyby nie było sił tarcia, to igła na idealnie gładkiej płycie o współczynniku tarcia równym 0 nie przesuwała by się ku środkowi płyty.
No właśnie :)
Pozdrawiam, Wireless

vasa

Cytat: wireless w Marzec 04, 2015, 11:38No właśnie
Wireless, aplauz
Jest nas już trzech, którzy nie będą regulowali antyskatingu na pustej płycie :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

jajacek1410





Macie rację , chłopaki.
Niedouczony jezdem.
Na szczęście to nie ja buduję mosty, tylko mój sąsiad :)
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

Wireless

#37
Hmmm - no tak. Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać. Bo przecież będzie to zależne (jakby być perfekcjonistą) od np. rodzaju muzyki. Symfonika, generalnie muzyka o dużych skokach dynamiki, będzie generowała większy skating, niż np. audiofilskie plumkanie ....
Trzeba by dysponować jakąś "srednią" płytą - powiedzmy, pop-rockową, bez heavymetalowych odjazdów, i bez usypiających ballad ;) np., let's say, takie Toto :) i brać na słuch w zasadzie. I "średnio" będzie dobrze. Bo nie wyobrażam sobie robienia rekalibracji gramofonu przed każdym odsłuchem z osobna :) .  Wydaje się, że takie podejście ze "średnią" płytą byłoby OK, bo - potencjalnie, w sporej, przynajmniej, liczbie przypadków, różnice mogłyby być pomijalne ...
Pozdrawiam, Wireless

masza

Cytat: wireless w Marzec 04, 2015, 11:59Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
Jak? Ano tak jak się teoretycznie nie powinno - równy sile nacisku i przestać sie tym już zamartwiać :)

Przynajmniej instrukcja od mojego SME tak twierdzi.

Tylko nie wiem czy to się sprawdzi przy AS sznurkowo-ciężarkowym?

kangie

Cytat: wireless w Marzec 04, 2015, 11:59Hmmm - no tak. Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
W praktyce - u mnie - bierzesz pokrętło w dłoń i ustawiasz czerwone linie tak, aby były w jednej linii (szlif eliptyczny + ostre szlify), ewentualnie zrównujesz niebieskie linie żeby były w jednej linii (szlif sferyczny).

Linka wolframowa jest w ten sposób dodatkowo napięta i tak jakby odciaga ramię w kierunku - na zewnątrz płyty. I ten mój antyskating jest zależny od siły nacisku, bo ta wolframowa linka steruje naciskiem. I to jest wg mnie przemyślany i bardzo dobry patent firmy Micro Seiki.


frywolny trucht

Trzeba przyjąć że siła dośrodkowa to inna historia i punktem wyjścia jest kształt ramienia, które determinuje układ po swojemu. No bo skoro proste ramię bez względu na prędkość obrotową, nie wymaga korygowania...
I to jako punkt wyjścia jakoś ogarniam :)

A łamigłówka z Bajmem?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Cytat: wireless w Marzec 04, 2015, 11:59rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
Też mam SME gdzie antyskating jest dobrze rozwiązany i nie sprawia problemów.
W pierwszym odruchu pomyślałem że składowa pozioma będzie słyszalna w balansie. Ale jeżeli jest to składowa stała to nie zmieni balansu a jedynie zakłóci geometrię układu.
Mylę się
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

jamówię

Bo SME ma to świetnie rozwiązane,TF2 to AS też 2 i gra ;D

frywolny trucht

Problem starej styranej płyty, która gra jaśniej, uznaję za nierozwiązany.
Dorzucam kolejne przemyślenia do rozprawienia się. Zwyczajowo- i tak jest w teście AUDIO z 4/2015- gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze. Czyli można przyjąć, że gramofon w okolicach -50-55 dB będzie grał w sposób "przyciemniony". Czyli, że hałas własny maszyny ma destrukcyjny wpływ na przetwarzanie przez wkładkę góry pasma. Tak??

W teście występuje Denon DP 300F, nowy Pro-Ject RPM 1 Carbon ( nie ma już antyskatingu na żyłce), Teac TN-300, Pioneer PL-30 i dziwadełko z ramieniem Regi- Flexson Vinylplay. Wszystko w ramach testu gramofonów za 1500-2000 zł.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Cytat: frywolny trucht w Kwiecień 01, 2015, 13:03gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze.
Nie bardzo potrafię znaleźć powiązanie pomiędzy wysokim poziomem szumu a wycofaną górą :(
Wydaje mi się że napędy o takich parametrach to bardzo proste (czytaj wykastrowane przez księgowego) konstrukcje z najtańszymi wkładkami i to tutaj upatrywałbym przyczyny. O ile taka rzeczywiście występuje bo mogę się oprzeć jedynie na informacji zewnętrznej.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

W teście występuje ten gramofon: http://www.project-audio.com/main.php?tech=rpm1carbon&cat=turntables&lang=en i wyraźnie odskakuje stosunkiem S/N ( -71dB) od pozostałych, a i w opisie napisano, że PJ błyszczy górą na tle konkurentów.
Wkładka? No cóż Goldring 2500 gra o wiele więcej detalu na Fontku niż DP 300F.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kangie

Cytat: frywolny trucht w Kwiecień 01, 2015, 13:03Dorzucam kolejne przemyślenia do rozprawienia się. Zwyczajowo- i tak jest w teście AUDIO z 4/2015- gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze. Czyli można przyjąć, że gramofon w okolicach -50-55 dB będzie grał w sposób "przyciemniony". Czyli, że hałas własny maszyny ma destrukcyjny wpływ na przetwarzanie przez wkładkę góry pasma. Tak??
Bardzo zdziwiła mnie ta zależność. Myślę, że nie ma to odniesienia w rzeczywistości. Myślę, że bardzo trudno będzie udowodnić, że teza jest prawdziwa. Natomiast bardzo łatwo będzie udowodnić, że jest fałszywa.

frywolny trucht

Inny przykład: Audio Technica LP 120 USB. Typowy opis o pogrubionym dole pasma i graniu środkiem, oraz wycofaniu góry: http://audio.com.pl/testy/audio-technica-at-lp120-usb:4 no i tak rzeczywiście gra.

Signal-to-Noise Ratio >50dB
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kangie

Do sposobu grania jaki wyzej wymieniles (rzeczonego gramofonu Audiotechniki) wystarczy kilka rzeczy:
- slabej jakosc wkladka MM albo tez MC (bo takie tez sa) ktora nie zostanie dopasowana do ramienia
- slabej jakosci preamp gramofonowy w ktorym nieprawidlowo dobrano nastawy
- kiepski wzmacniacz zamulacz lampowy, zdarzaja sie tez zamulacze tranzystorowe
- watle kolumny o slabowitych przetwornikach
- nieprawidlowa kalibracja wkladki. Wystarczy ustawione nieprawidlowo VTA/SRA i gora ucieknie. Nie calkiem, ale wycofa sie.

Sam naped i ramie nie ma mozliwosci decydowania o gorze, ze bedzie wycofana. To bzdury.

W zwiazku z powyzszym pewne opisy sprzetu w internecie przyjmuje nader chlodno, z niedowierzaniem.


frywolny trucht

Niższe Pro-Jecty mają albo Ortofona OM5E, albo 2M Red, a pozostałe elementy toru audio- zakładam- są w czasie testów prasowych- i d e n t y c z n e. Oba Ortofony też nie są nachalne "u góry".

To inaczej. Może ktoś zna współczesny jakiś gramofon, który ma S/N -70dB i w teście wyszło, że ma wycofaną górę w stosunku do takich, które mają 50,60 dB?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93