Biblia pmcompa

Zaczęty przez pmcomp, Styczeń 01, 2016, 20:17

Poprzedni wątek - Następny wątek

pmcomp

Mamy Nowy 2016-y to obalmy jeden magnetofonowy mit.

Nie każda taśma nadaje się do każdego szpulaka.


Ufffffff. Ale bzdet.
Do magnetofonów szpulowych w 95% produkowano taśmy żelazowe. Tylko niektóre japońskie magnetofony były przystosowane do taśm chromowych, oznaczenie EE i wymagały innego prądu podkładu.

Generalnie prawdą jest, ze na naszym magnetofonie taśma A np BASF zagra dobrze, a taśma B np. Maxell zagra źle. To normalne. Do danego typu taśmy należy nasz magnetofon przystosować tzn. skali rować. Wtedy zagra dobrze z każdą taśmą, do której zostanie skalibrowany.

Dlatego kupując magnetofon należy podjąć męską decyzję, na jakich tasmach zamierzamy pracywać. Dotyczy to przede wszystkim nagrywania, przy odtwarzaniu poprawnie nagranej taśmie skalibrowanej do magnetofonu, na ktorym byla nagrana, nie bedziemy mieli problemow. Co najwyzej rozne beda poziomy wysterowania ale to Pan Pikuś. Charakterystyka czestotliwosciowa i dynamika bedą OK.

Jesli wiec ktoś ma np. magnetofon japoński skalibrowany fabrycznie do tasm japonskich to kupowanie BASFa, EMtECa czy AGFAy mie ma sensu.

proponuję wszystkim posiadaczom magmetofonow juz na poczatku podjac decyzje z jakich tasm beda korzystać.

Jedyna słuszna w Polsce to BASF/EMTEC PER528, którą mozna zakupic  z  Polskiego Radia, nową po 50 zł za 1000 mb. To znakomita brodacastowa taśma o grubosci 50um. I skalinrowac magmetofon do tej tasmy. Wtedy bedzie mozna uzywac bez dodatkowej rekalibracji i innych problemow tasmy BASF, EMTEC, RMG, AGFA o symbolach: PER528, LPR35, LGR50, SM811, SM468. To najpopularniejsze tasmy dostepne w Europie.

I wyedy nie wolno dotykac sie zadnych: Ampex, Quantegy, Maxell, TDK, Sony itp.

Mam nadzieje ze raz na zawsze wyjasnilem temat.

BTW w studiach na magnetofonach profesjonalnych uzywano wyłacznie tasm zelazowych, zazwyczaj SM911 w Europie i Ampex 456.

Pozdro

PS. frywolny, podwiś proszę tem post bo to jest biblia magnetofonowa.

frywolny trucht

Dzięki.
Jak rozumiem każdy magnetofon- jak nie ma na zewnątrz- ma gdzieś w środku potencjometry do przeprowadzenia takiej kalibracji. No OK, ale kiedy wiadomo, że już jest dobrze?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

miniabyr

Dzięki Piotr. To ważna informacja dla osób zainteresowanych kupnem i eksploatacją magnetofonu szpulowego. Biblia dla każdego.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

mirek24

Cytat: frywolny trucht w Styczeń 02, 2016, 11:05
Dzięki.
Jak rozumiem każdy magnetofon- jak nie ma na zewnątrz- ma gdzieś w środku potencjometry do przeprowadzenia takiej kalibracji. No OK, ale kiedy wiadomo, że już jest dobrze?

Sam o tym pisałeś :-)



stąd: http://bajker.co.uk/tasmy-magnetofonowe/

Skręcasz prąd podkładu na minimum, podajesz 10KHz -20 dB zwiększasz prąd podkładu na max poziom a jak zacznie spadać to ustawiasz na parametr delta S10 dla danej taśmy. (Bias drop) ,masz tam w tabelce.
Dla naszej ulubionej PER528 i małej studyjnej to -3.5dB

pozdrawiam

Mirek

MAC


frywolny trucht

Cytat: mirek24 w Styczeń 02, 2016, 15:57podajesz 10KHz -20 dB

Dzięki.
Zastanawiam się skąd wytrzasnąć taki sygnał o jakiejś tam długości. Pewnie minuta to mało.




ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kawosz

Do każdego magnetofonu o ile się nie mylę są taśmy kalibracyjne .

pmcomp

Do kalibracji nagrywania nie potrzeba żadnej taśmy testowej. Potrzeba jedynie taśmę, do której chcemy magnetofon skalibrować.

Pozdro

frywolny trucht

Skąd więc wytrzasnąć  źródło z takim sygnałem?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

pmcomp

Tasmy kalibracyjne dostępne są ne eBayu.
Moja rada ... nie ruszaj samemu.
Procedura kalinracyjna powinna być dokładnie opisana w każdej instrukcji serwisowej magnetofonu.

Pozdro

frywolny trucht

Jak się pobujałem z różnymi taśmami, to mi wyszło, że najlepiej nagrywa na te współcześnie produkowane we Francji LPR35, a najgorzej na Sony ULH. Magnetofon pochodzi z niemieckiego rynku i najwyraźniej ktoś go wyobcował z taśm japońskich. Może nie będę ruszał? Zobaczymy, do serwisu zawsze można oddać.
Natomiast trochę mnie zakręciłeś ze źródłem sygnału kontrolnego. Coś trzeba puścić na magnetofon, żeby się wykazał. Czyli sygnał podany z CD, komórki czy czegoś. O jakich taśmach kalibracyjnych wspominasz?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93


frywolny trucht

Nie rozumiemy się. Szukam źródła sygnału do puszczenia ( z CD?  ztelefonu?) w celu nagrania go na taśmę i skalibrowania BIAS-u magnetofonu.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

pmcomp

No to poszukaj w necie odpowiednich sygnałów testowych.

Pozdro

Yacek

autor wątku zapomniał, że swego czasu sporo było szpulowych taśm FeCr czyli żelazochromów.... nagrywamy je na pozycji WideRange.
Szpulki duże i małe..... najlepiej z wycieraczkami. Generalnie low-budget, pieniadze wydaje na inne wazne cele :-)

pmcomp

#15
Cytat: Yacek w Styczeń 19, 2016, 00:12
autor wątku zapomniał, że swego czasu sporo było szpulowych taśm FeCr czyli żelazochromów.... nagrywamy je na pozycji WideRange.

Nie zapomniał. Tasmy marginalnej popularnosci podobnie jak kasety. W srudiach i rozglosniach uzywajacych profesjonalnych magnetofonow nie istniały.

Wszelkiej masci magnetofony czterosciezkowe są rozwiązaniami amatorskimi dla domu. Niestety z jakoscią nagrania w porównaniu do dwóch sladów nie maja nic wspólnego. Zazwyczaj ładnie wyglądają i fajnie grają. Ale tylko fajnie.

Poza tym pierwszy post traktuje o dopasowaniu tasmy do danego magnetofonu, a nie o typach tasm w ogólnosci.

Pozdro

Yacek

Hmmm.. żelazochromy swego czasu były popularne.... A do domu cztery ścieżki w zupełności wystarczą :-)
Szpulki duże i małe..... najlepiej z wycieraczkami. Generalnie low-budget, pieniadze wydaje na inne wazne cele :-)

mirek24

Cytat: Yacek w Styczeń 19, 2016, 23:52
A do domu cztery ścieżki w zupełności wystarczą :-)
Nie zgadzam się z kolegą, magnetofon szpulowy musi mieć małą studyjną i 2 ślady inaczej przypomina dźwiękowo kaseciaka. A po co trzymać takiego wielkiego i niewygodnego kaseciaka?
Pozdrawiam

frywolny trucht

Hmm. Bo się kręci?
:)


A poza tym zawsze da się być większym ortodoksem. Dlaczego tylko mała studyjna? Ma być 38 cm/sek. bo tylko to daje najwyższą jakość, ma być studyjny na bobinkach, bo tylko to daje najwyższą jakość. Tylko wtedy, rzeczywiście maszyna jakby mała nie jest.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

kawosz

38 to mała studyjna  ;D . Żadnego Śpulaka bym jednak nie porównał do kaseciaka . Każdy śpulak ma klimat i gra zdecydowanie inaczej niż kaseciak  :) .
Na marginesie to 38 mam w swoim czterośladzie  ;)

vasa



Cytat: kawosz w Styczeń 20, 2016, 09:03
Na marginesie to 38 mam w swoim czterośladzie  ;)
A czy 38 na czterośladzie i 19 na dwuśladzie daje takie same efekty?
Powierzchnia zadrukowana jest podobna ale może któryś z parametrów jest ważniejszy?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

kawosz

#21
Mam nagrany jeden winyl na 38 i na 19 . Szczerze to może jakaś tam różnica jest ale jeżeli jest to bardziej w głowie . Mogę porównać tylko z g36 a to wiekowy magnetofon i dość specyficzny . Dziadek dla mnie gra lepiej niż Akai na 38 . Więcej mięsa lepsza przestrzeń . Już raczej z nowocześniejszą konstrukcją nie porównam . Akai jest praktycznie sprzedany w jego miejsce trafi pr99 . Dla mnie nie ma powrotu do czterośladów .
ps. Każdy śpulak jest ekstra , a pierwszy kontakt z moim Akai ponad rok temu  to był dla mnie szok na plus .  :)

merlin1973

Dwa-ślady, cztery-ślady a może......? ;)
Pozdrawiam S.CH.

pmcomp

A jak odtworzysz na tym taśme matkę 1/4 cala?

A skąd będziesz brał taśmy żeby samemu coś nagrać?

Pozdro

pmcomp

Cytat: vasa w Styczeń 20, 2016, 09:30


Cytat: kawosz w Styczeń 20, 2016, 09:03
Na marginesie to 38 mam w swoim czterośladzie  ;)
A czy 38 na czterośladzie i 19 na dwuśladzie daje takie same efekty?
Powierzchnia zadrukowana jest podobna ale może któryś z parametrów jest ważniejszy?



38 cm/s na czterościezkowcu na 1/4 cala nie ma sensu ponieważ ścieżki są za wąskie. Lepiej zagrają dwa ślady 1/4 cala (0,75mm) na 19 cm/s. Tylko po co na 19 skoro mozna lepiej na 38?

Pozdro