Pomiar rezonansu ramienia i wkładki - inne podejście

Zaczęty przez christo, Grudzień 11, 2017, 15:10

Poprzedni wątek - Następny wątek

moon

Cytat: Therion w Marzec 26, 2021, 10:08Gdybym nadal miał fonciaka, to ani chwili bym się nie zastanawiał.

kiedys chcialem, a ze bylo odradzane, i pre nie mialo sekcji MC, to bylo odpuszczane. Od dluzszego czasu jest LAR, to moze pewnego dnia podejme wyzwanie. Moze ktos pozyczy na probe
Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand

il cattivo

Cytat: jacek-k-wawa w Marzec 26, 2021, 09:57Cytat: il cattivo w Dzisiaj o 09:42
Cytat: Therion w Wczoraj o 23:53
103R pieknie zagra nawet trzymana w palcach.

Muszę spróbować   

Temu Panu płyty nie pożyczamy! :-)

Spokojnie, do gramofonu podchodzę zawsze z czystymi rękami ;)

Therion

#202
Cytat: tomasz_pianista w Marzec 26, 2021, 10:09
No i właśnie ta tabelka od Jelco strasznie namieszała w sieci.

Twój headshell waży 12 gramów, to niby jak masa efektywna ramienia może mieć 13,5 grama?

To podawanie masy z wagą wkładki to już w ogóle jakas abstrakcja.

Znalazłem cos takiego.

Mam e-maile bezpośrednio od Jelco z informacją, że efektywna masa 250 to 18 gramów, a 750D 20 gramów, łącznie z headshellem (...) . E-maile pochodzą z lat 2009 i 2010.
-Bob



Źródło https://forum.audiogon.com/discussions/effective-mass-of-jelco-tonearms
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

tomasz_pianista

Grupa ratowania poziomu.

Therion

To jak mnie Bóg natchnie, to sobie poleję i jakoś wg tego wzoru wyliczę wartość dla tego ramienia.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Therion

OK, przyznać się, kto miał piątkę z matematyki:

f = 1000 : (2 x π x √ (M x C))

Podaję wartości:

π = 3,14159265359
M = 29,2
C= 22 µm/mN

Nie wiem, dlaczego mi wychodzą głupoty
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

il cattivo

#206
Cytat: Therion w Marzec 26, 2021, 15:12OK, przyznać się, kto miał piątkę z matematyki:

f = 1000 : (2 x π x √ (M x C))

Podaję wartości:

π = 3,14159265359
M = 29,2
C= 22 µm/mN

Jeśli dobrze liczę, to wychodzi mniej więcej 6,28.
Ale nie miałem piątki z matmy, więc może niech ktoś sprawdzi ;)

moon

Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand

il cattivo

I już sprawdzone, dzięki moon. Nie pogrążyłem się.

moon

Pioneer PL-50L II + Ortofon 2M Bronze + LAR LPS-1+ Cayin MT-35S + Canto Grand

Therion

#210
Dzięki. Po zgwałceniu tego kalkulatora pokazał jednak wynik = 6,3

Czyli oznacza to, że f = Cartridge resonance frequency in Hz

I teraz lampię sie na ten wykres? Oooookey, to wreszcie zrozumiałem to zagadnienie. Hura.

I dupka. Jeżeli oceniłem ramię z wkładką na 29gram ( z blaszkami) a Cartridge resonance frequency wyniosło 6, to nie mieszczę się w zakresie.

Bez blaszek też się nie mieszczę: rezonans 6,5 czyli poza skalą.


A gra ładnie.

hmm
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Therion

No nie, nie da się.

Chciałem podejść do sprawy poważnie. Wyciągnąłem nowoczesną wagę kuchenną i zważyłem headshell z wkładką i śrubkami. 23g

Producent Jelco HS-25 headshell
Weight : 12.1 grams without screws
Producent ATOC9: Weight   8.0g

12,1+8 = 20,1. Gdzie zatem jest 2,9g? Przewody???

AT nie otrzymała ode mnie żadnych miedzianych blaszek.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

tomasz_pianista

Grupa ratowania poziomu.

il cattivo

Jelco podaje masę headshella bez śrubek. Ty zważyłeś najpierw całość wraz ze śrubkami, a potem sumując masy headshella i wkładki tej wartości już nie uwzględniłeś.

Therion

Cytat: tomasz_pianista w Marzec 26, 2021, 17:53
Pewnie śrubki i przewody.
Cytat: il cattivo w Marzec 26, 2021, 17:55
Jelco podaje masę headshella bez śrubek.

Oczywiście

without przeczytałem jako with

Zważyłem śrubki. 1,77g. Brakuje jeszcze 1,13g. To możliwe, że przewody? Chyba są cięższe...

HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Therion

Dobra, zrobiłem sobie arkusz dla wszystkich wkładek i tak mi wyszło (dla 103R znalazłem wartość 5µm/mN):
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

tomasz_pianista

Tylko teraz weź pod uwagę, że japońskie wkładki mają inaczej podaną podatność.

Więc dla Denona 103 - pewnie około 10, AT nie wiem. Ty masz AT OC9/II?
Grupa ratowania poziomu.

Therion

też tak sądzę, że wartość 5 jest nieprawidłowa - znalazłem ją na audiostereo, ktoś wyliczał. Przyjmę 10.

Tak, mam /II
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Therion

Może pamiętacie (albo i nie), odpuściłem sobie doktorat z tego zagadnienia po sprawdzeniu na płycie testowej, że jest ok (choć były wątpliwości) ale najbardziej po sugestii, że bez oscyloskopu nie ma prawa nic u mnie dobrze grać. Ale temat gdzieś tam mi wciąż głowę zaprzątał. Bo już nie wiedziałem - mam słuchać czy nie.  ;D

Dziś znalazpłem fajną stronkę - kalkulator, pokazujący graficznie jak się rzeczy mają.

(Czy ktoś biegły w temacie mógłby potwierdzić wartości na jakich się oparłem?)

Wpisałem cyfry dla Rohmanna na ramieniu Jelco SA250. Jako, że z uporem maniaka nadal dociążam headshelle (dla wyrownania wszystkich zestawów wkładek), to całość - wkladka, headshell z dociążeniem i śrubki, ważą u mnie 24g.

Po podstawieniu wszystkich wartosci, wychodzi na to, że mogę u siebie powiesić zestaw od 5g (od 👽) do... 50g (!).

I tak sobie udowodniłem, że (o ile wpisałem poprawne wartości), zakres dopasowania jest baaardzo szeroki... a Wy trochę (bardzo) przesadzacie.

Strona: http://korfaudio.com/calculator

Rohmann podaje podatność 12 µm/mN
Yelco twierdzi, ze masa SA250 wynosi 10,44g
Masa Rohmanna 9g

Co o ttm sądzicie?



HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Piterski

Z czym przesadzamy?
Jeśli dobrze interpretuje te wykresy to wychodzi Ci rezonans około 4-5Hz.

PS Zresztą Adam masz płytę testową to ją włącz i zobacz jak to wygląda realnie, a nie w "kalkulatorze".
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Therion

Włączałem, nagrywałem film, ponieważ miałem problem z interpretacją wyniku i osoby komentujące też miały podobne wątpliwości, dlatego temat porzuciłem.

Ale słucha się miło, nic się nie wzbudza, tupania nie słuchać w kolumnach (w ad fontes było), zatem uznałem, że jest ok.

Cytat: Piterski w Kwiecień 17, 2022, 15:33
Jeśli dobrze interpretuje te wykresy to wychodzi Ci rezonans około 4-5Hz.

Na pierwszym wykresie jest pomiędzy 5-6. Drugi wykres jest dla jaj.
HI-END jest wówczas, gdy jesteś zachwycony. Ja jestem. Phast PP6L6, Audiolab 8200CDQ, Audio Academy Hyperion III LUX,  Transrotor Max,  Gold Note PH-10, Ortofon T-30, MC Rohmann, AT OC9/II, Denon DL 103R, AKG K702 i Sennheiser HD-660S. Kino Domowe: Denon AVR-X3500H. Poprzednio m.in. SE2A3, SE6V6, EL34, KT88, Ad Fontes itd.

Piterski

Mi osobiście Rohman i PP300 lepiej grają na ciężkich headschelach i tez rezonans ma obecnie bliżej 7Hz bez słyszalnych artefaktów. Jednak np. AT-OC9 bym tak nie katował.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

U mnie AT OC9 gra od zawsze na 6 Hz i nic muzyce nie brakuje, nic niepokojącego nie zauważyłem i nie usłyszałem.
Rozważania na temat rezonansu, wymiana doświadczeń, kalkulatory, przeliczniki zawsze są potrzebne, bo wkładki zmienia się całkiem często. 
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Seba

Dzień dobry! Nowy na forum, więc uprzejmie proszę be naśmiewania, że nic nie rozumiem. Zachęcony treścią tego wątku dokonałem pomiarów audiacity i słabo to rozumiem. Dwa różne gramofony trzy różne wkładki o różnym compliance, a wynik jakby podobny