Dedykowane wkładki MONO

Zaczęty przez pmcomp, Luty 05, 2015, 17:11

Poprzedni wątek - Następny wątek

kangie

Przez 8h sluchalem jak gra Miyajima MONO na Audiofilu w porownaniu do stereo tego samego producenta.
Mialem w lapkach mono od Ortofona. Powiem tak, jak ma sie pokazna kolekcje plyt mono, to warto postawic drugie ramie i podwiesic chociazby najtanszego Ortofona. Jesli jednak plyt mamy malo, to to nie ma sensu. Taki Szczur V15 Type III z oryginalna igla gra mono tak, ze kapcie spadaja.

GregWatson

Jasne, że tu specjalnie nie ma się co pchać po te wkładki ze średnich czy też z górnych zakresów cenowych ale tak dla przyzwoitości przy wymiennych headshellach można przy kilku czy kilkunastu płytach mono już jakieś doświadczenia czynić.

A ktoś s słuchał Denon DL-102 ? a może coś nowszego z Grado ?
Trochę tego i trochę tamtego też.

frywolny trucht

Ale do winyli mono? Do szelaków najtańsza opcja to AT 95 E plus igła ATN 95 ES 78.
http://wamataudio.pl/igla-audiotechnica-atn-95-e-3.html
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

GregWatson

Tak, tak chodzi dokładnie o winyle mono bo też wcześniej zauważyłem że potrafią je jakoś podpiąć pod szelaki a to już inna bajka.
Trochę tego i trochę tamtego też.

frywolny trucht

REGA RB 78 - uwaga, ma dwa piny.

Output: 6.8 - 7.2mV
Stylus: 78 profile
Fixing: Standard, two screws
Coils: High spec parallel wound coils
Colour: Black
Tracking Pressure 1.75g
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

absolute magnitude


GregWatson

O! i coś nowego chyba:

Audio Technica VM670SP wkładka gramofonowa MONO

http://allegro.pl/audio-technica-vm670sp-wkladka-gramofonowa-mono-i6813060344.html




Trochę tego i trochę tamtego też.

bat73

#32
Jako zaciekły monofonista muszę się odezwać 😜
Ponieważ mam dość spory zbiór płyt mono postanowiłem skompletować pełen tor mono.
Pisałem o tym kilkukrotnie w różnych miejscach więc się powtarzam. Na moim Garrardzie 401 mam 2 ramiona. Jedno z nich SME 3012 ma zamontowanego Ortofona SPU Mono preamp to 1/2 nudy. Dalej monofoniczna wersja Arioso od Feliks Audio a gra pojedyncza kolumna na sonido 175. Nie ma obaw że dźwięk wydobywa się z jednego punktu. Gra to dosyć "przestrzenie". Myślę że to kwestia odbić dźwięku. Przez prawie 2 lata słuchałem niemal wyłącznie mono. Jazz z lat 50 60 jest szeroko dostępny i moim zdaniem najlepiej brzmi z tych tłoczeń. Trzeba rozróżnić płyty mono stare od współcześnie tłoczonych. Nowe mają rowki jak płyty stereo więc wkładki typu spu mono mają trochę zbyt grubą igłę (25 um). Poza tym cześć wkładek mono to tak naprawdę wkładki stereo z cewkami spiętymi tak by dawać sygnał mono. To trochę bez sensu bo ten sam efekt uzyskujemy przyciskiem mono w preampie i na to też trzeba zwrócić uwagę. Chodzi o to żeby wkładka w ogóle nie czytała pionowej skladowej rowka. Tylko wtedy ma sens Wkładka mono. Dzięki temu płyty które są zbyt zryte do odtwarzania stereo brzmią bardzo dobrze w mono.
Rzecz jasna przy jazzie z lat 50 nie oczekujmy krystalicznej góry i przejrzystości trzecich planów oraz konturowego basu z czarnego tła. Tu muzyka jest gdzieś indziej. Bliżej środka.

GregWatson

Jakie jest Wasze doświadczenie w zakresie wkładek mono? Co tam u Was gra i co ewentualnie polecacie? Stare typu Denon DL102 czy coś z nowości Ortofona, Denon i innego jakiegoś szczura?
Przymierzam się do zakupu bo płyt zaczyna przybywać a różnice w odsłuchu ponoć są spore między wkładkami mono a stereo.
Trochę tego i trochę tamtego też.

Kangie

Widzę, że tutaj też ciekawy wątek o mono. Jakby to połączyć, to kawałek wiedzy o mono będzie.

http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=2924.0

GregWatson

Jak najbardziej. One oba się uzupełniają w jakimś stopniu.
Trochę tego i trochę tamtego też.

bat73

Ja wychodzę z założenia że jeżeli słuchać płyt mono to w sposób do jakiego były przystosowane.
czyli na wkładkach "starego" typu : Denon 102 Ortofon CG 25 czy SPU Mono.
Brzmienie jest naprawdę wciągające a poziom zakłóceń spowodowany zużyciem płyty akceptowalny a czasem zaskakująco niewielki.
Oczywiście mówię o płytach z epoki czyli wg cytowanego artykułu wytłoczonych przed 1970 rokiem

GregWatson

U Jukiego widzę najtańsze są Denonki DL-102. Słyszałem o nich bardzo dużo pozytywnych opinii. Co prawda nie wiem jak gra pozostała liga wkładek mono bo jakoś mało jest wspomnień o tych wkładkach. Może ktoś coś...
Trochę tego i trochę tamtego też.

tomasz_pianista

Myślę, że możesz posłuchać rad Bat'a:) z tego co pamiętam od wielu lat ma drugie ramię pod mono i kolekcje jazzu, której mu zazdroszczę:)
Grupa ratowania poziomu.

GregWatson

Dzięki za podpowiedzi w tej kwestii są one istotne o tyle, że są to dosyć rzadkie wkładki i nie często słuchne i spotkać w miarę rzetelną opinie to dosyć może nie tyle co trudne o ile mało spotykane.
Trochę tego i trochę tamtego też.

bat73

Trudno komuś coś wiarygodnie doradzić . Głównie ze względu na różne oczekiwania. Ja rozważałem tylko czy kupić Ortofona CG 25 czy SPU Mono. Zdecydowałem się na tę drugą wkładkę na postawie opinii z internetu głoszącej że Cg25 lepiej sobie radzi z bardziej zniszczonymi płytami ale za to SPU Mono lepiej odtwarza te mniej zniszczone.
Nie żałuję decyzji. Natomiast chciałbym jeszcze raz podkreślić że stare płyty mono (odtwarzane na wkładce mono w moim przypadku SPU Mono) nie grają lepiej w sensie bezwzględnej jakości dźwięku. Można nawet stwierdzić że jest przeciwnie. Pasmo jest mocno ograniczone od góry. Góra raczej wycofana, dół bez jakiejś wyrazistej kontroli, ale jednak jest w tym dźwięku coś co ja przedkładam nad dzisiejsze edycje, nawet te mono (to w ogóle dla mnie dziwadło - czeszą toto cyfrowo a potem miksują do jednego kanału żeby było vintage, ale tłoczą rowek jak do stereo). Ten dźwięk wciąga. W bonusie masz ograniczenie zakłóceń wynikającychc ze zużycia płyty - trzasków, szumów, etc. Oczywiście nie do zera ale do akceptowalnego poziomu a czasem można się przyjemnie zaskoczyć.
Jeżeli ma się konkretną kolekcję płyt mono z epoki to warto zainwestować w system do ich "naturalnego" odtwarzania.
Myślę że trzeba tu jednak mieć drugie ramię bo przekładanie headshella to chyba zbyt upierdliwa zabawa

GregWatson

Mam Właśnie gramofon z dwoma ramionami i planuję na stałe umiejscowić taką wkładkę.
Trochę tego i trochę tamtego też.

bat73

Jeżeli masz do tego jakąś w miarę liczną kolekcję płyt mono to moim zdaniem będzie to lepsze rozwiązanie niż para wkładek stereo choć i tu można by znaleźć  jakieś sensowne uzasadnienie typu MC LO z ostrym szlifem kontra MM albo Denon 103.
Jednak wkładka mono to inny świat. Naprawdę inny. U mnie jest to w miarę ostro rozgraniczone.
Stereo MC LO z ostrym szlifem do klasyki. Mono do starego jazzu. Oczywiście mam trochę mono klasyki jak i stereo jazzu ale to raczej margines tego czego słucham.

bat73

Z własnego doświadczenia mogę polecić Ortofona SPU Mono lecz jeśli taki wydatek może Ci się wydawać nieuzasadniony to kupiłbym Denona 102. Tej wkładki nie słuchałem ale opinie ma bardzo dobre, natomiast wydawanie pieniędzy na wkładki mono z fikuśnymi szlifami to wg nieporozumienie. Chyba że ktoś ma na celu odtwarzanie wyłącznie nowych tłoczeń mono czego ja nie rozumiem, ale to tylko moja opinia...

GregWatson

Dzięki bat73 za podzielenie się swoją wiedzą w tym zakresie, to sporo wnosi do moich rozpatrywań w tej kwestii. Mono to jednak inna muzyka i na dłuższą metę nie da rady ją odsłuchiwać w oparciu o wkładki stereo.
Trochę tego i trochę tamtego też.

GP412

Do płyt mono z epoki wkładka mono z epoki.Ma bardzo dobre opinie i bardzo mądrą i przemyślaną konstrukcję eliminującą wady wspornika (dla takiej konstrukcji obojętne jest z czego jest wspornik).Taki "chromowany Cadillac".Albo inaczej taki NEUMANN DST w wersji MOVING IRON.Poczytaj o niej bo warto to GENERAL ELECTRIC RPX.
Lubię gramofony..i kukam w wkładeczki

GregWatson

No i jest taka dostępna ale jej nie tykałem bo nie znam historii. Jakoś tak mało znana - dla mnie. A jak to może się mieć do DL-102?
Trochę tego i trochę tamtego też.

GP412

#47
Hmm wkładki GENERAL ELECTRIC to nie są mało znane wkładki :) :)
Zwróć uwagę że w tych wkładkach ostrze igły ! porusza się pomiędzy nabiegunnikami cewek bez pośrednictwa wspornika (kuknij na pierwsze zdjęcie w poście powyżej).Co zapewnia "szybkosć" wkładki i brak "zakolorowań-zniekształceń" od ugięć wspornika (każdy się ugina).
DENON DL-102 to kopia FAIRCHILDA 225 (sam pomysł i patent z 1942 r. bodajże).
Zwróć uwagę gdzie masz w DENONIE ostrze igły a gdzie cewkę.A wspornik w DL-102 nie jest wysublimowany tylko aluminiowy do tego rurka a nie zwężany.Do tego bardzo wysoka jak na wkładkę MC rezystancja cewki.Ale..trudno wyrokować bo gusty są różne i jednemu będzie pasował taki przekaz a drugiemu zupełnie inny.Od strony technicznej wkładka GE RPX jest lepsza (ma też stosunkowo niską indukcyjność-jak na wkładkę MI-co jest bardzo ważne).
Lubię gramofony..i kukam w wkładeczki

Kangie

Cytat: GP412 w Styczeń 21, 2020, 13:41Poczytaj o niej bo warto to GENERAL ELECTRIC RPX.
GP412, jakie ramię wypada wybrać do tej konkretnej wkładki w sensie masy efektywnej, konstrukcji, długości efektywnej itp.?

Dzięki za podzielenie się informację. Nie znałem tej wkładki wcześniej.

miniabyr

#49
Cytat: bat73 w Styczeń 17, 2020, 22:18Ja wychodzę z założenia że jeżeli słuchać płyt mono to w sposób do jakiego były przystosowane.
Bat jestemo samego zdania co ty. Obecnie produkowane płyty w mono są trochę atrapa tych z epoki . Ja nie zdecydowałem się na tor mono ze względu na brak właśnie płyt z epoki. Miałem ich  sporo ,ale dawno, dawno temu zachłysnąłem się kompaktem -jak zapewne spora część melomanów - i płyty zostały oddane lub sprzedane.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !