Denon DL-102. Moja najgorsza/najlepsza wkładka:)

Zaczęty przez tomasz_pianista, Listopad 21, 2021, 13:44

Poprzedni wątek - Następny wątek

tomasz_pianista

Używam już pewnie ponad pół roku, więc może warto by było w końcu coś napisać?

Na forum mamy już kilka wartościowych wątków o mono, więc może nie będę powielał podstaw płyt mono oraz zalet używania dedykowanej wkładki mono.

https://audiomaniacy.pl/index.php?topic=503.0
https://audiomaniacy.pl/index.php?topic=2924.0

Denon 102 jest wkładką mono ze szlifem 0.7mil, co sprawia, że jest dość uniwersalna, można na niej odtwarzać też współczesne płyty mono nie obawiając się o zniszczenie płyty. Ostatnio słuchałem reedycji Tone Poet - Kenny Burrell, która jest w mono.

Napisałem w tytule, że to moja najlepsza/najgorsza wkładka. Na papierze sto-dwójka przenosi od 50hz do 10k hz. Wydaje się, że to za mało i że wkładka nie będzie miała góry. Natomiast przy porównaniu z Denonem 103R na tych samych płytach nie czuć różnicy w górnych rejestrach, ani jakiś braków (te stare wydania po prostu nie mają większego zakresu, tak mi się wydaje). Sposób prezentacji 102 jest dużo bardziej zbliżony do zwykłej 103 (którą też mam do porównań), natomiast każda wkładka stereo zaczyna tworzyć jakąś "przestrzeń" i scenę, tam gdzie jej nie ma (w końcu płyta mono). 103R potrafi wywalić talerze bardziej na lewo, wokal na prawo, kontrabas jakby niżej.

W dźwięku mono mamy zupełnie inną scenę, jakby bardziej "koherentą", bardziej live, mniej efekciarską, ale wciągającą. Na pewno jest bardzo fajna energia dźwięku, kontrabas jest zawsze żwawy, nawet na nagraniach z lat 50'. Wokale nigdy nie brzmiały tak naturalnie.

Chyba najjaśniejszym punktem wkładki mono jest czystość odtwarzania i "redukcja" trzasków, zniekształceń.

Wkładka oczywiście wisi na 12' Jelco z ciężkim headshellem. Za tą cenę (kupiona z HK bez cła) to jeden z lepszych zakupów ostatnich lat w audio, można się zupełnie przenieść w czasie i oderwać od rzeczywistości. Używam jej do wszystkich płyt mono, również tych współczesnych.
Grupa ratowania poziomu.

tomasz_pianista

A tu jakieś placki z lat 50 i 60 8)

Niestety Blue Note jest po za moim zasięgiem, ale jest mnóstwo wykonawców, których można dorwać za przyzwoite pieniądze.

Mam też trochę klasyki w mono, ostatnio słuchałem Winterreise Schuberta, piękne to było.

Grupa ratowania poziomu.

frywolny trucht

Jak rozumiem słuchasz starych szerokorowkowych winyli, ale nie szelaków?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

tomasz_pianista

Cytat: frywolny trucht w Listopad 21, 2021, 13:58szerokorowkowych winyli, ale nie szelaków?

Tak, to jest też powód dla którego wrzuciłem dwa wcześniejsze wątki, gdzie są linki do wyjaśnienia tej magii.

Generalnie wczesne, wczesne płyty 78 - igła 3mil.
Mono LP z epoki - igła 1mil

Tutaj jest jeszcze bałagan z jednostkami imperialnymi, 1mil to oczywiście 25 µm. Denon 102 ze szlifem 0.7mil (17 µm) jest jakimś kompromisem.

Do szelaków raczej nie "dojrzeję" :P
Grupa ratowania poziomu.

Bacek

Cytat: tomasz_pianista w Listopad 21, 2021, 13:44Chyba najjaśniejszym punktem wkładki mono jest czystość odtwarzania i "redukcja" trzasków, zniekształceń.
Podobno zrobienie mono z wkładki stereo, poprzez odpowiednie zwarcie kabelków L/P, jak najwcześniej/jeszcze przed pre daje właśnie taki efekt. Także z 103 też możesz tego popróbować.

tomasz_pianista

Cytat: Bacek w Listopad 21, 2021, 15:02Podobno

Nie do końca. Wkładka mono, taka jak dl 102 ma tylko jedną cewkę, w związku z tym w ogóle nie czyta ruchu igły góra-dół. Każdy ruch góra dół na płycie mono jest zniekształceniem. Dlatego też jest tak zażarta dyskusja o "true mono cartridge", ile w tym jest prawdy, trudno powiedzieć, natomiast sporo wkładek mono na rynku po prostu ma zmostkowane kanały, a nie takie powinno być założenie.
Grupa ratowania poziomu.

Bacek

Może nie do końca ale mimo wszystko lepiej niż ze stereo. Szumy z przeciwnych kanałów są w przeciwfazie wiec częściowo się wyeliminują.

Dwie złodziejki połączone łącznikiem i można tanio to sprawdzić. Wpiąć między wkładkę i pre.

Bacek

A w zasadzie jedna złodziejka + wersja odwrotna.

bat73

Niestety nie pamiętam już gdzie czytałem tę dyskusję ( jakieś anglojęzyczne forum) ale bardziej zalecano monofonizację wkładki poprzez szeregowe a nie równoległe połączenie cewek

Bacek

Dokładnie to zrobiło by takie połączenie (równoległe połączenie cewek). Jeżeli ktoś ma więcej niż jedno ramię i sporo płyt mono to pewnie osobna wkładka mono ma większy sens (o ile jeszcze jakiekolwiek nowe prawdziwie mono są dostępne). Przy jednym ramieniu łatwiej dopiąć taki (lub customowy) "monofonizator" niż przełożyć i skalibrować inną wkładkę.
Oczywiście przy jakichś hiper ostrych szlifach to może nie jest droga, ale tutaj wspomniano o DL103.

bat73

Powinno być szeregowe.
Nie pamiętam już niestety dyskusji ani argumentów.
Oczywiście szeregowe też możemy uzyskać kabelkami

tomasz_pianista

Taką płytę wygrzebałem z półki, 1965 rok, Decca. W środku ktoś zostawił ręcznie wypisaną listę wykonawców i tytuły.

Bardzo ciekawe nagranie, blues z trzewii. Na pewno nie dla każdego, ale mnie wyjątkowo chwyciło:) Denon 102 przeniósł mnie w tamten świat.
Grupa ratowania poziomu.