Docisk

Zaczęty przez masza19, Październik 09, 2021, 18:46

Poprzedni wątek - Następny wątek

frywolny trucht

Jest jeszcze "brzęczenie" łożyska. Odpowiednio dopasowana masa docisku może zarówno wzmocnić jak i znieść hałas łożyska. Pośrednio masa docisku ma też wpływ na hałas werku.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

audroc

No przepraszam ale zdecydowanie odkryłem Amerykę, tak uważam.
Dotąd padały jedynie opinię że nie i koniec, bo tak ktoś słyszał, bo tak się mówi i tyle. Teraz po zacytowania oficjalnej wypowiedzi głównego fachowca Thorensa wszyscy piszą że można stosować dociski lekkie u ciężkie, aż miło. Pozdrawiam

Piterski

Kolego przeczytaj raz jeszcze co Ci napisali w sprawie twojego gramofonu

Cytat: audroc w Styczeń 25, 2023, 17:54"...podwozie stoi na 3 sprezynach na plycie podstawy. Jesli teraz dodasz 400g, podwozie zapada sie i popycha sprezyny w dol. Nic wiec dziwnego że gramofon uderza w koło pasowe silnika. Rekordowa waga docisku ma wiele zalet i wad.Sam nie używam, ale gusta są różne. Jeśli chcesz go uzywać na stałe, sprężyny subchassis muszą być ustawione nieco wyżej. Odtwarzacz subchassis nigdy nie jest plug and play. ..".

a teraz nasze komentarze.

Cytat: Piterski w Maj 03, 2022, 11:02Jak gramofon miękko zawieszony to tylko lekkie dociski tak jak napisał Piotr. Bo tu nie chodzi o wagę ich talerza tylko parametry zawieszenia i te 500 gram robi dużą różnice.

Cytat: Bacek w Maj 04, 2022, 13:35Można by pewnie kalibrować sprężyny uwzględniając docisk ale to i tak będzie inaczej niż bez.

Czy ty tu widzisz sprzeczność? To Ty sam od samego początku zarzucasz nam zasłyszane poglądy jako nasze słowa krytyki.

Ja powtórzę raz jeszcze, że waga docisku ma znaczenie dla miękko zawieszonej konstrukcji. Kolega napisał Ci słusznie ze trzeba dobrać sprężyny, a producent że sam nie używa, a gusta są różne. Tylko Ty chyba nie zrozumiałeś jego wypowiedzi i uważasz, że odkryłeś Indie, a to była Ameryka.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Piotrek, zauważyłem że ten kolega nie lubi czytać ze zrozumieniem, zwłaszcza jeżeli wychodzi odwrotnie niż mu się wydawało.

Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

TomFon2017

To i ja dodam co słyszę po zalożeniu docisku - coś tam okolo 670g. Dżwięk stał się pełniejszy bardziej "niski" i milszy dla ucha. Prób dokonałem na kilku różnych plytach z różnymi gatunkami muzy.. Natomiast co do opuszczenia gramofonu pod wpływem wagi tego docisku to nic się nie zmienia bo cały gramofon stoi na blacie, a ten dopiero na sprężynach. Ale zastrzegam, że to moje indywidualne uszne spostrzeżenia. Dżwięk wydobywający się z płyty obciążonej dociskiem jest dla mnie dużo milszy w odsłuchu. :)
REVOX C221 CD PLAYER...DAT SONY PCM-2700...DAT SONY DTC 60ES...TAPE RECORDER REVOX PR99 MKIII...Headphone Amplifier CanAmp...Słuchawki AKG K400 i AKG K601...monitory bliskiego pola TAPCOS5...PRO9TL Domestic Monitor by Chris Rogers

Piterski

Ja też stosuje docisk w obecnym gramofonie. Czy ma wpływ na dźwięk nie sprawdzałem ale płyty lepiej przylegaja do maty. Miałem docisk w ProJect 6.1 ale nakręcany. Jak dałem w nim ten z AdFontesa to widziałem co się dzieje za werkiem, który nie był do tego przystosowany, przestroiłem układ i jeśli miał tłumić jakieś wibracje z otoczenia to zapewne tłumił ale już inne niż przewidzieli projektanci. Zaniechałem więc takich zabaw. Jeśli do gramofonu naszego kolegi audroc, można nabyć zestaw sprężyn tłumików i stosować docisk bo producent to przewidział to jasne, czemu nie.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Flip Back

Przypadkowo, stałem się posiadaczem docisku Oyaide. Czy gra? Jeszcze nie wiem bo jest w procesie wygrzewania ;-) Ale fajnie wygląda podczas pracy.

miniabyr

W moim wątku o gramofonie Garrard opisywałem taki intrygujący docisk. Posiadam go od kilku miesięcy, ale znam ten patent od kilku lat. Napiszę o nim tu, bo nie każdy zajrzy do wątku o Garrard.
Ten szczególny docisk wyprodukowała firma Kenwood. Nie tylko ta firma robiła takie dociski. Ten zewnętrzny docisk płyty obecnie robią takie firmy jak Clearaudio, VPI , Kuzma i kilka innych manufaktur. Te produkty to nisza nisz i koszt tych akcesoriów jest spory. Mój Kenwood to model DS-20 i ma ze 40 lat Kupilem go w Japonii. Wszyscy myśląc o docisku mają w głowie centralnie zakładany na szpindel docisk. Kenwood to docisk kładziony na zewnętrzną krawędź płyty. Komplet Kenwood'a składa się z trzech elementów. Zewnętrznego docisku, pozycjonera ( bardzo istotny elemrnt) oraz tradycyjnego centralnego docisku. Jest z tym sporo zabawy, ale efekt jest zdumiewający. Na razie wrzucam fotki. Cdn.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

GregWatson

To jest ring - wiele lat temu robiła też firma Micro Seiki.
Trochę tego i trochę tamtego też.

miniabyr

#109
Firmy robiły swoje outering'i  dopasowując je do rozmiarów swoich talerzy. Ten Kenwood ds20 pasuje idealnie do np Garrarda . Mam w pliku pdf instrukcje oraz pomiary które pokazują, jaki wpływ ma taki docisk na dźwięk. A dokładnie chodzi o rezonanse . Oczywiście on również prostuje pewne nierówności płyty, jednak jego główne zadanie to redukcja  niepożądanych rezonansów. Muszę przerobić ten plik w pdf na jakiś graficzny - wtedy go tu wrzucę.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Bacek

#110
Cytat: miniabyr w Wrzesień 25, 2023, 12:09Mój Kenwood to model DS-20 i ma ze 40 lat Kupiłem go w Japonii
No tego mi brakuje do kompletu do mojego Kenwooda. I jeszcze DS-21 do pełni szczęścia.

Aaaa, bo ty masz tą wersję gdzie środkowy DS-21 jest w komplecie jako DS-20.

miniabyr

No to teraz o brzmieniu tego outeringu. Dawno temu pożyczył mi ten model Pmcomp . Ale dopiero od kiedy mam Garrard' a 301 pokusiłem się o dłuższe użycie tego ustroju. Wcześniej próbowałem go na moim gramofonie Zontek- jednak z powodu magnetycznego zawieszenie talerza nastręczało to sporo problemów. Na Garrard' e sprawa nie generuje problemów. Przede wszystkim po założeniu Ds20 dźwięk dostaje więcej masy. Dodatkowo wszystko się porządkuje i dźwięk "robi" się bardziej precyzyjny. Co ciekawe ulatuje pewna zwiewność - nie ma takiej przestrzeni. To najbardziej zaskakuje. Jedni odbiorą to na plus, inni będą kręcić nosem. Mi to nie przeszkadza, bo generuje to zupełnie inną prezentację przestrzeni w nagraniu.  Basu jest więcej! Ale nie takiego dudniącego, a świetnie   zdefiniowanego i precyzyjnego. Ja bez tego ustrojstwa nie podchodzę do winylu-) Są pewne problemy z zakładaniem obręczy, ale wynika to u mnie z tego ,że moja mata Achromat ma 5 mm grubości i kiedy zakładam pozycjoner na szpindel, to otwór w nim w pozycjonerze zbyt płytko nachodzi na szpindel .To się zmieni, kiedy w przyszłym roku wymienię całe łożysko w Garrard' e  i wtedy szpindel będzie o kilka milimetrów wyższy . Oczywiście już teraz mogę to zmienić, podmieniając Achroma na np oryginalną gumową matę do Garrarda. Jednak efekt takiej zamiany jest okropny dla dźwięku.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

miniabyr

Cytat: Bacek w Wrzesień 25, 2023, 17:15
Cytat: miniabyr w Wrzesień 25, 2023, 12:09Mój Kenwood to model DS-20 i ma ze 40 lat Kupiłem go w Japonii
No tego mi brakuje do kompletu do mojego Kenwooda. I jeszcze DS-21 do pełni szczęścia.
Aaaa, bo ty masz tą wersję gdzie środkowy DS-21 jest w komplecie jako DS-20.

Tak! Gdyby się ktoś pytał o koszt, to taki komplet Kenwood ds 20 w Japonii to koszt ok 2300- 2500 zł w zależności od stanu. Mój był prawie idealny.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Bacek

No, tyle że to koszt w Japonii a po drodze do nas jeszcze zauważalnie rośnie.

miniabyr

Ja tyle zapłaciłem.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Bacek

Jak na gotowo z cłem/vat i przesyłką to całkiem dobra cena.

miniabyr

Cytat: Bacek w Wrzesień 25, 2023, 20:07
Jak na gotowo z cłem/vat i przesyłką to całkiem dobra cena.
Też tak uważam. Znalazłem ten docisk na ebay z Niemiec . Cena powyżej 4500 zł
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Bacek

Jeżeli chodzi japońskie zakupy i dociski, tyle że nie od tej strony, to jakiś czas temu zafundowałem sobie AT666, niestety niekompletną. Kandydata na pompkę już na stanie mam. Wężyk wziąłem niestety za duży, coś węższego muszę za nabyć i w końcu to przetestować.

Piterski

Pawle, czy ten zestaw pasuje do PL70?
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

miniabyr

Zawsze można sprawdzić! Daleko nie mamy do siebie.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Bacek

Wczoraj odpaliłem płytę na at666. Widać że jakoś to działa.

Nic


Zakręcany docisk


AT666


Pboczek

Różnica jest zasadnicza, fajny patent. Ile to mniej więcej waży?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Bacek

#122
1,4 kG i 9,5mm wysokości.

http://www.thevintageknob.org/audio_technica-AT666.html

Także dobrze jakby szpindel miał te 12mm lub więcej, bo docisk może to dodatkowo wspomóc.
W sumie przy krótszym można by się próbować bawić w centrowanie płyty.

miniabyr

Szkoda życia na chujowy dźwięk !

wiki

Bardzo fajne.... 😀
Tylko gdzie czas na słuchanie?
Samo przygotowanie płyty, zassanie i słuchanie pierwszej strony....a potem odessanie, przekładka, zassanie, słuchanie drugiej strony.....

Do delektowania się odsłuchem ekstra.... 😀
Myślę, że na dłuższą metę nie bardzo.

Ale jak ktoś ma czas, dużo czasu, na swoje hobby, to jak najbardziej.... 😀👍👍
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka