Czesław NIEMEN

Zaczęty przez GregWatson, Luty 19, 2018, 20:39

Poprzedni wątek - Następny wątek

il cattivo

#450
Jasne, byłbym wdzięczny za udostępnienie.

Edit:
Szerze mówiąc, to właśnie te konkretne nagrania z Opola najbardziej by ucieszyły mojego drogiego stryja.

apias


Wysłałem wiadomość na PW.

il cattivo

Niestety nie otrzymałem tej wiadomości. Mogę prosić raz jeszcze?

il cattivo

Bardzo dziękuję koledze apias za pomoc.


apias


D@mn

Cytat: apias w Luty 18, 2021, 17:32
Bema pamięci żałobny rapsod - Adam Ferency
https://www.facebook.com/Dwojka.PolskieRadio/videos/1465741886955242/
...dalej, dalej, aż kiedy stoczyć się przyjdzie do grobu...

Miło widzieć pana z powrotem, panie Zbigniewie! :-)

apias

   1972 ,,Z Czesławem Niemenem rozmowa o tym i o owym''- Bożena Frankowska

- Obecnie występy pana nie wzbudzają już tak żywych sporów. Wartości muzyczne prezentowanych utworów ugruntowały już pańską pozycję. Jeszcze jednak niedawno występom pana towarzyszyła atmosfera niemal skandalu...

- Wszelkie dowody uznania bardzo sobie cenię. Duża satysfakcją sprawiają mi listy, których otrzymuję niemało. Odnajduje w nich, obok dziecinnych często wynurzeń, wiele ciekawych wypowiedzi. Jeśli zaś wolno mi wspomnieć o pretensjach czy raczej żalach to polegają one jedynie na tym. że często ocenia się mnie nie poprzez mój śpiew, moją muzykę, lecz poprzez sprawy drugorzędne: strój fryzurę. Życzyłbym sobie, by tak żywe namiętności wzbudzały moja muzyka i jej intencje.

- Odnosiło się  jednak wrażenie, że celowo stara się pan zaszokować widownię swym sposobem noszenia się.

- Szokować nigdy nie zamierzałem, choć nie przeczę, że byłem ciekaw, jak się czuje biała wrona...

   1993 ,,Muzykę traktuję jak malarstwo'' W. Królikowski

Jeżeli spoglądam wstecz - to tylko po to, aby analizować popełnione błędy... A było ich bez liku. Dlatego przedstawiając dziś niektóre z własnych ,,staroci" wykonuję je inaczej. Ci, którzy twierdzą, że pierwotne wersje były piękniejsze, odkrywają tylko własny infantylizm, a nawet niemuzykalność. Poza tym: jak długo można słuchać tego samego? Nie przypadkiem malarze ustawiają skończone obrazy w ciemnym kącie ,,twarzą" do ściany, gdyż boją się nabawić ,,szklanego oka". W mojej profesji przez nadużywanie słuchu kamienieją uszy.



Biblioteki cyfrowe oferują wiele atrakcyjnych materiałów poświęconych C.Niemenowi.  Pozyskałem wiele archiwalnych artykułów i wywiadów prasowych. Zachęcam do odwiedzin.

   wywiady:

01. 1965 Człowiek rzeka
02. 1966 Niemen w Paryżu czyli nie ma kolców bez róż
03. 1967 Czesława Niemena tajemnice
04. 1967 Dziwny jest ten świat
05. 1968 Niemen
06. 1968 Wywiad z Czesławem Niemenem
07. 1969 Miejsce w życiu to piosenka
08. 1969 Echa muzyki młodzieżowej
09. 1969 Niemen
10. 1969 Spotkanie z Niemenem
11. 1969 Niemen-jak widzi siebie i młodych
12. 1970 Z Niemenem o karierze piosenkach i płytach
13. 1971 Czesław Niemen 
14. 1971 Nasze rozmowy z Czesławem Niemenem
15. 1971 Czesław Niemen - free awangarda
16. 1972 Z Czesławem Niemenem rozmowa o tym i o owym
17. 1972 Czesław Niemen
18. 1973 Niemen akcent słowiański
19. 1973 Nie zależy mi na publiczce
20. 1973 Niemen
21. 1974 Marzę o tym aby spotkać się z Niemenem
22. 1974 Czy Niemen podbije Amerykę
23. 1974 Pierwsze kroki za wielką wodą
24. 1974 O życiu muzyce i poezji
25. 1976 Z Niemenem o muzyce i poezji
26. 1976 Elektroniczne symfonie Czesława Niemena
27. 1976 Artystyczne oczyszczenie Czesława Niemena
28. 1976 Odwiedził nas C. Niemen
29. 1976 Wartość muzyki tkwi w jej humanizmie
30. 1976 Nie lubię stać w miejscu 
31. 1976 Dopokąd idę
32. 1976 Zwątpienia i wiara
33. 1977 Dzisiaj przestałem się dziwić
34. 1977 Chcę być rozumiany
35. 1977 Piętnaście lat później
36. 1977 Dreszcze emocji zgubiłem po drodze
37. 1978 Bo piękno na to jest by zachwycało do pracy
38. 1978 Robić coś ważnego
39. 1979 Śpiewający romantyk
40. 1979 Jestem nadal i śpiewam piosenki
41. 1979 C.Niemen, człowiek którego oczekują
42. 1980 Niemen dzisiaj
43. 1980 Sam przerabiam uniwersytety
44. 1982 Rozmowa z Czesławem Niemenem
45. 1984 Okrzyczano mnie prorokiem
46. 1984 Gwiazdy estrady
47. 1984 Spojrzenie za siebie
48. 1984 Nadal muszę śpiewać ,,Dziwny jest ten świat''
49. 1984 Człowiek jam przekorny
50. 1985 Mam tak dużo wątpliwości
51. 1985 Świat Niemena
52. 1986 Czas odzyskany  Niemen
53. 1986 wywiad z Niemenem
54. 1986 Solo bez kompleksów
55. 1987 Zło na mnie krzyczy
56. 1987 Bez pomady czyli Niemen w Jarocinie
57. 1988 Czuję lęk i czasami potrzebuję wsparcia
58. 1988 Łatwiej krytykować innych niż występować
59. 1989 Legendarny C. Niemen
60. 1989 Dziwny był ten świat
61. 1989 Temat na nowelę
62. 1990 Bo to jest moje życie
63. 1990 Dziwny ten świat Czesława Niemena
64. 1990 Dziwny świat Niemena
65. 1990 Należę do późnych wnuków Norwida
66. 1991 Nad Niemenem
67. 1991 Nadal dziwny jest ten świat
68. 1991 W Jarocinie dałem czadu
69. 1991 Jeszcze żyję
70. 1992 Kościoły zamieniali na magazyny
71. 1993 wywiad z N
72. 1993 Ciągle dziwny świat
73. 1993 Niemen bez prowizorki
74. 1993 Muzykę traktuję jak malarstwo
75. 1994 Ta połowa świata mi wystarcza
76. 1994 Dopokąd idę
77. 1994 Nie nudzę się ze sobą
78. 1995 Sekrety kuchni kompozytorskich
79. 1996 O Jarocinie, rapie i disko polo
80. 1996 Muzyka to przygoda
81. 1997 Przekora uniwersalna
82. 1997 Idol odkrywany na nowo
83. 1997 Piękny jest ten świat
84. 1997 Człowiek dobrej woli
85. 1997 Piękny jest ten dziwny świat
86. 1998 Piękny jest ten dziwny świat
87. 1998 Karuzela z herosami
88. 1998 Dzieciństwo miałem szczęśliwe
89. 1999 Przeboje są głupie
90. 2000 Czat
91. 2001 Internetowe spotkanie
92. 2001 Nieżyciowy frajer na paradzie szyderców
93. 2001 Niezmienna inspiracja
94. 2001 wywiad
95. 42 P.Kaczkowski - wywiad
96. 2001Środek zagadnienia
97. 2001 Czat
98. 2002 Odpowiedzi ,,spodchmurykapelusza''
99. 2002 Płytoteka Czesława Niemena
100. 2002 czat
101. 2003 Nie tracę nadziei
102. 2003 Nie chciałbym być młody
103. 2003 PR1 20:30
104. 2003 Radio Esperanto
105. 2003 Radio Polonia
106. 2004 Moje ślady powoli zaczną się zacierać
107. 2004 Zawsze byłem artystą kontrowersyjnym
108. 2004 Marzył mu się piękny świat
109. 2004 Dziś, gdy Niemena brak.
110. 2005 W świecie bez Niemena

apias

Jesteś jednym z nielicznych, którzy rozumieją, że koncert beatowy to przede wszystkim widowisko. Tymczasem twoje występy, stroje, spotkały się i spotykają nadal z niezrozumieniem i atakami prasy.

Niektórzy z tych, co zabierają głos w sprawach pozamuzycznych, po prostu nie znają się na muzyce. Cenię ludzi z wyobraźnią... Każdy koncert to show, widowisko. Podczas ostatnich występów zastosowałem grę świateł, ale to dopiero początki. Zakupimy wkrótce kilka rzutników i inne podobne urządzenia. Wykonujemy muzykę synkopowaną - chcemy osiągnąć efekty wizualne przez zsynchronizowanie gry świateł z akcentami muzyki. Zawsze fascynowały mnie barwy, kolory. Łączy się to chyba z umiłowaniem przyrody, malarstwa. Mój ulubiony kierunek w malarstwie to impresjonizm.

https://polishjazzarch.com/jazz.html#lg=1&slide=131


GregWatson

Kupiłem kilka wydań współczesnych na winylu bo stare wydania mam już trochę zdarte. Pan Czesław często wykonywał swoje utwory w przeróżnych wersjach. Sam jestem ciekaw co usłyszę, jakie zmiany i różnice.

Ktoś już słuchał tych wydań? Co sądzicie o nich.?

Ja po wysłuchaniu postaram się co sensownego skrobnąć. 
Trochę tego i trochę tamtego też.

apias

@GregWatson - owszem nagrywał różne wersje swoich utworów ale w przypadku wznowień z 2014 roku
używając jego słów ,, nie majstrował''...

  http://highfidelity.pl/@numer--72&lang=

GregWatson

Kiedyś powiedział gdy się Go spytano po co na nowo nagrał swoje utwory na cykl płyt CD "Niemen od początku" -  stwierdził, że czuje taką potrzebę "poprawienia tego co uważał że powinno być zmienione-poprawione".Z tego co pamiętam słowa te padły w jakimś wywiadzie radiowym a później zacytowane przez narratorów filmu o Niemenie "Sen o Warszawie".

A wracając do wznowień to wynika z Twojej wypowiedzi, że jednak "majstrowano". Posłucham i zobaczę na ile utwory z płyt zostały zmienione - jeśli będę potrafił tak dla zwykłego słuchacza bo muzykiem z wykształcenia nie jestem.

Niemniej jestem pozytywnie nastawiony.
Trochę tego i trochę tamtego też.

Pboczek

Od której zaczynasz?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

GregWatson

Cytat: Pboczek w Czerwiec 15, 2021, 23:18Od której zaczynasz?

Najlepiej od początku żeby poczuć ja rozwijała się kariera Niemena.
Trochę tego i trochę tamtego też.

GregWatson

Cytat: Czeslaw w Czerwiec 16, 2021, 16:11Nic nie nagrywał na nowo w przypadku obu tych boxów, to są te same wersje, ale oczywiście przygotowując tą edycję zrobił nowy mastering.
Najbardziej słyszalne zmiany są w przypadku edycji wydawanych na początku lat 90-tych, przez Digiton. W przypadku pierwszych 3 płyt, na których ja wiadomo nagrania są w wersjach monofonicznych, bo tak je wtedy nagrano, zastosowano miks pseudo-stereo, brzmi to cokolwiek dziwnie i nienaturalnie, no ale taki wtedy mieli pomysł.
Najbardziej brakuje porządnych edycji CD płyt wydawanych poza granicami kraju, te które są, są marne, za źródło posłużyły płyty winylowe, a niektóre wydawnictwa, główne singlowe w ogóle nie doczekały edycji na płycie CD.....

No proszę,  zawsze to czegoś nowego można się dowiedzieć.
Trochę tego i trochę tamtego też.

Pboczek

Cytat: GregWatson w Czerwiec 16, 2021, 16:41
Cytat: Pboczek w Czerwiec 15, 2021, 23:18Od której zaczynasz?

Najlepiej od początku żeby poczuć ja rozwijała się kariera Niemena.


Nie pytam bez powodu. Mam jedynie jedną jego płytę i zamierzam to szybko zmienić. 😉
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

apias

@Pboczek chyba czas zmienić ten stan posiadania.../to tylko część moich zbiorów/


Pboczek

Idą pod młotek? Ja pierwszy chcem!
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

apias

Włoskie nagrania - też słucham, te znane i mniej znane



apias

   W Jazzie z kwietnia 1968 roku rozmowę z Niemenem przeprowadził Marek W. Dutkiewicz.

- Ze strojów swojej grupy jesteś zadowolony?
- Jeszcze niezupełnie. Akwarele ubierają się bardzo kolorowo, ich kurtki są uszyte z naturalnych łowickich samodziałów, ale ja mam inną koncepcję. Uważam, że zespół powinien stanowić barwne tło dla wokalisty i dlatego chciałbym ubrać muzyków tak, aby sprawiali oni wrażenie ruchliwych, kolorowych plam na estradzie. Mam nadzieję, że pomysł ten zda egzamin w praktyce. [...]



apias

Archiwum Dokumentów Fonicznych Polskiego Radia Pomorza i Kujaw.
http://new.archiwum.radiopik.pl/search?simplesearch=niemen

apias


W 1993r. Niemena zaprosiła na koncerty Polska Scena w Holandii.

http://www.poolspodium.org/pl/news/news-polski/wspomnienie-czeslaw-niemen-139.html

Po drodze wystąpił w kilku polskich miastach. Hanna Ciepiela (GL 301193) rozmawiała z nim po koncercie w Gorzowie Wlkp.

   fragm.

   ,,Grzebię w arsenale dźwięków. Pochłonęła mnie technika komputerowa. Wszyscy, którzy boją się komputerów i wygadują o nich różne głupstwa, są dla mnie ignorantami. Stoimy na progu XXI wieku, nie da się uciec od techniki. Oczywiście przyszłość nadal należy- do zespołów gitarowych, orkiestr symfoniczych, do grania na skrzypcach. Ale wielka jest też przyszłość takich samotników jak ja, ; ciągle poszukujących brzmień. Nieprawda, że muzyka z komputera ,, jest sztuczna''. Gitara elektryczna bez wzmacniacza również nie zagra. A mimo to, jest instrumentem ,,prawdziwym". Czy istotne jest, że saksofon gra, bo naciskam klawisz? Bądź śpiewa chór, gdy uderzę w akord? Ważny jest ten saksofon i chór, a nie to, że powstały pod palcami. W tej muzyce nie ma fałszu. Muzykalny człowiek słucha, a nie patrzy na scenę.''

 

apias


- A skąd wzięła się fascynacja elektroniką? Czy aby nie jest to kolejna modna fala?

- Dla mnie elektronika była jedynym rozwiązaniem. Dotarła we właściwym momencie. Dzięki niej mogę pracować sam, a tylko taki rodzaj pracy mnie interesuje. Ten sposób przetwarzania dźwięku traktuję jako środek twórczości, a nie cel sam w sobie. Zresztą, jak to słychać podczas koncertu, preferuję naturalne dźwięki instrumentów. Rzecz jasna nie rezygnuję z innych brzmień, z pewnych poszukiwań. Całą aparaturę obsługuję sam. Podczas koncertów pomaga mi jedynie operator światła i akustyk.

   1985 XII 08 Panorama Leszczyńska, R.Majewski

https://www.lbc.leszno.pl/dlibra/publication/1458/edition/1332/content

apias

   Czesława Niemna pytanie o skromność człowieczą

Relacja z koncertu w Hali Ludowej z X 1976r. w Zielonej Górze

  (fragm.)

,, Tak, Jest to swego rodzaju teatr. Te wszystkie groźnie wyglądające szafy głośnikowe, ta gitara Radziejewskiego o dwóch gryfach, ta perkusja gęsto obstawiona i to instrumentarium, na którym gra Niemen - to są części składowe spektaklu. Ani nawet nie próbuję wyliczać owych urządzeń akustycznych, którymi Niemen się posługuje, bo to w gruncie rzeczy nieważne. Ważny jest dźwięk, ale o nim potem. Tu wszystko jest niezbędne, mikrofon z pogłosem jest po prostu jednym z instrumentów w tej orkiestrze. Taka jest współczesna
muzyka. Kto się temu dziwi, niech pomyśli, jakby żył w swoim własnym domu bez elektryczności. Niemen jak szaman kręci różnymi pokrętłami i to też jest teatr.
   Jaki rezultat? Czesław Niemen poprzez swoją muzykę spowiada się ze swoich stanów wewnętrznych. Jest to granie bardzo osobiste, a jednak też bardzo społeczne. To jest artysta, który nie potrafi nie być głosicielem pewnych prawd. Dlatego też warstwa literacka wieczoru była najprzedniejsza z przednich. Przede wszystkim Norwid. Przyznam, że dawno nikt mnie tak nie poruszył jak Niemen śpiewając Norwidową ,,Pochwalę pracy": ,,Piękno jest, by zachwycało / Praca, by się zmartwychwstało...". (jand)

   1976 X 07 GL