Audio Technica AT-440MLa

Zaczęty przez GregWatson, Październik 17, 2014, 11:25

Poprzedni wątek - Następny wątek

GregWatson

Wkładka gramofonowa Audio-Technica AT440MLa




MicroLine® sferyczna diamentowa główka dla zapewnienia wierniejszego odtwarzania wyższych częstotliwości z możliwie minimalnym ścieraniem oraz mniejszymi zniekształceniami w odniesieniu do wkładki eliptycznej. Rozwiązanie konstrukcyjne bazuje na cewce paratoroidalnej umieszczonej w polu podwójnego układu magnetycznego, igła Micro-Linear, innowacyjna metoda PCOCC nawijania cewki.



SPECYFIKACJA:

Pasmo przenoszenia: 20 Hz –20 kHz
Separacja kanałów: 27 (dB at 1 kHz)
Siła nacisku: 1.0-1.8 g (1.4 optymalnie)
Konstrukcja igły: 0.12 mm odsłonięte ramię, igła Micro-Linear
Znamionowa impedancja obciążenia: 47 ohm
Napięcie wyjściowe: 4.0 (mV, 1 kHz, 5 cm/sec)
Wysterowanie: 0.8 (dB at 1 KHz)
Kształt igły: MicroLine™
Wspornik: stożkowy Mocowanie: ?"
Igła wymienna: ATN440MLa

Warunki gwarancji:
Sprzęt marki AUDIO-TECHNICA objęty jest 2-letnią gwarancją, realizowaną w systemie door-to-door przez autoryzowany centralny serwis.



Dla zapewnienia wierniejszego odtwarzania wysokich częstotliwości, przy możliwie minimalnym zużyciu i mniejszych zniekształceniach w porównaniu do wkładek eliptycznych, wkładka Audio-Technika AT440MLa wyposażona została w diamentową sferyczną główkę MicroLine®.

Główka MicroLine niemal dokładnie powiela kształt główki wykorzystywanej do cięcia oryginalnej płyty winylowej (master disc). W rezultacie umożliwia to takie śledzenie rowków na płycie jakie inne igły nie mogą osiągnąć, a to przekłada się na dokładniejsze przenoszenie wysokich częstotliwości i płaską charakterystykę w zakresie słyszalnym.

Konstrukcja wkładki AT440MLa bazuje na rozwiązaniu o nazwie Paratoroidal Signal Generator. Ten unikalny system generowania sygnału składa się z jednolitego, laminowanego rdzenia cewki nawiniętego z jednego kawałka drutu z czystej miedzi. W ten sposób wyeliminowano mechaniczne i elektryczne połączenia, co minimalizuje straty magnetyczne i zapewnia lepszy transfer sygnału. Cewkę umieszczono w polu podwójnego układu magnetycznego.

Złocony, berylowy wspornik zwiększa stabilność, podczas gdy podwójny układ nagnetyczny zapewnia doskonałą separację kanałów.



Trochę porównań:





oraz porównanie Audio-Technica AT120E + AT440MLa + AT-OC9ML/II
http://www.hi-fi.com.pl/gramofony-testy-lista/1289-audio-technica-at120e-at440mla-at-oc9ml-ii.html







Choć te ostatnie to bardziej poglądowo.
Trochę tego i trochę tamtego też.

vasa

Napisz też słowo komentarza od siebie. Masz porównanie z Blue Point a pewnie też z innymi wkładkami.
Taki opis byłby cenny.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

GregWatson

Tak, tak będzie tylko jak w takich sytuacjach muszę złapać "wene".
Trochę tego i trochę tamtego też.

kangie

Warto byloby napisac na jakich ramionach i z jakimi preampami pracowaly wkladki.

Co do szlifu sferycznego, mam watpliwosci co by taki szlif wiernie odtwarzal wysokie czestotliwosci. Wysokie czestotliwosci najwierniej odtwarzaja ostre szlify w niczym nie przypominajace sfere i elipsoide obrotowa. Co innego sledzenie rowka i umiejetnosc nie wypadania z niego. Tutaj sfera wygrywa, dlatego tak chetnie stosowana jest w klubach przez DJow. Inna kwestia, ze oni stosuja duze sily nacisku.
W tej wkladce jest bardzo ostry szlif. Podejrzewam, ze promien zaokraglenia krawedzi stykajacej sie z rowkem wynosi kilkanascie mikrometrow.

GregWatson

Cena na dziś tej wkładki waha się: od 599 zł do 685 zł (ceny poszły w górę).
W zestawie: wkrętak, pędzelek, kable do wkładki oraz śrubki w różnych rozmiarach (co jest ważne).

Wkładka rozpoczęła swój żywot na Danielu (dosyć krótko ok 70 godz) później był Pro Ject Debut III Phono SB ok 200 godz i na koniec przełożyłem do Micro Seiki MR-711 (ramię 10 calowe) i tu pracuje już jakieś 100 godz.
W przypadku Pro Ject Debut III Phono SB oraz Micro Seiki MR-711 wkładka była ustawiana w/g Pro-Ject alignment tool.

Jeśli chodzi o preampy pod którymi "wydawała dźwięki" to: NAD PP2i, Pro-Ject Phono Box SE II oraz LAR LPS-1.

W tym zestawie i w takiej konfiguracji pracowały też inne wkładki ale o tym później.

Swoją zabawę z wkładkami rozpocząłem od AT-71 (na Danielu) gdzie po krótkim czasie użytkowania wymieniłem na AT-95E, która to była zdecydowanie lepsza pod każdym względem (Zresztą mam ją do dziś). Ale jak to bywa w życiu człowiek z czasem staje się wybredny i chciałby mieć lepiej. Długo śledziłem opisy w necie odnośnie parametrów wkładek oraz zachwyt ich użytkowników. Początkowo chciałem kupić AT-120E/T bo stwierdziłem, że tyle mi  wystarczy. AT-440MLa co prawda była lepsza ale wydawało mi się że i trochę za droga (i tu trafiłem w okres kiedy to ceny wkładem zaczęły rosnąć). Ale nie ma to jak nagły nieprzewidziany przychód gotówki. No i stało się. Jeszcze tylko wyszukanie najtańszego sprzedawcy i lekkie targowanie się o cenę no i mam. A co?

Uwagi i spostrzeżenia na początek: wkładka wymaga trochę cierpliwości przy ustawieniach. Jest bardzo "czuła" ze względu na szlif co przy minimalnym błędzie od razu słychać. Trzeba przesłuchać kilka płyt o różnych charakterystykach aby wybrać ustawienie to najbardziej odpowiadające słuchaczowi. Do istoty ustawienia należy także odpowiedni nacisk igły, który także należy dobrać do swojego gustu sprawdzając co jakiś czas czy ten parametr nie ulega zmianie.

W chwili obecnej wkładka ta jest zainstalowania na Micro Seiki MR-711 na której także miałem AT-95E oraz Blue Point No.2. Więc do tych "specyfików" będę porównywał brzmienie tej wkładki.

c.d.n.
Trochę tego i trochę tamtego też.

GregWatson

Trochę tego i trochę tamtego też.

neomammut

Miałem dwie - jest to najlepsza wkładka MM dostępna za tą kasę!

Jakub

Zakupiłem sobie najnowszą wersję at440 oznaczoną symbolem mlb.

Na papierze ma troszkę lepszą separację kanałów. Ciekaw jestem jak zagra.

GregWatson

Bardzo dobra wkładka (440 MLa), mam ją do dziś i nie sprzedaję.
Trochę tego i trochę tamtego też.

Jakub

O dźwięku nie będę zbyt dużo pisał, bo póki co wkładka ma godzinę przebiegu, ale mam kilka uwag po kalibracji.


  • Wszystkie testy antyskatingu przechodzi wzorowo bez zniekształceń
  • Fenomenalna separacja kanałów
  • Szum rowka pomijalny, sporo cichsza niż 2M Red

A co do dźwięku, to nie zaobserwowałem póki co żadnej natarczywości w górze pasma (mam bardzo niską pojemność kabla sygnałowego i 0pF na wejściu). Kontrabas gra bosko.

vasa

Cytat: Jakub w Wrzesień 22, 2015, 22:00mam kilka uwag po kalibracji.
A jak sobie poradziłeś z azymutem?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

frywolny trucht

Ta wkładka to taki magiczny przedsionek do piekła regulacji :)
Można sobie nie radzić z azymutem i być zadowolonym, a można popaść w wir ustawiania w celu poszukiwań lepszego dźwięku. Przy czym to drugie przyjdzie z czasem.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

GregWatson

U mnie gdzieś po 15 - 20 godzinach się ustabilizowało i później grał już na jednym poziomie. Mam go podwieszonego pod Pro-Jecta niby nic nadzwyczajnego ale gra naprawdę super.
Trochę tego i trochę tamtego też.

Jakub

Cytat: vasa w Wrzesień 22, 2015, 22:13A jak sobie poradziłeś z azymutem?

Mam na płycie testowej dwie ścieżki, jedna z zapisem w lewym ,a druga z zapisem w prawym kanale. Ustawiłem azymut z oscyloskopem, tak żeby przesłuchy między kanałami były najmniejsze.

vasa

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Jakub

Cytat: vasa w Wrzesień 22, 2015, 22:20
Pełen profesjonalizm :)

Do takiego szlifu to nie ma co startować z lusterkiem :)

Słucham sobie KoB, wiem że to co zaraz napiszę będzie głupie, ale słyszę szczegóły, o których nie miałem pojęcia, że tam są.

Powiem tak. 2M Red słuchałem z przyjemnością. Dzisiaj zawiesiłem AT440 i pomyślałem, o [wulgaryzm], zaczynam zbierać na wkładkę MC i trafo. Skok jakościowy jest ogromny.

frywolny trucht

#16
Wkładkę MC z porównywalnie ostrym szlifem?  Czy nadrabiającą czułością układu magnetycznego?
Bo jest parę konstrukcji MM dających pewną szczegółowość, a nie szalejących ze szlifem. Decca na przykład.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Jakub

Raczej chodzi mi o to, że różnica jakościowa zachęcila mnie do dalszego badania tematu. Na początek pewnie będzie to coś z mniej zaawansowanym szlifem. Tak czy siak, pieśń przyszłości. Póki co się nie mogę nacieszyć tą AT440.

ahaja

Kiedyś porównywałem 440tkę (ale nie 'b') z 520 Ortofona. Wtedy własnie pod kątem basu (jakość) przegrała z 520tką.

Katastrofy nie ma z w miarę standardowym obciążeniem. Znacznie gorzej się dzieje kiedy pojemność jest większa ...
Bardziej liniowo gra kiedy zwiększy się obciążenie.

No 'pacz Pan' ... a trza było dołożyć +-50$ i byłaby OC9 II ... jeśli ma się rozumieć ramię pozwala.

rudy-102

Cytat: ahaja nk=topic=345.msg63454#msg63454 date=1442955400No 'pacz Pan' ... a trza było dołożyć +-50$ i byłaby OC9 II ...
No co ty. Przecież OC 9 jest ponad dwa razy droższa.



ahaja

Ano.
Ale poszperaj u nas w kraju, znajdziesz ją jeszcze drożej ... ;-))

MAC

Zachęcam do III.
Różnice są znaczne. Niestety w cenie także.

frywolny trucht

No. Za Trójkę wołają 2600 zł. Ale za Goldringa 2500 też. Ja pierdziele, kupiłem swojego za niecałe 1800 zł
A cen z USA chyba nie ma za bardzo co brać poważnie? Transport, cło, czas- czar pryska.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93