Kuzma Srogi s12 ramię typu unipivot

Zaczęty przez miniabyr, Czerwiec 13, 2022, 19:22

Poprzedni wątek - Następny wątek

miniabyr

#25
9Hz / 4 dB (poziomy)   po wlaniu silikonu o wartości 7000 cst .
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

vasa

Cytat: Waliszek w Listopad 12, 2022, 14:00Dla przykładu
Szczerze mówiąc nie wiem na co patrzę :o
Jaki sygnał został podany z płyty i przez co przepuszczony.
Widać trzy niewielkie piki na 11, 22 i 30 Hz. Żaden z nich nie wygląda na rezonans ramienia. Może na upartego ten na 11Hz ???
Natomiast cała reszta ma 6dB zęby od początku do końca w regularnych logarytmicznych odstępach :o
Nie wiem jaka cecha napędu, ramienia lub wkładki mogłaby to wyprodukować ???
Dziwne to i IMHO nic nie wnosi poza szumem.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

miniabyr

Proponuję przenieść dyskusję do wątku o kalibracji  wkładek.
Z mojej strony mogę tylko powiedzieć ,że specjalnie kupiłem dekadę temu specjalizowane oprogramowanie do "kalibracji wkładki" Feickert' a. Oczywiście można wykonać te pomiary w inny sposób. Jednak trudno mi sie odnieść, do postukiwania nieprawidłowości w wyższym przedziale częstotliwości i szukaniu szkodliwych rezonansów , kiedy cała uwaga skupiona jest na  zakresie do 20 Hz . Jakie kroki mam wykonać ,kiedy w wyższym paśmie pojawi się " coś "  na konkretnej wkładce ? A inna wkładka może mieć " coś " w innym zakresie. To jest loteria. Co ma zrobić właściciel kiedy nie posiada żadnych mechanizmów do tłumienia ? Okręcić ramię szmatką ?
Wracając do mojego ramienia Kuzma . Ten mój zabieg  zmiany gęstości silikonu , powodowany był tylko i wyłącznie ciekawością . Według mnie i mojego ucha teraz brzmi lepiej niż z dużo gęściejszym silikonem. Jak wspomniałem wcześniej, że  sam Kuzma nie wyklucza eksperymentów i daje dowolność właścicielowi ramienia w stosowaniu silikonu i jego ilości.
Ja jestem niezwykle zadowolony z tego ,że to ramie jest unipivot . Prostota tej konstrukcji  według mnie, przekłada się na doskonałe brzmienie - szybkie , detaliczne i zdecydowanie po muzycznej stronie niż technicznej.
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

miniabyr

Można też tak ! Proszę słuchać z dźwiękiem !
  ;)
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

miniabyr

Z mojego wykresu wynika ,że częstotliwość rezonansowa jest w miejscu który został zmierzony wraz z wzmocnieniem. Amplituda  będzie trochę w innym miejscu skali jeśli sygnał puszcze przez tylko kartę dźwiękową lub przez kombinację  transformator Sut + karta , tylko moje phono . Kwestia wyrównania sygnału. Jednak wartości zmierzonego wzmocnienia i częstotliwości pozostają na tych samych wartościach.
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

JanuszParówka

Paweł jak zwykle wszystko pięknie opisał...dodam swoje przysłowiowe "trzy grosze", może to zbyt wcześnie ale od kilku dni jestem posiadaczem rączki Kuzma 4Point 9 okablowanej srebrem Kondo...co mogę dodać, wspaniałe ramie, bardzo transparentne, absolutnie fantastycznie "ustawialne", bardzo wymagające od toru czyt. pokaże klasę wkładki i reszty elektroniki...chyba raczej dla bardziej zaawansowanych użytkowników. W prostych słowach, dla tych którzy nie oczekują winylowego czarowania tylko rzetelnych informacji. Tyle.  :pij:
Nie jestem audiofilem, ja lubię muzykę.

miniabyr

#31
Czasem efekty podjętych decyzji są zaskakujące. Nigdy bym się nie zainteresował produktami firmy Kuzma, a o zwróceniu się w stronę tych ramion spowodował przypadek lub raczej brak ramion na rynku. Ktoś powie, że przecież jest ich sporo. No tak , są ale prócz kryteriów dopasowania ramienia do wkładki i preferencji jest również cena. Ceny [wulgaryzm]! Producentom , dystrybutorom odwaliło. Akurat w świecie związanym z winylem ta szajba cenowa  dała znać już wcześniej , kiedy zaczął się boom na czarne placki. Z rynku znikł Ortofon oraz Jelco jako producenci ramion . SME robi pod górkę melomanom , którzy niekoniecznie chcą mieć ich gramofon, ale chętnie kupili by samo ramie. Pozostaje "egzotyka" i archeologia.  Ja chwalę opaczność ,że wyszło jak wyszło w moim przypadku. Tak naprawdę to zdecydował przypadek i to ,że na gramofonie Tentogra zobaczyłem Kuzma Stogi S12 . Pomacałem i pomyślałem sobie ,że to jest to ! To ramię ma wszystko , co świadomy użytkownik dużej ilości płyt winylowych potrzebuje, aby pogodzić ogień z wodą. Bez wodotrysków , solidnie i świetnie wykonane , prostu jak budowa cepa , bez aury zajebistości ramion wykonanych i wykutych o brzasku przez dziewice. Może ludzie "boją się"  że to unipivot  i w obiegowej opinii z takim ramieniem jest trudniej żyć ?  Nie potwierdzam . Potwierdzam ,że za "normalne" pieniądze kupujecie brzmieniową rakietę ! O reszcie przeczytacie w pierwszym poście tego wątku.
A obiecałem ,że napiszę coś o moim drugim, ciężkim ramieniu. CDN ale w innym wątku.
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Piterski

Cytat: miniabyr w Listopad 19, 2022, 19:53Potwierdzam ,że za "normalne" pieniądze kupujecie brzmieniową rakietę !
Paweł moim zdaniem ceny ramion obecnie nie są już normalne, Zobacz ile kosztuje ramie o którym pisze Kuba. Cenny innych elementów systemu też wystrzeliły.
To z czego się cieszę, to to że już je kupiłem. Może i zrobiłem sobie debet na koncie ale biorąc pod uwagę inflacje i wzrost cen to nie był z mojej strony zły ruch. Pieniądze zarobię i odłożę, a tak to bym nadal gonił odjeżdżający pociąg.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

miniabyr

Kiedy ta bańka pęknie ? Chyba nigdy.
EEEe czy ja dobrze rozumiem, czy czytać nie umiem bo z twojego wpisu wynika ,że nabyłeś jakieś ramię ?
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Piterski

Ciesze się, że kupiłem wszystkie elementy zestawu w tym PL70.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

miniabyr

Ufff a myślałem że kiedy ostatnio spowiadałeś się u mnie , to czegoś nie wyznałeś mi w audio-konfesjonale. Byłaby pokuta ! Okrutna !  ;)
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Piterski

Wszystkie grzechy wyznałem nic nie zataiłem  ;D
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Analog

Cytat: miniabyr w Czerwiec 13, 2022, 19:22
O kuźwa Kuzma !                                                                             
Byłby wielce zobowiązany gdyby Pan w wolnej zrobił taki prosty test. Na zakupionym ramieniu, wraz z zakupionym wkładką, nagrał do komputera, z płyty testowej sygnał 1kHz stereo, jest na pana płycie Adjust+ Strona B, 3A
Gdzieś podesłał
Z góry dziękuję.

miniabyr

Pewnie mogę . Muszę jedynie wgrać jakiś edytor do laptopa i zainstalować przyzwoitą kartę.
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Analog

Cytat: miniabyr w Grudzień 22, 2022, 23:40
Pewnie mogę . Muszę jedynie wgrać jakiś edytor do laptopa i zainstalować przyzwoitą kartę.

Edytor:

https://www.audacityteam.org/download/windows/

Karta dźwiękowa, tej z Internetu pobrać nie można :)

A jak korzystasz  z Adjust+, bez karty dźwiękowej?

miniabyr

Mam najnowszego WaveLab- nie ma z tym problemu . Z A+ używam soundblastera z wejściem phono. Zrobię to za jakiś czas. Na razie mam coś innego do posprzątania .
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Analog

Cytat: miniabyr w Grudzień 23, 2022, 07:50
Mam najnowszego WaveLab- nie ma z tym problemu . Z A+ używam soundblastera z wejściem phono. Zrobię to za jakiś czas. Na razie mam coś innego do posprzątania .

Super :)
 


Analog

Cytat: Piterski w Listopad 20, 2022, 10:28
Ciesze się, że kupiłem wszystkie elementy zestawu w tym PL70.

Super gramofon.
Byłoby interesujące sprawdzić jak zachowuje się ten gramofon z dowolną wkładka gramofonową, np taką jaką posiadasz. Byłoby interesujące sprawdzić jak działa ten system tłumienia rezonansu.
Wystarczy płyta testowa, z sygnałem całego pasma, lub choćby sygnałem 1 kHz
Wystarczy przegrać taki sygnał, do komputera, przy różnych ustawieniach tego systemu tłumienia, w sumie kilka próbek. Będzie wiadomo. :)
Ja bym z czystej ciekawości sprawdził ;)         

Piterski

Cytat: Analog w Grudzień 28, 2022, 09:23Ja bym z czystej ciekawości sprawdził ;)     
Ciekawość to pierwszy stopień do piekła, a ja się leczę z audiofilskiej nervozy.
Tor cyfrowy: Esoteric K01 - Gryphon Diablo 120.
Tor Analogowy: Phasemation PP-300 - Pioneer PL70II - RCM Sensor2.
Kolumny: Electro Voice Interface "Delta". Kable: Furutech, Hijiri - Harmonix, by Melepeta, Yarbo 1100.

Analog

#44
Cytat: Piterski w Grudzień 28, 2022, 14:59
Cytat: Analog w Grudzień 28, 2022, 09:23Ja bym z czystej ciekawości sprawdził ;)     
Ciekawość to pierwszy stopień do piekła, a ja się leczę z audiofilskiej nervozy.

Powiadają również, że ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy ;)
Jak nie dla siebie to dla ogólnego pożytku.
Producent nie chciał pochwalić się , jaką masę efektywną ma ramię w tym gramofonie, z tą lub inną rurką. A jakaś ma, bo nie jest to ramię bezmasowo, jak np w Sony z systemem Biotracer lub innych temu podobnych. Nie wiadomo też, jak zachowuje się ten system tłumienia rezonansu, nie wiadomo też jak wygląda rezonans tego ramienia wraz cała resztą
Niewiadomych trochę jest :)
Nie trzeba wiele, trochę dobrych chęci, plus wystarczy np płyty HiFiNews, strona B, utwór numer 7, z całym zakresem 20- 20 KHz, gramofon po komputer i nagrywamy kilka plików i różnymi ustawieniami ramienia, z tą samą wkładką.

Wszystko będzie widać.
Technics SL 1200GR + Ortofon Cadenza Blue - Headshell Ortofon LH 6000. Nacisk 2.5 g
Rezonans na 11 Hz. 
Szczyt amplitudy sygnału: - 16.7 dB
Szczyt rezonansu w zakresie 0 - 20 Hz - 42.8 dB
Amplituda rezonansu w zakresie  0-20 Hz -  26.1 dB, poniżej szczytu amplitudy sygnału
Bardzo dobra niska amplituda rezonansu w zakresie 0-4 Hz.
Itd

Można tak, a można inaczej, np tylko z sygnałem 1 kHz,  możliwości jest wiele ;)

miniabyr

Bardzo ciekawy artykuł od samego F. Kuzma  dotyczący jego wizji rezonansu i dopasowania wkładki do ramienia. To  zupełnie inny punkt widzenia tego problemu. Fakt dotyczy jego najdroższego ramienia Safire któego masa efektywna to prawie 70g. Kuzma tłumaczy to w następujący sposób  SAFIRE 9: Some technical explanation about higher tonearm mass A basic explanation about what is effective tonearm mass, cartridge compliance and its effects on tonearm resonance and reproduction, can be found in our paper KAA 2016 ( Kuzma Analog Academy 2016- pages 17-20). More can be found on various web sites. To transform musical groove modulation into electrical signal we need to fulfil one of Newton's laws about action- reaction, where force moves two opposite objects. Diamond tip movements in the grooves, via the cantilever generates electrical signals in the cartridge body. Since we do not have zero mass on the diamond tip & cantilever and the cartridge body does not have infinite mass, there will be always also some small unwanted movements of the cartridge body. These are invisible to the naked eye, but still there. Since the cartridge body moves that means that the diamond tip reading the groove modulation has no zero reference point. In short this will smear, mask, colour music, affect musical peaks and affect general music reproduction...... In practice we need to construct an arm which will carry the cartridge body across the record to follow the spiral groove on eccentric and warped records, in such a way that the cartridge body will be still i.e. zero reference, in relationship to the diamond tip, allowing as accurate as possible transference of groove modulation into electrical signal. There is a problem keeping the cartridge body as zero reference. The movement of the diamond tip creates forces reacting on the cartridge body with all musical spectrum feedback. The tonearm tube with headshell and the whole tonearm construction has its own multiple resonances (as does any solid body) which are excited by musical feedback over a wide frequency spectrum. Tonearm bearings also have slack and vibrations. This is not counting vibrations coming from the turntable via the armboard, motor noise or vibrations created by loudspeakers playing music,...So keeping the cartridge body in a headshell at the zero reference point over wide frequency range is not an easy task. One of the main problems is that we need to keep the tonearm light to allow it to carry the cartridge across the record, following the spiral groove, but a high mass to give the cartridge body rigid support as a zero reference point. It is best to chose rigid and light as possible materials for the tonearm´s construction especially for the tonearm tube which carries the cartridge via the headshell. Tonearm designers use various materials (e.g.: aluminium, steel, carbon, wood, .......etc) which unfortunately always resonate in some parts of the frequency range. To simplify, imagine a rubber tube, it will not resonate at medium or high frequencies but it will flex at bass frequencies. That might make for a nice midrange but poor bass and midbass. If you use a well constructed aluminium tube it will resonate in the range 1.200 1.800 Hz. Therefore good bass and midbass but upper midrange and high frequencies could be colouring the sound. To minimise rubber flexing or minimise aluminium resonances we make the tube thicker, to minimise vibrations but then it will have more mass. So we want to push tube resonances as high as possible. We manage with a sapphire tube to go above 5.000 Hz. Thus we get to the tonearms with higher mass (effective mass). There are two type of tonearms which always have very high effective mass: pivoted broadcasting professional tonearms- like EMT ( above 35 g) or most tangential arms where, due to its construction, horizontal mass is not on a pivot but effective mass is actual linear moving mass and would be in the range of 40-100 g. For example the Kuzma Air Line tangential arm has a total moving mass in the horizontal direction of around 80 g. If we add a 20 g heavy cartridge with low compliance ( stiff suspension) of 10 CU it will have a tonearm resonance in the horizontal plane of around 5 Hz. If we choose the cartridge with 25 CU then resonance will drop to 3Hz. But vertical resonance will be similar to that in pivoted arms i.e.: around 10 Hz. That brings tonearm resonances well below accepted audiophile wisdom, mainly created in the seventies, that tonearm resonance should be in the range of 8-12 Hz due to avoid amplifying rumble below 8 Hz and being clear away from bass range below 20 Hz. Some tonearms have a damping option like our 4Point tonearm. Such damping is more useful if tonearm resonances are in the upper range like 10-14 Hz. But at the lower range damping is less effective. In reality, better turntables now have less bearing and motor noise as well as better support stands and various isolation platforms which eliminate noise in range between 3-8 Hz. Signals created by eccentric grooves on the record and warps are well below 2 Hz. Most best cartridges have lower compliance and therefore are suitable for medium to high efective mass tonearms and if we can keep tonearm resonance above 3 Hz it will do no harm. A well engineered tonearm tube will be made from the right material which will have a rigid self damped construction also automatically increasing effective mass. Such an arm will have more chance of keeping the cartridge body closer to the zero reference point and will extract more music from the records. We chose a sapphire tube which has the highest hardness and damping vibration characteristics, making it the best compromise, having the stiffest tube with the minimal mass possible. But a sapphire tube choice comes with a price. Franc Kuzma, 2022
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.

Bacek

Takie trochę dostosowywanie rzeczywistości do tego co zrobili. Tu im wyszło 3Hz to je usprawiedliwiają. Jak by było 2 to zakresy teorii tez by się przestawiły. To czy generalnie aktualne mają lepsze parametry łożysk niż dawne średnie lub dobre to kwestia dyskusyjna. W zasadzie prawie nikt pomiarów rumble nie prezentuje. A takich które pokazywały by jego rozkład na częstotliwości to nikt nigdy fabrycznie nie prezentował.

Pomijając same rezonanse średnio lub podatna wkładka na ciężkim ramieniu będzie solidnie obrywała po zawieszeniu na niezbyt równych płytach.

YanCo

O Quzma, od samego patrzenia na ten zapis wpadam w rezonanse, jakoś coś koło 30Hz ;). Niech ktoś go podzieli przynajmniej kilkoma akapitami.

miniabyr

Sorry ale tak mi się to wkleiło a dostałem ten tekst w wiadomości na messenger. 
Audiofil to specyficzny człek. Jak mu powiesz, że żona się puszcza, a córka to już lepiej nie wspominać - przytaknie. Ale kiedy mu powiesz, że jego sprzęt ciut chu.owo gra- nóż w plecy.