9'', 10'', czy 12''?

Zaczęty przez Pboczek, Maj 16, 2021, 16:56

Poprzedni wątek - Następny wątek

Pboczek

O co chodzi z tymi długościami? Czy jedna z nich jest bardziej uniwersalna od innych, czy może jest dobrze mieć ramiona w dwóch rozmiarach?  ::)
Zastanawiam się na zakupem gramofonu do którego będę musiał dokupić ramię. Nie wiem w jakie długości celować i jak to jeść?


Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

masza19

16'' :P ;D
Ortofon Broadcast Tonearm  U+1F44D


frywolny trucht

Ogólnie chodzi o to, że im krótsze ramię tym:

1. Bardziej kompaktowe gabaryty gramofonu. Np często gramofony kiedyś zwieńczały zestawy wieżowe:
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

wiki

Frywolny trucht..... wyjaśniasz?
Super, bo już myślałem, że Pboczek pozostanie w znaku zapytania.....
😀😀😀
Kolumny JBL, transport, przetwornik, końcówka mocy (pro audio).
Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz - działka

frywolny trucht

2. Krótsze ramiona pozwalały uzyskać mniejszą masę efektywną ramienia, a to premiowało lepszą synergią z wkładkami typu MM. Z reguły podatnymi. Wkładki MC są zwykle mniej podatne i lepiej się spisują z ramionami cięższymi.

3. Im krótsze ramię tym większy błąd kąta prowadzenia wkładki, oraz większa wrażliwość na krzywizny płyty. Gdy płyta składa się z gór i dolin, a ramię lata góra- dół.

Ramiona długie. Sądzę, że konstruktorzy zwrócili na nie uwagę ze względu na zaistnienie gramofonów tangencjalnych, które mają w zasadzie zerowy błąd kąta prowadzenia.

1. Im dłuższe ramię tym gramofon jest większym klamotem.

2. Większa długość ramienia- zwykle większa masa efektywna- czyli coraz bardziej odjeżdżamy od wkładek MM i celujemy w droższe wkładki MC.

3. Im dłuższe ramię, tym wzrasta przeciwieństwo wcześniejszego punktu 3.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

vasa



Cytat: frywolny trucht w Maj 16, 2021, 18:41
3. Im krótsze ramię tym większy błąd kąta prowadzenia wkładki, oraz większa wrażliwość na krzywizny płyty. Gdy płyta składa się z gór i dolin, a ramię lata góra- dół.

Ramiona długie. Sądzę, że konstruktorzy zwrócili na nie uwagę ze względu na zaistnienie gramofonów tangencjalnych, które mają w zasadzie zerowy błąd kąta prowadzenia.
To półprawda. Długie ramiona mają więcej do czynienia z chwytliwym hasłem marketingowym niż z mniejszym kątem prowadzenia wkładki. Optymalną długością ramienia jest 10cali.

[emoji486][emoji1660]

Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Zależność: długość - masa, coś do mnie nie przemawia. Mniejszy błąd już tak.
Po co SME robi ramiona 9'', chyba nie po to żeby było mniej dokładnie?  ::)
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

Ja tu widzę czystą geometrię. Im dalej oś obrotu ramienia od miejsca pracy wkładki tym mniejsze błędy ( odchyłki geometryczne) i w pionie i poziomie. Natomiast filozofia konstruktora, jego priorytety- mogą doprowadzić do różnorodnych rozwiązań.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

miniabyr

#9
Pomijając błąd kątowy -to jest aspekt techniczny ktory do mnie przemawia ,to nie zmam osoby która po przejściu z ramienia 9' na 12' wróciłaby do 9' . Musisz kiedyś spróbować i posluchać takiego rozwiązania i sam zdecydujesz . A co do masy efektywnej to np ortofon 12 ' (nie pamiętam modelu ) podaje ,że masa dynamiczna tego ramienia to 4 gramy (samej rurki, bez headshela ). Więc nie jest to prawdą ,że długie znaczy ciężkie . Nas interesuje własnie masa dynamiczna a nie statyczna takiego ramienia. To że rurka + headshel + wkładka będą miały masę statyczną ok 50 gram zupełnie nie przełozy sie na masę dynamiczną . Jedynie pomiar jest wstanie pokazać jaką częstotliwość rezonansową uzyskujemy przy róznych kombinacjach ramię +headshel + wkładka !
Moje ramię do projektu Garrard będzie 12' . To modyfikowany ortofon  309 w wersji banan . Właśnie jedzie do mnie .
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Pboczek

No to 9'', tylko po to, żeby było bardziej kompaktowo gabarytowo?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

tomasz_pianista

Masz na rynku świetne 9' ramiona, więc na pewno są zwolennicy takiego rozwiązania. W dłuższych ramionach pojawiają się inne problemy,  więc coś za coś. Tangencjalne też mają swoje wady.

Najważniejsze jest wykonanie, jakość łożysk, materiały, projekt, geometria. Oprócz długości znaczenie ma to, czy jest to kardan, unipivot, knife edge itd. No i w przypadku używanych - stan zachowania, okablowania.

Moim zdaniem nie dostaniesz jednoznacznej odpowiedzi. Po prostu są ramiona wybitne, dobre, średnie i złe, niezależnie od tego ile mają cali. Poza tym do tego dochodzi spasowanie z daną wkładką, więc kolejny element zmienny.

Natomiast osobiście, jeśli mam wybór od producenta, to wolę wersje 12 calowe, czyli kupiłbym SME 3012 zamiast 3009. Ale ja lubię duże graty:)

Grupa ratowania poziomu.

frywolny trucht

Cytat: Pboczek w Maj 16, 2021, 22:25
No to 9'', tylko po to, żeby było bardziej kompaktowo gabarytowo?

Hy, hy. Bo ty oczekujesz prostych, jaskrawych odpowiedzi. Spokojnie da się skonstruować ramię 9 cali, które będzie lepsze niż spieprzone 12 cali :)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

Cytat: frywolny trucht w Maj 16, 2021, 22:47Bo ty oczekujesz prostych, jaskrawych odpowiedzi.

Nie mów że Ty nie wolisz. 😎
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

vasa

Cytat: frywolny trucht w Maj 16, 2021, 20:45Ja tu widzę czystą geometrię. Im dalej oś obrotu ramienia od miejsca pracy wkładki tym mniejsze błędy ( odchyłki geometryczne)
Teoretycznie tak, w praktyce jednak to nie działa.
Ramię o długości większej niż 10" nie jest obiektywnie lepsze.
Oczywiście subiektywnie może być częściej wybierane jak kable w ładnym oplocie lub wkładki w obudowie z drewna egzotycznego lub kamienia półszlachetnego.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

miniabyr

Jednak z jakiegoś powodu ramion 10" na rynku jest bardzo mało. Jeśli obiektywnie nie ma powodu stosowania ramion dłuższych niż 10", to nie rozumiem podejścia firm, które takie 12" robią. Nie sądzę też ,że wyprodukowanie 12 calowego ramienia jest technologicznie bardziej skomplikowane i pracochłonne.
Szkoda życia na chujowy dźwięk !

Pboczek

Może te krótkie robią z przyzwyczajenia, tradycja taka się utarła w gramofoniarstwie.  :)

A jak by zapytać, czy wszystkie top firmy od ramion, robią 9''?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Wydaje mi się, że wiem do czego zmierzasz i moim zdaniem powinieneś ten problem postawić z innej strony.
Wskazać platformę ewentualnie wkładkę i szukać porady jakie ramię warto tam zainstalować z tych w dostępnym dla Ciebie budżecie bo zazwyczaj zawsze wszystko rozbija się o pieniądze.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

ziko369

Mały OT...
MOJE PUA-113 z długością efektywną 245 mm to już 10 cali, czy jeszcze 9?

miniabyr

Szkoda życia na chujowy dźwięk !

ziko369


tomasz_pianista

#21
Tak jeszcze, żeby uściślić. Najbardziej topowe gramofony z Japonii i długości ramion:

- Pioneer Exclusive P3 - 282mm
- Denon 100m - 282 mm
- Saec we 8000 - 306 mm
- saec we 506 - 296mm
- sony PS x9 - 264mm
- Kenwood l o7d - 245mm
- Ikeda 407 - 307mm
- technics epa 100 - 250mm
- topowe Micro Seiki - 282mm

Właściwie po za wyjątkami wszystkie ramiona mają powyżej 10 cali. Nie wspominam tutaj oczywiście o SME, EMT, gdzie 12' jest standardem. Studyjne 14' lub nawet 16'.

Także nie zgadzam się z teorią Vasy, jakoby 10' było najlepszym rozwiązaniem. Cały świat i historia analogu mówią co innego. Oczywiście jak wspomniałem wcześniej, oprócz długości dochodzą inne zmienne i jakość materiałów.

A, no i oczywiście wszystkie topowe napędy były przystosowane do ramion 12'.
Grupa ratowania poziomu.

Pboczek

Cytat: Piterski w Maj 17, 2021, 08:43Wskazać platformę ewentualnie wkładkę i szukać porady jakie ramię warto tam zainstalować z tych w dostępnym dla Ciebie budżecie bo zazwyczaj zawsze wszystko rozbija się o pieniądze.

Jakby taką platformą miało być Oracle Delphi, to które pasuje? Wkładka jeszcze nie wiem ale pewnie ok. 4kzł. Jak platforma siądzie, to w pierwszej kolejności mógłbym założyć AT OC09II, bo taką mam.

Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

masza19

Do tej wkładki spokojnie 3009 improved  U+1F44D

vasa

Cytat: tomasz_pianista w Maj 17, 2021, 09:32nie zgadzam się z teorią Vasy, jakoby 10' było najlepszym rozwiązaniem
Ciekawe że wszyscy lecą na skróty (mniejszy błąd kąta śledzenia) albo używają argumentu z autorytetu - "wszystkie topowe, najlepsze, najdroższe miały 12" na pokładzie". Tymczasem wiadomo że w technice nigdy nie jest tak że można jakiś parametr windować bezkarnie, bez pogorszenia innych.
Ramiona liniowe mają (teoretycznie) zerowy kąt ale są problemy z częstotliwością drgań układu wkładka/ramię i prowadzenia ramienia na niecentrycznych płytach. Długie ramiona niby mają mniejszy błąd kąta prowadzenia. No to dlaczego nie robić bezkompromisowych ramion 100"? Najwyraźniej nawet do audiofili dotarło że gdzieś sens się kończy. Tylko gdzie?
W mojej ocenie jeżeli teoretyczny błąd kąta śledzenia rowka jest równy co do wielkości błędowi wynikającemu z dokładności wykonawczej to rozwiązanie technicznie staje się optymalne i skończone. I wg mnie teoretyczny błąd śledzenia rowka osiąga wartość błędu wykonawczego wklejenia tipu igły przy ramionach 10" ;D
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.