Dociski i stabilizatory

Zaczęty przez GregWatson, Wrzesień 14, 2014, 23:11

Poprzedni wątek - Następny wątek

Piterski

Cytat: audroc w Maj 21, 2022, 15:57osądzajmy siebie nawzajem od idiotów
Nie uważam Cię za idiotę, zresztą nigdy nie stawiam takiego złożenia niezależnie z kim rozmawiam. Sądzę tylko że na siłę forsujesz użycie tego ciężkiego docisku do gramofony z zawieszeniem, które go nie przewidywało. Tak jak wspomniał tomasz_pianista, nikt Ci tego nie zabroni tylko dostosuj do tego sprężyny. O silnik bym się nie obawiał to jest masa skupiona w centrum obrotu więc moment bezwładności gwałtownie nie wzrośnie.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

zeroqll

Cytat: audroc w Maj 21, 2022, 15:57Jak wszyscy na swiecie twierdzą że do DD to max 100-300g

Prędzej na świecie zobaczysz 1kg dociski na gramofonach DD niż na takich z pływającym zawieszeniem.

audroc

Panowie to Wy forsujecie tu na siłę stereotypy, ale wybiórczo. Tu na tym Forum wszyscy piszą że do gramofonów DD max 300g- no ale jeden z was ma 500 wiec mozna.
Natomiast co do Thorensa TD1600, bo o nim tu jest mowa, to jest to gramofon kilkuletni. Zawieszenie ma dopracowane, nie takie jak w starym 160.
Jeśli zostawilibyśmy stereotypy na boku, to jak pisałem wcześniej cięzki docisk sprawdza sie sonicznie wspaniale.
Zarówno dociska płyte, jak i niweluje wszelkie rezonanse czy drgania. Zreszta po to został wymyslony.
Mam nadzieje że wiecej osób sie wypowie, nie róbmy z tego targowicy czyje lepszejsze, po prostu szanujmy zdanie innych.
Na każdym forum sa osoby starające sie uchodzic za wszechwiedzących, ale to tak juz jest z młodymi. Na forum komputerowym też tak sie nawalają- lepszy Intel czy AMD.

Piterski

Panie Kochany, tu są same stare chłopy ;D
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

audroc

No właśnie chyba w uważnym czytaniu sedno- ja dziesiąty raz piszę że chodzi o model TD1600/1601, który ma rozwiązany problem wypoziomowania- no własnie dlatego tyle kosztuje.
Obudowa słuzy tylko i wyłącznie do zamocowania kilku przycisków, można ją jak rozumiem zdjąć i przyciski sterujące połozyć obok gramofonu i tez bedzie grał.
w końcu najwazniejsze- piszę ciągle o dociskach bo ten temat dotyczy docisków. Zresztą dociski, maty itp. to popularny obecnie temat. Ludzie kupują piekne transrotory (kolejka spora żeby dostać), Thorensy czy drogie Pro-Jacty, a potem spinają to wisienką na torcie jaka jest dobry kabel Phono czy właśnie docisk.
Kiedy byłem mały wystarczył mi Adam, kable jakie były wszyscy ? pamietamy.
Może uda nam się rozkręcić temat, może ktos sie odezwie z doświadczeniami w tym zakresie, bo na razie tylko nudne stereotypy.
Sory ale tak to wygląda.
Kiedyś bałem sie kupic swój pierwszy wzmacniacz lampowy, bo też na forach wszyscy straszyli że będę miał lampowe brzmienie. na szczęście okazało sie to stereotypem, kupiłem lampę i cięzki metal brzmi miodzio.

vasa

Cytat: audroc w Maj 23, 2022, 21:45jak pisałem wcześniej cięzki docisk sprawdza sie sonicznie wspaniale
Serio?
Dziwnie mi się ten temat czyta. Raz że mocno forsowane przez Ciebie tezy kłócą się z moim doświadczeniem, są na bakier z prostą wiedzą inżynierską a na dodatek mimo oporu materii strasznie drążysz. Dlaczego ? ???
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

ahaja

Ciężki docisk do takich napędów to mocno średni pomysł - dlaczego? Posty np 199; 224 Tomka.
Przy takim zawieszeniu stosuje się coś ala Clever Clamp.

Bacek

Cytat: Pboczek w Luty 27, 2021, 13:50Kupiłem i ja, lekki, dokręcany docisk. Świetnie to działa, najwyraźniej słychać na cieńszych i starszych płytach, ale efekt jest też słyszalny na prościutkich, nowych grubasach. Doskonale wydane piniondze  .


Ostatio z ciekawości też sobie sprawiłem. Przy cienkich płytach działa. Ale przy niektórych 180 na SL-1210MK2 i standardowej macie 7mm nie łapie szpindla. Ale z drugiej strony to te cienkie właśnie go potrzebują.

Bacek

#233
Cytat: audroc w Maj 23, 2022, 21:45Tu na tym Forum wszyscy piszą że do gramofonów DD max 300g- no ale jeden z was ma 500 wiec mozna.
Ile to nie wiem ale DD są projektowane na konkretną masę obrotową. Zmiana może wpływać na cos co się nazywa cogging i talerzem może "szarpać" inaczej niż w standardzie. Na plus czy na minus to z kolei już dłuższa dyskusja.

Piterski

Cytat: Bacek w Maj 24, 2022, 11:01
Cytat: audroc w Maj 23, 2022, 21:45Tu na tym Forum wszyscy piszą że do gramofonów DD max 300g- no ale jeden z was ma 500 wiec mozna.
Ile to nie wiem ale DD są projektowane na konkretną masę obrotową. Zmiana może wpływać na cos co się nazywa cogging i tależem moze "szaarpać" inaczej niż w standardzie. Na plus czy na minus to z kolei już dłuższa dyskusja.
Wiadomo z niczym przesadzać nie można z drugiej strony przy grubszych płytach jest jak piszesz, że trudno złapać szpindel. U mnie docisk na Pionierze spisuje się doskonale żadnych negatywnych skutków nie obserwuje w jego pracy, startuje i zatrzymuje się bardzo płynnie.
Płyta lepiej się "klei" do talerza coś jak vacum w innych konstrukcjach.
Tak jak pisałem jest to stosunkowo mała masa skupiona w środku osi obrotu i nie wiele to wpływa na bezwładność talerza.
Kiedyś jeszcze w czasach AdFontesa miałem pewien pomysł i liczyłem jak to wychodzi przy rozmieszczeniu krążków po obwodzie czyli gdzie mają większy wpływ.

PS. Zastanawia mnie jednak inna sprawa. Otóż kolega audroc stosuje matę bez wgłębienia na label. większość, przynajmniej starych gramofonów ją ma bo w tym miejscu i na krawędziach płyta jest ciut grubsza.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Piterski

To jest zawieszenie o którym debatujemy. Zasada podobna identyczna do tej z moim starym Procejtem tylko tam miałem jeszcze tłumik wiskotyczny.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Nie wyobrażam sobie dlaczego cięższy docisk miałby mieć lepsze właściwości soniczne od docisku lekkiego. Działanie jednego i drugiego jest identyczne, skuteczne dociśnięcie płyty do talerza.

W TD318 dokręcany, na firmowej macie łapał bez trudu grubasy 180g.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Bacek

Cytat: Pboczek w Maj 24, 2022, 11:45Nie wyobrażam sobie dlaczego cięższy docisk miałby mieć lepsze właściwości soniczne od docisku lekkiego
Potencjalnie to wchodzi w ideę mass loadera. Ale gdzie, jaki i czy w ogóle będzie to miało wpływ to już inna sprawa.

Piterski

Cytat: Pboczek w Maj 24, 2022, 11:45W TD318 dokręcany, na firmowej macie łapał bez trudu grubasy 180g.
Jak widzisz na zdjęciu kolegi audroc, stosuje grubą matę winylową i może mu już szpindla nie złapać.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Piotrek, matę można łatwo zmienić, a zawieszenie trudniej.

Bacek, czy ma sens przerabianie Thorensa na mass loadera? 
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Ja obciążałem identyczne zawieszenie i dla mnie to sensu nie miało żadnego.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Bacek

Cytat: Pboczek w Maj 25, 2022, 11:11Bacek, czy ma sens przerabianie Thorensa na mass loadera? 
Nie mówię że ma, to po prostu jeden z argumentów podnoszony przy okazji masywnych docisków.

W wielu gramofonach to nie ma sensu głównie ze względu na wytrzymałość łożyska. A w wypadku pływających zawieszeń przy solidnym obciążeniu powinno ono zostać solidnie zmodyfikowane żeby jakkolwiek sensownie działało.

audroc

Cytat: Pboczek w Maj 24, 2022, 11:45
Nie wyobrażam sobie dlaczego cięższy docisk miałby mieć lepsze właściwości soniczne od docisku lekkiego. Działanie jednego i drugiego jest identyczne, skuteczne dociśnięcie płyty do talerza.

W TD318 dokręcany, na firmowej macie łapał bez trudu grubasy 180g.
Dlaczego to napisałeś, przecież to wbrew logice, czy raczej fizyce. Ciężki docisk nie ma nic wspólnego z lekkim dociskiem, no może tylko tak samo sie nazywa. Od lat stosuje sie ciężkie dociski, żeby lepiej docisnąć płytę, zniwelować wibracje i spłaszczyć płytę- no to juz podstawy po co ja to piszę.

audroc

Cytat: vasa w Maj 23, 2022, 23:14
Cytat: audroc w Maj 23, 2022, 21:45jak pisałem wcześniej cięzki docisk sprawdza sie sonicznie wspaniale
Serio?
Dziwnie mi się ten temat czyta. Raz że mocno forsowane przez Ciebie tezy kłócą się z moim doświadczeniem, są na bakier z prostą wiedzą inżynierską a na dodatek mimo oporu materii strasznie drążysz. Dlaczego ? ???
No chyba po tylu wpisach już wiadomo dlaczego tak drążyłem.
Pojawiło się trochę ludzi z doświadczeniem, pojawiają sie opinie za i przeciw, przecież o to chodziło czyż nie ?
Przyznacie że najmniej wartościowe sa wpisy typu no bo przecież jest tak i tak...
Tylko że nikt nie wie jak naprawdę jest, obiegowe opinie tylko prowadzą w maliny.
Może kiedyś pojawią sie gdzieś na świecie informacje że ciężki docisk uszkodził komuś TD1600/1601.
Ja na chwilę obecną jeszcze nie słyszałem, natomiast słyszę różnicę w dźwięku miedzy matą winylową modną obecnie, a matąmi skórzanymi czy gumowymi. Tak samo różnicę robi ciężki docisk, natomiast taki 100g faktycznie niczego nie wnosi.

audroc

Cytat: Piterski w Maj 24, 2022, 11:18
Cytat: Bacek w Maj 24, 2022, 11:01
Cytat: audroc w Maj 23, 2022, 21:45Tu na tym Forum wszyscy piszą że do gramofonów DD max 300g- no ale jeden z was ma 500 wiec mozna.
Ile to nie wiem ale DD są projektowane na konkretną masę obrotową. Zmiana może wpływać na cos co się nazywa cogging i tależem moze "szaarpać" inaczej niż w standardzie. Na plus czy na minus to z kolei już dłuższa dyskusja.
Wiadomo z niczym przesadzać nie można z drugiej strony przy grubszych płytach jest jak piszesz, że trudno złapać szpindel. U mnie docisk na Pionierze spisuje się doskonale żadnych negatywnych skutków nie obserwuje w jego pracy, startuje i zatrzymuje się bardzo płynnie.
Płyta lepiej się "klei" do talerza coś jak vacum w innych konstrukcjach.
Tak jak pisałem jest to stosunkowo mała masa skupiona w środku osi obrotu i nie wiele to wpływa na bezwładność talerza.
Kiedyś jeszcze w czasach AdFontesa miałem pewien pomysł i liczyłem jak to wychodzi przy rozmieszczeniu krążków po obwodzie czyli gdzie mają większy wpływ.

PS. Zastanawia mnie jednak inna sprawa. Otóż kolega audroc stosuje matę bez wgłębienia na label. większość, przynajmniej starych gramofonów ją ma bo w tym miejscu i na krawędziach płyta jest ciut grubsza.
No tu jest całkowicie odwrotnie.
Ponieważ płyta jest grubsza na środku, więc nie wolno stosować mat z cieńszym srodkiem, gdyż płyty są wówczas wyginane do góry- obszerny sąsiedni temat z fotkami. Niektóre maty mają nawet metalowe środki dostosowane do docisków.
Dobrym rozwiązaniem jest tez gładka mata korkowa lub skórzana ale właśnie tylko gładka.

vasa

Cytat: audroc w Maj 29, 2022, 22:02słyszę różnicę w dźwięku miedzy matą winylową modną obecnie, a matąmi skórzanymi czy gumowymi. Tak samo różnicę robi ciężki docisk, natomiast taki 100g faktycznie niczego nie wnosi
A czy Ty próbowałeś kiedyś zobiektywizować swoje wnioski odsłuchowe?
A jeżeli tak to w jaki sposób?
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Cytat: audroc w Maj 29, 2022, 21:53Od lat stosuje sie ciężkie dociski, żeby lepiej docisnąć płytę, zniwelować wibracje i spłaszczyć płytę- no to juz podstawy po co ja to piszę.

A lekkie dociski to niby działają odwrotnie czy jak, bo czegoś nie rozumiem?
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Cytat: audroc w Maj 29, 2022, 22:07No tu jest całkowicie odwrotnie.
Ponieważ płyta jest grubsza na środku, więc nie wolno stosować mat z cieńszym srodkiem, gdyż płyty są wówczas wyginane do góry
Teraz to niestety Ty tworzysz fake news. Od lat fabryczne maty gramofonów miały to delikatne zagłębienie na zniwelowanie pogrubienia płyty przez label. To co się teraz wymyśla to jest inna bajka a co do wymiarów płyty wystarczy popatrzeć w podręczniki traktujące o tym formacie od strony technicznej. Tam widać, że płyta jest grubsza na krawędzi i właśnie po środku, dlatego talerz nie ma średnicy płyty a fabryczne maty z epoki mają zagłębienie pod label po wtedy płyta powierzchnią roboczą leży płasko, a nie jest wyginana jak ty to sugerujesz.

Cytat: audroc w Maj 29, 2022, 22:02Tak samo różnicę robi ciężki docisk, natomiast taki 100g faktycznie niczego nie wnosi.
Widziadłem konstrukcję twojego gramofonu i z tego co piszesz 100g nie zmienia Ci w zauważalny sposób mechaniki zawieszenia zaś cięższe już tak więc pewnie i różnice słyszysz.
Mi się jakoś nie udało na sztywno zawieszonym gramofonie AdFontes zaobserwować zmian sonicznych w zależności od wagi docisku. Zbierał drgania z podłoża niezależnie od tego jaki docisk na nim leżał.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Piterski

#248
Cytat: Pboczek w Maj 30, 2022, 07:38
Cytat: audroc w Maj 29, 2022, 21:53
Od lat stosuje sie ciężkie dociski, żeby lepiej docisnąć płytę, zniwelować wibracje i spłaszczyć płytę- no to juz podstawy po co ja to piszę.

Koledzy lekki docisk z zaciskiem na szpindel równie dobrze dociska płytę. Co zaś się tyczy drgań to jeśli audroc przestraja miękko zawieszony gramofon to może i faktycznie jest on bardziej podatny na zbieranie drgań z zewnątrz i inaczej się zachowuje.

Jest jeszcze jedna kwestia z tymi drganiami. Silnik jest osobno od "platformy" z łożyskiem talerza. Paski są elastyczne i rozciągliwe. Na skutek obrotów silnika i siły tarcia jest on rozciągany i ciągnie cała platformę. Prawdopodobnie więc wprawia ja w drgania o małej amplitudzie. Nie mierzyłem tego ale zaobserwowałem to zjawisko na starym pasku, który miał mikropęknięcia i to mi uzmysłowiło że takie zjawisko ma miejsce i jest fizycznie wytłumaczalne.

Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

nosferartur

Mam odsprzęgany gramofon. Jestem w stanie zacisnąć na szpindlu mój lekki docisk (97g) z dowolną dostępną mi fizycznie siłą. Byś mi Audroc fiknął waga Twojego docisku musiała by startować od 3kg i dzieje się to bez upośledzania właściwości zawieszenia. Na Boga przecież to nie inżynieria kosmiczna.
Zu Audio Druid, Zu Audio Mini Method sub, monobloki Antique Sound Lab AQ-1006(845), Hattor Audio Passive Preamplifier, Bel Canto CD 2, Sonore MicroRendu, Musical Paradise MP-D2 dac, gramofon Michell Gyro Dec + SME 309 + Benz Micro Glider SL , pre gramofonowe Gennett by Stanisław Dinter MC 100% lampy, Otari MX 5050 B2HD.