Autor Wątek: Analogowe łamigłówki techniczne.  (Przeczytany 14304 razy)

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #25 dnia: Marzec 04, 2015, 10:04 »
Po co Wam szpulaki do ripowania winyli? To znacznie lepsze i wygodniejsze :)


Offline vasa

  • Słucham klasyki.
  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 5978
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #26 dnia: Marzec 04, 2015, 10:09 »
Ale wygląd też się liczy  ;D
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: Lenco L450+Benz Micro ACE+Pre Q-Audio+Pionieer SA-810+Tuby DIY na Fostexach 206 + kable. Też nieistotne.

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #27 dnia: Marzec 04, 2015, 10:11 »
No, fakt. Taką maszynkę chciałbym mieć.

Offline jajacek1410

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 827
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #28 dnia: Marzec 04, 2015, 11:19 »
Czy to 33,3    45  czy 78 obr/min nie ma znaczenia. Dalem sie podejsc jak mlody.
No jak nie ma, jak ma. Przecież siła dośrodkowa jest w kwadratowej zależności od prędkości kątowej. Czyli dwukrotny wzrost prędkosci kątowej powoduje czterokrotne zwiększenie siły dośrodkowej.

45 do kwadratu = ( mniej więcej) 33,3 do kwadratu x 2
Płyta 45 obr. daje dwa razy większą siłę dośrodkową. ( przy tym samym promieniu)
Albo ja czegoś nie rozumiem... :)

inżyniery - co z Wami? :):)


(edit - godzinę później- wycofuję się z tego co wyżej, ale nie kasuję, niech zostanie dla potomności. Błądzić rzeczą ludzką, czy cóś w podobie :)  )


« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2015, 12:38 wysłana przez jajacek1410 »
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #29 dnia: Marzec 04, 2015, 11:25 »
Jacku, prawisz o innej sile dośrodkowej. Skating to trochę inny rodzaj siły. Przyjęło się nazywać ją "dośrodkową", ale pochodzi ona od tarcia i geometrii układu.

Znasz przypowieść o prawdziwych polskich inżynierach?
Mówi typowy polski inżynier: "Jak tylko pomyślę sobie jakim jestem inżynierem, to aż boję się iść do lekarza" :D

Offline Wireless

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 4776
  • winyl i pliki - oto przyszłość muzyki ;)
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #30 dnia: Marzec 04, 2015, 11:28 »
Ale ja przepraszam - ale to płyta się kręci, a nie wkładka .... Wkładka nie ma prędkości kątowej. Jedynie liniową względem rowka płyty .... A "skating" działa na ramię z kolei. I jest spowodowany raczej różnicą pomiędzy osią wkładki a "osią" ramienia ... IMHO ... Albo to z kolei ja czegoś nie rozumiem .... :) . No chyba, że wziąć pod uwagę jej obrót wokół zawieszenia ramienia - b. wolny zresztą i zależny od prędkości talerza i gęstości rowku. 
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2015, 11:32 wysłana przez wireless »
Pozdrawiam, Wireless

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #31 dnia: Marzec 04, 2015, 11:32 »
Popatrzcie na składowe wektorów sił na pierwszym rysunku, który wkleił vasa na poprzedniej stronie. Składowe sił budują siłę skatingu skierowaną w stronę środka płyty, czyli ściągają igłę i ramię do środka.

Offline Wireless

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 4776
  • winyl i pliki - oto przyszłość muzyki ;)
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #32 dnia: Marzec 04, 2015, 11:34 »
No dokładnie - wypadkowa, czyli ów skating, powstaje na skutek różnicy pomiędzy osiami wkładki i ramienia .... Jak widać zresztą na załączonym rysunku, jest to spowodowane ruchem talerza, ale nie ma "wprost" przełożenia na siłę dośrodkową (albo odśrodkową). Stąd wzór na owe siły nie jest wzorem na skating ... Co więcej - jedna ze składowych jest silnie uzależniona od np. siły tarcia pomiędzy wkładką, a płytą, a ta z kolei, wydaje się - będzie zależna od np. szlifu ... (albo i stopnia "zrycia" płyty ;) ).
Pozdrawiam, Wireless

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #33 dnia: Marzec 04, 2015, 11:36 »
Oraz tarcia. Gdyby nie było sił tarcia, to igła na idealnie gładkiej płycie o współczynniku tarcia równym 0 nie przesuwała by się ku środkowi płyty.

Offline Wireless

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 4776
  • winyl i pliki - oto przyszłość muzyki ;)
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #34 dnia: Marzec 04, 2015, 11:38 »
Oraz tarcia. Gdyby nie było sił tarcia, to igła na idealnie gładkiej płycie o współczynniku tarcia równym 0 nie przesuwała by się ku środkowi płyty.
No właśnie :)
Pozdrawiam, Wireless

Offline vasa

  • Słucham klasyki.
  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 5978
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #35 dnia: Marzec 04, 2015, 11:49 »
No właśnie
Wireless, aplauz
Jest nas już trzech, którzy nie będą regulowali antyskatingu na pustej płycie :)
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: Lenco L450+Benz Micro ACE+Pre Q-Audio+Pionieer SA-810+Tuby DIY na Fostexach 206 + kable. Też nieistotne.

Offline jajacek1410

  • maniak
  • *****
  • Wiadomości: 827
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #36 dnia: Marzec 04, 2015, 11:57 »




Macie rację , chłopaki.
Niedouczony jezdem.
Na szczęście to nie ja buduję mosty, tylko mój sąsiad :)
KEF iQ9, Yaqin 100b, Primare cd21, P-J Perspective, Goldring 1012, P-J Tube Box SEII, Kimber 4TC, 8TC, Audiomica Beryl, QED Siver Spiral, NEEL 7ES, listwa Tomanek

Offline Wireless

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 4776
  • winyl i pliki - oto przyszłość muzyki ;)
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #37 dnia: Marzec 04, 2015, 11:59 »
Hmmm - no tak. Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać. Bo przecież będzie to zależne (jakby być perfekcjonistą) od np. rodzaju muzyki. Symfonika, generalnie muzyka o dużych skokach dynamiki, będzie generowała większy skating, niż np. audiofilskie plumkanie ....
Trzeba by dysponować jakąś "srednią" płytą - powiedzmy, pop-rockową, bez heavymetalowych odjazdów, i bez usypiających ballad ;) np., let's say, takie Toto :) i brać na słuch w zasadzie. I "średnio" będzie dobrze. Bo nie wyobrażam sobie robienia rekalibracji gramofonu przed każdym odsłuchem z osobna :) .  Wydaje się, że takie podejście ze "średnią" płytą byłoby OK, bo - potencjalnie, w sporej, przynajmniej, liczbie przypadków, różnice mogłyby być pomijalne ...
« Ostatnia zmiana: Marzec 04, 2015, 12:10 wysłana przez wireless »
Pozdrawiam, Wireless

masza

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #38 dnia: Marzec 04, 2015, 12:13 »
Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
Jak? Ano tak jak się teoretycznie nie powinno - równy sile nacisku i przestać sie tym już zamartwiać :)

Przynajmniej instrukcja od mojego SME tak twierdzi.

Tylko nie wiem czy to się sprawdzi przy AS sznurkowo-ciężarkowym?

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #39 dnia: Marzec 04, 2015, 13:12 »
Hmmm - no tak. Ale wobec tego rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
W praktyce - u mnie - bierzesz pokrętło w dłoń i ustawiasz czerwone linie tak, aby były w jednej linii (szlif eliptyczny + ostre szlify), ewentualnie zrównujesz niebieskie linie żeby były w jednej linii (szlif sferyczny).

Linka wolframowa jest w ten sposób dodatkowo napięta i tak jakby odciaga ramię w kierunku - na zewnątrz płyty. I ten mój antyskating jest zależny od siły nacisku, bo ta wolframowa linka steruje naciskiem. I to jest wg mnie przemyślany i bardzo dobry patent firmy Micro Seiki.


Online frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 15865
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #40 dnia: Marzec 04, 2015, 14:39 »
Trzeba przyjąć że siła dośrodkowa to inna historia i punktem wyjścia jest kształt ramienia, które determinuje układ po swojemu. No bo skoro proste ramię bez względu na prędkość obrotową, nie wymaga korygowania...
I to jako punkt wyjścia jakoś ogarniam :)

A łamigłówka z Bajmem?
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor

Offline vasa

  • Słucham klasyki.
  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 5978
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #41 dnia: Marzec 04, 2015, 14:53 »
rodzi się pytanie, jak w praktyce ten antyskating ustawiać.
Też mam SME gdzie antyskating jest dobrze rozwiązany i nie sprawia problemów.
W pierwszym odruchu pomyślałem że składowa pozioma będzie słyszalna w balansie. Ale jeżeli jest to składowa stała to nie zmieni balansu a jedynie zakłóci geometrię układu.
Mylę się
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: Lenco L450+Benz Micro ACE+Pre Q-Audio+Pionieer SA-810+Tuby DIY na Fostexach 206 + kable. Też nieistotne.

jamówię

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #42 dnia: Marzec 04, 2015, 21:43 »
Bo SME ma to świetnie rozwiązane,TF2 to AS też 2 i gra ;D

Online frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 15865
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 01, 2015, 13:03 »
Problem starej styranej płyty, która gra jaśniej, uznaję za nierozwiązany.
Dorzucam kolejne przemyślenia do rozprawienia się. Zwyczajowo- i tak jest w teście AUDIO z 4/2015- gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze. Czyli można przyjąć, że gramofon w okolicach -50-55 dB będzie grał w sposób "przyciemniony". Czyli, że hałas własny maszyny ma destrukcyjny wpływ na przetwarzanie przez wkładkę góry pasma. Tak??

W teście występuje Denon DP 300F, nowy Pro-Ject RPM 1 Carbon ( nie ma już antyskatingu na żyłce), Teac TN-300, Pioneer PL-30 i dziwadełko z ramieniem Regi- Flexson Vinylplay. Wszystko w ramach testu gramofonów za 1500-2000 zł.
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor

Offline vasa

  • Słucham klasyki.
  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 5978
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 01, 2015, 13:27 »
gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze.
Nie bardzo potrafię znaleźć powiązanie pomiędzy wysokim poziomem szumu a wycofaną górą :(
Wydaje mi się że napędy o takich parametrach to bardzo proste (czytaj wykastrowane przez księgowego) konstrukcje z najtańszymi wkładkami i to tutaj upatrywałbym przyczyny. O ile taka rzeczywiście występuje bo mogę się oprzeć jedynie na informacji zewnętrznej.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: Lenco L450+Benz Micro ACE+Pre Q-Audio+Pionieer SA-810+Tuby DIY na Fostexach 206 + kable. Też nieistotne.

Online frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 15865
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #45 dnia: Kwiecień 01, 2015, 13:34 »
W teście występuje ten gramofon: http://www.project-audio.com/main.php?tech=rpm1carbon&cat=turntables&lang=en i wyraźnie odskakuje stosunkiem S/N ( -71dB) od pozostałych, a i w opisie napisano, że PJ błyszczy górą na tle konkurentów.
Wkładka? No cóż Goldring 2500 gra o wiele więcej detalu na Fontku niż DP 300F.
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #46 dnia: Kwiecień 01, 2015, 13:53 »
Dorzucam kolejne przemyślenia do rozprawienia się. Zwyczajowo- i tak jest w teście AUDIO z 4/2015- gramofony, które mają niskie wartości S/N pisze się o zaokrąglonej wycofanej górze. Czyli można przyjąć, że gramofon w okolicach -50-55 dB będzie grał w sposób "przyciemniony". Czyli, że hałas własny maszyny ma destrukcyjny wpływ na przetwarzanie przez wkładkę góry pasma. Tak??
Bardzo zdziwiła mnie ta zależność. Myślę, że nie ma to odniesienia w rzeczywistości. Myślę, że bardzo trudno będzie udowodnić, że teza jest prawdziwa. Natomiast bardzo łatwo będzie udowodnić, że jest fałszywa.

Online frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 15865
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #47 dnia: Kwiecień 01, 2015, 14:04 »
Inny przykład: Audio Technica LP 120 USB. Typowy opis o pogrubionym dole pasma i graniu środkiem, oraz wycofaniu góry: http://audio.com.pl/testy/audio-technica-at-lp120-usb:4 no i tak rzeczywiście gra.

Signal-to-Noise Ratio >50dB
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor

kangie

  • Gość
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #48 dnia: Kwiecień 01, 2015, 16:20 »
Do sposobu grania jaki wyzej wymieniles (rzeczonego gramofonu Audiotechniki) wystarczy kilka rzeczy:
- slabej jakosc wkladka MM albo tez MC (bo takie tez sa) ktora nie zostanie dopasowana do ramienia
- slabej jakosci preamp gramofonowy w ktorym nieprawidlowo dobrano nastawy
- kiepski wzmacniacz zamulacz lampowy, zdarzaja sie tez zamulacze tranzystorowe
- watle kolumny o slabowitych przetwornikach
- nieprawidlowa kalibracja wkladki. Wystarczy ustawione nieprawidlowo VTA/SRA i gora ucieknie. Nie calkiem, ale wycofa sie.

Sam naped i ramie nie ma mozliwosci decydowania o gorze, ze bedzie wycofana. To bzdury.

W zwiazku z powyzszym pewne opisy sprzetu w internecie przyjmuje nader chlodno, z niedowierzaniem.


Online frywolny trucht

  • maniak
  • *******
  • Wiadomości: 15865
Odp: Analogowe łamigłówki techniczne.
« Odpowiedź #49 dnia: Kwiecień 01, 2015, 16:42 »
Niższe Pro-Jecty mają albo Ortofona OM5E, albo 2M Red, a pozostałe elementy toru audio- zakładam- są w czasie testów prasowych- i d e n t y c z n e. Oba Ortofony też nie są nachalne "u góry".

To inaczej. Może ktoś zna współczesny jakiś gramofon, który ma S/N -70dB i w teście wyszło, że ma wycofaną górę w stosunku do takich, które mają 50,60 dB?
ZESTAW 1: Ad Fontes z dwoma ramionami, Benz Micro Glider SL i Philips GP 412 Mk2, pre Husariaa, MAP 306, MCD 204, Haydn Grand, JBL ES 150P, Sennheiser HD 598, OPPO PM-2, HA-1, Takstar 80 PRO V2, Akai GX 620, Teac X-1000M, Albedo Blue.
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93, Kimber Cable 8VS, Pioneer Monitor