Soundcard Scope - Bardzo przydatne narzędzie.

Zaczęty przez Jakub, Lipiec 12, 2015, 10:12

Poprzedni wątek - Następny wątek

Jakub

Polecam wszystkim miłośnikom analogu pobranie bardzo dobrego programu, który niejako zamienia nasz komputer w oscyloskop.

http://www.zeitnitz.eu/scope_en

Program jest darmowy dla użytkowników prywatnych. Poza analizą oscyloskopową sygnału wchodzącego do komputera, pozwala on na jednoczesne generowanie sygnału testowego, który możemy wysłać np. do wzmacniacza. Ja z powodzeniem użyłem tego programu do kalibracji wzmocnienia sekcji phono w moim wzmacniaczu.

W połączeniu z dowolną płytą testową, można w łatwy sposób ustawić np. azymut.

Polecam!



Piterski

Z tym azymutem to nie jest tak różowo, Na innym forum kolega Ryszardp pisał o takiej kalibracji ale za pomoc specjalnej płyty, na której miał więcej niż jeden sygnał testowy. Nie zmienia to faktu, że programik ciekawy a po użyciu z płytą testową może porządnie namieszać w głowie.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Jakub

Jak będę miał dłuższą chwilę czasu, to napiszę jak wyglądało moje ustawianie azymutu z pomocą tego programu i płytki Adjust+. Zamówiłem ją niedawno, bo zauważyłem, że jest znowu dostępna (jak wcześniej szukałem, to jej nie mogłem nigdzie namierzyć).

Piterski

No proszę o tej płycie nie pomyślałem. Używałeś jej też do regulacji antiskatingu?
Opisz koniecznie bo jak się sprawdzi lepiej niż Hi-Fi News to ją kupię. Mam protactor Clearaudio więc pozostałe regulacje zrobiłem możliwie jak najdokładniej. Brakuje mi kontroli azymutu bu na oscyloskopie widzę delikatną różnice w wysokości poziomu sygnału dla prawego i lewego kanału. Z tego co przeczytałem ale jeszcze nie do końca ogarniam to się podobnież zasadniczo powinno regulować na zasadzie porównania przesłuchów między kanałowych, a tu podobnież trzeba by użyć oscyloskopu dwukanałowego. Tylko się domyślam o co tu chodzi ale chętnie bym to zrozumiał i dopieścił kalibracje gramofonu. To samo dotyczy antiskatingu.
Teoretycznie ADFontest jej nie potrzebuje, a u mnie na "lustrze" ściąga bardzo mocno do środka. Założyłem ciężarek z starego Projecta ale ledwo starcza skali.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Jakub

Płytę będę miał w przyszłym tygodniu. Jak już ją dostanę, to opiszę co mi wyszło z pomiarów.

Soundcard scope się powinien świetnie nadać do takich pomiarów, bo obsługuje dwa kanały. Wystarczy podłączyć sygnał z gramofonu/preampa do wejścia liniowego w komputerze. Zanim podłączymy preamp do komputera, warto sprawdzić, czy wzmocnienie obydwu kanałów jest identyczne.

Piterski

Przed chwilą skończyłem znowu gmeranie przy gramofonie, to się staje już chore ;D
Chyba udało mi się połapać w tym co się dzieje na oscyloskopie na ścieżkach testowych płyty HiFiNews.
Mam na myśli ścieżki od 6 do 9.
6 - Bias setting (300Hz tone L+R at +12dB)
7 - Bias setting (300Hz tone L+R at +14dB)
8 - Bias setting (300Hz tone L+R at +16dB)
9 - Bias setting (300Hz tone L+R at +18dB)

Na 8 po przez delikatną korektę azymut uzyskałem możliwie najczystszy ton i praktycznie równą wysokość amplitud.
Na ścieżce 8 potrafią się pojawiać mi w lewym kanale drobne zakłócenia widoczne też na oscyloskopie w postaci lekkiego "odchylania" wierzchołka sinusoidy w dolnym jej odcinku. Było z tym znacznie gorzej ale metodą na słuch i przez obserwacje oscyloskopu uzyskałem najlepszy z możliwych wynik. Tak że na drugiej stronie płyty dla ścieżek: 1, 4 i 8
- tracking ability (300Hz L+R at +15 dB)  idzie mi już czysto.

Horror to się dzieje na ścieżce 9 tam to się wierzchołki tak deformują że aż strach. Na razie z tym nie walczę bo za mało się orientuje w powiązaniach regulacji z obserwowanym zjawiskiem i moje poprzednie próby dawały tylko jeszcze gorszy rezultat.

Zagwozdkę zaś mam cały czas z antiskatingiem. Bez ciężarka nie mam odwagi grać bo po lustrze jechała tak że aż przeskakiwała ścieżki testowe. Nie wiem na jaki aspekt brzmienia zwrócić uwagę by go na słuch prawidłowo ustawić. Podatność wkładki jest x12.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

A czy ramię zbalansowane w równowadze stoi nieruchomo?

Wysłane powietrzem

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

Jakie zbalansowanie masz na myśli?
Zakładam, że chodzi Ci o balans w poziomie na gładkiej powierzchni płyty?
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

Cytat: Piterski w Lipiec 12, 2015, 18:52Jakie zbalansowanie masz na myśli?
Płaska płyta to ścieżka donikąd.
Chodziło mi o to; czy jak ramię wyważysz na zero i wisi ono w równowadze to czy nie ucieka do środka lub na zewnątrz.
Może sprzęt nie jest wypoziomowany (a niestety libelki mają taki błąd pomiaru że to czasem wręcz widać :-\ ).
W linku jest rysunek pokazujący jak powstaje siła skatingu. Tej siły na płaskiej płycie, po prostu, nie ma.
http://audiomaniacy.pl/index.php?topic=598.msg27342#msg27342

Ten programik wygląda zachęcająco. Muszę go sobie sprawić :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

gratefullde

#9
Vasa ma rację. Sprawdź lewitujące ramię.
A za link do programu dzięki, wrócę to podepnie Fontka pod kartę i laptopa. Obczaj interpretacje wyników pomiarów bo będę pytał ;)
Kondo KSL M7 Tube Preamplifier by Mac (bez szumu brzmi cudownie)~ Accuphase Clone Power Amplifier ~ 6S33S Ad Fontes Integrated Amplifier ~ Audio Nirvana by InAudio ~ Sony PSX-70 ~ pre phono MM/MC tube ecc83 Gennett ~ Dynavector 20x2 ~ Questyle CMA 600i ~ Denon AH-D7200 ~ NeoTech  ~ Tellurium Q Black II ~ Yamaha CDX-9

vasa

Pamiętajcie o kilku kwestiach związanych z pomiarami na oscyloskopie:
- wkładka ma coś takiego jak nierównomierność kanałów, przeważnie jest to ok 0,5dB. Tyle że to 0,5dB oznacza chyba 15% różnicy w napięciu. Wobec czego wyrównywanie sygnału w kanałach nie ma sensu.
(czy ktoś pamięta który to z prominentnych guru audio ustawiał azymut woltomierzem?)
- jeżeli bez antyskatingu głośniejszy jest lewy kanał to można różnicę zmniejszyć siłą antyskatingu. Teoretycznie powinniśmy wyrównać sygnał w kanałach ale mnie się to nigdy nie udało :(
- azymut ustawiamy na minimum przesłuchu między kanałami a nie żaden inny parametr
- z mojego doświadczenia wynika że KAŻDA igła jest wklejona z błędem. przeważnie jest to 1-2 stopnie, czasem mniej czasem znacznie więcej. Jak widzę wkładkę z jakimś b. ostrym szlifem i headshellem ustawionym prościutko to staję się podejrzliwy :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

Albo ja popełniam jakiś kardynalny błąd ale jak miałbym opuścić ramie będące w równowadze?
Taki sposób to stosowałem w starym Bernardzie jak nie wiedziałem co to jest waga do mierzenia siły nacisku igły i po ustawieniu ramienia w równowadze kręciłem przeciwwagą do określonej wartości. 
Teraz mam wagę i na niej ustalam siłę nacisku. Po opuszczeniu na gładką powierzchnię ona już gładka nie jest, stąd pewnie ta siła tarcia. Ta igła jest tak mała, że czasem to mam wrażenie że jej tam w ogóle nie ma, ale ja ślepy jestem. W dodatku jest bardzo ostra.
Jeśli Was dobrze rozumiem to powinienem postarać się ustawić jak najmniejszy antiskating i podnieś go dopiero jak igła nie utrzyma się w rowku lub pojawią się zniekształcenia dźwięku. Z tym, że zniekształcenia miały też związek z azymutem bo jego delikatna korekta poprawiła czysty odbiór sygnału na pierwszych trzech testach. Za pierwszym razem spróbowałem wyrównać wysokości sinusoid dla sygnału mono i na wspomnianych testach była teraz kicha. Dlatego skupiłem się na azymucie tak by ładnie przeszły testy o których pisałem w poprzednim wpisie.Dopiero przy trzecim podniosłem wartość antiskatingu by zminimalizować drobne zakłócenia, które się w trakcie testu miejscami pojawiały.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

vasa

Cytat: Piterski w Lipiec 12, 2015, 21:44Albo ja popełniam jakiś kardynalny błąd
albo ja nie potrafię wytłumaczyć :)
Ramienia w równowadze oczywiście nie opuścisz, chodzi o to czy ramię lewitujące ze zdjętym/wyłączonym antyskatingiem stoi w powietrzu nieruchomo czy zasuwa w którąś stronę. Powinno stać jak przymurowane w dowolnym miejscu. Jeżeli nie to znak że gramofon nie jest wypoziomowany lub antyskating nie wyłączony.
Co do reszty Twojego opisu to wydaje mi się że wszystko robisz jak należy, tylko to uciekające ramię mnie dziwi.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

#13
Faktycznie jest nieruchome, inna sprawa że w porównaniu do ramienia z Projecta nie huśta się tak luźno.
Tamto wystarczy trącić i tańczy z tym jest gorzej,opór jest większy. Może użycie kulek ceramicznych dało by większy poślizg?

Uprzedzając pytanie, luzowałem troszkę docisk w łożyskach, tak że nie są za mocno zaciśnięte.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Bajer polega na tym, że ten luz ma być akuratni i wcale nie jest powiedziane, że w jakimś ramieniu mniejszy, oznacza, że jest źle.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Frywolny, moim zdaniem po jest wynik takiej nie innej technologi wykonania co nie znaczy, że nie może być lepiej. Ja po prostu jestem dociekliwy i szukam przyczyn dla zjawisk które zaobserwowałem. Ramie też na pewno jest dużo cięższe co przekłada się na większe tarcie. Jednego mu nie można zarzucić, gra lepiej niż mój poprzedni gramofon i nie kosztował worka pieniędzy. Efekt wizualny też jest bo każdy kto do mnie przyjdzie zaraz się nim interesuje, a poprzednio w ogóle nie zwracali uwagi na to co na tym stoliku stoi ;D
Na płycie testowej jest takie jedno miejsce ciszy i tam po dojechaniu już bardzo blisko końca skali wzmocnienia 90% dopiero się coś wzbudza miedzy kolumnami i gramofonem, i słychać jak postukam w podłogę głuchy odgłos, silnika i łożyska nie słychać. Ale dzięki pomocy Andrzeja przerzuciłem kilka silników i mam inny na łożyskach kulkowych, dotarłem samodzielnie łożysko i założyłem prostokątny pasek od projecta. Tak więc nie jest źle ale ideałem było by zaliczenie ostatniej ścieżki tortur.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Andrzeja? Piszesz o Ad Fontes? Hy, hy, tam właśnie akurat wcale nie chodzi, by się ramię bujało w stanie lewitacji w nieskończoność.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa

Cytat: Piterski w Lipiec 12, 2015, 23:27ideałem było by zaliczenie ostatniej ścieżki tortur.
A jaką masz wkładkę ?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Piterski

Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Piterski

Cytat: frywolny trucht w Lipiec 12, 2015, 23:38
Andrzeja? Piszesz o Ad Fontes? Hy, hy, tam właśnie akurat wcale nie chodzi, by się ramię bujało w stanie lewitacji w nieskończoność.

No właśnie nad tym się zastanawiam, bo sądzę że opory powinny być mimo wszystko minimalne, może faktycznie nie najmniejsze bo tarcie jednak pochłania energię ewentualnych wibracji. Drgania rezonansu pionowego jestem wstanie zaobserwować dość dobrze, poziomego już gorzej. Nagram jakiś filmik to może uda mi się go wstawić.

Cytat: vasa w Lipiec 12, 2015, 23:40
Cytat: Piterski w Lipiec 12, 2015, 23:27ideałem było by zaliczenie ostatniej ścieżki tortur.
A jaką masz wkładkę ?

Dynavector DV-20x2L
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Piterski, mam wrażenie, że zacząłem oglądać film od połowy i nie wszystko ogarniam. Nie wiem o co biega z Twoimi rezonansami. Wiem, że podana przez Ciebie wkładka nie musi zagrać na tym ramieniu- bo jest zwyczajnie za lekkie- i żadne opory łożysk nie mają tu nic do rzeczy.
Opory tych łożysk, z tego co rozmawiałem z Andrzejem, są jego  działaniem z rozmysłem i mam nic nie ruszać. Też mnie zdziwiło, że w Denonie się bujało, bujało, bujało... Chyba, że mu się-Andrzejowi- coś ostatnio odmieniło.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Cytat: frywolny trucht w Lipiec 13, 2015, 00:14
[...] Nie wiem o co biega z Twoimi rezonansami.[...]
Chodzi o to jak wykorzystać płytę testową i wspomniany tytułowy emulator oscyloskopu do dokładnej kalibracji wkładki i gramofonu. To jest idea przewodnia.
Wspomniane sygnały testowe do tego właśnie mają służyć, a że nie ma prostej instrukcji obsługi to próbuje na forum podzielić się swoimi spostrzeżeniami i uzyskać jakieś wskazówki. Mogę przecież popełniać jakiś kardynalny błąd.
Postaram się zamieścić wyniki z oscyloskopu.
Cytat: frywolny trucht w Lipiec 13, 2015, 00:14
[...] Wiem, że podana przez Ciebie wkładka nie musi zagrać na tym ramieniu- bo jest zwyczajnie za lekkie[...].
Widzisz nie do końca masz racje bo ja mam ciężkie ramie bodajże z rurki mosiężnej. Przy składaniu zamówienia u Andrzeja wytypowałem trzy czy też cztery typy wkładek i podałem Andrzejowi ich parametry. Kupiłem z nich tę którą udało mi się osobiście posłuchać.
Cytat: frywolny trucht w Lipiec 13, 2015, 00:14
[...] żadne opory łożysk nie mają tu nic do rzeczy. [...]
Po Twoim poście rozmawiałem dziś na ten temat z Andrzejem, tak więc temat łożysk możemy uznać za wyczerpany.

PS. Właśnie odebrałem dwupłytowy album Stinga "Nothing Like the Sun" i siadam delektować się muzyką :)
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

A program nie wygląda rzeczywiście na specjalnie przyjazny dla laika humanisty. Czyli np mnie.
W każdym razie mam dwie płyty testowe, skończę się urlopować, pobawię się.

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Cytat: frywolny trucht w Lipiec 13, 2015, 18:50
A program nie wygląda rzeczywiście na specjalnie przyjazny dla laika humanisty. Czyli np mnie.
W każdym razie mam dwie płyty testowe, skończę się urlopować, pobawię się.

Bardzo mnie to cieszy :D. Myślę, że warto by rozwinąć to w tym lub nowym wątku.
Jeśli przewidujesz udział innych osób to może więc ja też się wstrzymam do tego czasu?
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Jakub

#24
Płyta Adjust+ dojechała, więc wieczór spędziłem na kalibracji gramofonu z użyciem rzeczonej płyty i Soundcard Scope.

Kilka wniosków:

Ustawianie azymutu za pomocą ścieżek z zapisem w tylko jednym kanale jest banalnie proste. Udało mi się ustawić przesluch obydwu kanałów na niemal identycznym poziomie. Najtrudniejsze było obracanie koszyka o ułamki kąta.

Ustawianie antyskatingu za pomocą dedykowanych scieżek przyniosło zadziwiające rezultaty. Mianowicie, obserwacja sygnału w Soundcard Scope jednoznacznie wskazała, że poprawne przejście trzeciego testu jest możliwe po ustawieniu antyskatingu na sporo wyższą wartość od zalecanej! Przy nacisku 1,80 gr, antyskating trzeba było ustawić na wartość niemal 2,5! Trochę dziwnie się czuję podnosząc ramię, bo ucieka ono nieco na zewnątrz, no ale oscyloskop i moje uszy nie mogą kłamać  8)
Czwarty test igła przechodzi połowicznie. Nie wyrzuca jej z rowka, ale zniekształcenia są wyraźne (za to równe w obydwu kanałach). Ciekawe, czy komuś uda się przejść czwarty test bez zniekształceń?

Rezonans wypada w moim zestawieniu gramofon/wkładka przy częstotliwości 9Hz. Pozwala to obliczyć wagę efektywną ramienia, która wynosi równe 10gr. Z obliczeń kalkulatorowych bazujących na pomiarze masy poszczególnych elementów ramienia wychodziło mi 15 gr.

Myślę, że mogę polecić tę płytę testową. W połączeniu z programem Soundcard Scope pozwala na przeprowadzenie kompletnej regulacji gramofonu.

Aha, moje poprzednie regulacje przeprowadzane bez płyty testowej były całkiem niezłe, ale jednak trochę im brakowało. Myślę, że do wkładek z ostrym szlifem igły, taka płyta jest niezbędna.