Wkładka gramofonowa Audio-Technica AT440MLa(http://img.canuckaudiomart.com/uploads/large/290185-audio_technica_at440mla_phono_cartridge__low_hours.jpg)
MicroLine® sferyczna diamentowa główka dla zapewnienia wierniejszego odtwarzania wyższych częstotliwości z możliwie minimalnym ścieraniem oraz mniejszymi zniekształceniami w odniesieniu do wkładki eliptycznej. Rozwiązanie konstrukcyjne bazuje na cewce paratoroidalnej umieszczonej w polu podwójnego układu magnetycznego, igła Micro-Linear, innowacyjna metoda PCOCC nawijania cewki.
SPECYFIKACJA:Pasmo przenoszenia: 20 Hz –20 kHz
Separacja kanałów: 27 (dB at 1 kHz)
Siła nacisku: 1.0-1.8 g (1.4 optymalnie)
Konstrukcja igły: 0.12 mm odsłonięte ramię, igła Micro-Linear
Znamionowa impedancja obciążenia: 47 ohm
Napięcie wyjściowe: 4.0 (mV, 1 kHz, 5 cm/sec)
Wysterowanie: 0.8 (dB at 1 KHz)
Kształt igły: MicroLine™
Wspornik: stożkowy Mocowanie: ?"
Igła wymienna: ATN440MLa
Warunki gwarancji:Sprzęt marki AUDIO-TECHNICA objęty jest 2-letnią gwarancją, realizowaną w systemie door-to-door przez autoryzowany centralny serwis.
Dla zapewnienia wierniejszego odtwarzania wysokich częstotliwości, przy możliwie minimalnym zużyciu i mniejszych zniekształceniach w porównaniu do wkładek eliptycznych, wkładka Audio-Technika AT440MLa wyposażona została w diamentową sferyczną główkę MicroLine®.
Główka MicroLine niemal dokładnie powiela kształt główki wykorzystywanej do cięcia oryginalnej płyty winylowej (master disc). W rezultacie umożliwia to takie śledzenie rowków na płycie jakie inne igły nie mogą osiągnąć, a to przekłada się na dokładniejsze przenoszenie wysokich częstotliwości i płaską charakterystykę w zakresie słyszalnym.
Konstrukcja wkładki AT440MLa bazuje na rozwiązaniu o nazwie Paratoroidal Signal Generator. Ten unikalny system generowania sygnału składa się z jednolitego, laminowanego rdzenia cewki nawiniętego z jednego kawałka drutu z czystej miedzi. W ten sposób wyeliminowano mechaniczne i elektryczne połączenia, co minimalizuje straty magnetyczne i zapewnia lepszy transfer sygnału. Cewkę umieszczono w polu podwójnego układu magnetycznego.
Złocony, berylowy wspornik zwiększa stabilność, podczas gdy podwójny układ nagnetyczny zapewnia doskonałą separację kanałów.
Trochę porównań:(http://img.photobucket.com/albums/v113/james73/at_cartridges_compare01.jpg)
oraz porównanie Audio-Technica AT120E + AT440MLa + AT-OC9ML/II
http://www.hi-fi.com.pl/gramofony-testy-lista/1289-audio-technica-at120e-at440mla-at-oc9ml-ii.html
Choć te ostatnie to bardziej poglądowo.
Napisz też słowo komentarza od siebie. Masz porównanie z Blue Point a pewnie też z innymi wkładkami.
Taki opis byłby cenny.
Tak, tak będzie tylko jak w takich sytuacjach muszę złapać "wene".
Warto byloby napisac na jakich ramionach i z jakimi preampami pracowaly wkladki.
Co do szlifu sferycznego, mam watpliwosci co by taki szlif wiernie odtwarzal wysokie czestotliwosci. Wysokie czestotliwosci najwierniej odtwarzaja ostre szlify w niczym nie przypominajace sfere i elipsoide obrotowa. Co innego sledzenie rowka i umiejetnosc nie wypadania z niego. Tutaj sfera wygrywa, dlatego tak chetnie stosowana jest w klubach przez DJow. Inna kwestia, ze oni stosuja duze sily nacisku.
W tej wkladce jest bardzo ostry szlif. Podejrzewam, ze promien zaokraglenia krawedzi stykajacej sie z rowkem wynosi kilkanascie mikrometrow.
Cena na dziś tej wkładki waha się: od 599 zł do 685 zł (ceny poszły w górę).
W zestawie: wkrętak, pędzelek, kable do wkładki oraz śrubki w różnych rozmiarach (co jest ważne).
Wkładka rozpoczęła swój żywot na Danielu (dosyć krótko ok 70 godz) później był Pro Ject Debut III Phono SB ok 200 godz i na koniec przełożyłem do Micro Seiki MR-711 (ramię 10 calowe) i tu pracuje już jakieś 100 godz.
W przypadku Pro Ject Debut III Phono SB oraz Micro Seiki MR-711 wkładka była ustawiana w/g Pro-Ject alignment tool.
Jeśli chodzi o preampy pod którymi "wydawała dźwięki" to: NAD PP2i, Pro-Ject Phono Box SE II oraz LAR LPS-1.
W tym zestawie i w takiej konfiguracji pracowały też inne wkładki ale o tym później.
Swoją zabawę z wkładkami rozpocząłem od AT-71 (na Danielu) gdzie po krótkim czasie użytkowania wymieniłem na AT-95E, która to była zdecydowanie lepsza pod każdym względem (Zresztą mam ją do dziś). Ale jak to bywa w życiu człowiek z czasem staje się wybredny i chciałby mieć lepiej. Długo śledziłem opisy w necie odnośnie parametrów wkładek oraz zachwyt ich użytkowników. Początkowo chciałem kupić AT-120E/T bo stwierdziłem, że tyle mi wystarczy. AT-440MLa co prawda była lepsza ale wydawało mi się że i trochę za droga (i tu trafiłem w okres kiedy to ceny wkładem zaczęły rosnąć). Ale nie ma to jak nagły nieprzewidziany przychód gotówki. No i stało się. Jeszcze tylko wyszukanie najtańszego sprzedawcy i lekkie targowanie się o cenę no i mam. A co?
Uwagi i spostrzeżenia na początek: wkładka wymaga trochę cierpliwości przy ustawieniach. Jest bardzo "czuła" ze względu na szlif co przy minimalnym błędzie od razu słychać. Trzeba przesłuchać kilka płyt o różnych charakterystykach aby wybrać ustawienie to najbardziej odpowiadające słuchaczowi. Do istoty ustawienia należy także odpowiedni nacisk igły, który także należy dobrać do swojego gustu sprawdzając co jakiś czas czy ten parametr nie ulega zmianie.
W chwili obecnej wkładka ta jest zainstalowania na Micro Seiki MR-711 na której także miałem AT-95E oraz Blue Point No.2. Więc do tych "specyfików" będę porównywał brzmienie tej wkładki.
c.d.n.
Test wkładek:
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=387.100
Miałem dwie - jest to najlepsza wkładka MM dostępna za tą kasę!
Zakupiłem sobie najnowszą wersję at440 oznaczoną symbolem mlb.
Na papierze ma troszkę lepszą separację kanałów. Ciekaw jestem jak zagra.
Bardzo dobra wkładka (440 MLa), mam ją do dziś i nie sprzedaję.
O dźwięku nie będę zbyt dużo pisał, bo póki co wkładka ma godzinę przebiegu, ale mam kilka uwag po kalibracji.
- Wszystkie testy antyskatingu przechodzi wzorowo bez zniekształceń
- Fenomenalna separacja kanałów
- Szum rowka pomijalny, sporo cichsza niż 2M Red
A co do dźwięku, to nie zaobserwowałem póki co żadnej natarczywości w górze pasma (mam bardzo niską pojemność kabla sygnałowego i 0pF na wejściu). Kontrabas gra bosko.
Cytat: Jakub w Wrzesień 22, 2015, 22:00mam kilka uwag po kalibracji.
A jak sobie poradziłeś z azymutem?
Ta wkładka to taki magiczny przedsionek do piekła regulacji :)
Można sobie nie radzić z azymutem i być zadowolonym, a można popaść w wir ustawiania w celu poszukiwań lepszego dźwięku. Przy czym to drugie przyjdzie z czasem.
U mnie gdzieś po 15 - 20 godzinach się ustabilizowało i później grał już na jednym poziomie. Mam go podwieszonego pod Pro-Jecta niby nic nadzwyczajnego ale gra naprawdę super.
Cytat: vasa w Wrzesień 22, 2015, 22:13A jak sobie poradziłeś z azymutem?
Mam na płycie testowej dwie ścieżki, jedna z zapisem w lewym ,a druga z zapisem w prawym kanale. Ustawiłem azymut z oscyloskopem, tak żeby przesłuchy między kanałami były najmniejsze.
Pełen profesjonalizm :)
Cytat: vasa w Wrzesień 22, 2015, 22:20
Pełen profesjonalizm :)
Do takiego szlifu to nie ma co startować z lusterkiem :)
Słucham sobie KoB, wiem że to co zaraz napiszę będzie głupie, ale słyszę szczegóły, o których nie miałem pojęcia, że tam są.
Powiem tak. 2M Red słuchałem z przyjemnością. Dzisiaj zawiesiłem AT440 i pomyślałem, o [wulgaryzm], zaczynam zbierać na wkładkę MC i trafo. Skok jakościowy jest ogromny.
Wkładkę MC z porównywalnie ostrym szlifem? Czy nadrabiającą czułością układu magnetycznego?
Bo jest parę konstrukcji MM dających pewną szczegółowość, a nie szalejących ze szlifem. Decca na przykład.
Raczej chodzi mi o to, że różnica jakościowa zachęcila mnie do dalszego badania tematu. Na początek pewnie będzie to coś z mniej zaawansowanym szlifem. Tak czy siak, pieśń przyszłości. Póki co się nie mogę nacieszyć tą AT440.
Kiedyś porównywałem 440tkę (ale nie 'b') z 520 Ortofona. Wtedy własnie pod kątem basu (jakość) przegrała z 520tką.
Katastrofy nie ma z w miarę standardowym obciążeniem. Znacznie gorzej się dzieje kiedy pojemność jest większa ...
Bardziej liniowo gra kiedy zwiększy się obciążenie.
No 'pacz Pan' ... a trza było dołożyć +-50$ i byłaby OC9 II ... jeśli ma się rozumieć ramię pozwala.
Cytat: ahaja nk=topic=345.msg63454#msg63454 date=1442955400No 'pacz Pan' ... a trza było dołożyć +-50$ i byłaby OC9 II ...
No co ty. Przecież OC 9 jest ponad dwa razy droższa.
No co Ty: http://www.lpgear.com/product/ATC01.html
440MLb: http://www.lpgear.com/product/ATC05b.html
Cytat: ahaja w Wrzesień 22, 2015, 23:42No co Ty: http://www.lpgear.com/product/ATC01.html
Dzięki. Tam już dawno nie patrzyłem.
Trzymałem się tego:
https://www.thakker.eu/tonabnehmer/audio-technica-at-oc-9-ml-ii-tonabnehmer/a-4933/
Ano.
Ale poszperaj u nas w kraju, znajdziesz ją jeszcze drożej ... ;-))
Zachęcam do III.
Różnice są znaczne. Niestety w cenie także.
No. Za Trójkę wołają 2600 zł. Ale za Goldringa 2500 też. Ja pierdziele, kupiłem swojego za niecałe 1800 zł
A cen z USA chyba nie ma za bardzo co brać poważnie? Transport, cło, czas- czar pryska.
Wedle mojej wiedzy przyleciało zza wody kilkadziesiąt takich OC9 II (30-40) ... zatem nawet oclone i ovacione są korzystniejsze.
Już 1500zł za Goldringa MM to dużo ... ;-).
Ja za III 3 lata temu płaciłem 279 GBP 8)
Cytat: Jakub w Wrzesień 22, 2015, 22:18Mam na płycie testowej dwie ścieżki, jedna z zapisem w lewym ,a druga z zapisem w prawym kanale. Ustawiłem azymut z oscyloskopem, tak żeby przesłuchy między kanałami były najmniejsze.
Słuchaj, a mógłbyś w jakimś osobnym wątku opisać co trzeba mieć, jak to ze sobą podłączyć, jakiego programu użyć jakich funkcji i jak czytać wykresy? Wiesz, jak chłop krowie. Ładnie poproszę.
Czy ktoś porównywał at440 z 150MLx? Igła w zasadzie ta sama (chyba..?), identyczna podatność. Z drugiej strony spora różnica w cenie.
Czy jest jakaś różnica pomiędzy AT-440MLa , a AT-440MLb?
Edit: Już doczytałem 😎
Wysłane z tapciocha
Cytat: jarojaw w Wrzesień 22, 2016, 21:39
Czy jest jakaś różnica pomiędzy AT-440MLa , a AT-440MLb?
Edit: Już doczytałem 😎
Wysłane z tapciocha
Na ucho to żadnej różnicy nie ma. Coś tam gmerali w " opisach technicznych, podpierając sie " bełkotem marketingowym ".
Tak cos mi sie wydaje ;)
Wg specyfikacji technicznej ma pasmo do 25khz i przesłuch 28dB. Więcej zmian nie zauważyłem.
Wysłane z tapciocha
Za czasów Daniela kiedy jeszcze miałem i grałem na AT-95E chciałem pójść o krok dalej i po wielu różnych opisach i wypowiedziach na różnych forach kupiłem AT 440MLa. Później zmieniłem gramofon na Pro Ject Debut III Phono SB i wkładeczka służyła dalej. Ale jak sprzedałem i przełożyłem ją do Micro Seiki MR-711 to sorki ale już jej nie dostrzegłem w graniu okazała się słabiutka i nawet najdokładniejsze ustawienia jej nic nie wskórały. Trochę zawiedziony wrzuciłem ją do szuflady i eksperymentowałem z innymi wkładkami na tym gramofonie.
Niedawno po zakupie nowego gramofonu Micro Seiki DD-40 postanowiłem ją wyciągnąć i spróbować czy warto ją dalej trzymać w szufladzie. I ku mojemu zdziwieniu wkładka zagrała doskonale nawet rzekłbym naprawdę rewelacyjnie i to bez LARa LPS-1 tylko na samym pre jaki jest w Pionerze A-88X.
Gram już drugi dzień na takim zestawie i jestem mile zaskoczony. AT-440MLa właśnie przeżywa drugą swoją młodość z czego się bardzo cieszę.
Ta wkładka przestała być produkowana? Nie widzę jej nigdzie w sprzedaży. Nie ma jej też na stronie AT
Taaaa. Następcą jest https://eu.audio-technica.com/hifi-phono/cartridges/VM540ML
Type
VM Type
Mounting
1/2" centres
Frequency Response
20 - 27,000Hz
Channel Separation
28dB (1kHz)
Output Channel Balance
1.0dB (1kHz)
Output Voltage
4.0mV (1kHz, 5cm/sec.)
Vertical Tracking Angle
23˚
Vertical Tracking Force Range
1.8 – 2.2g (2.0g standard)
Stylus Shape
MicroLine®
Stylus Size
0.12 x 2.2 mil
Stylus Construction
Nude Square Shank
Cantilever
Aluminium Tapered Pipe
Coil Impedance
2,700Ω (1kHz)
Static Compliance
40 x 10-6 cm/dyne
Dynamic Compliance
10 x 10-6 cm/dyne (100Hz)
Recommended Load Impedance
47,000Ω
Recommended Load Capacitance
100 – 200pF
Weight
6.4g
Dimensions
17.3 (H) x 17.0 (W) x 28.2 (L) mm
Replacement Stylus
VMN40ML
Cytat: Therion w Sierpień 23, 2017, 03:16
Ta wkładka przestała być produkowana? Nie widzę jej nigdzie w sprzedaży. Nie ma jej też na stronie AT
Niestety. Zastąpiła ją nowa seria VM. Odpowiednikiem 440 jest bodaj VM540.
-Frywolny był pierwszy :)
Cena wzrosła. Nowa wkładka wyciąga aż 27kHz przy starej 20KHz. Chyba to przetwornik się "otworzył". Są nieco inne parametry prądowe. Tak jest dla 440:
Coil impedance : 3,200 ohms at 1 kHz
Coil inductance (mH, 1 kHz) : 490
Dynamic compliance (x10-6 cm/dyne) : 10
Static compliance (x10-6 cm/dyne) : 40
Dimensions (mm) : L17.3 x W 16.0 x H 28.0
Weight (g) : 6.5
Podatność igły ta sama, szlif chyba ten sam, trochę inny kąt SRA. No ale Therion, czy ty nie szukasz wkładki MC?
Jeszcze pojedyncze sztuki można spotkać gdzieś w necie ale to już są ostatki - nie piszę o używkach ale o nówkach.
Tu chyba jeszcze coś jest:
http://wamataudio.pl/wkladki/wkladka-gramofonowa-audio-technica-at-440-mla.html
Brak w magazynie
Yuki ma tanio jak barszcz. :)
http://www.ebay.pl/itm/Audio-Technica-ATN-440MLa-Replacement-Stylus-for-AT-440MLa-made-in-Japan-/371183561072?hash=item566c43a970:g:jTkAAOSwuMZZM06n
Sorki to sama igiełka ale tu np:
https://www.ebay.pl/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=AT-440MLa&_sacat=0
To używane. Znalazłem jedną w Niemczech za 800pln
W usa jest mlb. To spora roznica vs mla?
Cytat: jarojaw w Wrzesień 22, 2016, 21:39
Czy jest jakaś różnica pomiędzy AT-440MLa , a AT-440MLb?
Edit: Już doczytałem 😎
Wysłane z tapciocha
Cytat: jarojaw w Wrzesień 23, 2016, 13:51
Wg specyfikacji technicznej ma pasmo do 25khz i przesłuch 28dB. Więcej zmian nie zauważyłem.
Wysłane z tapciocha
Dziwne pytanie zadam, ale co tam. Czy ta wkladka (mlb) jest w jakichś aspektach brzmienia lepsza od ATOC9? Nigdy jej nie słuchałem a pieją nad nią wszyscy, ze taka dobra.
To fajna wkładka ale bez przesady ;D . Jest opcją dla 2M Blue i Bronz a nie dla dobrej MC :)
Miałem ją :)
Ona jest dobra, ale ATOC9II jest sporo lepsza.
Cytat: Therion w Listopad 22, 2017, 10:16Czy ta wkladka (mlb) jest w jakichś aspektach brzmienia lepsza od ATOC9?
Nie.
To nie ta liga :)
Jasne, dziękuję za opinie.
Cytat: Therion w Listopad 22, 2017, 17:35
Jasne, dziękuję za opinie.
Tym razem to nie opinie.
To informacja [emoji1]
[emoji377]🥃
:)
Chciałem nadrobić fajne wkładki, które mnie ominęły. Shure V15MKIII kiedyś miałem, ale na kiepskim gramofonie, więc nie będę się wypowiadał. AT440 sadziłem, że ma jakiś cechy (np. potężne kopyto) których MC nie mają, bo są zbyt np. "zwiewne". Chociaż o ATOC9 powiedzieć, że jest zwiewna, to jak porównanie baletu z MMA.
Jak tam Wam się grywa na MLa? u mnie już deczko opadła więc daję do wzmocnienia. Nie wiem czy to wynik starości czy też sadyzmu. :) Ale gra na tyle fajnie że postanowiłem ją trzymać.
Fajnie mi się zgrała z ramieniem Regi.Dzisiaj do mnie dotarła płyta Izraela -"Biada, biada, biada" w stanie NM.Pamiętałem jej brzmienie sprzed 30 lat z MF 104 i mocno mnie zaskoczył bas jaki wydobywa się z rowków bo wydawało mi się, że raczej brzmiała ostro.Ludziska narzekają,że ta wkładka nie ma dobrego dołu.U mnie tego nie doświadczyłem.
Cytat: paul_67 w Maj 22, 2019, 20:08Dzisiaj do mnie dotarła płyta Izraela -"Biada, biada, biada"
12RA13
Mam ją zajechaną na 104....
Ale gramofonu niet, nie można puścić...
Cytat: paul_67 w Maj 22, 2019, 20:21
Cytat: wiki w Maj 22, 2019, 20:1812RA13
Na labelu jest ISSIAEL :)
Dla mnie w tamtych czasach to był 12RA13... i tak się mówiło... 😀
13 do góry nogami... oczywiscie... 😀😀😀
Ja w tamtych czasach jeździłem po Jarocinach i mówiliśmy Izrael :)
Faktycznie, przejrzałem właśnie internet zdjęciowy i masz rację na lebelu tak jak piszesz...
Nigdy na to nie zwróciłem uwagi... no słuchało się w tamtych czasach a nie czytało...
Jedyny sklep w Łodzi, gdzie można było kupić takie nowości...
Ale się tam chodziło i oglądało... no kasy brak było na wszystko... 😀
Wtedy nie miałem swojego egzemplarza tej płyty.Słuchałem u kolegi.Potem zgrałem sobie ją na magnetofon szpulowy.Wiele lat minęło i się doczekałem :)
Cytat: paul_67 w Maj 22, 2019, 20:47
Wtedy nie miałem swojego egzemplarza tej płyty.Słuchałem u kolegi.Potem zgrałem sobie ją na magnetofon szpulowy.Wiele lat minęło i się doczekałem :)
I to jest to... PASJA!
😀😀😀
Cytat: wiki w Maj 22, 2019, 21:02
Cytat: paul_67 w Maj 22, 2019, 20:47
Wtedy nie miałem swojego egzemplarza tej płyty.Słuchałem u kolegi.Potem zgrałem sobie ją na magnetofon szpulowy.Wiele lat minęło i się doczekałem :)
I to jest to... PASJA!
[emoji3][emoji3][emoji3]
Mnie się takie powroty przeważnie nie udają. Zmiany w guście muzycznym poszły zbyt daleko.
[emoji485][emoji377]
Moja AT 440 ML-a leży sobie w szufladzie z uszkodzonym zawieszeniem wspornika... i czeka na lepsze czasy. Może kiedyś nadejdą :-[ dzisiaj sama igła do tej wkładki jest droższa od całej wkładki, gdym ją kupował. O tempora, o mores!