Wymiana okablowania w starych gramofonach

Zaczęty przez GregWatson, Sierpień 18, 2014, 14:37

Poprzedni wątek - Następny wątek

GregWatson

Mając na stanie stary gramofon 30- 40 letni a nawet starszy (ktoś powie, że to złom i wywalić) ale przecież istnieje kilka cenionych marek oraz modeli tych marek, których gramofony są w naszych domach w dalszym ciągu użytkowane i to z dużym powodzeniem czy powinno się wymieniać okablowanie ramienia mimo tego iż ono zachowuje swoje właściwości audio ? a przynajmniej nam się tak wydaje że tak właśnie jest ?
Czy upływ lat jest na tyle duży iż dla samych kabelków może to stanowić istotne zagrożenie a tym samym i istotne zmiany w samym przekazie audio ?

Jakie jest Wasza opinia co do wymiany okablowania właśnie w starych gramofonach? i czy dokonywaliście wymiany okablowania w swoich ustrojstwach i z jakim skutkiem ?

Trochę tego i trochę tamtego też.

Jakub

Ja wymieniałem kilka razy. Do wymiany używałem samodzielnie wykonanych kabelków skręcanych z emaliowanych drutów nawojowych wg przepisu Ahai.

W wersji pierwszej stosowałem skrętkę 10 x 0,05, grało lepiej niż kabelki fabryczne.
W wersji drugiej stosowałem skrętkę 8 x 0,05 + 4 x 0,08,
W chwili obecnej mam kabelki zrobione z licy nawojowej 7 x 0,08 w oplocie bawełnianym.

To trzecie rozwiązanie jest moim zdaniem najlepsze, bo przewód jest skręcony maszynowo z drucików emaliowanych i ma dodatkowo oplot, który można łatwo pokolorować flamastrem. Kolejną zaletą jest powtarzalność parametrów każdego z kabli w ramieniu.

Jeżeli chodzi o sam montaż, stosowałem kabelki w ramieniu lutowane do przewodu sygnałowego (masa gramofonu puszczona ekranem, sygnały i masy żyłami), a obecnie mam okablowanie zrobione w całości z licy nawojowej od gniazda headshella do wtyczki sygnałowej. Po wyjściu z ramienia, przewody są skręcone parami, owinięte teflonem i wciągnięte w ekran z izolacją z kabla mikrofonowego. Masa gramofonu puszczona ekranem. Całość wychodzi z gramofonu w postaci jednego kabla z dwiema parami żył w środku i jest zakończona wtyczką DIN. Masa gramofonu jest podpięta do osobnego pinu we wtyczce. Gniazdo we wzmacniaczu ma podpiętą masę wzmacniacza pod tym osobnym pinem.

Koszt 50m licy nawojowej to 10zł. Niczym się nie różni od markowych kabelków za ciężkie pieniądza, a jak już to na plus :)

neomammut

Osobiście uważam, że samych kabli nie trzeba wymieniać, bardziej martwił bym się o elementy stykowe, czyli końcówki/wtyki. Wystarczy je potraktować Kontaktem S i zmyć później Kontskyem U.

Wysłane z mojego C6603 przy użyciu Tapatalka

krzysztofes78

Witam, ponieważ zerwały mi się przewody w ramieniu, pozwolę sobie odświeżyć temat.
Wydaje mi się, że ta lica nawojowa ze względu na dość dobrą elastyczność jest najlepszym rozwiązaniem, a przynajmniej ja będę chciał jej użyć.
Cytat: Jakub w Sierpień 18, 2014, 21:14
Ja wymieniałem kilka razy. Do wymiany używałem samodzielnie wykonanych kabelków skręcanych z emaliowanych drutów nawojowych wg przepisu Ahai.

W wersji pierwszej stosowałem skrętkę 10 x 0,05, grało lepiej niż kabelki fabryczne.
W wersji drugiej stosowałem skrętkę 8 x 0,05 + 4 x 0,08,
W chwili obecnej mam kabelki zrobione z licy nawojowej 7 x 0,08 w oplocie bawełnianym.

To trzecie rozwiązanie jest moim zdaniem najlepsze, bo przewód jest skręcony maszynowo z drucików emaliowanych i ma dodatkowo oplot, który można łatwo pokolorować flamastrem. Kolejną zaletą jest powtarzalność parametrów każdego z kabli w ramieniu.

Jeżeli chodzi o sam montaż, stosowałem kabelki w ramieniu lutowane do przewodu sygnałowego (masa gramofonu puszczona ekranem, sygnały i masy żyłami), a obecnie mam okablowanie zrobione w całości z licy nawojowej od gniazda headshella do wtyczki sygnałowej. Po wyjściu z ramienia, przewody są skręcone parami, owinięte teflonem i wciągnięte w ekran z izolacją z kabla mikrofonowego. Masa gramofonu puszczona ekranem. Całość wychodzi z gramofonu w postaci jednego kabla z dwiema parami żył w środku i jest zakończona wtyczką DIN. Masa gramofonu jest podpięta do osobnego pinu we wtyczce. Gniazdo we wzmacniaczu ma podpiętą masę wzmacniacza pod tym osobnym pinem.

Koszt 50m licy nawojowej to 10zł. Niczym się nie różni od markowych kabelków za ciężkie pieniądza, a jak już to na plus :)
Proszę mi powiedzieć, czy przewody które będą wewnątrz ramienia, zanim z niego wyjdą nie muszą być jakoś dodatkowo izlolowane, ekranowane? Czy w zupełności wystarczy taki oplot bawełniany? Czy ten typ licy będzie odpowiedni:
http://allegro.pl/lica-w-bawelnie-lica-nawojowa-lica-7x0-07-50mb-i6257370423.html#thumb/1
Bardzo proszę o jakieś podpowiedzi, z góry bardzo dziękuję :)
Pozdrawiam!

Jakub

Nie trzeba nic dodatkowo izolować. Każdy przewód jest emaliowany, co zapewnia wystarczającą izolację. Lica jest dodatkowo owinięta w bawełnę.

Co do ekranowania, to nie ma takiej potrzeby. Rurka ramienia pełni rolę ekranu. Można dla lepszego samopoczucia skręcić parami przewody na odcinku w rurce ramienia.

Lica 7x0,07 powinna się nadać. Ja mam 7x0,08.

krzysztofes78

Witam, Kuba a co z przewodami po wyjściu z ramienia, rozumiem, że najlepiej wziąć przewód mikrofonowy, wyciągnąć z niego oryginalne żyły i wpuścić parami te z licy tak? A powiedz mi proszę w jakim celu owijałeś je teflonem, bo cały czas się nad tym zastanawiam...Przewód mikrofonowy, tzn izolacja wraz z ekranem nie będzie wystarczającym...ekranem?

Jakub

Można zrobić na kilka sposobów. Albo użyć samego ekranu z przewodu mikrofonowego i wciągnąć tam licę, albo po prostu dolutować kabelki z ramienia (z licy) bezpośrednio do kabla mikrofonowego.

Ja u siebie zastosowałem to pierwsze rozwiązanie, bo całość okablowania zmieściła mi się w pojedyńczym ekranie i mam je zaterminowane wtyczką DIN. Przy chinchach chyba łatwiej jest dolutować kable z ramienia do przewodów mikrofonowych.

Najistotniejsze jest, żeby puścić masę gramofonu ekranem przewodu sygnałowego, a sygnał i masę każdego kanału żyłami.

Teflonem owijałem żeby zwiększyć grubość wiązki, tak aby wypełniała ładnie ekran i ułatwić poślizg przy wciąganiu.

slawomir273

Koledzy jakie kabelki polecacie do ramienia Thorens td 160?

ahaja

Kabelki wewnętrzne?
Jak najlepsze. ;-)
VdH z gotowców są takie. Plecionka bez izolacji - druciki są w emalii.
Potem jak sobie sam zapleciesz z nawojówki - 12x0.06...10x0.08 albo kombinacja.
Potem długo, długo nic.
Potem gotowce typu AN, SME, Ortofon etc.
Potem różne przypadkowe wynalazki.
Kolejność nieprzypadkowa.
;-)

Kable wyjściowe - do wkładki MM z niską pojemnością (MC jest na pojemność okablowania niewrażliwa), video (np Van Damme) kupione z metra a zakończone Neutrik Profi.

slawomir273

A tą plecionka bez izolacji - druciki  w emalii gdzie kupić?

ahaja

Na alle... >> sprzedawca dawidm18
Plecionka - musisz ją zrobić z tych cienkich drucików w emalii. Emalia jest izolacją.

slawomir273

Cytat: ahaja w Lipiec 11, 2016, 22:19Na alle... >> sprzedawca dawidm18
Nie ma nic w swojej ofercie tych kabelków może gdzie indziej?


slawomir273


Dyzma

Jaki jest przedział cenowy wymiany kabli w gramofonie ? ktoś się orientuje ?

malg

cena zależy przede wszystkim od dwóch czynników:
1. jaki to gramofon
     ( nie chodzi o to ile kosztuje gramofon, tylko jak pracochłonny jest jego  demontaż i montaż)
2. jakie kable chcesz zastosować
     tu cena zależy od tego czy to firmowy np Cardas,
     czy lica z rolki,
     czy gramofon ma headshell i wymienione będą też kableki w headshellu
... itd




GregWatson

Kim jest w końcu DYZMA?

to: 80tamalfa, comratu, LARYSA, Dyzma - szeroki wybór. A co na to DYZMA czy kto on tam jest?
Trochę tego i trochę tamtego też.

malg


GregWatson

Na to wygląda. Napisałem do niego maila.
Trochę tego i trochę tamtego też.

amati74

Cytat: GregWatson w Kwiecień 04, 2018, 17:21
Na to wygląda. Napisałem do niego maila.
A gdzie jest problem z tym Dyzma? Jakiś szpieg z krainy deszczoscow?