XVIII Konkurs Chopinowski:)

Zaczęty przez tomasz_pianista, Październik 03, 2021, 22:16

Poprzedni wątek - Następny wątek

tomasz_pianista

Na prośbę kolegów z innego wątku - oto mamy temat o największym tegorocznym wydarzeniu w świecie muzyki "klasycznej" w Polsce  :np:

Oficjalna strona - https://chopin2020.pl/pl/

Padło pytanie jak oceniam poziom konkursu. W mojej opinii każdy konkurs ma bardzo wysoki poziom, jest to pianistyczny odpowiednik olimpiady (raz na 5 lat, przez covid obsuwa o jeden rok). Niestety nie będę miał czasu śledzić wszystkich uczestników, ale na pewno Chopin będzie przez najbliższe tygodnie jedynym repertuarem.

Wśród moich kandydatów z Polski wymieniłbym Szymona Nehringa (już był finalistą w poprzednim, w między czasie wygrał jeden z najbardziej prestiżowych konkursów im. A. Rubinsteina), Olę Świgut (z którą byłem na roku na studiach:P ) i Mateusza Krzyżowskiego. Oprócz tego mamy trochę uczestników z Europy i rzeszę młodych muzyków z Azji. Dziś grał 17 letni Chińćzyk Hao Rao i już po pierwszym etapie mogę powiedzieć, że jest fenomenalny, oby tak dalej. Trzymam też kciuki za Nikolaya Khozainowa.

Pianiści do wyboru mają dwa fortepiany Steinwaya (dźwiękowo taki klasyk, jak Garrard wśród gramofonów, mają piękną barwę i kopyto), Yamahę (to bardziej jak Micro Seiki, perlista góra), Kawai (najmniej popularny, na ogół są trochę ciemniejsze od Yamahy) i Fazioli - dość nowa marka wśród fortepianów. Każdy instrument cenowo od pewnie 150 000$ do nawet 300 000$ za Fazioli. Oczywiście każdy instrument, nawet ten sam model tej samej firmy ma trochę inny charakter, w związku z tym firmy specjalnie selekcjonują instrumenty na ten konkurs. Na tym filmie można usłyszeć różnicę w brzmieniu instrumentów, pod palcami oczywiście wrażenie jest znacznie większe. Ja jestem Team Steinway 8)

https://www.youtube.com/watch?v=T2GYYV8JSqM&t=312s

Konkurs Chopinowski ma dość unikatową formułę, tzn. jest monotematyczny, pozostałe największe konkursy (Cliburn w USA, Czajkowskiego w Rosji, czy Rubinsteina w Izraelu) mają mieszany repertuar, w Polsce gra się tylko Chopina. Natomiast pianistycznie jest to tak wymagająca muzyka, że zwycięzcy niemal zawsze osiągają status wielkich gwiazd lub nawet legend (Argerich, Pollini, Zimerman). Oczywiście było w mojej opinii trochę nietrafionych wyborów, uważam, że A.Sultanov powinien zająć I miejsce (w tamtej edycji nie przyznano pierwszej nagrody), no i Trifonov, który był tylko finalistą 10 lat temu, a już kilka lat później udowodnił, że jest wybitny i wzbił się na absolutny top. Warto też wspomnieć Ivo Pogorelica - cyt.wikipedia  Jednak największy rozgłos zyskał za sprawą nagrody, której nie udało mu się zdobyć. W 1980 roku wystąpił na X Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i nie został dopuszczony do finałowego etapu[2]. Jurorka konkursu, argentyńska pianistka Martha Argerich uznała go za pianistycznego geniusza i na znak protestu zrezygnowała z udziału w jury.

Jutro zaczynamy o 10 :P
Grupa ratowania poziomu.

tomasz_pianista

https://www.youtube.com/watch?v=r6gfgBtw8ns

Na 3:05:10 zaczyna grać Chińczyk Hao Rao. Moim zdaniem przepięknie wykonany nokturn... W I Etapie gramy oczywiście Nokturn (lub jedną z dwóch wolnych etiud), 2 etiudy i tzw. wielką formę czyli Scherzo (są 4) Balladę (też są 4) albo Fantazję f-moll. Nie pamiętam czy Barkarolę można grać w pierwszym etapie, muszę sprawdzić.

I etap to taki mocny "odsiew", zagranie technicznej etiudy jest zaje***** trudne, przy takiej presji, tremie i takiej publiczności. Nokturny sprawdzają umiejętność frazowania, wydobycia dźwięku, a wielka forma to oczywiście sprawdzian umiejętności budowania muzycznej narracji, tutaj najtrudniejsze w mojej opinii są Ballady g-moll i f-moll.

Balladę g-moll możecie kojarzyć ze słynnej sceny z filmu "Pianista", kiedy Szpilman (A.Brody) zostaje znaleziony przez nazistowskiego oficera. Z tego co pamiętam, to gra tutaj częściowo Janusz Olejniczak, sam aktor też "ogarnął" część utworu. Sam utwór jest trochę okrojony, ale scena chyba wszystkim zostaje w pamięci.

https://www.youtube.com/watch?v=j4vK6AQen7o
Grupa ratowania poziomu.

EmilioE

Mam komu kibicować! Startuje mój sąsiad z ulicy Kuba Kuszlik! Czasami w letnie upalne wieczory, kiedy były otwarte okna, siedziałem w knajpce z piwem i słuchałem jak ćwiczy.
ART Loudspeakers Deco 8 + Audion Sterling KT77, Braun L1030 + LAR IA120, Audio Phase Cannabis + Audion Silver Night 300B, Pioneer N-70AE, Moon 260Dt, Denafrips Pontus II, HiFiMAN HE-500

tomasz_pianista

Świat jest mały:) Kuba studiuje u Popowej Zydroń, ona jest niesamowita, z resztą Rafał Blechacz, zwycięzca XV edycji też u niej studiował. Relacja uczeń-mistrz w tej dyscyplinie "sportu" to jeden z najważniejszych aspektów rozwoju młodego muzyka, taki autorytet w każdym zakresie.
Grupa ratowania poziomu.

vasa



Cytat: tomasz_pianista w Październik 03, 2021, 22:16
Na prośbę kolegów z innego wątku - oto mamy temat o największym tegorocznym wydarzeniu w świecie muzyki "klasycznej" w Polsce  :np:
Fajnie że jest zawodowiec do komentowania.
Ja, przyznaję się bez bicia, gubię się w pianistycznych interpretacjach Chopina.

[emoji485][emoji377]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Kangie

Cytat: tomasz_pianista w Październik 03, 2021, 22:16Na prośbę kolegów z innego wątku - oto mamy temat o największym tegorocznym wydarzeniu w świecie muzyki "klasycznej" w Polsce 

Oficjalna strona - https://chopin2020.pl/pl/

Padło pytanie jak oceniam poziom konkursu.(...)
Tomek, dzięki za inicjatywę. Będę śledził ten wątek i nie omieszkam posłuchać kilku występów. Lubię puścić CD Koreańczyka kupionego w Biedrze, bo bardzo dobrze to brzmi. Gra chyba na Steinwayu.
Zainteresował mnie kiedyś temat porównania brzmienia: fortepian vs. "proteza" (elektroniczny sprzęt) i pomimo bardzo wysokiego poziomu współczesnych protez, nie da się w pełni zasymulować współbrzmienia wielu strun na raz, która to sytuacja wymusza drgania i rezonanse konstrukcji fortepianu, co powoduje ponoć dodatkowe "brzmienia" najbardziej odczuwane przez pianistę.
Dobrze, że założyłeś wątek. Moje dzieci ostatnio mówiły o tym konkursie. Chyba mówili o nim w szkole.

traumeel


Piterski

Fajny i rzeczowo prowadzony temat  :np:
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

kefas

Wspaniały opis gratulacje dla Tomasza i czekam na kolejne. U+1F44D

Pboczek

Zaczynają właśnie poranną sesję, do odbiorników... :)
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: Pboczek w Październik 04, 2021, 10:11
Zaczynają właśnie poranną sesję, do odbiorników... :)
Tak właśnie słucham z przerwami.
Dla mnie to oni wszyscy są rewelacyjni.
Pojęcia nie mam który jest lepszy i dlaczego [emoji135]

[emoji486][emoji1660]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Mam podobnie  :D. Myślę że wraz z kolejnymi etapami, powinniśmy usłyszeć różnicę.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Kangie

Czekam na 17-letnią Whiskey, ups... przepraszam - na 17-letniego Chińczyka ;)

tomasz_pianista

Cytat: vasa w Październik 04, 2021, 11:53Pojęcia nie mam który jest lepszy i dlaczego

Nie dziwie się, właściwie nie znając tekstu lub nie mając bardzo dużego osłuchania trudno jest się do czegokolwiek przyczepić. Podstawą właściwej interpretacji są oczywiście nuty, a w epoce romantyzmu kompozytorzy pisali już bardzo dużo oznaczeń wykonawczych, więc margines dla wykonawcy nie jest tak duży. Oprócz tego dochodzi kwestia świadomości wykonawczej, oczywiście technika, precyzja, przekaz. No i na tej podstawie jury musi jakoś odrzucić kilku nieszczęśników, choć na pewno wiele osób zawsze będzie pokrzywdzona po takich konkursach.

Z dzisiejszych "wykonów"

https://chopin2020.pl/pl/multimedia/competition-transmission/128/4-pa%C5%BAdziernika-g.-17

Polecam ostatniego gościa - Lingfei Xie, piękny Nokturn op.62 nr 1. Andrzej Wierciński też ładnie wypadł, polecam Scherzo w jego wykonaniu. Niestety nie jestem w stanie wrzucić tych filmów bezpośrednio, ale łatwo się odnaleźć:)

Grupa ratowania poziomu.

Pboczek

Mam pierwsze nazwisko i swój typ, Bruce Liu.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite


tomasz_pianista

Cytat: Pboczek w Październik 09, 2021, 12:35Bruce Liu.

Tak, był świetny. No i nazywa się prawie jak Bruce Lee:D

Jesteśmy już w drugim etapie, myślałem, że coś więcej tu będę pisał, ale zupełnie nie mam czasu... W drugim etapie mamy już 45 uczestników, aczkolwiek przewodnicząca jury mówiła o tym, jak trudno było kogokolwiek odrzucić, poziom tegorocznej edycji jest bardzo wysoki.

Niestety odpadła nasza pianistka, Ola Świgut, ale "reprezentacja Polski" wciąż jest mocna, dziś koło 13:10 powinien grać Andrzej Wierciński - myślę, że warto będzie posłuchać! Jutro o 20:10 Eva Gevorgyan, to jest dla mnie taki czarny koń konkursu. No i tak jak przewidywałem, Khozayinov był na innym poziomie dojrzałości muzycznej w I etapie, będzie grał swój drugi etap we wtorek w sesji porannej.

W II etapie uczestnicy muszą zmierzyć się z tańcami, czyli Polonezy, walce, mazurki. To jest coś bardzo trudnego jeśli chodzi o rytm, "timing". W muzyce klasycznej (epoki romantyzmu) rytm nie jest równy, jest też elementem kunsztu. Mazurki wcale nie są na trzy, a um-pa-pa w walcach jest kołyszące. Najtrudniejszym utworem technicznie, który słyszy się w II etapie to chyba Andante spianato i Wielki Polonez Es-dur op. 22, z kolei interpretacyjnie Polonez-Fantazja. No i mazurki, niby króciutkie utwory, ale bardzo trudne właśnie w aspektach rytmicznych.

Tutaj laureatka I miejsca sprzed 11 lat. Posłuchajcie jak "um-pa-pa" w tym walcu jest nierówne. No i właśnie tak powinno być:)
https://www.youtube.com/watch?v=aq-WzlTPzlg

Grupa ratowania poziomu.

Pboczek

Słuchałem wczoraj, dzisiaj też się zanosi. To chyba wynika właśnie z timingu że niektóre wykonania znanych utworów brzmią inaczej, ciekawiej, dostają właściwego drive.
W pierwszym etapie było też wykonanie "czegoś" znanego zagrane tak, że odlot po całości. Niestety nie złapałem, kto i co.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Pboczek

#18
Kurdę, antena mi się rozkraczyła, znaczy urwały się druciki grubości włosa nie mogę słuchać w pracy. Z tego co w domu i samochodzie dociera, to mniej monotonnych wykonań. Słychać że był przesiew.

Bez anteny zewnętrznej Dwójki w pełnej jakości nie uświadczę. Rydzyk nadaje bez żadnej anteny z całą mocą, jakieś tam umpapy wszędzie słychać i złote przeboje, a radio kultury nie ma zasięgów. Czy może być tu dobrze?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

tomasz_pianista

Dzisiaj zakończył się drugi etap. Dla mnie Bruce Liu już wygrał konkurs:) Niesamowicie grał, jak jutro wrzucą cały występ, to go tutaj umieszczę.

Poziom oczywiście jest kosmiczny, Sorita, Sumino, Gevorgian, Khozayinov, Nehring, Hao Rao...

W III etapie Sonaty lub Preludia op. 28 i mazurki.
Grupa ratowania poziomu.

Pboczek

Zdrutowałem, znowu jestem na Konkursie.  :)
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

traumeel

Bruce Liu poza wszystkim świetnie się prezentuje. Przystojny, dobrze ubrany, elegancja z nutą nonszalancji. Wiem, że nie o pokaz mody w tym konkursie chodzi, ale dla publiczności to też ma znaczenie.

Sorry, ale mi trochę zgrzyta, kiedy widzę pięknie grającego chłopaka w gajerze od starszego brata z lookiem jak z ustnej matury. Paniom jest łatwiej.

tomasz_pianista

#22
https://www.youtube.com/watch?v=0ev9NzuZBlg

To właśnie drugi etap Bruce'a Lee (Liu) fortepianu:)

Polecam wszystkim, którzy się nie załapali na żywo.

A Walc (czas na filmie 16:34) to już obowiązkowo dla wszystkich. to jest ogień! >:D >:D >:D
Grupa ratowania poziomu.

traumeel

Tomku, nurtuje mnie jedna kwestia, co do której być może Ty masz wiedzę:
Jak wygląda punktowanie uczestnika przez jurora, w przypadku gdy juror jest aktualnym pedagogiem uczestnika?

Logicznym wydawałoby się wyłączenie się jurora z oceny swojego ucznia, ale w takim przypadku uczestnik traciłby z automatu kilkadziesiąt możliwych do uzyskania punktów. Jak to jest?

tomasz_pianista

Jurorzy nie oceniają swoich studentów, a ocena to i tak jest średnia ze wszystkich ocen. Tyle z teorii, w praktyce...

Świat jest mały, większość uczestników była przynajmniej u kilku jurorów konkursu na masterclasses, sam miałem styczność z kilkoma profesorami z tegorocznego jury. Bardzo często super zdolni uczniowie z np.Warszawy idą na studia do Katowic, albo do Bydgoszczy, żeby złapać trochę innych znajomości. Także bardzo trudno jest o jakiś bardzo obiektywne wyniki w przeciągu całego konkursu, jednak "po znajomości" nikt nie wygrał konkursu, tutaj na szczęście nie ma przypadków.

W poprzedniej edycji bardzo kontrowersyjne było punktowanie Philippa Entremonta, dał z tego co pamiętam 1 punkt na 10 Kate Liu, która była jedną z faworytek. Takie artystyczne szambo. Na Wieniawskim (konkurs skrzypcowy) są na ogół jeszcze większe kontrowersje, np. jeden z jurorów nie wyszedł na rozdanie nagród i powiedział, że się nie podpisuje, bo jego studentka odpadła we wcześniejszym etapie:D

Dzisiaj słuchałem sporo, jak dla mnie Japończycy Sorita i Sumino się wyróżniali, ten drugi trochę bardziej skrajny (przy okazji robi karierę nie koniecznie klasyczną na youtube), więc jak miałbym wyłonić finalistę z tej dwójki, to raczej Sorita (swoją drogą student Palecznego - jurora konkursu). Polacy OK, solidnie, ale nie potrafili mnie porwać. Na pewno Mazurki polskich wykonawców to mocna strona, więc trudno powiedzieć jak komisja to będzie widziała. 17 letni Chińczyk Hao Rao jak dla mnie właśnie spalił mazurki, w Polonezie miał lekką wtopę i przypuszczam, że już go więcej nie posłuchamy na tym konkursie (natomiast trzymam kciuki za dalsze losy tego chłopaka).

Ale nie ukrywam, że czekam głównie na Bruca Liu  >:D >:D >:D
Grupa ratowania poziomu.