Przedwzmacniacz gramofonowy- jaki?

Zaczęty przez wojtek41, Lipiec 01, 2014, 17:14

Poprzedni wątek - Następny wątek

gratefullde

Cytat: miniabyr w Styczeń 10, 2015, 18:54Posłuchajcie pre Bernarda

To trzeba by Bernarda nawiedzić chyba. Poza tym to  propozycja dla dłubaczy a ja ni chuchu w tym temacie.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

miniabyr

Ale kto mówi o dłubaniu.Ja namawiam Go na małą produkcję.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

masza

Świetnie gra też pre Phasta ale jest jeden mankament. Brak mu regulacji ale powera ma niesamowitego.

gratefullde

Cytat: miniabyr w Styczeń 10, 2015, 18:59namawiam Go na małą produkcję.

Oby skutecznie. Ustawiam się w kolejce.

A będzie egzemplarz demo :) ?
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

miniabyr

To skontaktujcie się z nim . Zresztą inne jego pre (inna konstrukcja) gra już w Polsce .Chyba gdzieś na Śląsku czy Krakowie. I też było chyba porównywane do Sensora,choć pewien nie jestem
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

frywolny trucht

Benpe- odniosłem wrażenie- namawia na skonstruowanie sobie samemu takiego wzmaka. Tymczasem moje ręce nijak nie pasują do lutownicy! Przycinać żywopłoty jeszcze, ale lutować?

miniabyr

Znalazłem na portalu audio-mark.de   moon5.3 +zasilacz -czyli komplet,używany- w cenie 2050 euro. To niezła cena za całość.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

benpe

Krótko napiszę o mojej nieskomplikowanej historii z preampami.
Ahajowe pre (forumowe) zamieniłem na Nudę, Nudę na Retro.
Retro zagrało lepiej niż Sensor u osoby która to porównała bezpośrednio (wkładka MC Benz Silver).
Retro grało dwa w 2013 roku na AudioShow z Ortofonem Samba (też MC).

Potem zaniosłem Retro do Miniabyra i ... zaczęło mi czegoś brakować - tego co było u Miniabyra z Moon'a.
Zrobiłem jeszcze dwie wariacje Retro (kombinowałem z podzespołami) ale jakoś do Moon'a się nie zbliżałem.

Poszedłem w lampy, najpierw zrobiłem coś pomiędzy PrePhono4 i PreEnd ze strony:
http://audiodesignguide.com/myanalog.html
Nie miałem tylko (i dalej nie mam) dobrych trafek step-up a sam gram na MC.
Kilka testów na wkładkach MM wypadło dobrze.

W końcu zrobiłem tego Borbely i bezpośrednie porównanie z Moon'em wykazuje różnice, trochę może na poziomie preferencji lub zgrania się z resztą toru (lub nawet z konkretną płytą).
(dodam, że Miniabyr gra na lampowym wzmacniaczu, ja na tranzystorowym)

Obecnie gram na Borbely, a Retro (MC i MM) i PrePhono/audiodesignguide (MM) są dostępne jako DEMO.

W szufladzie mam komplet (prawie) do Pass XONO a w pewnej przyszłości chcę zrobić preamp na filtrze LCR (sacthailand lub tango) bez kondensatorów w torze (z trafami międzystopniowymi).
Koszt samych podzespołów przekracza 10k pln a efekt niepewny...
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

gratefullde

Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

benpe

OK, napisz PW gdzie Ci wysłać
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

robiz

#110
Cytat: slawomir273 w Styczeń 10, 2015, 18:52
robiz

Mam pytanie odnośnie Rotela ra 12 jak on gra myślałem nad wyminą ra 971mk2 na ra12 plus Dali 450?

Wiesz, mam go od niedawna, ale w mojej opinii RA-12 to naprawdę dobry i mocny wzmacniacz. Może nie jest tak subtelny jak RA-1520, ma mniej powietrza, ale moc ma i cieszy ucho w wielu nagraniach.
Niby tylko 60 W mocy , ale to tylko pozory w badaniu miał 84 W na kanał, tak więc napędzi nie jedne kolumy.

Z tego co wyczytałem to RA-971mkII jest otwarty na skrajach pasma, szczególnie na górze, zbyt mocno akcentuje górne rejestry i średnicę.
Tutaj w RA-12 powinno byc to bardziej wyrównane.

Ważne jest jeszcze czego się oczekuje od wzmacniacza i dźwięku, wielu ludzi łapie się na tym, że przyzwyczaja się do dotychczasowego dźwięku i nowy sposób grania przyjmuje z dość dużym oporem.

Dodatkowym atutem jest wbudowany DAC. W mojej opini jest on na tyle dobry , że uzywam jego a nie tego w CD 1072. Ten we wzmacniaczu Wolfson WM8740, jest na prawde niezły, jakoś dzwiekowo lepiej mi pasuje niż Burr-Brown PCM 1732 w CD.



robiz
Yamaha CD-N301 + WD My BookLive 1TB, Audiolab 6000A
Rega P3 ( Planar 3) + Ortofon 2M Silver, Audiokultura Iskra 1, NEO PSU-Rega, Audio Academy Phoebe III plus/v.2 , KaCsa KCS-200 SPC,  RealCable BM 150 T,  PGD4000 Profigold OxyPure

masza


miniabyr

#112
No właśnie,podobno masz to pre i nic nie piszesz? Litości  ;D
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

gratefullde

Napiszę, napiszę. Wyjechałem sobie ale jak wrócę to kilka zdań sklecę.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

benpe

no i czekamy na kilka zdań
klecenie pewnie jest trwa
8)
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

frywolny trucht

Dziś, pół godziny temu, odebrałem przesyłkę.
Prosiłbym benpe o krótki opis, która to wersja, jaki układ, wyjaśnienie co jak podłączyć, które gniazdo, przełącznik do czego służy.
Oto zdjęcia:







Z góry dzięki!

gratefullde

Kurcze, zapomniałem Ci podrzucić opisu co i jak :( Sorki.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

gratefullde

Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

benpe

opis panela poszedł ale nie widzę śrubki w prawym górnym rogu panela
;D nikomu nie można ufać  ;D
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

gratefullde

Dziwne. Nie zaglądałem do wnętrza a więc nie ruszałem śrubek.
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

frywolny trucht

Przejrzę jeszcze karton. Pewnie leży gdzieś w tych foliach. Ale najpierw udam się  do sklepu w celu uzupełnienia piwniczki...

benpe

luzik, mam takich sporo...
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

gratefullde

Kurier był wykupiony z opcją ostrożnie szkło, miało być nie trząchane :(
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

benpe

Dla zainteresowanych kilka akapitów opisu (przekopiowałem z innego forum, jak toś "tam" czytał to tutaj nie ma nic nowego).
Moduł Retro opiera się na koncepcji symetrycznego sygnału wkładki. Kilka słów wyjaśnienia, dla chętnych, niezainteresowani proszeni są o pominięcie tego akapitu.
Wkładka gramofonowa nie jest całkowicie symetrycznym źródłem (nie mamy wyprowadzonego środka uzwojenia cewek). Jednak można podłączyć ją jako plus i minus a nie jako plus i masa.
Należy zwrócić uwagę na fakt, że niektóre wkładki mają obudowę wkładki podłączoną do jednej strony cewki (masa na minusie sygnału)
Kolejna sprawa do okablowanie ramienia i gramofonu. Warto zwrócić uwagę, jaki mamy przewód w ramieniu i czy masa gramofonu nie jest spięta z minusami na gniazdach sygnału oraz czy gniazda sygnałowe nie mają spiętych "minusów".
Ostatnia sprawa to przewód gramofon-przedwzmacniacz, najlepiej jak miał dwie ekranowane żyły i masę prowadzoną oddzielnie.
Oczywiście dźwięk będzie nawet przy niespełnieniu powyższych warunków, warto jednak sprawdzić czy w łatwy sposób możemy usprawnić nasze źródło.

Teraz konkrety.

Strona projektu:
http://www.twistedpearaudio.com/linestages/retro.aspx
Koncepcja układu jest zaadoptowana nieco inaczej na wkładek MM i MC, różnice są w odbieraniu sygnału od wkładki, dla MM jest to sygnał napięciowy, dla MC prądowy.
Możemy także wersję MM zastosować dla wkładek MC, należy wtedy dopasować obciążenie wkładki i wzmocnienie. O tym później.

Układ działa poprawnie po zmontowaniu, nie wymaga regulacji a zastosowane wartości elementów zapewniają dobrą współpracę z resztą naszego toru.
Dla dociekliwych polecam kilka modyfikacji.
Po pierwsze obciążenie wkładki - warto rezystory R7/R8 ustawiać przełącznikiem dając kilka opcji, dla MM od 35kOhm do 68kOhm, do kondensatorów C3/C4 warto dodać kilka opcji dołączenia dodatkowych pojemności.
Rezystory zastosowane tutaj powinny być dobrej jakości i dobrane wartościami (pary 1% lub lepiej).

W obu przypadkach regulacja wzmocnienia może odbywać się zmianą wartości rezystora R13, im mniejszy tym większe wzmocnienie.
Rezystory związane ze wzmocnieniem powinny być bardzo dobrej jakości i dobrane parami dla obu kanałów.
Można zastosować przełącznik wartości tego rezystora.

Kilka słów o wyjściu sygnału.
Skoro układ jest symetryczny to wyjścia modułu powinny być podłączone do gniazd XLR. Aby poprawnie podłączyć układ do RCA (SE) należy dokonać konwersji sygnału.
Najprostszą metodą jest wykorzystanie tylko jednego sygnału (plusa i masy) i ignorowanie sygnału odwróconego. Lepszą metodą jest zastosowanie scalonego konwertera (np INA134/2134) albo dobrego wzmacniacza operacyjnego.
Dobrym konwerterem są też transformatory sygnałowe, mogą być wewnątrz urządzenia, albo na zewnątrz.

Zasilanie.
Tutaj warto zastosować bardzo dobre zasilanie, pobór prądu nie przekracza 100mA na liniach dodatnich i ujemnych (oba kanały).
Układy stabilizacji oparte na popularnych scalonych stabilizatorach 317/337 należy uznać jako minimum.
Polecam stabilizację typu shunt (moduł Placid HD bipolar od twistedpear) albo układy SALAS LV z DIYAUDIO.

MM a MC
Dla tych co mają MM i rozważają opcję MC polecam moduł MM - aby dostosować moduł MM do pracy z wkładką MC (wzmocnienie) zamiast R13 1kOhm należy zastosować np. 56Ohm dla wkładek 0,5mV lub 30Ohm dla tych 0,2-0,3mV.
Jako obciążenie proponuję zastosować duże wartości R7 i R8 (np po 300kOhm) a na dodatkowym przełączniku do sygnału z wkładki podłączyć rezystory dające wypadkową rezystancję (razem z tymi R7/R8).
Przykładowo, R7 i R8 po 300k, jeden przy wkładce 51k dają razem 47k (równolegle 600k i 51k dla MM), dla MC dajemy 100Ohm lub około 500Ohm (dla DL103 i pokrewnych). W przypadku MC należy zewrzeć rezystory R18/R19.
Jak ktoś ma MC i nie interesuje go MM polecam zakup modułu MC, dopasowanie obciążenia dla swojej wkładki, oraz wzmocnienia (R13).
Oczywiście należy pamiętać o parowaniu komponentów dla obu kanałów i krótkich ścieżkach sygnału przy ewentualnych przełącznikach.

Wersja obecnie testowana obsługuje MM i MC, regulacje obciążenia MM - 7 opcji od 38k do 54k, 3 opcje pojemności, trzy opcje wzmocnienia. Dla MC trzy pozycje obciążenia 400/200/100 i trzy pozycje wzmocnienia. Wyjścia XLR i RCA (desymetryzacja na trafach Lundahl). Zasilanie Salas shunt. W filtrze RIAA zamiast kondensatorów DaytonMKP zastosowałem Paper-In-Oil (polskie MBGO).
AdFontes+ZontekDelta->Lyra+xOnO oraz CD94mk2+lampizacja zbalansowana

Keef98

Jakie pre możecie polecić do wkładki Shure 75 (MM)? Słucham na AKG Q460.
Budżet: granice rozsądku. Im mniej, tym lepiej :-D