ZAP TeXtreme Reference Monitor

Zaczęty przez EmilioE, Grudzień 21, 2024, 16:15

Poprzedni wątek - Następny wątek

EmilioE

Dokonałem ostatnio jednego z najciekawszych odkryć na swojej drodze audio: głośników SB Acoustics TeXtreme. Śmiało mogę zaliczyć je do przełomowych momentów na ścieżce poszukiwania swojego ukochanego dźwięku, po kolumnach ART Loudspeakers oraz wzmacniaczach SET.
Zakupiłem kolumny manufaktury ZAP, model TeXtreme Reference Monitor. Kolumny zbudowane na 7,5-calowym średniotonowym oraz wysokotonowym z serii TeXtreme, w obudowie z litego drewna jesionowego. Z wyglądu prześliczne, pomalowane lakierem bezbarwnym, ważą 9.8 kg, są idealne wagowo do posadowienia na izolatorach Isoacoustics Iso-Puck mini.
Skuteczność 90 dB, impedancja 4 ohm. Co mnie do nich przekonało: nie wymagają mocnych wzmacniaczy, grają z Audion Sterling - 12W lampą single ended. Połączenie TeXtreme z lampą jest niesamowite, gdyż potrafi ono pokazać wszystkie niuanse w skali mikro, które ten głośnik jest zdolny wydobyć. Podłączałem je również z Bladelius Brage i z Amplifon SET 42 – z oboma jest świetnie, a z SET 42 wybitnie! Niemniej 12W w pokoju 27m nie pozwala na przekręcenie gałki głośności dalej niż na godz. 11-tą, bo robi się już bardzo głośno.
Co te ,,drewniaczki" zrobiły, że tak mnie zachwyciły od pierwszej chwili?
Grają dźwiękiem dużym, ekspansywnym, wychodzącym na pokój. To zwraca szczególną uwagę, bo zdają się przeczyć prawom fizyki, w szczególności, gdy słucha się głośno, a te niewielkie monitorki mają jeszcze dużą rezerwę na oddanie skoków dynamiki.
Wszystko to przy solidnej, mocnej, obecnej podstawie basowej, budującej stabilny fundament i dającej dźwiękowi dociążenie. Bas z nich to klasa: mocny, dynamiczny, wypełniony i wystarczająco konturowy; ma przy tym takie urzekające ,,puknięce", taki rodzaj pchnięcia, które jest bardzo efektowne. Sądzę, że sztywność membrany TeXtreme pozwala na wywołanie takiego efektu. Nie ma się wrażenia otrzymywania basu z monitora, bo kreacja dźwięku jest tak spójna i kompletna, iż wydaje się, że rozciągnięcie pasma jest duże.
W trakcie odsłuchów u kolegi, monitory nagłośniły kubaturę salonu o powierzchni 35m plus 12m kuchnia z tyłu. Oczywiście musiały być mocno popędzane przy takiej powierzchni, jednak wysokie poziomy głośności nie powodowały żadnych zniekształceń.
Największą uwagę przykuwa w TeXtreme Reference Monitor poziom szczegółowości dźwięku. Szczegółowość, detaliczność ociera się już o poziom referencyjny, wszystkie dźwięki w średnicy są rozbierane na czynniki pierwsze, zaś wybrzmienia, drobinki, przeszkadzajki to już crème de la crème.
Prezentacja jest przy tym fantastyczne uporządkowana i zniuansowana, wszystkie dźwięki na scenie mają swoje miejsce w szeregu - z zachowaniem właściwych proporcji - nic nie krzyczy, nie wychodzi przed szereg, ale przede wszystkim nic, a nic nie jest schowane.
Wielkie wrażenie robi muzyka, w której dużo się dzieje, jest mnóstwo głośnych instrumentów, szybkie tempo, hałas, galopada... Wszystko jest dokładnie pokazane, każdy dźwięk wybrzmiewa,  porządek na scenie jest wzorowy, a przy tym duch muzyki nie ginie.
Jedna cecha, wynikająca chyba z właściwości brzmienia SB TeXtreme: strojenie monitorów ZAP jest liniowe, ale mimo to średnica jest lekko pierwszoplanowa, zawsze doświetla główne wydarzenia muzyczne i wokale.
Stereofonia jest spektakularna, nie tylko jeśli chodzi o umiejscowienie drobnych dźwięków w przestrzeni, ale o ścisłe wypełnienie sceny dźwiękiem, kreowanie ogólnej aury, z wyraźnie wyciętymi źródłami pozornymi.
A wszystko to co powyżej, przy zachowaniu ogromnej muzykalności. Muzykalności bezwzględnie wciągającej i angażującej, ale nie przez podgrzanie barw, czy wypchnięcie środka, ale poprzez oszołomienie ferią szczegółów i prezentowanych planów: pierwszo, drugo i trzeciorzędnych.
Całość prezentacji jest bardzo wyrazista, ale tak jakby pociągnięta leciutką, cieniutką patyną, jak gdyby obraz był delikatnie podmalowany pastelami. Taka pastelowość brzmienia jest jednak tylko drobną przyprawą, która chroni przed wyostrzeniem, bo dźwięk jest całościowo bardzo wyrazisty, czysty i dobitny.
Głosy, instrumenty są odpowiednio nasycone – ale bez nadmiernego dociążania - a przy tym monitory rysują mocny kontur pojedynczych dźwięków. Całościowo temperatura prezentacji jest ustawiona na 0, w stronę przejrzystości, ale wcale nie chłodnej, tylko umilonej leciutką bryzą.
Drewniaczki są genialne przy cichym wieczornym słuchaniu, dzięki perfekcyjnej umiejętności niuansowania dźwięków oraz obecności podstawy basowej nawet przy niskich poziomach głośności.
Uniwersalne co do gatunków muzycznych, grają wszystko, w tym znakomicie ciężki rock i metal (!), zaś słabe realizacje oraz stare nagrania są traktowane bardzo łaskawie i podawane zadziwiająco przystępnie. Monitorki klarownie prezentują zmiany amplifikacji, będą zdolne do pokazania zalet wzmacniaczy z wysokiej półki, czy to słabych, czy mocarnych.
Używam lampy KT77, z którą jest szybko, przejrzyście, zdecydowanie, momentami nawet dobitnie, ale bez utraty muzykalności. Z lampą Shuguang 6CA7-T jest urokliwie: średnica staje się bardziej  nasycona, zaś wysokie tracą lekko na mocy, ale zyskują w aspekcie cieniowania i niuansowania. Z Bladelius Brage wszystko jest tak jak powinno być - klasowy dźwięk.
Jednakże zdolność tych głośników do pokazywania szczegółów i zdarzeń w skali mikro, a także możliwość wysterowania ZAP niewielkimi mocami, predysponuje je, moim zdaniem, do podpinania do szklanych baniek. Nieśmiało myślę, że 8W z SET na 300B też mogło by je napędzić, ale na razie to tylko przypuszczenie...
Czemu pozwoliłem sobie tak obszernie napisać o tych monitorach? Bo one powodują opad szczęki! Po prostu opad szczęki... Reakcje osób słuchających ich po raz pierwszy to śmiech... (sic!) śmiech wynikający z zaskoczenia, niedowierzania, braku słów pozwalających skomentować to wszystko co się przed nami dzieje i czego się doświadcza swoim wytrenowanym uchem. W użytych głośnikach TeXtreme wyraźnie słychać postęp techniczny w audio! To nie jest brzmienie ,,inne niż", to nie jest brzmienie ciekawe, to nie jest brzmienie specyficzne, ujmujące albo też ,,turbo-mega efekciarskie" – to jest całościowo brzmienie znakomite niemal w każdym rozpatrywanym aspekcie opisującym prezentację audio.
Dodatkowo, skala brzmienia tych monitorów oraz możliwość głośnego grania bez zniekształceń, umożliwia zastosowanie w pomieszczeniach większych niż te, w których tradycyjnie umieszczamy kolumny podstawkowe.
Audion Sterling KT77, Bladelius Brage / ZAP Textreme Reference Monitor, ART Loudspeakers Deco 8, Cabasse Clipper 312, Triangle Australe 260 / Pioneer N-70AE / Moon 260Dt / Denafrips Pontus II

wiki

EmilioE, dzięki za recenzję...🙂
Aż chciałoby się posłuchać...🙂
Kolumny JBL, transport, przetwornik, TVC, końcówka mocy (pro audio).
Działka: JVC sx3, Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz

EmilioE

Jeśli ktoś z województwa Małopolskiego ma fajny wzmacniacz i jest chętny, to jestem w stanie podjechać i dać posłuchać, samemu sprawdzając zestawienie z inną amplifikacją.
Audion Sterling KT77, Bladelius Brage / ZAP Textreme Reference Monitor, ART Loudspeakers Deco 8, Cabasse Clipper 312, Triangle Australe 260 / Pioneer N-70AE / Moon 260Dt / Denafrips Pontus II

wiki

Niestety centralna Polska...
Ale może kiedyś?
Kolumny JBL, transport, przetwornik, TVC, końcówka mocy (pro audio).
Działka: JVC sx3, Kenwood Model 600, Sony 501, Lite przedwzmacniacz

vasa

Cytat: EmilioE w Grudzień 21, 2024, 16:15Zakupiłem kolumny manufaktury ZAP, model TeXtreme Reference Monitor
Gratulacje.
Zestaw pierwszy: Oracle Delphi+SME3009III+Transfiguration AXIA+Phono Borbely+Amplifon WT30+Tannoy Stirling+Nieistotne kable
Zestaw drugi: szukam plikodaja+Lyngdorf+elektrostaty Audiostatic z dedykowanym subem+ kable. Też nieistotne.

Pboczek

Interesująca recenzja, miło czytać że jesteś zadowolony.
 Do tego jestem Małopolaninem, może uda się posłuchać. 
Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805+ PreMcGennett + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite

EmilioE

Pboczek,
Jasne, jeśli będziesz zainteresowany, to po nowym roku możemy się umówić, wezmę je i wpadnę do Ciebie. Dobrze pamiętam, masz SETa na 845? Powinno być z TeXtreme bardzo muzykalnie.
Audion Sterling KT77, Bladelius Brage / ZAP Textreme Reference Monitor, ART Loudspeakers Deco 8, Cabasse Clipper 312, Triangle Australe 260 / Pioneer N-70AE / Moon 260Dt / Denafrips Pontus II

Pboczek

Focal MiniUtopia + Line Magnetic 805+ PreMcGennett + Oracle Delphi MKI + SME 3009II + Goldring Elite