Przedwzmacniacz lampowy Lite Audio LS 26

Zaczęty przez wiki, Czerwiec 07, 2019, 11:31

Poprzedni wątek - Następny wątek

wiki

Przedwzmacniacz lampowy Lite Audio LS 26 (na obudowie napis LS Audio A28), podobno clon przedwzmacniacza CAT SL-1.
Pomysł na zakup wziąłem ze strony:
https://najlepszeodtwarzacze.pl/
Najpierw myślałem o zakupie LS-10 (klon Audio Note M7): 
https://najlepszeodtwarzacze.pl/lite_ls-10.php
W tym samym czasie McGyver rozpoczął wątek o klonowaniu na forum.
Też myślałem o tej opcji. Ale potem poczytałem jeszcze o LS 26:
https://najlepszeodtwarzacze.pl/convergent-sl-1-klon-lite-ls26-cat-sl-1.php
I postanowiłem, że trochę dołożę i go kupię z ewentualną przeróbką w przyszłości na zasilanie tranzystorowe.
No to się kupiło.....
Wersja ze sterowaniem głośności na przekaźnikach.
Zdjęcia zapożyczone z internetu....
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

wiki

I schematy.... przedwzmacniacza i zasilacza.
Sterowania głośnością i wyjściami niestety nie mam.
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

cdt

Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 11:31I postanowiłem, że trochę dołożę i go kupię z ewentualną przeróbką w przyszłości na zasilanie tranzystorowe.
A po co przerabiać lepsze na gorsze ?

McGyver

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 12:12A po co przerabiać lepsze na gorsze ?
Zasilacz lampowy ze schematu powyżej poskładany na eleganckiej, pancernie wykonanej PCB (niebieska na zdjęciu powyżej, moja jest taka sama tylko że z żółtą soldermaską), kompletny, wyposażony w lampy NOS, uruchomiony i przetestowany mogę Ci odstąpić za niewielką opłatą, jeżeli lubisz takie. Ja nie lubię i nie wrócę do niego.

wiki

Zapomniałem dodać na początku. Przedwzmacniacz jest już przerobiony/zmodyfikowany.
Jeszcze jakieś drobiazgi chodzą mi po głowie.
Postaram się historycznie opisać co w nim zrobiłem. :)
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

wiki

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 12:12
Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 11:31I postanowiłem, że trochę dołożę i go kupię z ewentualną przeróbką w przyszłości na zasilanie tranzystorowe.
A po co przerabiać lepsze na gorsze ?
Dobre pytanie...
Ten przedwzmacniacz to moje pierwsze urządzenie lampowe, więc wiedzy nie miałem praktycznie żadnej.... oprócz tej zdobytej w technikum lata świetlne temu.
Więc poczytałem sobie trochę opinii w internecie i okazuje się, że są one różne. Jedni chwalą zasilania lampowe inni tranzystorowe...
Ja wybrałem tranzystorowe gdyż:
- dobre opinie w internecie (tak pół na pół),
- nie trzeba wymieniać 3 szt. lamp w zasilaczu (jak się wypalą),
- ceny porządnych lamp nos w dzisiejszych czasach poszybowały w kosmos,
- temperatura z lamp zasilacza jest bardzo duża i raczej powinien on stać na otwartej półce – u mnie przedwzmacniacz stoi w zamkniętej komodzie,
- konstrukcja płytki przedwzmacniacza umożliwia podpięcie dwóch zasilaczy anodowych, osobno lewy kanał i osobno prawy (drugi zasilacz lampowy by się nie zmieścił, a dwa tranzystorowe weszły).

I jeszcze jeden punkt za (już mój własny doświadczalny), ale to już odsłuchowy – zasilanie anodowe dual mono tranzystorowe na zwykłych kondensatorach zabrzmiało dużo dużo lepiej niż zasilanie lampowe na lampach z zestawu.
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

McGyver

Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 12:48zasilanie anodowe dual mono tranzystorowe na zwykłych kondensatorach zabrzmiały dużo dużo lepiej niż zasilanie lampowe na lampach z zestawu.
Nawet na pojedyńczym zasilaniu tranzystorowym brzmiałoby dużo, dużo lepiej niż zasilanie lampowe z zestawu.

cdt

Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 12:48Dobre pytanie...
W sumie masz rację z tym że są zwolennicy i lampowego i tranzystorowego zasilania . A skoro już jest przerobiony to po kompocie .
Wyraziłem opinie swoją i M. Tomaszewskiego . On swoje urządzenia projektuje sam nie robi klonów i jest zwolennikiem zasilania lampowego . Każdy swój ogonek chwali

wiki

Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 11:32I schematy.... przedwzmacniacza i zasilacza.Sterowania głośnością i wyjściami niestety nie mam.
Jakby ktoś gdzieś zdobył schemat sterowania głośnością na przekaźnikach.... to bardzo poproszę :)
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

wiki

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 12:52W sumie masz rację z tym że są zwolennicy i lampowego i tranzystorowego zasilania . A skoro już jest przerobiony to po kompocie . Wyraziłem opinie swoją i M. Tomaszewskiego . On swoje urządzenia projektuje sam nie robi klonów i jest zwolennikiem zasilania lampowego . Każdy swój ogonek chwali
Jeżeli sam bym projektował i robił... to znając siebie na pewno zrobiłbym dwa "wypasione zasilacze", jeden lampowy, drugi tranzystorowy i wybrałbym ten lepszy dla mnie... :)
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

McGyver

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 12:52jest zwolennikiem zasilania lampowego
Zasilanie lampowe może być zrobione dobrze (Sun Audio SV-2A3) albo spartolone (Lite Audio).
Osobiście jestem zwolennikiem zasilania półprzewodnikowego, bo w obecnych czasach przy dostępie do współczesnych podzespołów półprzewodnikowych (diody soft recovery, wysokonapięciowe tranzystory, kondensatory wysokonapięciowe low ESR o dużych pojemnościach itp. itd) nie ma już żadnych przesłanek technicznych świadczących o jakichkolwiek przewagach zasilania lampowego nad półprzewodnikowym. Obecnie zasilanie lampowe może być co najwyżej równie dobre jak dobrze zrobione półprzewodnikowe, przy czym półprzewodnikowe będzie tańsze w implementacji, tańsze w eksploatacji, o wiele mniej energochłonne, generujące o wiele mniej ciepła i zajmujące o wiele mniej miejsca.

cdt

Idąc Twoim tokiem rozumowania lampa to przeżytek , do tego szumiący a nawet czasem brumiący . Zatem chwała tranzystorom .

tomekkk1

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 13:02
Idąc Twoim tokiem rozumowania lampa to przeżytek , do tego szumiący a nawet czasem brumiący . Zatem chwała tranzystorom .

Ale w Keishō (bo jak mniemam do niego aluzja jak najbardziej może nawiązywać, z resztą słusznie) brumi zasilacz tranzystorowy ;)

Piterski

Idąc tokiem rozumowania McGyver trzeba patrzeć na to gdzie dana technologia się sprawdza najlepiej, a nie toczyć wojnę Tranzystor czy Lampa.

Absurdalny jest zarzut, że Adam dyskryminuje lampy na rzecz tranzystorów.
Jego pre jest tranzystorowe w zasilaniu i lampowe w sekcji "audio". Jeśli się nie mylę to Lampowy Luxman CL-36 też lampy wykorzystuje w sekcji audio, a zasilanie jest na krzemie.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

cdt

Ba skoro w CL-36 jest na krzemie to nie mam już argumentów .

wiki

Cytat: AudioAddicted w Czerwiec 07, 2019, 13:12Ale w Keishō (bo jak mniemam do niego aluzja jak najbardziej może nawiązywać, z resztą słusznie) brumi zasilacz tranzystorowy
Ja mam dwa takie same zasilacze (na tych samych płytkach montowane i z przepisu z wątku o Keishō) zainstalowane w LS26 i żaden nie brumi, więc to nie wina zasilacza :)
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

tomekkk1

Cytat: wiki w Czerwiec 07, 2019, 13:42
Cytat: AudioAddicted w Czerwiec 07, 2019, 13:12Ale w Keishō (bo jak mniemam do niego aluzja jak najbardziej może nawiązywać, z resztą słusznie) brumi zasilacz tranzystorowy
Ja mam dwa takie same zasilacze (na tych samych płytkach montowane i z przepisu z wątku o Keishō) zainstalowane w LS26 i żaden nie brumi, więc to nie wina zasilacza :)

Ale mój nie ma nic wspólnego z z wątkiem o Keishō. Prawdę mówiąc sam się zastanawiam czy by brumił gdyby taki właśnie zasilacz bym wpakował do środka.

To są tylko dywagacje - równie dobrze mogłoby okazać się, że i ten zasilacz brumi. Nie dowiesz się dopóki w torze nie będzie wysokoskutecznych kolumn, które natychmiast wyłapuja szumy i brumy tam, gdzie paczki o normalnej skuteczności są ciche ;)

wiki

Cytat: AudioAddicted w Czerwiec 07, 2019, 13:57To są tylko dywagacje - równie dobrze mogłoby okazać się, że i ten zasilacz brumi. Nie dowiesz się dopóki w torze nie będzie wysokoskutecznych kolumn, które natychmiast wyłapuja szumy i brumy tam, gdzie paczki o normalnej skuteczności są ciche 
Co do szumu to się zgodzę. Ale jak jest brum, to nawet na małoskutecznych kolumnach usłyszysz przykładając ucho przy membranach... Taka jest moja opinia (moje kolumny mają 93 dB).
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

wiki

,,zapis historyczny"
Co jest w zasilaniu:
- anodowe kanał prawy,
- anodowe kanał lewy,
- żarzenie 6,3 V,
- żarzenie 12,6 V.
Potrzebuję dwa transformatory (w każdym uzwojenie anodowe i żarzenia). Kupiłem dwie sztuki u chińczyków, podobno nawinięte miedzią OFC...
Na zdjęciach już z ferrytami na wtórnym.
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

Piterski

Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 13:33Ba skoro w CL-36 jest na krzemie to nie mam już argumentów .
Ty masz Technicsa, chyba cały na lampach i gra dobrze.
Luxman CL36 prawdopodobnie jest na krzemie (tak przypuszczam bo tam jest kawał kloca z tranzystorami w sekcji zasilania) i też gra dobrze.

Tak więc można z powodzeniem stosować oba rozwiązania i jedno wcale nie musi być lepsze od drugiego. Wszystko zależy pewnie od całości projektu, a nie od tego czy to lampa czy tranzystor.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

McGyver

#20
Cytat: cdt w Czerwiec 07, 2019, 13:02
Idąc Twoim tokiem rozumowania lampa to przeżytek , do tego szumiący a nawet czasem brumiący . Zatem chwała tranzystorom .
Nie "idąc moim tokiem rozumowania" tylko usilnie starając się wyczytać między wierszami to czego tam nie ma. A ja wyraźnie pisałem o ZASILANIU. Natomiast część sygnałowa to zupełnie inna bajka.

Ponadto twierdziłem, że zasilanie lampowe, jeżeli je zrobić dobrze, to może być równie dobre jak półprzewodnikowe (ale nie lepsze).

LampowY

Cytat: McGyver w Czerwiec 07, 2019, 16:02Ponadto twierdziłem, że zasilanie lampowe, jeżeli je zrobić dobrze, to może być równie dobre jak półprzewodnikowe (ale nie lepsze).
Nie potwierdzam i nie zaprzeczam bo uj sie na tym znam ale...
Z własnego doświadczenie, pre gramofonowe ARC PH5 i PH7. Praktycznie różnią sie głównie sekcją zasilania. PH5 oparte na krzemie, PH7 na lampie.
7 dwa razy droższa od 5ki.
7 brzmi cztery razy lepiej od 5ki  :o

McGyver

Cytat: LampowY w Czerwiec 07, 2019, 16:39pre gramofonowe ARC PH5 i PH7. Praktycznie różnią sie głównie sekcją zasilania. PH5 oparte na krzemie, PH7 na lampie.
7 dwa razy droższa od 5ki.
7 brzmi cztery razy lepiej od 5ki 
Wnętrze Audio Research PH5:



Wnętrze Audio Research PH7:



Nic dziwnego że PH7 gra cztery razy lepiej, skoro w PH5 jako kondensatory sygnałowe pracują tanie przemysłowe kondensatory foliowe, a w PH7 zastosowano drogie, miedziane olejowce.

LampowY

Jednak najbardziej różnią się zasilaniem jak widać.

McGyver

Cytat: LampowY w Czerwiec 07, 2019, 17:03Jednak najbardziej różnią się zasilaniem jak widać.
Owszem, wizualnie  ;D  bo nawet najlepsze zasilanie półprzewodnikowe będzie objętościowo zajmować znacznie mniej miejsca niż lampowe  ;D


Jednak obstawiam, że największy wpływ na dźwięk ma klasa elementów w części sygnałowej (sam schemat elektryczny obu jest taki sam). Na fotach widać wyraźnie że wszystko tam jest inne, nie tylko kondensatory, ale rezystory również.