Jaki gramofon ?

Zaczęty przez Magreeltoreel, Luty 28, 2016, 17:38

Poprzedni wątek - Następny wątek

vasa

#1375
A jeżeli nie ma regulacji azymutu to można Denona 110 rozważyć.
A można zapolować na AT OC3 Czasami można kupić za grosze.
🚬🥃
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Magreeltoreel

#1376
Nie wiem czy ma regulacje jeszcze tego nie znalazłem u podstawy są jakieś małe regulacyjne śrubki hmm.
W moim egzemplarzu siedzi headshell TP 68 jak poniżej.

http://www.ebay.ca/itm/361232359103?rmvSB=true

A poniżej jest info o tym ramieniu ale nie ma nic o azymucie :(

Ein weiterer Sprößling der TP 16 Familie, der TP 16 Mk. IV, zu finden z. B. auf dem TD 320 von 1986 bis 1988.

Eff. Masse 12,5g, eff. Länge 232 mm, Überhang 16,4 mm, Kröpfung 23°, Headshell TP 68

http://www.thorens-info.de/html/tonarme.html#AS

Zrobię kilka zdjęć przy lepszym świetle.
Życie jest zbyt krótkie na nudne hi-fi

frywolny trucht

Tak, to TP 68 ( TP 63 był składany z ramieniem Mk3- można zgłupieć od tych wariiantów) i bardzo dobrze, bo z okazji śrubki jak na zdjęciu pozwala na regulację azymutu.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Magreeltoreel

Koledzy proponujcie co zamówić ale z umiarem muszę się naumieć ustawiania więc co mogę na początek?
Potem będzie środek i koniec czyli sprzedaż jak mnie zezłości ale kto wie może się przekonam do czarnych krążków tak jak do taśmy hahaha  ;D
Życie jest zbyt krótkie na nudne hi-fi

frywolny trucht

https://picclick.com/Nos-Vintage-Thorens-Tp-16-Tonearm-With-Schopper-361462318779.html
Tutaj trzeba szukać, pod kołnierzem śrubki/śrubek do VTA. Kolegi się wstydzom  ;)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Magreeltoreel

Dzięki frywolny trucht to jest to podniosłem i ujrzałem :o dwie śrubki więc zdjęcia nie muszę robić co dalej?
Życie jest zbyt krótkie na nudne hi-fi

frywolny trucht

Dobór wkładki. Ogólnie Pro-Ject stara się być neutralny, ramię "ze sprężynką" ma tendencję do dopalenia środka i dołu ( ale czy to konkretnie ramię też tak ma?), gdyby szukać neutralności pewnie coś z Audio Technica. AT95E jest normalnie rekomendowaną wkładką na dobry początek. Kosztuje 150 zł, złamanie igły wiele nie boli, a po tym co pokazała u mnie na innym ramieniu "ze sprężynką"- szał :) Do tego to igła eliptyczna o stosunkowo małym nacisku, więc ekologiczna dla winyli .To byłby też ciekawy wskaźnik dla nas, co ci poradzić dalej, gdy opiszesz, że tego i tego ci brak. Na dziś nie wiemy jakiego efektu szukasz, producenci nieco różnią się "firmowym graniem", pewne efekty można uzyskać przez zmainę igły na ostrzejszą, na zmianę typu wkładki- z MM na MC i tak dalej. Na dziś jestem pełen obaw w rzucaniu hasłem kup tę wkładkę za tysiaka. Będziesz zadowolony. A co jak nie? Musisz pograć na czymś w miarę popularnym, wtedy popatrzysz sobie np. na ten wątek:
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=1270.0 lub:
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=387.0 lub gdzieś w internetach, możesz szukać na zasadzie analogii, że skoro ta gra jaśniej niż Twoja to ja musze ją spróbować.
Kłopot tylko polega na tym, że mój gramofon też gra inaczej niż Twój. Spodziewam się, że jaśniej, analityczniej. Czyli w czornej dupie jesteśmy z bezkrytycznym doradzaniem co masz kupić. Nawet jak znajdziesz kogoś kto ma taki sam gramofon, pre, wzmak i kolumny to może wam się podobać co innego.

Zasugerowłem AT 440MLa, bo we wkładce drogi jest szlif, a ona ma ostrzejszy niż zwykły eliptyk. Ortofon za podobne cuda każe sobie płacić więcej.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

cafedelmar

Tak przy okazji zapytam, czy warto zamienić AT95E na AT100E? co zyskam a co stracę na takiej zamienie?
Denon PMA720AE, Quadrale QLX, HECO Music Style 900 , Fonica GS464, Pioneer PLX500, PioneerDV420V, Technics SL-PG340A, Sony STR DE545

Magreeltoreel

Cytat: frywolny trucht w Kwiecień 25, 2017, 10:05Dobór wkładki. Ogólnie Pro-Ject stara się być neutralny, ramię "ze sprężynką" ma tendencję do dopalenia środka i dołu ( ale czy to konkretnie ramię też tak ma?), gdyby szukać neutralności pewnie coś z Audio Technica. AT95E jest normalnie rekomendowaną wkładką na dobry początek. Kosztuje 150 zł, złamanie igły wiele nie boli, a po tym co pokazała u mnie na innym ramieniu "ze sprężynką"- szał :) Do tego to igła eliptyczna o stosunkowo małym nacisku, więc ekologiczna dla winyli .To byłby też ciekawy wskaźnik dla nas, co ci poradzić dalej, gdy opiszesz, że tego i tego ci brak. Na dziś nie wiemy jakiego efektu szukasz, producenci nieco różnią się "firmowym graniem", pewne efekty można uzyskać przez zmainę igły na ostrzejszą, na zmianę typu wkładki- z MM na MC i tak dalej. Na dziś jestem pełen obaw w rzucaniu hasłem kup tę wkładkę za tysiaka. Będziesz zadowolony. A co jak nie? Musisz pograć na czymś w miarę popularnym, wtedy popatrzysz sobie np. na ten wątek:
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=1270.0 lub:
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=387.0 lub gdzieś w internetach, możesz szukać na zasadzie analogii, że skoro ta gra jaśniej niż Twoja to ja musze ją spróbować.
Kłopot tylko polega na tym, że mój gramofon też gra inaczej niż Twój. Spodziewam się, że jaśniej, analityczniej. Czyli w czornej dupie jesteśmy z bezkrytycznym doradzaniem co masz kupić. Nawet jak znajdziesz kogoś kto ma taki sam gramofon, pre, wzmak i kolumny to może wam się podobać co innego.

Zasugerowłem AT 440MLa, bo we wkładce drogi jest szlif, a ona ma ostrzejszy niż zwykły eliptyk. Ortofon za podobne cuda każe sobie płacić więcej.

Dziękuję bardzo za wszystkie informacje i porady, zrobię tak jak kolega sugeruje jak ma się na początku coś zepsuć to niech to będzie coś tańszego, jak wszystko zamontuję nie omieszkam napisać i podzielić się odczuciami, jeszcze raz dziękuję frywolnemu i raz jeszcze kolegom za pomoc i cenne wskazówki.Teraz szukanie i zakup :)
Życie jest zbyt krótkie na nudne hi-fi

frywolny trucht

AT 95E:
Typ wkładki VM Dual Magnet
Pasmo przenoszenia 20 - 20 000 Hz
Separacja kanałów 20 dB
Równowaga kanałów 2 dB
Pionowy kąt śledzenia 20°
Znamionowa impedancja obciążenia 47 kΩ
Induktancja cewki 400 mH
Napięcie wyjściowe 4 mV
Kształt igły Eliptyczny
Wspornik Rurka aluminiowa

AT100E:
Typ wkładki
VM Dual Magnet
Pasmo przenoszenia 20 - 20 000 Hz
Separacja kanałów 27 dB (1 kHz)
Równowaga kanałów 1,5 dB (1 kHz)
Pionowy kąt śledzenia 23°
Znamionowa impedancja obciążenia 47 kΩ
Napięcie wyjściowe 4,5 mV
Kształt igły Eliptyczny
Wspornik Nie

Z racji, że AT100E już nie jest oferowana u producenta, zerżnąlem dane z tej strony: http://www.tophifi.pl/gramofony/wkladki-gramofonowe/audio-technica-at100e.html i ewidentnie przy wsporniku stoi NIE  ;D Hmm, tip wisi w powietrzu najwyraźniej.
W obu wkładkach jest ten sam szlif, natomiast bebechy body różnią się elektrycznie. Wychodzi z nich ciut głośnejsza A100E, lepsza separacja kanałów, czyli lepsza stereofonia i to akurat słychać, ale czy warto, mając 95 rzucać się na 100? Nie. Moim zdaniem nie.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

I jeszcze fajne, łopatologiczne wyjaśnienie ( legenda do powyższej tabelki) o co idzie walka w temacie szlifów na przykładzie AT:
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Drizzt

Naczytałem się forum :) Czy do ramienia Acos/R200 teoretycznie nadają się wszystkie poniższe wkładki czy też któraś z nich nie jest wskazana?

AT120E
AT440 MLB
Nagaoka MP-110
Shelter 201
Denon DL110
Goldring 2200

Dane ramienia w linku i jotpegu :

https://www.vinylengine.com/library/rega/r200.shtml

frywolny trucht

#1387
No więc tak. Z danych technicznych ramienia brakuje najważniejszej. Masy efektywnej ramienia, która określa uniwersalność względem wkładek gramofonowych. Znalazłem, że R 200 ma m.e. 15g czyli jest to lekkie ramię:
https://www.vinylengine.com/library/rega/r200.shtml Teoretycznie Luxman gmerał tylko przy antyskatingu, więc ta masa zapewne została. A to oznacza, że musisz polubić się z wkładkami podatnymi. Minimum o wartości 15 ( lepiej więcej). Ale nie ma strachu. Masz w zasięgu pewnie 90% wkładek, przy czym odpadnie miejscowy przebój Denon 103R od pana Jukiego.

Najsmaczniejszym kąskiem wydaje się Denon DL 110. Wysokopozioma wkładka MC. I od razu w danych technicznych lecimy z zakresem częstotliwości do 45 kHz gdy reszta stawki kończy na ok.20 kHz, pod względem podatności powinno być OK, ale ze względu na dziurkę PHONO MM w Twoim Pionku bym ją pominął. Ona ma poziom wyjściowy 1,6 mV podczas gdy Goldringi 2... w okolicach 6mV. To bardzo duża różnica głośności i wrażenia dynamiki. Co innego gdybyś wziął pre z regulowanym gain-em. Shelter wymiarowo to kopia Sumiko Pearl- wielkie krowiszcze. Mogą być jajka ze złapaniem VTA. Pytanie jak grubą masz matę?

Tak różne są wysokości wkładek. Na zdjęciu najwyższa jest wkładka Philipsa, ale Sumiko jest tak samo wysoka:

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Drizzt

Z tego co widzę w linku to ramię ma 16g masy efektywnej. A gramofon właśnie przyszedł. Opakowany pancernie więc jest szansa, że przeżył transport bezboleśnie. Zabieram się za rozpakowywanie.

A ta wkładka Denona chyba ciekawa w swojej cenie. Czy dam radę przeżyć miesiąc z nią i dziurką Pioneera przed zakupem LAR-a czy będzie tak cicho, że nic nie usłyszę?

frywolny trucht

Dasz radę jeśli nie wystawisz do turnieju z cyfrą. Dziurka sporo zdegraduje, ale słychać będzie. Nic nie wybuchnie. Po prostu będzie ciszej i bez pałeru w porównaniu z cyfrą.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Drizzt

#1390
Żadnych pojedynków z cyfrą, na pewno nie na tym etapie. W ogóle zadanie jest takie, że ma być inaczej i dawać radochę. Pojedynki raczej sobie daruję, chyba że zagra nie tylko inaczej ale i bosko, wtedy napiszę :)

Widzę też, że Audio Technica, która szła na pierwszy montaż w tym Luxmanie miała 2.7mV więc też nie jakoś dużo więcej niż ten Denon.

A czy te krowiaste rozmiary Sheltera w czymś przeszkadzają poza tym, że są krowiaste? Miałem wcześniej przed 2M Red wkładkę Sumiko Black Pearl na Pro-ject'cie. Body jest chyba takie samo i nie było jakichś problemów. A potem pani od sprzątania połamała igłę i się skończyło ;D

Mata jest gumowa, chyba oryginalna. Nie wiem czy jeszcze mam coś na to kłaść?

Drizzt

Po przeanalizowaniu wszystkich za i przeciw będzie Nagaoka MP-110. Jutro powinienem ją mieć. Miałem obawy o podawaną przez producenta trwałość igły ale podobno są one tak samo trwałe jak inne, a te informacje o trwałości rzędu 150-200 godzin do końca nie wiadomo z czego wynikają.

Kwestia docisku płyty. Oryginalnie chyba ten gramofon docisku nie miał. Pytanie czy przy direct drive mogę używać jakiegoś lekkiego, powiedzmy 300g nacisku czy szkoda napędu na takie zabawy?

frywolny trucht

To ramię nie ma ( przynajmniej z poziomu instrukcji obsługi) regulacji VTA. W tym momencie może się zdarzyć, że założenie, chyba najwyższej produkowanej wkładki, spowoduje słyszalne odstępstwa w balansie tonalnym. Hm, jak to leciało? Jak VTA jest za wysoki-e balans przesuwa się w górę, jest więcej wysokich, jak VTA jest za niskie- balans przesuwa się w dół. Do głosu dochodzą tony niskie. Z Nagaoką nie miałem do czynienia, ale czytałem o tych 150-200 godzinach i zachodziłem w głowę, skoro najmniej trwały, diamentowy szlif sferyczny Made in PRL w MF 100 miał wg producenta wytrzymać 300 godzin  :o Doszliśmy kiedyś do wniosku, że Nagaoka sugeruje po 200 godzinach pierwsze, słyszalne symptomy zużycia, a grać można dłużej, ale to i tak śmieszne, że rozpędza się minimum 50 godzin, łapie optimum na 100 godzinach, a potem już się tylko zużywa :)
Trudno w to uwierzyć. Ludzie jakoś nie wyrzucają ich po 200 godzinach.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

tomasz_pianista

Jak to? Przecież wszystkie używane wkładki z allegro mają 50 godzin, w skrajnych przypadkach 200 godzin. Nawet jak wkładka jest z lat 80'...

Heh.
Grupa ratowania poziomu.

Drizzt

#1394
To ramię ma regulację VTA na śrubce. Wczoraj udało mi się je nawet całkiem wyjąć z mocowania, po odkręceniu właśnie tej śrubki. Także regulacja VTA jak najbardziej jest. Przy okazji udało mi się obejrzeć kabelki w ramieniu. Nie były wymieniane ale podobno trzymają parametry.

Z tymi 200 godzinami to naprawdę dziwaczne. Przecież wkładka zaczyna się już zużywać po odsłuchaniu 1 płyty, więc mogli równie dobrze napisać o 1 zamiast 200 godzinach. Kupy się to nie trzyma. Wiem z dobrego źródła, że te wkładki są używane całkiem normalnie, jak inne.

MP-110 to nie jest najwyższa produkowana wkładka Nagaoki! Jest to zaledwie drugi model od dołu, a wyżej są jeszcze cztery :) Ale podobno 110 już gra fajnie.

Nawiasem mówiąc AT440 już są tylko zapasy magazynowe, wchodzi teraz na jej miejsce sporo droższy model AT540.

To jak z tym dociskiem - mogę zastosować?

Edit: już rozumiem o co chodziło z tym najwyższym modelem ;)

frywolny trucht

#1395
Cytat: drizzt w Kwiecień 28, 2017, 09:23To ramię ma regulację VTA na śrubce

Możesz wrzucić zdjęcie?

Cytat: drizzt w Kwiecień 28, 2017, 09:23MP-110 to nie jest najwyższa produkowana wkładka Nagaoki

Chodziło mi o fizyczną wysokość wkładki. Ale skoro masz regulację VTA- problemu nie ma. Może być i Shelter.

Cytat: drizzt w Kwiecień 28, 2017, 09:23To jak z tym dociskiem - mogę zastosować?

Ryzyk, fizyk :) W jakiej intencji i o jakiej masie?


ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Drizzt

Zdjęcie mogę wrzucić po robocie, nie cyknąłem niestety.

Docisk w intencji, żeby płyty nie wpadały w mikro wibracje od silnika, a krzywe się może lekko prostowały pod naciskiem? Tak kombinuję. Ten docisk Acoustic Solid, który mi zaproponowano waży prawie 300g.

Drizzt

Zastanawiam się czy w Luxmanie jest pierwsze czy drugie ramię z tego linka:

https://www.vinylengine.com/a-guide-rega-tonearms.shtml

Do tej pory pisaliśmy o drugim, Rega R200, ale nie wiem czy jednak nie jest to to starsze, opisane w linku jako Acos/Rega. Piszą, że było ono montowane jako OEM w niezliczonych gramofonach z lat 70'tych, natomiast R200 już było robione pod specyfikację Regi.

Nie ma to w sumie wielkiego znaczenia, bo podają takie same dane:

Effective length: 237mm
Overhang: 15mm

Czyli dla obu wychodzi Mounting distance: 222mm.

Nie wiem tylko czy to starsze też ma masę efektywną 16g bo tego nie podają.

frywolny trucht

Cytat: drizzt w Kwiecień 28, 2017, 12:00Zastanawiam się czy w Luxmanie jest pierwsze czy drugie ramię z tego linka:https://www.vinylengine.com/a-guide-rega-tonearms.shtml

Na grafice ani jedno, ani drugie nie jest Twoją wersją. Albo jest błąd, albo Luxman zamówił tylko dla siebie wersję z innym antyskatingiem i ramię nie zmieściło się w ramach kooperacji Rega- Acos. Pomimo braku danych co do m.e. ramienia w PD 282- nie spodziewam się rewolucji.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Co do docisków mam na dziś mieszane uczucia. Niby 300g dla PD 282 ( mógłbyś zważyć talerz?) to powinien być Pikuś ale z drugiej strony on ma 40 lat i zalecałbym ostrożność, przesadną wręcz delikatność. Bo jak Direct Drive yebnie to gramiak do śmieci. Co najwyżej ramię zdemontujesz i złożysz nowy gramofon. Paskowy.


p.s.1. A spytaj poprzedniego właściciela czy coś kombinował?

p.s.2. A tak w ogóle to gramofon zasługuje na osobny wątek :)

p.s.3. Pewnym testem na sprawność układu łożysko/silnik może być właśnie docisk. Jak rozumiem gramofon nie ma stabilizacji obrotów, to znaczy, że jak ustawisz obroty na pusto  masz 33,3, jak puścisz muzykę ( igła w rowku) to tarcie może nieco obniżyć obroty, a położenie docisku ( gruba szklanka do whisky, do góry dnem + telefon z aplikacją do pomiaru obrotów) powinno swoje dołożyć. Jeżeli dla obciążenia 300-400 g obroty 33,3 spadną do poniżej 30- nie ryzykowałbym. Zabawa nie ma sensu gdy gramofon ma elektroniczną stabilizację obrotów.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93