Ortofon Rohmann

Zaczęty przez MAC, Wrzesień 03, 2017, 19:05

Poprzedni wątek - Następny wątek

Therion

HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Piterski

Nie no to, to już jest jakieś nieporozumienie ??? Sztukowany wspornik :-\
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

malg

nie zdecydowałem sie  ::)
wkładka nadal ma tego samego właściciela

Therion

Gość sprzedaje za 800euro. It was the last batch that Ortofon manufactured in 2012.

Zauważcie, że już nie ma na nim numerów seryjnych i brak drewnianego puzderka.

https://www.stereo.net.au/forums/topic/255010-fs-ortofon-rohmann-cartridge/
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

LampowY

Jedna z moich jest w takim opakowaniu ale ma numery.

cdt

Moja też jest w takim pudełku .

Therion

Niemieckie Requiem Brahmsa. Bardzo je lubię, więc gdy się skończyło (2LP) postanowiłem posłuchać ponownie, ale żeby nie było tak samo, to zmieniłem wkładkę z 103R na Rohmanna. Hmm... Ale różnica :) Trudno będzie opisać słowami, ale... 103R - ciemny pokój (mimo włączonych świateł), brzmi jak ma brzmieć, ale raczej jedna substancja dźwiękowa. Zmiana na Rohmanna i nagle pokój staje się jasny, słychać plany, jakiś oddech pomiędzy chórem a orkiestrą i muzykami w orkiestrze.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

malg

to mam załować że nie kupiłem ? :o

Therion

może za jakiś czas, jak zmienisz sprzęt, daj mu jeszcze raz szansę. Być może w tym zestawieniu nie miał szansy pokazania na co go stać. I nie to, że masz zły sprzęt - nie zgrał się. Tak bywa.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Piterski

Cytat: Therion w Październik 08, 2018, 21:27ale... 103R - ciemny pokój (mimo włączonych świateł), brzmi jak ma brzmieć, ale raczej jedna substancja dźwiękowa. Zmiana na Rohmanna i nagle pokój staje się jasny, słychać plany, jakiś oddech pomiędzy chórem a orkiestrą i muzykami w orkiestrze.
Krótko miałem 103R ale właśnie Rohmanek zagrał tak jak piszesz, zachował to nasycenie ale się otworzył.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Piterski

Wkładka do mnie wróciła, a ja dostałem mój nowy gramofon Pioneera.
Pomyślałem sobie, ... co ma leżeć w pudełku zawieszę ją na chwilę na lekkim węglowym ramieniu.
W sumie mezalians jak cholera ale co mi zależy spróbować. No i spróbowałem.
Zagrało to nie najgorzej ale to nie było jeszcze to co na ciężkim ramieniu S z Nagaoką.

No to zacząłem się bawić tłumieniem olejowym, które mocniej tłumi ruchy pionowe ramienia, a nieznacznie te w poziomie.
Wkładka zaczęła grać tak, że aż się zdziwiłem :o

Postanowiłem spróbować porównać ja z Dynavectorem na tam samym ramieniu i w tym celu pożyczyłem drugie takie samo ramie węglowe.
W ten sposób zamieniam je jak headshelle i tylko ustawiam właściwy nacisk, zazwyczaj ten zalecany przez producenta.

Zrobiło się jeszcze ciekawiej i po kilku porównaniach wkładek spróbowałem zejść z naciskiem w dół w pobliże dolnego zalecanego zakresu, a dołożyłem mocniejsze tłumienie.
Na razie porównania robiłem na jednym utworze wokalno gitarowym ale efekt jest taki, że kroi się sesja porównawcza z większym materiałem i chyba trzeba będzie pisać suplement to moich recenzji :-X
Na razie zaczynam się bardzo, ale to bardzo poważnie zastanawiać nad pozostawieniem Rohmana w moim systemie, a rozstać się ewentualnie z Dynavectorem.
Może jeśli nie od razu to po sprzedaży Micro Seiki nie będę potrzebował dwóch wkładek. Szczególnie jeśli ta jedna pokazała swoje prawdziwe oblicze i blask jakiego się po niej nie spodziewałem.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

Cytat: Piterski w Październik 31, 2018, 23:33zaczynam się bardzo, ale to bardzo poważnie zastanawiać
Wszystko rozumiem. Rozterki, wahania, testy i rozstania.
Tylko po jakiego grzyba zmniejszasz nacisk?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

Cytat: vasa w Listopad 01, 2018, 00:09Tylko po jakiego grzyba zmniejszasz nacisk?
Nacisk można zmieniać w zakresie przewidzianym przez producenta od 2,2 do 2,7 grama. Zakładam, że ma to zapewnić lepsze prowadzenie igły w rowku. Żeby uzyskać większy oddech i rozdzielczość staram się jej tak nie dusić i zmniejszam nacisk w dopuszczalnym zakresie.
Jakie to rodzi niebezpieczeństwo, pewnie takie że igła może być wybijana z rowka ale w tym ramieniu prowadzenie i trzymanie igły w rowku załatwiasz tłumieniem o którym pisałem.

Jeśli coś Cię niepokoi pisz może steruje na jakaś mieliznę i jeszcze jej nie zauważyłem.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

malg

Ponieważ to ramie ma duzo wieksze tłumienie pionowe niz poprzeczne to powoduje zmniejszenie głownie  amplitudy rezonansowej pionowej
dlatego  siłę nacisku można moim zdaniem zmniejszyc jeszcze o 10-15% (ale tez bez przesady) i to nie powinno spowodować wyskoku igły z rowka
a przy tym polepszyc warunki dynamiki  w płaszczyżnie poprzecznej, czyli warunki  odtwarzania rowka przez igłę ( poszerzyć zakres czestotliwości i zmniejszyć zniekszałcenia pochodzace od rezonansu)

Piterski

Cytat: malg w Listopad 01, 2018, 18:52to nie powinno spowodować wyskoku igły z rowka
a przy tym polepszyc warunki dynamiki  w płaszczyżnie poprzecznej, czyli warunki  odtwarzania rowka przez igłę
Bardzo dobrze Grzesiu ująłeś to co usłyszałem :). Ta precyzja niesie za sobą większy oddech i zróżnicowanie wybrzmień instrumentów.

To właśnie z powodu tego ramienia kupiłem ten gramofon i to dopiero jak się z nim zetknąłem i przekonałem co potrafi zdziałać.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Alexander

Byłbym ostrożny ze zmniejszaniem nacisku poniżej zalecanego, spowoduje to zmianę kąta pod jakim igła pracuje w rowku i zamiast oczekiwanego szerokiego kontaktu z rowkiem uzyskamy wąski odcineczek czytający nam muzykę  :(
Przy poprawnie ustawionej wysokości i równoległości osi ramienia do powierzchni płyty dla zalecanego nacisku tracking angle wynosi w przypadku Rohmanna 20 stopni. Zakres regulacji siły nacisku pozwala delikatnie korygować vta żeby te optymalne 20  stopni uzyskać.

vasa

Cytat: Piterski w Listopad 01, 2018, 00:47Jeśli coś Cię niepokoi pisz
Fizyka mnie trochę niepokoi.
Jeżeli zmniejszysz nacisk to w pewnym momencie dojdzie do sytuacji że igła zacznie się odrywać od ścianek rowka. I wcale nie musi przeskakiwać.
Pojęcia nie mam kiedy to się może zdarzyć ale przy zmniejszaniu nacisku w końcu z pewnością nastąpi.
A takie coś niszczy zarówno dźwięk jak płytę i igłę :'(
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

malg

@vasa:
racja, dlatego napisałem ze nie należy przesadzać

malg


@aleksander:
może tak być,
tylko nie wiemy na pewno, czy przy sile nacisku zalecanej, i ustawionym VTA  kąt się zgadza z zalecanym
więc Piotrek postanowił poeksperymentować i wychodzi mu że przy zmniejszeniu nacisku gra mu lepiej


Alexander

Zakładam, że przy wkładce tej klasy Ortofon się przyłożył do pracy, a lepszy odsłuchowo wynik Piterskiego, to
kwestia osobistych preferencji, a jak wiadomo de gustibus non est disputandum

vasa

Cytat: Alexander w Listopad 01, 2018, 22:12a jak wiadomo de gustibus non est disputandum
A z tym akurat kompletnie się nie zgadzam  >:(
Nie mam najmniejszej ochoty akceptować gustów na poziomie np. Martyniuka.
Chyba że przetłumaczymy niezupełnie zgodnie ze słownikiem i wyjdzie nam: Nie ma sensu dyskutować z głupcem!
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Alexander

No i wcale się nie musisz zgadzać, ale napisałem, że "nie dyskutuje się", a to wcale nie musi oznaczać akceptacji czyjegoś gustu.
ps.kto to jest Martyniuk?

vasa

Cytat: Alexander w Listopad 01, 2018, 22:29kto to jest Martyniuk?
Taki jeden IDOL.
Baaardzo śmieszne  ;D ;D ;D
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Alexander

Już nie będę drążył tematu, czy to idol polityczny, muzyczny, czy jakiś piłkarz...
Słucham właśnie Rohmanna czytającego Dave Brubeck "Time out" 45rpm (musiałem podstawić "szybszy" silnik  ;D ),
to naprawdę świetna wkładka potrafi wciągnąć w słuchanie jak mało która.

Piterski

Ja rozumiem doskonale to że igła może utracić kontakt z ścianką rowka niekoniecznie z niego zaraz wyskakując.
Więc jeśli takie miałeś Mariuszu obawy to akurat ten aspekt brałem pod uwagę.
Dodatkowo nie wychodzę z poza zalecanego zakresu nacisku. Nacisk mam ustawiony na 2,3g i do tego tłumienie, które w pewnym sensie trzyma igłę na wodzy nie pozwalając jej na harce. Po prostu powstrzymuje jej tendencje do odbijania w górę. Zakładam, że w zalecanym zakresie 2,2 do 2,7g zawieszenie jest wstanie zapewnić prawidłowe prowadzenie igły a lekkie ramię kompensuje dodatkowe tłumienie.
Jego użycie poprawia kontrolę basu i jednocześnie przekaz zachowuje porządek, rozdzielczość i czystość dźwięku pomimo mocnej gry jednocześnie kontrabasu i perkusji z miotełkami.

Sprawdzę te swoje odczucia empiryczne na spokojnie na płycie testowej oraz kupię i zastosuje gęstszy olej silikonowy bo tłumienie mam ustawione nieomal na maksimum.

Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.