Gramofon Unitra Fonica Daniel G-1100FS

Zaczęty przez 4321DK, Czerwiec 12, 2014, 10:05

Poprzedni wątek - Następny wątek

4321DK


Zakładam ten temat z myślą aby wszystko co dotyczy tego gramofonu czyli pytania, zdjęcia, porady, usprawnienia, naprawy itd. trafiało tutaj.

Gramofon Daniel G-1100 fs Fonica.
Gramofon full automat dwa silniki dwie prędkości odtwarzania 45/min dla płyt 175 oraz 33/ min dla płyt 250 i 300 możliwość płynnej regulacji prędkości obrotów+/- 4%
Czas wejścia na obroty 4 sek.
Stabilizacja obrotów metodą fotooptyczną sygnalizacja stabilności obrotów za pomocą stroboskopu. Waga gramofonu 10,5 kg obudowa podstawa płyta metalowa blat wykonany z metalu, Część ozdobna wykonana z płyty wiórowej okleinowana naturalnym drewnem. Masa talerz 2,70 kg wykonany z odlewu żeliwnego wyważony dynamicznie. System napędu talerza i ramienia zawieszony oraz odseparowany od reszty gramofonu. Napęd paskowy. Ramie prawdopodobnie firmy Micro Seiki .
Sterowanie ramieniem za pomocą przycisków sensorowych.
Poziom zakłóceń od wibracji:
- nie ważony -40dB
- ważony -60dB
- kołysanie dzwięku-0,1%
Są to wartości średnie.
Wkładka magnetyczna: T2001 firmy Tenorel lub Mf-100 prod. ŁZR
Byłem właścicielem takiego gramofonu od kiedy zakupiłem go w sklepie RTV  w małej mieścinie 38 km od Wrocławia za kwotę jakieś ponad 8000 zł jak to brzmi : )
Dzisiaj jego cena na allegro wacha się od 350 do nawet 1200 pln. Dzisiaj w sklepach czy salonach audio można spotkać gramofonowe zabawki w cenie nawet 1800 zł.
No ale nie każdy miał z nim do czynienia przez dobre 25 lat, a przez ten czas wiele się zmieniło.
Dziadek Daniel potrafi zagrać, wszystko zależy od tego jak go przygotujemy.
Na pewno w wersji jak opuścił fabrykę będzie raczej tak sobie.
Jest to gramofon dla tych, co potrafią dokonać samodzielnie przeróbek.
Parę poprawek i jest cacy. Podstawa rozdzielenie mas sygnałowych oraz masy ramienia i obudowy dokładając dodatkowy kabelek, pozbyć się układu tłumienia wkładki, wtyk DIN zastąpić dwoma wtykami cinch żadna tam przejściówka.
Idąc dalej wymiana okablowania ramienia najlepiej razem z gniazdem da nam możliwość montażu głowic z prawidłowym pasowaniem. Gniazdo Fonici jest źle spasowane i po dokręceniu mocowania głowicy daje gigantyczne z koszenie w poziomie.
Następna sprawa to łożysko talerza przeważnie ma luz i tu potrzebny jest znajomy tokarz który wykona nam coś takiego jak należy. W pływającym zawieszeniu znajdują się tłumiki wykonane z pianki poliuretanowej której czas się z kończył i wymagają wymiany.
Wiadomo nowe paski, czyszczenie i smarowanie, bo sprzęt wiekowy. Jeśli elektronika jest Ok. to trzeba ograniczyć się do wymiany przepalonych żarówek, ewentualnie w zasilaczu wymienić kondensatory. Należy też umyć potencjometry.
Po takich zabiegach to nie ten sam gramofon. Zapomniałem, pozbywamy się wkładki typu MF 
Można dokonać jeszcze parę poprawek, które w pewny sposób wpływają na poprawę dźwięku w tym gramofonie, ale o tym innym razem.
Zachęcam tych, co mają lub mieli do czynienia z tym gramofonem o dzielenia się wszystkim co może się przydać każdemu z nas.

kangie

Wklejam fotkę swojego Daniela :) Mam przełącznik maxi-singli i drugi "masy razem"/"masy osobno".




4321DK

Zmiany wizualne wykonane w moim Danielu.
Nowy  headshell Ortofon i nowe gniazdo jego mocowania.
- mata talerza
- podświetlenie sensorów ( diody)
- przeciwwaga pozbawiona skali
- śruby zawiasów pokrywy i mocowania windy oraz półki ramienia wymieniłem na imbusowe
- stopki podstawy
- zamontowałem gniazda RCA i terminal masy
Tyle można zobaczyć gołym okiem

frywolny trucht

Trafo zostało na swoim miejscu?
Gdybyś miał określić- na podstawie montażu różnych wkładek, których charakter jest znany- jak opisałbyś dźwięk Daniela?

4321DK

Transformator jest tam gdzie był, trochę coś tam szumi przy rozkręconej gałce wzmocnienia na max.
Jak skończą się pomysły to wezmę się i za trafo.
Na dzień dzisiejszy w Danielu wisi wkładka AT 120 a to, dlatego że VTA jest takie jak powinno być, reszta też.
Daniel oprócz główki Ortofona otrzymał też nowe okablowanie ramienia SME silver zakończone gniazdami Neutrik.
Całość jest podłączona do przedwzmacniacza za pomocą 0,5 m kabla.
Daniel przestał być automatem, wszystko odbywa się ręcznie.
Ale do rzeczy, jak gra Daniel po tych zmianach.
Na przykładzie płyty Cohen Various Positions
Żywa i szeroka scena przekazu ciągle coś się dzieje słyszę to czego wcześniej nie było.
Wystarczający czysty i precyzyjny bas do tego sopran, który nie kuje po uszach oraz średnica, która zespala wszystko w całość i dodaje uroku.

Nisko z chodzący vokals Cohena, chórki, piano, gitara, perkusja doskonale wszystko to jest czytelne i można tego słuchać bez końca. Słuchałem tej płyty na wielu gramofonach znacznie lepiej spostrzeganych w świecie audio i tu Daniel zasługuje na szacunek, gra zawodowo.
Jeszcze jedna sprawa, słychać wyraźnie różnice w podłączanych interconnectach.

rommel

Przepraszam że wtrącę,bo jestem absolutnym ignorantem w tak dalekich ocenach dźwięku jaki opisałeś.Ale czy tak daleko posunięte zmiany to jeszcze Daniel?Czy w jakiś sposób nie stworzyłeś nowego,powiedzmy Daniela II? :D.Miałem Daniela(do tej pory nie mogę odżałować ze go sprzedałem),i jedyną poważniejszą ingerencją było nie inwazyjne dorobienie możliwości odtwarzania maxi singli,których mam sporo.

paul_67

4321DK, jaką matę masz na swoim Danielu?

4321DK


paul_67

Chciałem troszkę polepszyć sobie samopoczucie przez zakup headshella Sumiko do Daniela i okazało się,że śruba ramienia go nie załapuje.O co biega? Jakieś pomysły?

merlin1973

Ale tak naprawde co daje taka mata? Mam tez (była z gramofonem).
Pozdrawiam S.CH.

frywolny trucht

Nie ma na to pytanie jednej odpowiedzi. Są gramofony wrażliwe na ten element i są takie, którym wsio rawno :)

merlin1973

Pozdrawiam S.CH.

paul_67

Biegało o górny kołek, który za mało wystawał.Poprawiłem, zamocowałem, gra:) Ktoś kiedyś pisał,że kabelki Sumiko HL 29 strasznie mulą.Nie wiem może trafił na jakieś podróbki, bo u mnie jest wprost przeciwnie.Dźwięk stał się bardziej dynamiczny i pojawiło się więcej wysokich w porównaniu do tych, które używałem wcześniej. 

GregWatson

W tych słabszych torach audio mata nie przynosi praktycznie żadnego efektu. To taki bardziej element upiększający i polepszający samopoczucie. Ja w swoim "Prodżecie" wymieniłem talerz metalowy na acrylowy i mimo AT-440 MLa + NAD356BEE + KEF Q5 to różnica jest co prawda wyczuwalna ale trzeba się nieźle wsłuchać. Za małe pomieszczenie (ok 14 m2) i za słaby tor.
Gdyby może dorzucić dobre "kabelki" ,lepszy patefon i "grające" bezpieczniki byłoby znacznie lepiej.
Dokupiłem teraz co prawda matę acrylową Analogue Studio Black (za 41 zł a u naszych dystrybutorów to samo jest po 180 - 199 zł) z wgłębieniem na label do swojego drugiego toru, który buduję na bazie Micro Seiki (tam mam matę gumową) i zobaczymy co to da. Tu wrzucę LAR-a LPS-1, dobrą wkładkę - na bazie Goldring 2400 - 2500 lub Blue Point No.2 (zobaczymy na co mnie będzie stać). I być może usłyszę?  ;D

Trochę tego i trochę tamtego też.

paul_67

Właśnie słucham z nowym headshellem Sumiko i AT 95. Nie wierzę własnym uszom, jak ten Daniel gra:)Jest obecnie podłączony do przedwzmacniacza zainstalowanego w Musical Fidelity A2.

4321DK

Moje przejścia z produktami Sumiko a konkretnie z kabelkami i wkładką były takie, kabelki grały bardzo jasno górą i sypały gwoździami po uszach, ich konektory miały złą średnice i na pinach wkładek oraz koszyków były luźne, efekt był taki że wylądowały w koszu, natomiast wkładka grała sucho przez trzy miesiące i zmieniła właściciela. Oglądając foty koszyka Sumiko  stwierdziłem  że wygląda zbyt topornie i jest za drogi, dlatego zdecydowałem się na Ortofonia.
Gniazdo Daniela ma większy luz, pisałem o tym na AS dlatego wymieniłem ten element z trzech powodów, luz, styki, waga.



paul_67

Moje konektory nasuwają się idealnie.Headshell Sumiko jest bardzo dobrze wykonany i bardziej mi pasuje do Daniela niż te didżejskie koszyki, a co najważniejsze ma możliwość regulacji azymutu. 

4321DK

Paul na pewno regulacja azymutu w Danielu się przyda headshell Sumiko ma 11,5g sporo,
zakładając go do mojego Daniela masa ramienia miała by 18g a u Ciebie pewnie jeszcze więcej bo gniazdo headshella jest z mosiądzu. Z pobieżnych wyliczeń wynika że Twoja AT 95 wpada w 9Hz  dodając do tego kabelki słyszysz poprawę, namawiam na wymianę okablowania ramienia. Kabelki Cardas 0,5m to koszt jakieś 70 pln z przesyłką, warto wymienić.

paul_67

Ważyłem oryginalny headshell Daniela i wyszło mi 10,82g bez kabelków i śrubek.Tak więc nie jest to jakaś wielka różnica, a ciężarek przeciwwagi przy nacisku 2g wypada mi na połowie skali.Tania AT95 mimo powszechnej opinii wkładki niewymagającej przy kalibracji jest bardzo wrażliwa na ustawienie azymutu.Sam się o tym przekonałem.Wcześniej nie zdawałem sobie po prostu z tego sprawy:) 

paul_67

Tak, masz rację, ale przydałoby się też nowe gniazdo headshella.Chyba będę musiał nabyć jakiś uszkodzony gramofon, aby je pozyskać:)

4321DK

Dla porównania jak wyglądają styki w gniazdach Fonici i Technicsa wklejam fitki.
Z lewej gniazdo  Technics z odzysku a z prawej surowe nowe gniazdo Fonici.

paul_67

Chętnie bym kupił takie gniazdo od jakiegoś japońskiego gramofonu, gdybyś miał oczywiście na zbyciu...

frywolny trucht

Przypomniał mi jeden pan, że w razie serwisowania tego gramofonu to ten adres jest  bardzo polecany:
http://www.naprawagramofonow.pl/
W Bydgoszczy.


kangie

#23
Cytat: paul_67 w Czerwiec 23, 2014, 17:16Chętnie bym kupił takie gniazdo od jakiegoś japońskiego gramofonu, gdybyś miał oczywiście na zbyciu...
Hmm, gdybyś Pawle nie znalazł używki, a bardzo chciałbyś mieć, to jest coś takiego tutaj:

http://www.dj-sklep.pl/p/pl/2363/ortofon+apj1+waga+i+przedłużenie+ramienia.html



Cytat: frywolny trucht w Listopad 13, 2014, 00:53Przypomniał mi jeden pan, że w razie serwisowania tego gramofonu to ten adres jest  bardzo polecany:
http://www.naprawagramofonow.pl/
W Bydgoszczy.
Przez moment myślałem, że to Ty ;)



frywolny trucht

Uch, gdybym ja miał taką wiedzę. Bym robił  taaaakie gramofony. Mechanikę jeszcze ogarniam, ale elektronika?

;D