Autor Wątek: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)  (Przeczytany 293 razy)

Offline Therion

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1135
Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« dnia: Wrzesień 14, 2018, 12:18 »
Nie widziałem takiego tematu a widzę potrzebę.

Znalazłem taką informację w sieci (autorem jest Ahaja)

Sprawa jest dość prosta.
Należy przyjąć, że bezpieczna impedancja wejściowa w preampie dla wkładki MCLO powinna się zawierać w przedziale 10-20x jej impedancja wewnętrzna.
Np
DL103 (40ohm) >> w preampie 400-800ohm
DL103R (14ohm) >> w preampie 140-280ohm


Producent dla
DL103R podaje: Load Impedance 100 ohm min.
AT-OC9ML - Recommended Load Impedance: min 100 ohm
Rohmann - Recommended Load Impedance: >10 ohm

1. a zatem, skoro wszyscy producenci podają wartość MINIMALNĄ co stoi na przeszkodzie wybrać i nastawić jakąś bezpieczną wartość uniwersalną dla wszystkich posiadanych wkładek MC i MM np. 47Kohm ?

2. Co z ustawieniem GAIN? Tu również wydaje się rozsądnym ustawienie jak najwyżej wartości (o ile wzmacniacz taką przyjmie) ponieważ wzmocniony sygnał zostawi w tyle zakłócenia.

Wasza opinia?
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Marantz NA6005, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Offline Therion

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1135
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 14, 2018, 12:21 »
Ps. to już drugi preamp w którym zauważam, że MCLO ustawione na np. 47Kohm wcale nie brzmi źle a wręcz przeciwnie, atrakcyjniej niż przy 100ohm'ach. Ktoś mi wspominał, że przy takiej wartości u niego pojawiają się przestery, ale ani w LAR ani w GN to nie występuje. Muzyka brzmi świetnie.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Marantz NA6005, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Offline rudy-102

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 9599
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 14, 2018, 12:51 »
Ktoś mi wspominał, że przy takiej wartości u niego pojawiają się przestery,
Tak jest u mnie. Raz spróbowałem z ciekawości, a raz córka przestawiła przez przypadek. Przy przełączaniu w locie przy włączonym wzmacniaczu można sobie głośniki wypruć jak się przełączy. Dźwięk był mocno zniekształcony, przesterowany i tak na oko ze dwa razy głośniej.

Offline Therion

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1135
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 14, 2018, 13:32 »
U mnie zaś, nabiera charakteru koncertowego, co jest niezwykle fajne i efektowne.

Jako człek z gruntu niepokorny, nie przekonuje mnie stwierdzenie "nie powinno się słuchać MCLO na 47Kohm czy np. nagrań zapisanych w standardzie RIAA na Decca. Chodzi mi o uzasadnienie owego - "nie powinno". Bo co, uszkodzę coś? Co? Instrumenty zagrają nie swoim dźwiękiem? Usłyszę to, uczęszczałem do szkoły muzycznej. Jeżeli brzmi kilkukrotnie wyraźniej i efektowniej (co jak wspomniałem, zbliża nas do tego, co się odbywa na scenie), to dlaczego nie powinienem tak słuchać?

W tej chwili słucham płyty "Rosetta" Vangelisa. Nigdy oczywiście nie słyszałem tej muzyki na żywo, więc nie wiem, czy instrumenty brzmią prawdziwie (w muzyce klasycznej brzmiały, u  Vangelisa bez Vangelisa obok cięzko stwierdzić :) ale płyta roztoczyła taką scenę, że sądzę, iż o to właśnie chodziło Vangelisowi gdy ją nagrywał. Wszak to opowieść o satelicie, więc musi być przestrzennie a takie efekty uzyskuję przy nastawieniu 47Kohm. Przy zalecanych 100Kohm są mniej spektakularne.

Może to trochę tak, jak z gałkami basu i sopranu? też nie powinno się nimi kręcić. Nie kręciłem, choć czasami nagrania brzmiały płasko i kusiło. Teraz nie mam, więc nie kusi :)



« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2018, 13:47 wysłana przez Therion »
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Marantz NA6005, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Offline Jakub

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 2605
  • Taniofil
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 14, 2018, 13:49 »
Zatankuj sobie motocykl ropą, bo też "się nie powinno". Wsadź inne lampy do wzmacniacza, niż te przewidziane, itd.  :P

Obciążenie wkładki wynika z praw fizyki, a nie czyjegoś widzimisię. Podobnie jest z krzywą RIAA. Skoro ktoś jej użył do nacięcia matrycy, to jedynym poprawnym sposobem odtworzenia jest użycie preampa z krzywą RIAA.
Użycie innej krzywej to jak wpięcie equalizera. Dźwięk będzie, ale nie mówimy wtedy o HiFi.
Braun CSV13 | PS500 | CD4 | L60 (i parę innych)

Offline Therion

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1135
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 14, 2018, 14:02 »
Zatankuj sobie motocykl ropą, bo też "się nie powinno". Wsadź inne lampy do wzmacniacza, niż te przewidziane, itd. 

Jeżeli motocykl zacznie jeździć lepiej to dlaczego nie? Lampy już wkładałem inne (w asyście producenta).

Chcę tylko zrozumieć - producent podaje Recommended Load Impedance: min 100 ohm ale nie podaje Recommended Load Impedance: min 100 ohm MAX 1KOHM.

Skoro ktoś jej użył do nacięcia matrycy, to jedynym poprawnym sposobem odtworzenia jest użycie preampa z krzywą RIAA.

Tak nigdy byśmy nie wylądowali na Księżycu.

Chcę wiedzieć, dlaczego gra lepiej. Tyle i tylko tyle.


Użycie innej krzywej to jak wpięcie equalizera. Dźwięk będzie, ale nie mówimy wtedy o HiFi.

No właśnie brzmi jak HIFI za 2-3x większą kasę.

Ale ok, nie powinienem tak słuchać. Wyłączę.

Żartowałem.
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2018, 14:07 wysłana przez Therion »
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Marantz NA6005, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Offline Jakub

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 2605
  • Taniofil
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 14, 2018, 14:24 »
Tak nigdy byśmy nie wylądowali na Księżycu.

Trochę słaby argument, bo w kontekscie podróży kosmicznych wszelkie kombinowanie kończy się źle.
Jakiś czas temu była głośna sprawa sondy kosmicznej, która rozbiła się o powierzchnię Marsa, bo sobie inżynierowie pomylili jednostki przy obliczeniach.
Braun CSV13 | PS500 | CD4 | L60 (i parę innych)

Offline malg

  • meloman, audiofil??
  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 3918
  • muzyka jest jedna, słuchaczy wielu, a sprzętu ...
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 14, 2018, 14:49 »
było juz o tym pisane / mówione

Sprawa dopasowania elektrycznego obciążenia wkładki ma wpływ na mechaniką cantlivera/igły
Przy obciążeniu niedopasowanym, zmieniają się warunki pracy mechanicznej w stosunku do parametrów które podaj producent
np pasmo, obciążenie wpływa na warunki bezwładności,
ma tez wpływ na opory mechaniczne cewki w MC a magnesu w MM przy wzajmnym oddziaływaniu

i. t. d

Ale jak chcesz to ustaw 47K i ciesz się muzyką ::)


Offline dino

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1383
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 14, 2018, 15:25 »
Wartość impedancji wejsciowej pre zalezy równiez od topologii stopnia wejściowego. Inaczej zachowa sie wejscie na lampach czy JFET a inczej na tranzystorach bipolarnych. Nie ma tutaj jednej, uniwersalnej metody i warto eksperymentować. Należy przy tym uwzglednic ewentualne zmiany wzmocnienia wynikające ze zmiany "impedancji" wejsciowej (stopień obciążenia wkladki wplywa na wartośc napięcia na wejsciu pre i moze dojść do przesteru (rzadko) albo spadku, który wpłynie na wzmocnienie lub pasmo. Czasami okazuje się, ze 47KOhm grało "źle" a po przestawieniu wzmocnienia (jak jest taka opcja) na wieksze było super.

Inna bajka to krzywa korekcji pre. Wiekszosc używa RIAA (nowego) bo nie ma innej opcji. Jeżeli swiadomie zmieniasz krzywą np na Decca to tak jak byś używał specyficznego equalizera. Zaleznie od systemu moze to subiektywnie powodować poprawę brzmienia.
Rozważajac rzecz obiektywnie - wprowadziłeś zniekształenia w stosunku do oryginału.
Jak wspominałem podobnie działaja regulatory barwy we wzmacniaczu. I to w/g mnie jest sprawa indywidualna każdego z nas  8)
Profesjonalne pre EMT ma plynną regulacje korekcji i jkoś to "radiowcą" nie przeszkadza  ;)
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 14, 2018, 16:47 wysłana przez dino »

Offline Therion

  • maniak
  • ******
  • Wiadomości: 1135
Odp: Wkładki a ustawienia preampa (phono stage)
« Odpowiedź #9 dnia: Wrzesień 14, 2018, 16:29 »
O i to było merytoryczne - dziękuję.

HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Marantz NA6005, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.