Kalibracja wkładki gramofonowej

Zaczęty przez rommel, Maj 28, 2014, 19:09

Poprzedni wątek - Następny wątek

frywolny trucht

"Opartą na" jest jak najbardziej słuszne :)
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Bacek

Drugi punkt zerowy na końcu płyty, a że JIS to inne/japońskie standardy tego gdzie lead in/lead out to wszystko się zgadza i to Stewenson. Ani lepszy ani gorszy od innych.Przyzwyczailiśmy się że CD i nowsze to jakieś konkretnne sztwyne standardy, a kiedyś w  winylu był niezły bajzel i każdy tworzył własne normy.

Piterski

Cytat: frywolny trucht w Luty 01, 2024, 12:30"Opartą na" jest jak najbardziej słuszne :)
Arek nie mów że nie rozumiesz, że jest kilka krzywych, które mają inne miejsce zerowe i inny rozkład błędu kąta prowadzenia wkładki na interesującym nas zakresie promienia odtwarzanej płyty.
Historycznie jest to powiązane z tym jak kiedyś płyty nacinano, że występowały też single i różne geometrie na tych konkretnych płytach dawały lepszy lub gorszy wyniki. Jednym słowem inaczej się ten błąd kątowy rozkładał. Wszystko to są parabole tylko inaczej "ustawione".
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Spróbujmy jeszcze inaczej. Zgadzam się Backiem w sensie "oparcie się na", bo Technics dając prawidełko może i oparł się na jakiejś krzywej, ale raczej swojej fabrycznej. Z tego co pamiętam prawidełko dawało wynik najbliższy Stevensona, ale nie idealnie.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

frywolny trucht

Tutaj widać jak fabryczna geometria Technicsa stoi blisko Stevensona.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

No bo wcale się z Stevensonem pokrywać nie musi. Pioneer też ma swoją własną geometrię. Jak widać część z nich dąży do minimalizacji błędu bliżej osi płyty, część do minimalizacji wartości maksymalnej.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Bacek

#556
Wydaje mi się że cała dyskusja bierze się stąd że zakładasz że dana geometria to sztywny zestaw punktów zerowych a tak nie jest.

Geometria jest liczona dla pewnych parametrów płyty takich jak promień lead-in i lead-out. A one ustandaryzowanie nie są a przede wszystkim w przeszłości nie były. Pisząc o Lofgren A/Baerwald pewnie masz na myśli zestaw punkcików policzony dla normy IEC/RIAA.Lofgren swoją pracę opublikował w 1938, ten standard pewnie powstał 10-15 lat później i nadal nie był obowiązujący dla wszystkich.

Różne kraje a nawet różne tłocznie trzymały się swoich wewnętrznych standardów. Zresztą żaden z autorów geometrii nie podawał zestawu konkretnych punktów zerowych ale wzory jak geometrię policzyć i na jakich założeniach jest ona oparta.
Screenshot 2024-02-04 142033.png
Niemcy mieli swoją normę DIN.
Japończycy mieli swoją normę JIS i pewnie na niej Technics oparł swoją geometrię. Overhang tak policzony różni się dopiero na trzecim miejscu po przecinku, więc pewnie chłopaki zaokrąglili tą wartość bo w praktyce taka precyzja jest niemożliwa do ustawienia. Zresztą w amerykańskiej wersji instrukcji kiedyś te wartości też były podane w calach i one idealne na wartości metrycznie też się nie konwertowały


frywolny trucht

Ponieważ nic się z niczym nie pokrywa, wybieram jednopunktowca, żeby nie osiwieć. Czasem trzeba zbastować. Najgorzej jak 1/3 czasu  na słuchanie zajmuje kalibracja, kolejną 1/3 wątpliwość czy można było zrobić lepiej i 1/3 zostaje na samo słuchanie.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Arek twój wybór ale jednopunktowa geometria ma pewną wadę jaką jest precyzja ustawienia. Po prostu na szblonie dwupunktowym ustawisz to bardziej precyzyjnie, a ten błąd moim zdaniem może być w zakresie co najmniej 1 stopnia.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Pboczek

Cytat: frywolny trucht w Luty 04, 2024, 15:05Ponieważ nic się z niczym nie pokrywa, wybieram jednopunktowca, żeby nie osiwieć. Czasem trzeba zbastować. Najgorzej jak 1/3 czasu  na słuchanie zajmuje kalibracja, kolejną 1/3 wątpliwość czy można było zrobić lepiej i 1/3 zostaje na samo słuchanie.
Arek nie trzeba kalibrować wkładki przed każdym odsłuchem, to się nie rozkalibrowuje.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

frywolny trucht

#560
Teraz będzie z pamięci. Czy mi się wydaję, czy ramiona 9 cali mają łączny błąd kąta prowadzenia ok. 3 stopni? Czy grając na cieniutkim winylku i następnie przeskoczywszy na 200g nie powinniśmy regulować VTA? Co z krzywymi winylami? Igła ciągle pracuje w warunkach dalekich od skalibrowanych parametrów. Wyrzucamy?

Panowie, dopóki nie macie wkładki za pierdylion z super ostrzem, to ja nie wiem. Sensu nie widzę, a czy sprawdzać co każdą płytę? Pewnie nie, ale wszystko oparte na mechanice się rozkalibrowuje, bo się zużywa.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

#561
Cytat: frywolny trucht w Luty 06, 2024, 19:49Czy mi się wydaję, czy ramiona 9 cali mają łączny błąd kąta prowadzenia ok. 3 stopni?
Co według ciebie oznacza łączny błąd? Błąd może mięć wartość maksymalną, albo na skrajach "muzycznej" części płyty lub w punkcie wyznaczającym wierzchołek paraboli (krzywej bo nie jest symetryczna).
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Na początku płyty jest jeden błąd i zmierzamy do zera w okolicach środka przebiegu strony, a przy labelu mamy drugi błąd. One się nie znoszą, one się sumują. Prawda?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Pboczek

#563
Cytat: frywolny trucht w Luty 06, 2024, 19:49Czy grając na cieniutkim winylku i następnie przeskoczywszy na 200g nie powinniśmy regulować VTA
Powinniśmy ale możemy sobie uprościć ustawiając VTA do średniej grubości płyt. Ostatecznie wpływa to tylko na prezentację wysokich i niskich tonów, w średnicy nic się nie zmienia.
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805IA + Lehmann Decade + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

Piterski

Arek weźmy, z twojej wklejki, za przykład krzywą lofgren B (czerwona). Na początku płyty masz błąd, czyli odchylenie na jedną stronę rowka (przykładowo do środka), za rozbiegówką około 2st. i w trakcie odtwarzania maleje do 0st. To jest pierwszy punk zerowy (przecięcie osi wykresu) i zaczyna rosnąć ale w odwrotnym kierunku (na zewnątrz) do jakiś 0,7st w odległości 90mm igły od osi płyty po czym znowu maleje do 0st w drugim punkcie zerowym (70mm od osi płyty) i ponownie rośnie (na zewnątrz) i na końcu płyty uzyskuje 1,2st. Tak więc nic się tu nie sumuje i najwioększy błąd śledzenia jest na początku płyty. Przyjmuje się, że max. błąd czyli odchylenie od stycznej w tym miejscu okręgu na początku będzie miało mniej destrukcyjny wpływ niż pod koniec płyty.

Stevenson zaś na końcu ma miejsce zerowe ale ma większy błąd bliżej osi płyty niż lofgren B.

Tak więc nic się tu nie sumuje.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

1. Moment. Czyli komplikujemy, piętrzymy- by sobie potem uprościć? W sensie szukać skrótów?
2. Ja nie piszę o krzywych i próbach eliminacji błędu kąta prowadzenia. Ja piszę o przeciętnym błędzie kąta prowadzenia ramienia 9 cali. Są różne sposoby na niwelowanie driftu, ale fizycznie ramię ma błąd i tyle. Ten błąd po korekcji którąś krzywą nadal jest narażony na warunki zewnętrzne jak grubość płyty i jej krzywizna.

Nie mamy do czynienia ze sterylnym, laboratoryjnym środowiskiem. Analog taki nie jest.
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Piterski

Ten błąd nie wynika z grubości płyty, co najwyżej jeśli by się zdarzyło że jest niecentryczna. To jest kąt pod jakim styczna jest odchylona od okręgu rowka w danym miejscu. Dlatego z takich fizycznych składników wpływających na ten błąd, to może być jedynie "obrócony" grot igły, czyli gdyby był wklejony z jakimś błędem czyli obrócony w swojej os pionowej. Nie ma to znaczenia na pewno dla igły sferycznej (ten obrót przy wklejaniu).

W mojej ocenie posługiwanie się wartością średnią błędu nie ma sensu z powodu tego że w zależności od płyty lepszy wynik (poprawę warunków pracy igły z rowkiem) może dawać zupełnie inna krzywa w zależności od tego jaką masz płytę. Jak np. nie jest nagrana do końca czyli kończy się dalej od osi to krzywa Lofgreen A da lepszy rezultat odczytu na końcu płyty (bliżej zera) niż krzywa Technicsa.

Ja osobiście preferuję mniejszy błąd na końcu krążka z możliwie małym w wierzchołku paraboli.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

frywolny trucht

Cytat: Piterski w Luty 07, 2024, 08:09Ja osobiście preferuję mniejszy błąd na końcu krążka z możliwie małym w wierzchołku paraboli.

Oczywiście. To jest najmniej "przyjemny" obszar pracy wkładki gramofonowej, ale...
i tu można wpaść w pułapkę :) Współczesne tłoczenia o ambicjach audiofilskich dzielą album na dwie, czasem trzy płyty, by się od środka płyty odsunąć. Mam na przykład trzypłytowy HELIGOLAND i są strony niemal w połowie puste. Jeżeli ktoś słucha 100% starych płyt "dogranych" do samego labela- OK, ale co jeśli u kogoś przeważają współczesne wydania 200g w wersji 2LP, 3LP i więcej?
ZESTAW 1: Technics SL 1200 GR, Hana EL, pre Husariaa, Roksan K3, ProAc Responce D2D, OPPO PM-2, HA-1, Akai GX 75
ZESTAW 2: Dual 1019 z AT 95E, Marantz 2216, Marantz 5220, Jamo Concert C 93

Bacek

Cytat: frywolny trucht w Luty 06, 2024, 19:49Czy grając na cieniutkim winylku i następnie przeskoczywszy na 200g nie powinniśmy regulować VTA?
Kiedyś to liczyłem ale musiał bym sobie to pewnie odświerzyć. Na ramieniu 9'' podniesienie o 4mm zmienia kąt SRA/VTA o 0,5 stopnia.
To wartość pomijalna. A płyty o tyle nawet się nie różnią.

Tylko już powoli się gubię o których kątach trwa dyskusja bo one są z różnych płaszczyzn i impakt jest inny.